Dorsoduro 750

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lainataanpas vähän ketjua.

Mulla on viime kesästä asti ollu Dorsoduro 750 ja on kyllä todella hauska peli siihen mihin on tarkotettukkin. Suurimmat ongelmat mulla on sillon, kun tie on liian suora ja sillon en hirveesti tykkää. Ja en nyt tarkota että pitäis motaria pitkin maailman ääriin pystyä ajelemaan, mutta edes vähän.

Ongelmalliseks sen tekee ajoasento ja penkki. Ajoasento on todella pysty ja mun pitkät kädet vielä pahentaa asiaa, jollon ei pysty mitenkään järkevästi nojaamaan tuuleen. Ja kun penkki on vielä kova, pitkä ja kapea niin pitää aika kovaa puristaa kahvoista, ettei tipu kyydistä.

Kesällä olis tarkotus lähtee vähän pidemmälle reissulle ja sillon ei voi koko matkaa ajaa vaan pientä mutkatietä. Ajatus oli, että liatan Dorson myyntiin ja ostan tilalle vähän paremmin hommaan sopivan pyörän. En kuitenkaan matkapyörää. Tällä hetkellä listalla on Ducatin S2R sarjan monsterit, Triumph Street Triple ja mahollisesti joku Japanilainen rivinelonen (vaikka ajatus ei heti houkuta ton V2:n jälkeen).

Nyt rupesin kuitenkin miettimään, että kannattaiskohan tota Dorsoduron ajoasentoa yrittää muokata. Esim vaihtamalla matalamman (ja ehkä leveemmän) tangon ja vähän paremman penkin. Kysymys kuuluukin, et onks joku tehny omalle DD:lle jotain tämmöstä ja onko sillä ollu mitään vaikutusta? Tai jos on muita mielipiteitä mun ongelmiin, niin tietenkin saa kommentoida.

Kiitos
 
Lainataanpas vähän ketjua.

Mulla on viime kesästä asti ollu Dorsoduro 750 ja on kyllä todella hauska peli siihen mihin on tarkotettukkin. Suurimmat ongelmat mulla on sillon, kun tie on liian suora ja sillon en hirveesti tykkää. Ja en nyt tarkota että pitäis motaria pitkin maailman ääriin pystyä ajelemaan, mutta edes vähän.

Ongelmalliseks sen tekee ajoasento ja penkki. Ajoasento on todella pysty ja mun pitkät kädet vielä pahentaa asiaa, jollon ei pysty mitenkään järkevästi nojaamaan tuuleen. Ja kun penkki on vielä kova, pitkä ja kapea niin pitää aika kovaa puristaa kahvoista, ettei tipu kyydistä.

Kesällä olis tarkotus lähtee vähän pidemmälle reissulle ja sillon ei voi koko matkaa ajaa vaan pientä mutkatietä. Ajatus oli, että liatan Dorson myyntiin ja ostan tilalle vähän paremmin hommaan sopivan pyörän. En kuitenkaan matkapyörää. Tällä hetkellä listalla on Ducatin S2R sarjan monsterit, Triumph Street Triple ja mahollisesti joku Japanilainen rivinelonen (vaikka ajatus ei heti houkuta ton V2:n jälkeen).

Nyt rupesin kuitenkin miettimään, että kannattaiskohan tota Dorsoduron ajoasentoa yrittää muokata. Esim vaihtamalla matalamman (ja ehkä leveemmän) tangon ja vähän paremman penkin. Kysymys kuuluukin, et onks joku tehny omalle DD:lle jotain tämmöstä ja onko sillä ollu mitään vaikutusta? Tai jos on muita mielipiteitä mun ongelmiin, niin tietenkin saa kommentoida.

Kiitos

Jotain tällaista vai? Tuossa raiseritkin vahdettu. Rizoma ei varmaan ainua vaihtoehto.
 
Jep. Kiitos. Tosin toi Shiver on muutenkin vähän erilainen ajoasennoltaan.

Tuonoon tein madalluksen Rizoman raisereilla. Kompromissi oli ohjauslukon kaventuminen. Kelpas mulle.

Mittanauha käteen ja miettimään, mitä mahtuu tehdä. Sitten raisereita ja/ tai uutta stongaa tilaamaan. Dorsossa tais olla Tuonon tavoin fatbar, eli 28.6 mm keskellä (1-1/8") ja 22.2 mm (7/8") kahvoissa. Raiserit siis sen mukaan.

