• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Drag a Knee"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nano
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite oon saanu ylä- ja alakropan painottamaan aika tasasesti ja "itsestään", seuraavaksi vuorossa painon siirtäminen eteen eli päätä enemmän sinne katteen viereen. Turhan korkealla viistää pää, kun loppukesänkin kuvia tiirailee..
Tämä oli minullakin tilanne joskus, eli perse roikkui komeasti, mutta yläkroppa/pää jäi pyörän pystylinjan kohdalle. Sitten eräs täälläkin roikkuva kilvanajaja neuvoi miettimään ulkokaarteen puoleisen käden paikkaa, eli jos se lepää lähestulkoon suorana tankin päällä, niin kroppa on menossa apaut oikeaan suuntaan
wink.gif
Ja nimenomaan lepää, eli ote stongasta on kovinkovin kevyt, aivankuten tuossa mainiossa artikkelissakin todetaan.

br, Mikko

Itelläni oli kans tuo, et yläkroppa oli pystyssä mutkissa. Olin kyllä tietoinen siitä seikasta, että yläkroppa pitäisi olla nojattuna sisämutkaan ja kiinnitin siihen huomioota, mutta kun takana oleva kaveri kuvasi tankkikameralla niin olinkin vielä reilusti varaa nojata sisämutkaan.
Olen myös huomannut, että kun ei ole luottamusta pitoon nii sillon ei tahdo nojata myöskään nii paljon.

sanoi:
Itse käytin vastaohjausta viime kesänä ja voin todeta että toimii.
Pyörä on paljon vikkelämpi kuin painonsiirrolla ajaessa.

Painonsiirrollahan sitä pyörää ei pelkästään ohjata, vaan vastaohjauksella. Painonsiirto on vaan avustuksena, jolloin pyörän ei tarvitse olla niin kallellaan. Kokeileppa joskus ajaa suoraa tietä ja siirrät vaikka kaikki painon toiselle puolelle. Pyörä niijaa juuri vastakkaiseen suuntaan vaikka ajatkin suoraan.

Niin siis tuossa aiemmin kun mainitsin että pää on "korkealla" tarkoitin että ajoasento on pysty vaikka pää ja hartiat ovatkin painonsiirron kannalta "hyvissä" asemissa eli sivussa.. Semmonen kyyry on vielä omaan asentoon hakusessa - havainnollistan kuvilla:

Dani Pedrosan kyyry
ja oma "suoraselkäinen" tyyli.

Vielä tuosta vastaohjauksesta - täytyy sanoa että en ymmärrä miten ihmeessä pyörän saa edes kääntymään ilman vastaohjausta. Pelkällä painonsiirrollahan se ei kyllä käänny. Vastaohjauksesta puhutaan kuin se olisi joku maaginen tekniikka, vaikka jokainen pärrää ajava käyttää sitä - jotkut sitten ilmeisesti tietämättään.
nixweiss.gif

Vielä tuosta vastaohjauksesta - täytyy sanoa että en ymmärrä miten ihmeessä pyörän saa edes kääntymään ilman vastaohjausta. Pelkällä painonsiirrollahan se ei kyllä käänny. Vastaohjauksesta puhutaan kuin se olisi joku maaginen tekniikka, vaikka jokainen pärrää ajava käyttää sitä - jotkut sitten ilmeisesti tietämättään.  
nixweiss.gif
Mä oon joskus kans miettinyt mihin perustuu gallupit tyyliin: "Käytätkö vastaohjausta?"  
tounge.gif

Kyllähän se pyörä kääntyy ilman vastaohjaustakin mutta monin verroin hitaammin kuin vastaohjauksella. Kannattaa lukaista joskus vaikkapa se ajo hanskassa opas, siellä on selitetty niitä fysikaalisia ilmiöitä joihin pyörän kääntyvyys perustuu. Yksi niistä ilmiöistä perustuu mm. renkaiden kosketuspinnan kartiomuotoon pyörän ollessa kallistettuna.

Anyways, kun näitä juttuja painonsiirrolla kääntämisestä lukee niin välillä tulee miettineeksi ohjaako joku todella pyöräänsä sillä tavalla ja on vielä peräti hengissä kertomassa siitä.

nixweiss.gif

Tuo "neutraali-tyyli" näyttää kaikkein tyylikkäimmältä.

Kyllähän se pyörä kääntyy ilman vastaohjaustakin mutta monin verroin hitaammin kuin vastaohjauksella. Kannattaa lukaista joskus vaikkapa se ajo hanskassa opas, siellä on selitetty niitä fysikaalisia ilmiöitä joihin pyörän kääntyvyys perustuu. Yksi niistä ilmiöistä perustuu mm. renkaiden kosketuspinnan kartiomuotoon pyörän ollessa kallistettuna.

Anyways, kun näitä juttuja painonsiirrolla kääntämisestä lukee niin välillä tulee miettineeksi ohjaako joku todella pyöräänsä sillä tavalla ja on vielä peräti hengissä kertomassa siitä.

nixweiss.gif
No ok, ehkä liioittelin kun sanoin ettei se käänny - mutta se kääntyvyyden hitaus on verrattavissa siihen että se ei oikeasti käänny. Kyllähän tuo on testattavissa esim. ottamalla kädet irti kahvoista ja keikuttelemalla. On joo mahdollista maantieajossa mennä löysiä mutkia ilman tuota, mutta itse koen vastaohjauksen niin tärkeänä ja olennaisena osana koko ajamista, että se on itsestäänselvyys.

