Ds - s4r - s2r

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WDW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

WDW

New member
Iltoja,

Tässä on alkanu Monsteri mietityttää ihan tosissaan kun on pyöränvaihto edessä ja kattellut noita kolmea mallia. Onko teillä näkemystä malli eroihin ja joihinkin tiettyihin eroavaisuuksiin jotka korostuvat pyörissä?

Olen ihmetellyt ja tutkinut ja yrittänyt ymmärtää miksi niin monta eri mallia.
S4R tietysti kiinnostaa tehojensa puolesta, mutta toisaalta onko niillä nakupyörässä sitten niin paljon väliä ja korustooko eroa muihin todella?

Kaipaisin näkemyksiä eri mallien puolesta ja vastaan. Vaikka tähän ei varmasti löydykkään yhtenäistä mielipidettä mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.

Tiedän että samantyylistä keskustelua on ollut aijemminkin mutta vähän suppeammassa skaalassa.

Olen katsellellut siis vuosimalleja 2003-2007 1000 DS, S2R ja S4R (S4Rs liian kallis ja vaikeasti saatavissa)
 
Monsteria saa myös mielellään kehua niin paljonkun jaksaa että saisin itsestäni irti epäilykset joita mulla viellä on. Nyt pyöränä siis tuo CBR1000RR että aika erilaista menoa siis.

Mainittakoot viellä että ajoin kaverin 1100 -11 Monsterilla ja se oli rakkautta. Valitettavasti noin uudet ei mahdu mun budjettiin.
 
Moro,

Itselläni on ollut kaksi Monsteria 620 ja S4, molemmat todella hienoja laitteita. S4 on ärhäkkä kierroskone, toimii hienosti myös ratapäivillä, 620 on leppoisampi laite ja mukava mutkateillä. Jos käyttö painottuu cruisailuun mutkateillä on S2R ehkä parempi vaihtoehto(vahva vääntö ja alhaisemmat ylläpitokulut) jos halutaan rajummin ruutia ja (ainakin omasta mielestäni) makeampaa ulkonäköä niin S4/S4R on oikea vaihtoehto.

Otit kumman hyvänsä niin huonoa et valitse:thumbup:

P.S. vaikka uusi 1100 on hieno niin ehkä kuitenkin ottaisin mieluummin perinteisen putkirunkomallin...

Iltoja,

Tässä on alkanu Monsteri mietityttää ihan tosissaan kun on pyöränvaihto edessä ja kattellut noita kolmea mallia. Onko teillä näkemystä malli eroihin ja joihinkin tiettyihin eroavaisuuksiin jotka korostuvat pyörissä?

Olen ihmetellyt ja tutkinut ja yrittänyt ymmärtää miksi niin monta eri mallia.
S4R tietysti kiinnostaa tehojensa puolesta, mutta toisaalta onko niillä nakupyörässä sitten niin paljon väliä ja korustooko eroa muihin todella?

Kaipaisin näkemyksiä eri mallien puolesta ja vastaan. Vaikka tähän ei varmasti löydykkään yhtenäistä mielipidettä mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.

Tiedän että samantyylistä keskustelua on ollut aijemminkin mutta vähän suppeammassa skaalassa.

Olen katsellellut siis vuosimalleja 2003-2007 1000 DS, S2R ja S4R (S4Rs liian kallis ja vaikeasti saatavissa)
 
Eikös s2r ja s4r ole ulkoisesti lähes indettiset? Itteäni tavallaan toi s2r/s4r:n tiivis konepaketti mielyttää enemmän ku DS:n.

Mut sit on taas toi mysteeri vehje eli S4. En oo oikeestaan ees noteranu sitä kun on 900:n ja tonnisia vaan katsellut. Jostain syystä noi näyttäis käytettyinä olevan paljon ajettuja ja korkea hinta verrattuna noihin muihin malleihin. En oikein pääse ymmärrykseen että miksi.
 
