• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Dorsoduro 750

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täysin toista maata kuin 690 kottarainen, uskon koneenkin kestävän paremmin hintakin on  melkein sama
thumbs-up.gif
Ja tämä yllättää miten?
Ktm:n LC4:ssa on yksmukinen 654 cm³:n kone, tehtaan mukaan 152 kg (sm siis, smc ja enduro taitaa olla alle 140 kg) ja teho/vääntö 63hv/65Nm tms. Apriliassa on kaksimukinen 750 cm³:n kone, 186 kg ja teho/vääntö 95hv/82 Nm. Totta hitossa noi pyörät on toista maata  
biggrin.gif


Ja aiheeseen: jos ajaisin enemmän asfaltilla, saattaisi mullakin olla tallissa tuollainen Aprilia. Mutta nykyisellä ajelutyylillä vien mielummin tuota ei-niin-kestävää-ja-toista-maata-olevaa laitetta  
wink.gif
aijaa sulla on supermoto ja ajat vähemmän asvaltilla
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Valitan OT-ilmiötä.

Mut juu-u. Ootko koskaan sattunut katsomaan missä sillä voi ajaa? Vilkase vaikka piruuttas oikein virallista supermotorataa. Saatat ehkä yllättyä, mutta siellä on soraakin! Uskomatonta, mutta totta: supermotolla voi ajaa myös muualla kuin asfaltilla! Wau. Tosin niin voi ajaa vaikka Goldwingillä, joten se siitä. Anna mun vaikka ajaa siellä missä mä ajan, niin ollaan molemmat hurrrrrjan tyytyväisiä. Rakkautta syksyyn sullekin  
inlove.gif
 
Onhan Aprilialtakin muuten moto - nimittäin SXV550.
Dorcehan on vain Supermoton näköinen katupyörä..
Mutta onko kukaan muu käynyt oikeasti ajamassa SMV750:aa ?
Miltä tuntui, ja oliko moottorijarru kenenkään muun mielestä jotenkin outo?

Ps.
Mittaristosta muuten pystyi vaihtamaan tehokarttaa lennossa. ..
 
Tulihan tuota testattua, meni vaan enempi ruuhkissa seisoskeluksi kuin oikeaksi ajamiseksi. Jotain kummallista kaasussa oli mitä Zetorin käytännössä täysin virheettömässä kaasussa ei ole, mutta en ehtinyt sen tarkemmin tutkiskelemaan asiaa. Kokonaisuutena ihan kelpo peli ajella, varsinkin taajamanopeuksissa tottelee kivasti kaasua, mutta maantiellä tottumus liki tuplakokoiseen pannuun tietysti latisti suurempia tehon fiiliksiä.

Moottori on tietääkseni ensimmäinen Aprilian oma teos ainakin näissä vähän suuremmissa pannuissa. Värinät on saatu tosi hyvin kuriin varsinkin V2:ksi, Zetori kun ei värise käytännössä yhtään enkä silti kiinnittänyt Dorson värinöihin sen kummempaa huomiota. Esimerkiksi '08 10R:n värinät kutitteli kämmenet puuduksiin tunnin lenkillä.

Ajoasento on tyypillisen rento, mikään ei kiinnittänyt erityistä huomiota paitsi stongaan kiinnitetyt peilit joista ei helpolla näe taakse. Etujarru tuntui purevan todella hyvin, mutta takajarru vaatii Aprilian tapaan voimaa. Keula tuntui painuvan tiukemmassa jarrussa aikas syvälle. En tsekannut säätöjä, mutta tietääkseni Dorson keulaa pitäisi pikkasen duunata ainakin jos radalle olisi aikomusta. Pyörä ohjaa odotetun kevyesti ja tarkasti. Parissa julkaisussa olen nähnyt mainittavan Dorson keulan levottomuudesta kovassa ajossa.

Dorsolla ei sitten kuskata matkustajia edes lyhyttä matkaa, ei ole jalkatappeja takana, en tiedä saakokaan (edit: saa, ks. alempana).

Kyselin Dorson huoltokuluista, huoltoväli on 10 tkm ja huoltoreissun hinta kuulemma suurimmillaan about 250 ekee, eli aika halpaa. Pohjolan vakuutustarjous oli karkeilla spekseillä mies/35 v/Helsinki/40 %/70 % noin 850 ekee vuosi ilman ståndausta.

Dorsoduro 1200:sta on ollut huhua liikkeellä, mutta ilmeisesti ensi kaudeksi sitä ei ole tulossa kun EICMAssa ei moista nähty. ABSit saa ensi kaudesta alkaen jos tykkää.
 
