• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Dösät

Pakkokaato? Just joo. Sekö on tehokkain tapa pysähtyä ja silloinko sä voit kontrolloida kulkusuuntaasi jne? Kerroitkin hienosti väistelleesi kaiteita ja autoja, kun slaidasit pitkin asfalttia. Todella taidokasta. Herätys nyt.
Aikanaan, aikanaan kun kortin ajoin (helmikuu -82) paras tapa saada mopo pysähtymään tiettyyn matkaan (en ny muista paljo se oli) mut 60 km/h nopeudesta se piti pysäyttää hallitusti.

Ei muuta ku hallittu kaato. Inssi oli ihmeissään ku pysähty lumella ilman nastoja siihen noin 5-10 metriin. Sen mopon voi kaataa hallitusti jos osaa. Tarvii vaan treenata lumella ettei riko mopoaan (irtoilevat osat kannattaa irrottaa omatoimisesti ja laittaa sit takas päivän päätteeksi.)

Osaan edelleenkin vaikka ei oo tarvinnu kokeilla. (uskoisin osaavani)

Kaadon voi tehdä vain yhdellä tavalla; oikein. Väärin tehtynä se on kaatuminen.
Kertoisitko ystävällisesti, miten tehdään mainitsemasi hallittu kaato oikeaoppisesti?

Samaan kysymykseen voisivat vastata myös Iki-Rokkari ja muut tämän alan osaajat.

P.S. Kuka vielä väittää, ettei autokortin siivellä mopokortin saaneet papat tiedä, miten mopolla vedetään.
Vastatkaa nyt.

Jep
Dösäkuski syyllinen: törkeä liikenteen vaarantaminen ja onnettomuuspaikalta poistuminen. 1500 egee sakkoja. Ei mennyt mun vakuutuksesta ja tiliä tuli vielä seisontapäivistä.
Moro,

ja kovasti kiitos, että sinä olet kirjittamassa juttua tänne.

Itselläni vastaava kokemus 51:llä ihan stadin päässä toukokuulla tätä vuotta. Kannattaa etsiä täältä.

Mulla bussi kiilasi edelläni olleen auton tekemään paniikit kaarteessa. Silloin ei ollut itselläni muuta mahdollisuutta, kun kaataa pyörä 60 kmh vauhdissa.

Mulla ei mennyt iho mustaksi, vaan se oli se musta kuski... Koska kuului etniseen vähemmistöön, häntä ei rangaistu, kuin 60 €:lla törkeästä liikenteenvaarantamisesta.

Hmm..l. Taidanpa ottaa yhteyttää oikeusasiamieheen, että valkoinen saa 1500 € sakkoa siinä, missä musta mies pääse pään tapututuksella
bawling.gif
.

062802moto_prv.gif

Terve Iso-Setä
Tillanehan oli sellainen että mun piti valita meenkö edellä olevan Audin paksiin pyörän kanssa vaiko annan pyörän mennä sinne yksinään. Näin jälkikäteen on hyvä fiilis kun sen Audin perään tuli vielä kaksi autoa. Mulla vaan loppui matka, aika ja tila. Varmasti yhdeksän kymmenestä tämänkin palstan kirjoittajista olisi ehkä selvittänyt tilanteen jollain huippuunsa trimmatulla supermotolla. Vaan tommoinen vanha britti ns. jarruineen on mitä on. Juu, se kaato, stonga oikeeseen suuntaan ja buutsit ylös niin silloin laskeutuu lasketulle alueelle, ehkä. Noh mulle kävi nyt tuuri ja tuskin se on mistään pappakortista kiinni, olen ajanut vuodesta -79 ja tää oli eka ventti. Mutta olet varmasti oikeassa, tuosta olisi selvinnyt ehkä ilman kaatoa mutta ratkaisu tuntui silloin oikealata ja tuntuu vieläkin, kun tästä meinaan kirjoittelen.
Mutta kuten sanoinratkaisuja on monta, tämä oli minun ratkaisununi. Oikea tai väärä, itse siitä maksoin

Pakkokaato? Just joo. Sekö on tehokkain tapa pysähtyä ja silloinko sä voit kontrolloida kulkusuuntaasi jne? Kerroitkin hienosti väistelleesi kaiteita ja autoja, kun slaidasit pitkin asfalttia. Todella taidokasta. Herätys nyt.
Aikanaan, aikanaan kun kortin ajoin (helmikuu -82) paras tapa saada mopo pysähtymään tiettyyn matkaan (en ny muista paljo se oli) mut 60 km/h nopeudesta se piti pysäyttää hallitusti.

Ei muuta ku hallittu kaato. Inssi oli ihmeissään ku pysähty lumella ilman nastoja siihen noin 5-10 metriin. Sen mopon voi kaataa hallitusti jos osaa. Tarvii vaan treenata lumella ettei riko mopoaan (irtoilevat osat kannattaa irrottaa omatoimisesti ja laittaa sit takas päivän päätteeksi.)

Osaan edelleenkin vaikka ei oo tarvinnu kokeilla. (uskoisin osaavani)

Kaadon voi tehdä vain yhdellä tavalla; oikein. Väärin tehtynä se on kaatuminen.
Kertoisitko ystävällisesti, miten tehdään mainitsemasi hallittu kaato oikeaoppisesti?

Samaan kysymykseen voisivat vastata myös Iki-Rokkari ja muut tämän alan osaajat.

P.S. Kuka vielä väittää, ettei autokortin siivellä mopokortin saaneet papat tiedä, miten mopolla vedetään.
Provoamisen into ylittää välillä selkeän maalaisjärjen käytön kynnyksen. Kiva, että susta tuntuu siltä että sun opit pätee kaikkiin tilanteisiin, joista kolari syntyy näinä päivinä.