Eikös toi 1000 DS ja S2R:n ero oo lähinnä takaswingissä ja pakoputkiston kulkureitissä? Korjatkaa jos oon väärässä, mut mä oon ymmärtäny, että niiden moottorit on identtiset? S4R:ssä on sit enempi tehoa, vesijäähyä ja muuta ylimääräistä himmeliä siinä koneen kyljessä. :right:

Mut lystiä noilla kyllä pitää varmasti kaikilla.
Ainakin tänään pidettiin kaverin kanssa lystiä kahdella Ducatilla 200 km:n verran... :WAZAAP:
 
Eikös s2r ja s4r ole ulkoisesti lähes indettiset? Itteäni tavallaan toi s2r/s4r:n tiivis konepaketti mielyttää enemmän ku DS:n.

Mut sit on taas toi mysteeri vehje eli S4.
Aika eri laitteita S2R ja S4R, vaikka ulkonäkö on samansuuntainen.
S4 ja S4R on desmoquattroja, siis 4V vesijäähyjä (sama kone kuin mm. 996, ST4). Mun mielestä näistä Ducatin moottoreista ikävimmät huoltaa.
Sitten viimesimmät eli S4RS:t on Testastrettoja, eli uudempia vesijäähyjä (sama kone kuin mm. 999), vähemmän ongelmia kuin S4 ja S4R koneissa.
S2R:t on 800 tai 1000 uudempia Desmodue-koneita, nämä luullakseni on aika helppohuoltoisia eikä ole kallita tyyppivikoja.
 
En kyllä vaihtais S4R:ääni mihinkään muuhun pyörään. :) Italialaiset ovat taas luoneet sellaisen lelun, johon on helppo rakastua.

Moottorissa on raakaa räjähdysvoimaa, alusta ja geometria toimii niin mutkatiellä kuin 6000km+ etelänmatkoillakin. Autobaanalla sillä voi ajaa 190km mittarissa koko päivän väsymättä kummemmin. Kuivakytkimen kilinä ja kalina on päitä kääntävää musiikkia.

Miinuspuolia: kaupunkiajo on melko työlästä, polttoaineen varoitusvalo syttyy noin 150-180km ajomatkan jälkeen. Ylläpitokustannukset on järkyttävät.

Kannattaa varautua pakoputkienvaihtoon, jos yksilössäsi on vakiot. Moottori ei yksinkertaisesti toimi niillä oikein.
 
Siinä siis on perää että ylläpitokustannukset ovat paljon korkeammat kuin muissa pyörissä? Miksi? Onko nyt kuitenkin kyse siitä että pyörä on heikempi kuin muut vai mistä?

Valuutukset ainakin ovat huomattavasti halvemmat ku nykysessä.
 
S2R1000 omistajana voin tietysti suositella vekotinta lämpimästi, luonnetta ja meininkiä löytyy :orgmp: Noista eri versioiden eroista onkin tullut juttua joten en puutu niihin.

Ylläpidosta sanotaan usein että on kallista, minulla on vakuutukset Pohjolassa noin 650e vuosi sis. täyskasko (50%/70%). Huolto on liikkeessä teetätettynä jotakuinkin samaa luokkaa, onko se sitten kallista jos laskee työtunnit jotka nykyään abaut 70e/h +osat? Ei minusta, kun ottaa huomioon että se ei ole jokakesäinen kulu, ainakaan näillä kilsoilla. Bensaa menee sen minkä tankkaa ja loppu onkin sitä hupia mitä ei rahalla mitata. Plussan puolelle jää aika paljon :D Ei muutakuin mörköä alle!
 
Siinä siis on perää että ylläpitokustannukset ovat paljon korkeammat kuin muissa pyörissä? Miksi? Onko nyt kuitenkin kyse siitä että pyörä on heikempi kuin muut vai mistä?

Valuutukset ainakin ovat huomattavasti halvemmat ku nykysessä.