Ilman tuota itsestäänselvyyttä ajaminen on melkoista tuuripeliä.

nixweiss.gif
Mä oon joskus kans miettinyt mihin perustuu gallupit tyyliin: "Käytätkö vastaohjausta?"  
tounge.gif
Joo, mulle kanssa joku matkavessalla ajeleva paappa selitti tohkeissaan tuosta vastaohjauksesta
nixweiss.gif

Ite tosiaan sitä mieltä, että sitä ainakin ammoisina aikoina tuli käytettyä luonnostaan... Nykyisessä pyörässä alustan säädöt enempi suoralle kuin radalle, niin ei edes uskalla alkaa riuhtomaan radalla...

On muuten noissa artikkelin kuvissakin kuski aikasten pystyssä vielä kun Pedrosaan vertaa, vai liekö johtuu siitä kun Dani on niin pien niin sen on pakko roikkua tuolla että yltää tankoon.
baaa.gif

Itsellä viime ja tulevana kesänä harjoittelussa, ettei puristaisi ohjaustankoa niin paljon. Rennosti kruisaillessa ote pysyy rentona, mutta heti kun ajaa vähänkin vauhdikkaammin, tulee puristus mukaan. Vinkkejä rentouteen?

Itsellä viime ja tulevana kesänä harjoittelussa, ettei puristaisi ohjaustankoa niin paljon. Rennosti kruisaillessa ote pysyy rentona, mutta heti kun ajaa vähänkin vauhdikkaammin, tulee puristus mukaan. Vinkkejä rentouteen?
Harjoittelua, harjoittelua... Liika yritys ja kellon tuijottaminen pois. Sitä kautta tulee varmuus, rentous ja nuiden mukana se vauhtikin tulee.

On muuten noissa artikkelin kuvissakin kuski aikasten pystyssä vielä kun Pedrosaan vertaa, vai liekö johtuu siitä kun Dani on niin pien niin sen on pakko roikkua tuolla että yltää tankoon.
baaa.gif
Mun mielest tuossa Danin kuvassa se on jo kiihdyttämässä ulos mutkasta. Siinähän menee jo vähän kyyryyn ku koittaa pysyä pyörän mukana.

Tuli tällanen vähä offtopic juttu mieleen...

Ku lukaisin ensin ton GR topicin ja sit tän, niin tuli mieleen että:

Onko kenelläkään tietoa siitä, onko Patrikilla (eli GR:llä) kilpailukokemusta kaksipyöräisillä?

takuulla on mutta ei sekoiteta sitä tähän keskusteluun.

Tuota "kyyryäkin", kun miettii niin onhan se maalaisjärjen mukaan helmpompaa olla tuossa asennossa, kun on 160cm ja 50kg kuski. 190cm kuski jos menee tuollaiseen asentoon niin kuin noitten kilpakuskien näkee tekevän niin sitä ollaan melkein etulokari suussa siinä pyörän päällä.

Itsekin pitäisi juuri tuota "etunojaa kehittää" joskus tuntuu siltä, että on rautakanki selkärangan tilalla. Käsien rentous ja kunnon kyyry päälle + katse sinne minne on tarkoitus mennä niin aletaan olla jo alueella. Taidan ottaa nuo tavoitteeksi ensi kesäksi!

Tuon tekstin asiat on kyllä ihan tiedossa, mutkun se soveltaminen on vaan niin vaikeaa. Väittäisin, että ihan hirveästi kyyrympään en pääse (ainakaan etureppua keventämättä) ja katsekin on about siellä missä pitää, mutta yläkropan sivuttaisliikettä on liian vähän. Tyypillisesti kuvista sihtaamalla kypärän keskikohta on suunnilleen katelasin reunan kohdalla, joten kehitettävää on. Kädet myös tuppaa väsymään, joten ilmeisesti ne ei ole riittävän rentona.

Ajoasennon osalta näihin pitää kiinnittää eniten huomiota kunhan kevät taas koittaa.

Tuon tekstin asiat on kyllä ihan tiedossa, mutkun se soveltaminen on vaan niin vaikeaa. Väittäisin, että ihan hirveästi kyyrympään en pääse (ainakaan etureppua keventämättä) ja katsekin on about siellä missä pitää, mutta yläkropan sivuttaisliikettä on liian vähän. Tyypillisesti kuvista sihtaamalla kypärän keskikohta on suunnilleen katelasin reunan kohdalla, joten kehitettävää on. Kädet myös tuppaa väsymään, joten ilmeisesti ne ei ole riittävän rentona.

Ajoasennon osalta näihin pitää kiinnittää eniten huomiota kunhan kevät taas koittaa.

Samaa vikaa havaittu täälläkin.... mistähän tuo johtuisi?
tounge.gif
Noh operaatio tämän repun keventämiseen on jo aloitettu koska menin puhumaan ohi suuni ja uhosin peseväni kaverini radalla. Se mikä painossa hävitään tehossa otetaan kiinni.

Ajoasennon etsiminen ja 'oikeaoppinen' roikkuminen helpottaa ajamista, mutta kannattaa muistaa että se ajoasento on yksilöllinen. Ihan pelkästään fyysiset eroavaisuudet tuo joillakin mahdottomaksi kunnollisen roikkumisen.

Se minkä neuvon minä antaisin on se että pitäkää peruskuntoa yllä talvella, muullakin tavalla kuin oikeaa ja vasenta kättä nostellen kohti nielua (karrikoitua). Kun on fysiikka kunnossa niin jaksaa treenata toistoja radalla ja pää oikeasti jaksaa keskittyä siihen mitä kroppa tekee. Jos kunto loppuu kesken niin ensimmäisenä antautuu pää.

Ja ihan hyviä pohdintojahan nämä on talven pimeille illoille.

Back