Bonusideana korottavat cliparit
idea.gif
 
Mittanauha käteen ja miettimään, mitä mahtuu tehdä.
Joo, pitää mittailla. Tosin se mikä tässä eniten mietityttää on, et kannattaako tommoseen supermototyyliseen pyörään lähtee kauheesti ajoasentoa eteenpäin kallistamaan, vai johtaako se sit muihin ongelmiin.

Klipsit olis tietty ihan mielenkiintonen ratkasu :)
 
Oletteko mistä FatDucinne tilailleet? Ruotsissa näyttää ainakin olevan jälleenmyyjä, mutta eivät ole vielä yhteydenottopyyntöön vastanneet ja USA:sta tilaamiseen en haluaisi lähteä.
 
Ehkä kannattaa jättää se FatDuc ostamatta.
Jonkinverran apriliaforumilla fatducilla ilmennyt käyntihäikkää niinkuin minullakin ilmeni.
 
Moro, Mitäs heikkoja kohtia täsä pyörässä on ja mitä kannattaa tarkistella kun käy koeajolla jne? 750 Factory malli kiinnostais.
 
Moro, Mitäs heikkoja kohtia täsä pyörässä on ja mitä kannattaa tarkistella kun käy koeajolla jne? 750 Factory malli kiinnostais.

2012-2014 tuli tuollainen omistettua, joten muutama kommentti kohtuullisen tarkan muistikuvan perusteella.

Suurimmat heikkoudet omassa käytössä olivat pieni tankki ja ajettavuus moottoritienopeuksilla. Ensimmäinen on karu fakta, bensavalo syttyi muistaakseni 160 kilometrin kohdalla. Vaikken juuri matkaa ajakaan niin pitemmän päälle tämä haittasi myös mutkatiekeikkoja kun tankkipaikkaa piti miettiä etukäteen. Jälkimmäinen riippuu myös kuskista, 120km/h meni mulla kohtuullisesti muttei paljoa sen yli.

Noissahan on neljän vuoden takuu joten sinänsä pitäisi olla turvallinen ostettava. Itselläni tuli takuulle käyttöä kun Dorso repäisi eturattaan irti ja ketjut ryttyyn, minkä seurauksena meni lopulta lohkotkin vaihtoon. Mutta mitään suuria tyyppivikoja ei omassani ilmennyt, hyvin pelasi tuota yhtä tapausta lukuunottamatta. Öljynvaihtoja kannattaa ehkä kysellä kun huolto-ohjelmassa niiden vaihtoväli on muistaakseni järjettömät 20tkm. Itse vaihdatin kyllä ölpät jo kymppitonnissa.

Ihan asiallinen peli Dorso on, ketterä vietävä mutkatiellä ja seiskapätkä V2 antaa hyvät kyydit ja murinat. Kiva sekoitus supermotoa ja nakupyörää nätissä paketissa, koeajolle vaan :orgmp:
 
Suurin tarve FatDucille poistui kun sain nyt vihdoinkin putkistopuolta paranneltua GPR:n alkuosalla ja SC-Projectin vaimentimilla. Nyt voi lähteä kiihdyttämään jo noin 2500rpm tietämiltä ilman räminää, kolinaa ja nykimistä kun vakioputkistolla raja oli 4000rpm tietämillä. Yllättävänkin iso muutos käyttäytymisessä.
 
FatDuc-kopio asennettuna ja pienen koeajolenkin kävin kaupungissa pyörittelemässä. Jonkun verran inhimillisempi on nyt ajaa hitaan liikenteen seassa ja vaatteet ei haise enää aivan järkyttävästi pakokaasulta. Hintaansa nähden varsin hyvä panostus.
 
Lähes kolmen vuoden mp-tauko päättyi, kun tuli sitten Tuonon jälkeen hommattua Dorso. Ehkä ei pitäisi edes verrata, mutta vähän rihveliltä tämä pikku-dorso vaikuttaa. Täyttää toki perusvaatimukset V2 moottorin väännöllä ja murinoilla, mutta pieni toimintasäde haittaa. Sen suhteen Shiveri tai iso-Dorso voisi olla käyvämpi peli?
 
Lähes kolmen vuoden mp-tauko päättyi, kun tuli sitten Tuonon jälkeen hommattua Dorso. Ehkä ei pitäisi edes verrata, mutta vähän rihveliltä tämä pikku-dorso vaikuttaa. Täyttää toki perusvaatimukset V2 moottorin väännöllä ja murinoilla, mutta pieni toimintasäde haittaa. Sen suhteen Shiveri tai iso-Dorso voisi olla käyvämpi peli?
Viimeeksi, kun 900 Shriverillä ajelin, niin täydellä tankilla range oli luokkaa 150km ihan normi hissuttelulla..
 