Saa korjata, jos olen väärässä, mutta en minä näitä nyt sen heikommiksi usko kuin mitkään muutkaan merkit. Olettaen, että huollot hoidetaan asianmukaisesti. Noihin ylläpitokustannuksien suhteeseen muihin merkkeihin, en osaa vastata, kun en muita ole omistanut. Tuskin niissä nyt oikeasti niin suurta eroa on..? Ja vaikka oliskin, niin en minä tätä S2R:ää mihinkään sieluttomaan rivinelosella varustettuun vaihtaisi. :rakastunut:
S4R varmaan kahta muuta kalliimpi ylläpitää monimutkaisemman moottoritekniikkansa takia, eli huollot vievät enemmän tunteja ja varaosia.
Sullahan putoaisi vakuutusmaksutkin kun nää on niin tehottomia... :;):
 
S4R:n moottori kärsii samasta tyyppiviasta kuin muutkin desmoquattrot (748, 996, jne), eli keinuvipujen kulumisesta. Hihnanvaihdon yhteydessä tulisi nokat aina ottaa ulos ja tarkistaa keinuvipujen kunto.
Ei se iso ongelma ole, mutta jos tarkistuksen laiminlyö niin seuraavaksi kuluu nokat. Jos noita hommia ei tee itse niin ison huollon hinta liikkuu nelinumeroissa luvuissa.
 
Valuutuskustannukset on yks perimmäinen seikka minkä takia lähdin alunoerin kattomaan toista pyöräää. Ducati ei välttämättä ole muutoin se fiksuin ratkaisu mutta kun kerran tossa pääsin 1100:sta ajamaan niin oli se helvetin hienoa.

Malttamattomana odottelen että jonu veis mun pyörän mennessään niin pääsis tosissaan kattelemaan et millanen Ducati sitä alle löytyy.
 
Siinä siis on perää että ylläpitokustannukset ovat paljon korkeammat kuin muissa pyörissä? Miksi? Onko nyt kuitenkin kyse siitä että pyörä on heikempi kuin muut vai mistä?

Valuutukset ainakin ovat huomattavasti halvemmat ku nykysessä.

Ei moottorissa ole vikoja. Sen huolto on vaan niin työlästä, että tunteja uppoaa reippaasti, ja se näkyy laskussa. Eikä tämä mikään heikko pyörä ole. Viimekin vuonna tuli ajettua WDW:hen ja takaisin ilman mitään ongelmia. ;) Etupytyn puola on ainoa, joka on moottorin puolelta tullut normaalien huoltotoimenpiteitten lisäksi vaihdettua.

Vakuutus liikkuu noin 1400€ tasolla.

Ylläpitomaksuun lasken huollot, renkaat, polttoaineet, vakuutuksen, sekä kaikki ne hiilikuitu- ja viritysosat, joita tulee väistämättä tilailtua kun omistaa tämmöisen lelun.
 
Pääsin tänään ajamaan vähän pidemmän lenkin Monster 1000 DS:llä.
Tällä kyseisellä yksilöllä: http://www.nettimoto.com/ducati/monster/1495924 jonka omistaja lähti mun pyörällä mukaan lenkille. Todella upeeta että pääsi testaamaan oikein ajan kanssa.

Ja olihan se hienoa. Mutkapätkällä toi oli ihan omiaan ja nautin suuresti. Motari taasen oli odotetusti todellinen antikliimaksi kun vauhtia alkoi tulla...ja varsinkin siinä kohtaa kun vehje ei enää yksinkertaisesti kiihtyny enää. Kun oma RR ottaa nikottelematta sen 200 niin ettei ees huomaa. Monsterissa taas iski rajotin vastaan niin nopesti että tottumaton kiihdytyksessä tietty aina ajo rajottimeen asti.

Mutta muutoin todella upea vehje. Mutkissa ei jäänyt kaipaamaan tehoa ja oli mukava ajella kun ei tarvinnut jarrua edes juuri käyttää kun moottorilla sai jarrutettua loistavasti.

Ja ne äänet :rakastunut:

Kun saisin ton oman myytyä niin olisi heti alla Monsteri. Edelleen malli vähän epäselvä itelle. Jokasessa on puolensa.

