• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Dp:n ecu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IlDuce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

IlDuce

New member
Kuten otsikko kertoo.

Eli minulla on S 620, putket on vaihdettu DP:n putkiin uutena, ECUsta ei tietoa. Filtterikotelo on vakio.

Eihän tuo tieto laitteen toimivuuteen vaikuta, mutta olisi mukava tietää, onko vakio vai vaihdettu.

Onko mitään numerosarjaa tms.mitä voisi etsiä. Pyörä on nyt tallissa, jonne minulla ei ole avaimia,mutta pääsen tarkistamaan ECUn pienellä viiveellä.

Kaivetaan taas tämä aihe esille...Elikkäs oliskos kenelläkää kokemusta powercommanderista siis ducatissa!?Miten toimii, tuolla on jotakin käyriä, näyttäis tasaavan ainaskin hyvin tuota alarekisterin käyrää.

Tuskinpa 620 Sportissasi on DP:n ECU:a. Ainakaan DP:n luettelon mukaan sellaista ei ole tähän malliin saatavilla. DP:n sarjassa tulevat äänenvaimentimet, ilmansuodatin ja sen kansi sekä bensanpaineensäädin. Tuo paineensäädin hoitelee tässä tapauksessa DP:n ECU:n virkaa. Ilmeisesti sinulla on ihan pikkubudjettisarja, koska ei ole ilmansuodatintakaan vaihdettu, todennäköisesti ei sitten myöskään tuota säädintä.

Juu, en edes viitsi enää käydä katsomassa mitään merkintöjä. Vakiohan se kuitenkin on. Pelkät änkkärit vaihdettu ja CO säädöllä korjattu ettei käy laihalla ?

Tuohon Jake82:n kysymykseen vastaan että itse olen laittamassa lambda-antureita (biltema tai Bosh ;-)) käyriin. Jatko riippuen siitä mitä seokset näyttävät. Minun pyörässä hinta-laatusuhde on kohdallaan jenkeistä uitetulla PC:llä. Tehoa tuskin tulee enää lisää, mutta koneen käytöstä voi varmasti parantaa PC:llä. Nyt tuntuu käyvän melko rikkaalla alakierroksilla, ainakin hajusta päätellen.

Pelkät änkkärit vaihdettu ja CO säädöllä korjattu ettei käy laihalla ?
Mulla sama juttu, en tiedä sitten miten tuo PC/FIM/DP korjaisi tilanteen?
Ideahan noissa kaikissa (PC/FIM/DP) on se että seokset optimoidaan eri kaasunasennoilla ja eri kierrosluvuilla. Eli kyseessä on matriisi, jossa toisella akselilla on kierrosluku ja toisella kaasunasento. Matriisi voi olla myös kolmiulotteinen, jolloin matriisissa korjataan myös solukohtaisesti sytytystä.

Jos lataat koneellesi PC:n tai FIMin softan ja tutkiskelet niitä, niin niistä selviää periaate.

Noista eri vaihtoehdoista (PC/FIM/DP) sen verran että kuten "888" on maininnut, FIMin kartat ovat aika hyvin kohdallaan, jos lähtötiedot ovat oikeat, PC pitää mielestäni aina säätää. PC:n säätöön on Suomessa pari paikkaa, joita kannattaa käyttää (KX-Center ja Moto Seinäjoki), koska heillä on PC:n kanssa keskustelöe penkki. Lopputulos on niin hyvä kuin vain voi olla ja säästyy aikaa. DP on sitten "valmis paketti", joka toimii tai ei.

Mikään noista vaihtoehdoista ei mielestäni ole mikään varsinainen "virityspalikka" vaan kyse on koneen seosten optimoinnista. Väärin säädetty kone ei anna parasta mahdollista suorituskykyä.

Enhän
withstupid.gif
sitten ihan oikeasti näistä asioista mitään tiedä, kun ei ole omakohtaisia kokemuksia. Olen vain lukenut yhtä sun toista, tutkiskellut ohjelmia ja pitänyt korvat ja silmät auki. Suustakin on joskus tullut joitakin kysymyksiä.

Haen huomenna oman pyöräni pois huollosta ja huollon yhteydessä ajettiin ECU:lle FIM:n softat + asennettiin Pipercross- suodatin. Putket ovat DP:n omat.

Tuon Pipercross- suodattimen pitäisi toimia paremmin kuin K&N:t.. K&N jättää kuulemani mukaan boksiin pienen alipaineen, jonka ei pitäisi olla hyvä asia. Tuolla Pipercrossilla pitäisi paineiden siis olla kohdallaan, tiedä sitten onko mainoskoneiston löpinää.
nixweiss.gif

Penkityksestä pitäisi tulla mukaan jonkun sortin grafiikkaa, mutta tehoja ei siis pitäisi tulla juurikaan lisää, tasoittelee pääasiassa alapään vääntökäyrää. Eli hommassa keskitytään pääasiassa juuri oikeiden säätöjen etsimiseen ja koneen toimivuuden parantamiseen.

Antti80,

Laitat varmaan tietoa, miten homma sujui ja miltä nyt tuntuu... Täytyykin kaivaa taas uusiksi tietoa siitä FIMin softasta, mulla kun on ylimääräinen boksikin nurkissa.