Itse en koeajolla huomannut kaasussa tai moottorin käytöksessä mitään outoa. Tosin en kiinnittänyt asiaan pahemmin huomioitakaan, ja koeajokeli oli vain "välttävä". Ei siis päässy kokeilemaan edes semivauhdikasta menoa. Jos tuohon päädyn, niin uudestaan pitää kokeilla.

Mutta melko rauhallisessa ajossa mukavuus, ruuhkaketteryys ja jarrut vaikuttivat tosi hyviltä.

SXV:stä: sehän on käsittääkseni niin lähellä kilpapyörää, että huoltovälit, huoltokulut, kestävyys ja arkinen käytettävyys on sitten kans sen mukaisia. Ei siis ainakaan mun tarpeisiin vastaa se malli, vaikka aivan varmasti olisi hauska ajettava, mutta kun tarvitsee pyörää myös arkiseen köröttelyyn moottoritiellä.

Dorson peileistä: MV Brutaleen verrattuna peilit olivat erinomaiset. Niistä näki taakse, eikä tärinä sumentanut niitä. Ja takajalkatapit löytyy käsittääkseni lisävarusteena.
 
Totta. Aika rimpuloilta näyttää takatapit. Käyttökokemuksia en ole kuullut mistään.
sad_orig.gif

Minä en niin kauheasti tuota 1200-dorsoa odota, kuten todettu, nuokin tehot riittää. Enempi dorsossa arveluttaa älyttömän pieni tankki, teknisten tietojen mukaan 12L, todellisuudessa taitaa olla 10, ja se jos moottorinohjauksessa on jotain omituisuuksia. Halvat huollot, vakuutukset ja hankintahinta sekä pieni kulutus taas on positiivista.

Eli pientä arpomista kottaraisen ja aprillipilan välillä menossa. Kevät tuo maalarin...
 
Totta. Aika rimpuloilta näyttää takatapit. Käyttökokemuksia en ole kuullut mistään.
sad_orig.gif

Minä en niin kauheasti tuota 1200-dorsoa odota, kuten todettu, nuokin tehot riittää. Enempi dorsossa arveluttaa älyttömän pieni tankki, teknisten tietojen mukaan 12L, todellisuudessa taitaa olla 10, ja se jos moottorinohjauksessa on jotain omituisuuksia. Halvat huollot, vakuutukset ja hankintahinta sekä pieni kulutus taas on positiivista.

Eli pientä arpomista kottaraisen ja aprillipilan välillä menossa. Kevät tuo maalarin...
dorsoduron specsit tanssivat kottaraisen arkun ympärillä.
Moottorikin tehty kadulle.
Ei tässä ole kauan kun lc4 koneen kestävyydestä oli keskustelu.
"Hei sä et tajuu se on sika makee kisa kone" miesten mukaan on normaalia ettei kottaraisen kone kestä edes vaivasta 30tkm
 
Totta. Aika rimpuloilta näyttää takatapit. Käyttökokemuksia en ole kuullut mistään.
sad_orig.gif

Minä en niin kauheasti tuota 1200-dorsoa odota, kuten todettu, nuokin tehot riittää. Enempi dorsossa arveluttaa älyttömän pieni tankki, teknisten tietojen mukaan 12L, todellisuudessa taitaa olla 10, ja se jos moottorinohjauksessa on jotain omituisuuksia. Halvat huollot, vakuutukset ja hankintahinta sekä pieni kulutus taas on positiivista.

Eli pientä arpomista kottaraisen ja aprillipilan välillä menossa. Kevät tuo maalarin...
dorsoduron specsit tanssivat kottaraisen arkun ympärillä.
Moottorikin tehty kadulle.
Ei tässä ole kauan kun lc4 koneen kestävyydestä oli keskustelu.
"Hei sä et tajuu se on sika makee kisa kone" miesten mukaan on normaalia ettei kottaraisen kone kestä edes vaivasta 30tkm
Eiku 990 supermotoa minä olen miettinyt. Yksipyttyisiä en ole vakavissani katsonutkaan. Epäilemättä dorsoa parempi, mutta myös kalliimpi vaihtoehto.
 
Eiku 990 supermotoa minä olen miettinyt. Yksipyttyisiä en ole vakavissani katsonutkaan. Epäilemättä dorsoa parempi, mutta myös kalliimpi vaihtoehto.
Eipä välttämättä ole sen parempi vaikka itse KTM päädyinkin. En tosin 990 sm, enkä myöskään yksisylinterisiin....
wink.gif

Tuntui vaan vaihtotarjouksen saaminen Apriliaan olevan vaikeaa......
 
Näyttäs siltä et ktm 950 supermoton sais ylivuotisena 12 alkusella summalla ja akrat kuuluu kauppaan.

Kumma et dorson hinta ei ole yhtään kärsinyt näin syksyllä.
 
Back
Ylös