Mulla kans 750 Dorso ja lyhyt range aiheuttaa pieniä haasteita. Toki tankillisella tuntus pääsevän reilu pari sataa kilsaa reipasta matka-ajoa. Bensavalo syttyy jossain 160-170km kohdalla, mutta ainaki 40 kilsaa oon ajanu valon sytyttyä.
Tällä hetkellä just reissun päällä ja Tromssaan asti oon jo päässy, eikä oo tarttenu varakannua käyttää.
Tosin mulla oli edellinen pyörä Monster 1000 Ds ja sillä en päässy edes 200 kilsaa tankilla ennen ku loppu, joten mulle tankilla ravaaminen on tuttua touhua.
Voimaa toki vois olla isommalla tiellä enemmän, mutta pärjäähän tälläkin.
Tällä tuntus kuitenki olevan hauskaa radalla, soralla, työmatkalla ja reissun päällä nii sillee monipuolinen. Toki kaikkeen noihin kompromissi.
 
Olen nyt tänä kesänä ajellut sellaiset 4000 km Shiver 900:lla ja ihan mukavalta pyörältä se tuntuu.
Kulutus tuntuu heittelevän siinä reilu 4-reilu 5/100km välillä ajotavasta riippuen.
Keskikierroksilla tätä täytyy ajaa ja siinä kone pelaa hienosti, yläkierroksilla ei vaan enää tapahdu oikein mitään, jos vertaa vanhaan RSV:hen.
Tosin onhan tässä tehakin aika paljon vähemmän kun siinä Rotax-twinissä.
Toinen peli on 2017 V4RF ja onhan tässä aika iso kontrasti kun niitä vertaa keskenään :)
 
Juu. Vertailujen lomassa annetaan välillä kehujakin. Pikku-Dorso (750) on tosiaan monipuolinen ja sopii niin soralle kuin pikitiellekin. Kulutuksesta vielä sen verran, että se on ollut kohtuullisella 5l/100km tasolla. Tämä kompensoi sitä tankin pienuutta hieman, koska edellinen pyörä soi puolestaan enemmän. Näppärän oloinen peli ja ajettavuus hyvä ottaen huomioon, että Dorsossa ei ole ohjausiskaria. Latausjännitteen näyttö olisi hyvä ja Aprilia kokemukseen perustuen tarpeellinen varuste. Mode-varuste on sen sijaan ihan mielenkiintoinen "uutuus".
 
Tässä jokunen viikko sitten pääsin koeajamaan kaverin 1200 Dorsoduron. Havaittuja eroja 750 Dorsoon, nyt kun vielä muistan:
- Isossa Dorsossa on voimaa ja vääntöä (kiitos +450 ccm)
- Kyseisessä pyörässä vaihteisto oli jäykkä tai napakka, koska en aluksi saanut vaihdetta silmään normivoimalla
- Mittaristoa verhoaa "tuplapleksi", joten antanee paremman suojan?
- Suuremmasta voimasta johtuen isossa Dorsossa on tavallaan yksi vaihde enemmän ja nopeus ei tunnu niin helposti.
- Kyseisessä pyörässä on ABS ja mikä parasta vaihdenäyttö mittaristossa. Tietääkö joku miksi ihmeessä pikku-Dorsossa sitä ei ole? Saisiko sen ohjelmoimalla?
- Ison Dorson 3L suurempi tankki ei juurikaan voitonjuhlia aiheuta, koska kulutuskin on suurempi..
- Hauskoja vehkeitä kumpikin ja kyllä sillä pienemmälläkin pärjää, mutta 1200 Dorsossa on parempi vastine rahalle ainakin käytetyssä pyörässä.
 
Eipä lähtenyt Dorso enää käyntiin, kun tänään yritin. Viime viikon lauantaina ajoin +70 km, pesin pyörän ja laitoin talliin. Lämmintä nyt jotakuinkin 9 astetta, joten kai sen vielä pitäisi kyetä käynnistymään. Starttaa-yskähtää-starttaa-yskähtää..

Onko kokemusta 4T pienkonebensan syttyvyydestä? Sellaista laitoin 2,5L tankkiin muun bensan sekaan säilyvyyden varmistamiseksi. Täytyy varmaan keväällä täyttää tankki tuoreella 98:lla ja kokeilla käynnistystä ladatulla akulla :blink:
 
Back
Ylös