Edit : **rkeleesti kirjoitusvirheitä...

Omat kokemukset:

Juu elikkä ikää oli se noin 15 wee, jotain siellä main. Kuljin kouluun keskustaan dösällä, olihan meillä nuorilla pojilla ääntä ja energiaa siellä mutta kuitenkin. Paikallisliikenteen bussi Savonlinnassa. Painoin hyvissä ajoin pysähdysnappia ja menin keskiovelle odottelee. Pysähty, ei avannu ovea, kattelin kuskia päin ja ihmettelin, etuovi oli auki lähin kävelee sinne päin ja veti oven kiinni... noh eihän siinä, vei meitit sitte päätepysäkille ja menin ulos, bussi käänti ja kun aikaa vaa oli kortissa ni uudestaan kyytiin ja nytten sitte pysäytti mut sinne... kyllä ihmetytti mutta nauroin vaa kuskille kui säälittävä se oli .. nykyään jätän noi isot kamelit matelee ja ite vaa
sport05.gif

Joo. saatoi siinä olla noita kirjoitusvirheitä. Mutta kun on tämän köyhän miehen kymmensormijärjestelmä eli kahdeksan lepää ja kaksi tekee työt.

Nää besserwisserit on aina valmiina jakamaan alentuvasti korkeaa tietämystään.  
033102ass_1_prv.gif
Olen täysin samaa mieltä, nämä suomi24 palstan pojat saisivat pysyä siellä ja kiukutella keskenään niistä jutuista joita ymmärtävät, kuten kännyn uudet soittoäänet ja taustakuvat!
mad.gif

Nää besserwisserit on aina valmiina jakamaan alentuvasti korkeaa tietämystään.  
033102ass_1_prv.gif
Olen täysin samaa mieltä, nämä suomi24 palstan pojat saisivat pysyä siellä ja kiukutella keskenään niistä jutuista joita ymmärtävät, kuten kännyn uudet soittoäänet ja taustakuvat!
mad.gif
Jos paras puolustus "pakkokaadolle" on Kawa LTD vuonna -82 suorittama inssin läpäisy LUMELLA, niin kyllä tässä kuppi kääntyy niiden suomi24:sen juippien kannalle.

Mieti nyt itsekkin skenaariota:

Liukas asfaltti, mihin stonga etc. ei ota millään kiinni (lue ei kunnon kitkaa), missä laitat pyörän nurin. Liukuuko? Pysähtyykö 80 km/h vauhdista noin 5-10 metriin (tässäkin melkoinen marginaali)? Tätä tilannetta verrattiin tyylikkäästi LUMELLA suoritettuun "hallittuun kaatoon" missä joka pultti ja mutteri raapii sitä maanpintaa hidastaen vauhtia. Ymmärrätkö eron?

Joku tolkku taas noihin juttuihin..

Hei tyypit. Mulla oli noin sekka aikaa funtsaa mitä tehdään, tää ei varmasri ollut se ainoa tapa ja ratkaisu. Mutta tällä mä vältin sen leegojen poimisen Audin paksista. Aivan varmasti joku olisi hoitanut ton silleen tyylillä vaan mulla sitä taitoo ei ole.
Terkut nimimerkki
Henki kulkee vielä

Busseilla on joskus mukava tapa vain käydä pysäkillä, eli koukkaavat sieltä ja palaavat pysähtymättä takaisin liikenteeseen - siis muulloinkin kuin moottoritiellä jossa pysäkit on rampeissa.

Hämeentietä kun ajelee Lahden motarin suuntaan niin tähän ansaan on meinannut mennä monta kertaa - bussi vilkuttaa pysäkille ja alkaa jarruttamaan. Siitä lähtee sitten menemään ohi kun tilaa on, mutta bussipa palaakin takaisin. Siinä on helposti vähän huuli soikeana ja alaleuka väpäjää kun isompi tulee eteen...

Hyvä juttu ikirokkari että olet messissä vielä. Teit varmaan mitä siinä pysty ja selvisit, mikä on aina tärkeintä. Ei "tyylipuhdas suoritus". Vähän kornia seurata kädenvääntöä siitä aiheesta. Kuinkahan moni kantaa ottanut tuntee vanhojen Brittipyörien tekniikkaa ja niiden rajaamia mahdollisuuksia. Jotkut meistä tuntee sitäkin puolta.
Oli sinänsä hyvä, että kirjotit em. tapauksesta opiksi muillekin, ettei jokaisen tarvi itse kokeilla, voi vaikka ennakioida entistä tarkemmin busseja yleensä ( ja Wiksrömin busseja erityisesti).
mad.gif

Noista bussien etuoikeuksista lähteä pysäkiltä vois korjata vähän: Kaupunkialueella ja 50 km/h tai alle rajoitusalueilla busseilla on oikeus lähteä pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja muulla liikenteellä vastaavasti väistämisvelvollisuus ko tilanteessa. EI siis ole olemassa mitään etuajo-oikeutta, eikä päälleajo-oikeutta. EI muuten missään muussakaan liikennetilanteessa.  
eek.gif
Jos joku löytää lainkohdan päinvastaisesta tiedosta, pistäpä pykälä tänne.
Mutta nähty on että dösät (maaseudulla linja-autot, periferiassa bussit) ei tätä noudata. Siksi ne kuskit saa aina sakot varomattomuudesta liikenteessa ku kolisee pysäkiltä lähtiessä. Myös 50 km/h rajoitusalueella. 
biggrin.gif
Se ei tietenkään paljoa lohduta jos on prätkä rusetilla ja itse ruvella ja kuhmuilla.
Ajetaan parhaamme mukaan ja valppaina ISOJEN kotiloiden suhteen erityisesti.  
062802moto_prv.gif

Back