Ideahan noissa kaikissa (PC/FIM/DP) on se että seokset optimoidaan eri kaasunasennoilla ja eri kierrosluvuilla. Eli kyseessä on matriisi, jossa toisella akselilla on kierrosluku ja toisella kaasunasento. Matriisi voi olla myös kolmiulotteinen, jolloin matriisissa korjataan myös solukohtaisesti sytytystä.
Juu, tätä olen oikeastaa hakemassa. Ehkä Banzain Timo osaisi jotain sanoa tästä. Itse en uudella paikalla ole vielä käynyt, minkäs laiset laitteet hänellä siellä on?
thumbs-up.gif

No niin..

[Alkuhehkutukset]
Nyt on pyörä pihassa ja ensimmäiset 160 km uusilla putkilla ajettu.
smile_org.gif
inlove.gif
cool.gif

[Taustat]
Menipä muuten mielenkiintoiseksi tämäkin asia. Kun lastulle yritettiin ajaa uusia FIM:n karttoja tyssäsi homma siihen. Tuossa laitteessa kun oli DP:n lastu paikallaan!
eek.gif
eek.gif
Eipä ollut tietoa moisesta. Eikä sille DP:n lastulle tietenkään mitään FIM:n karttoja pysty ajamaan ja kaikenlisäksi arvot tietysti täysin metsässä..
omg.gif
Noh, aikamme pähkäiltyämme löytyi hyllystä DP:n lastu SS900:seen -> se kokeilumielessä paikalleen ja arvot alkoivat näyttää oikeita lukemia.
thumbs-up.gif

[Analyysiä]
Muuttuipa muuten moottorin toiminta totaallisesti. Pyörä kulkee alkuperäiseen verrattuna todella kevyesti ja 80 km/h:n nopeudessa menoa voisi kuvailla kissamaisen pehmeäksi. Vastaa kaasuun mielestäni melkoisen hyvin, sai vähän tuntumaa kun piti muutama rekka ohittaa.
smile_org.gif

Yksi asia kuitenkin kummastuttaa. Nimittäin jos ajelee tasaista kyytiä suht matalilla kierroksilla (~3500 rpm) esim. 5. vaihteella ja vääntää nopeasti tupin nurin, kakoo pyörä muutaman kerran ennen kuin alkaa vetää kunnolla. Kuitenkin, jos vaihtaa pienemmälle vaihteelle (korkeammille kierroksille) ja tekee saman, ei kyseistä ilmiötä esiinny..
nixweiss.gif
Eli muuttuiko moottorin luonne kertaheitolla enemmän happea kaipaavaan suuntaan vai pitäisikö huolestua?? Tai siis huolestuttaa jo..

Dynon kertomaa (takapyörältä):

Lähtökohta (vakio peli DP:n lastulla
lookaround_orig.gif
):
57 hp @ 7822 rpm
66 Nm @ 5126 rpm

Lopputulos (SS900 lastu + Pipercross- suodatin + DP:n putket):
59hp @ 7803 rpm
65 Nm @ 5458 rpm

eli +2 hp, -1 Nm.
smile_org.gif
Tuo menetetty 1 Nm selittyy vääntökäyrän melkoisella tasoittumisella.. myös tehokäppyrä tasoittui mukavan sileäksi. Laitan kuvia kunhan saa skannattua nuo paperit.

[Yhteenveto]
Soudit ovat todella mahtavat! Tekee mieli ajella aina n. 60 km/h, että kuulee pönttöjen murinat.
inlove.gif
inlove.gif
Ääni ei siis ole kova, raaka eikä korvia särkevä, vaan siihen tuli lähinnä syvyyttä ja lisää (jos mahdollista) cohónes. Ai niin.. ja nyt tuo pyörä luulee olevansa S900 Hf..
tounge.gif
Tuo nykiminen mietityttää.

Juu, tätä olen oikeastaa hakemassa. Ehkä Banzain Timo osaisi jotain sanoa tästä. Itse en uudella paikalla ole vielä käynyt, minkäs laiset laitteet hänellä siellä on?
thumbs-up.gif
Suositteliko Timppa sinulle mitään ?

Seosten tarkistusta ja jatko ?

Juu no se sano että penkitysksellä päästäisiin parempaan, ja penkki olisi tavoittena saada ensi kuun aikana. Täytyynee varmaan tyytyä siihen kun tuo FIM:in yksikkö ei mahdu budjettiin sitten millään
wink.gif

Omalla mallikohtaisella DP:n ECUllaan tuo pyörä kävi aivan liian laihalla.. Tuossa 900:sen ECUssa on arvot kohdallaan, mutta ilmeisesti tuo kakominen johtuu siitä, että 900:ssa on eri ajoitukset jne. kuin 750:ssä ja tulee ilmi keskialueella em. tavalla.

Perhana kun olisi tiennyt.. nyt pitäisi jostain löytää SS750:n alkuperäinen ECU, että saisi FIM:n ohjelmat ajettua ja pyörän oikeisiin säätöihin.
nixweiss.gif

Back