DS:ssä putket ovat hienosti sivuilla. S2R:n takaswingi ja vanne ovat upeita, S4R:ssä olis tehoa.... Vaikeaa on.
 
Itse toteutin pitkäaikaisen haaveni monsterista viime keväänä. Painin juurikin samojen mallien väilillä, joita sinäkin nyt pyörittelet. M1100 oli ulkona budjetista, joten sitä en kovin vakavissani voinut harkita. Totaallinen muutos asiaan tuli kun menin kaikesta huolimatta em. pyörää liikkeeseen katsomaan. Pelkkä näkeminen ja kuuleminen livenä sai ostopäätöksen aikaan. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Päivääkään en ole katunut. Ajo-ominaisuudet paljastuivat minulle vasta keväällä pitkän lopputalven jälkeen. Aivan käsittämättömän hieno pyörä kaikin puolin. Löytyy luonnetta, tyyliä ja tunnelmaa. Ehdoton päivitys todellisen luonteen paljastamiseksi on lukemani ja kuulemani mukaan putki-, ilmanputsari- ja karttapäivitys. Itselläni on ollut alusta asti "satsi" kiinni pyörässä, joten en valitettavasti osaa sanoa niiden todellista vaikutusta. Jos ei nyt vielä tullut selväksi niin ehdoton puoltoääni tulee täältäkin Mörrimöykyn hankinnalle. :thumbup:
 
Ja olihan se hienoa. Mutkapätkällä toi oli ihan omiaan ja nautin suuresti. Motari taasen oli odotetusti todellinen antikliimaksi kun vauhtia alkoi tulla...ja varsinkin siinä kohtaa kun vehje ei enää yksinkertaisesti kiihtyny enää. Kun oma RR ottaa nikottelematta sen 200 niin ettei ees huomaa. Monsterissa taas iski rajotin vastaan niin nopesti että tottumaton kiihdytyksessä tietty aina ajo rajottimeen asti.

Aika suuri merkitys on motarivauhdeissa lampun päälle tulevalla "etulippalla" mikä tuosta koeajamastasi puuttuu, S2/4R malleissahan se on vakiona. Mutta eihän sekään vielä katettua pyörää tuosta tee, Saksan autobahnalla suoraa "jurnuttaneena" voin kertoa että ei siinä enää lippakaan auta :D
 
Vaikea valinta, itsekin joutuisi pitkään pohtimaan 1000/1100 ilmajäähyn ja S4R(S):n välillä, jos jossain vaiheessa Monsterin laittaisi. Ducatin iso ilmajäähy on todella mukava ajaa ja äänet ehkä paremmat kuin noissa "vesipyssyissä". Ja huolto tosiaan helpompaa/halvempaa. S4RS on sitten se iso pyssy, aivan erilainen luonteeltaan. Joten makuasia perimmiltään. Bladeja nuo ei ole kumpikaan, mutta siihen pienempään tehoon ja pakolliseen motarilla ajoonkin tottuu melko nopeasti.
 
Jotenkin mua ei tosiaan toi S4R kamalasti kiinnosta. Ehkä sitten S4Rs jos joku. Ja kyllähän se olis jo tullu kotiin moinen haettua jos vaan sais ton omansa nyt myytyä. Mutta kun ei niin ei.

Yövuorot menee kun kattelee Desmoworldiä ja miettii mitä kaikkea laittaisi pyörästä uusiksi.... laittaako kliparit vai ei... ehdottomasti avoin kytkinkotelo mutta millanen jne jne...

Myös värimaailmaa miettinyt paljon.
 
Tulipa mieleen. Voiko DSään vaihtaa vaivatta s2r:n takaswingin jos sattuis jostain löytymään?
 
Nyt tulee ihan lonkalta, mutta veikkaan että se menee siihen kohtuu helposti. Tuskin ne lohkoja ja runkoja kauheesti on modanneet eri swingejä varten? Jousituksen geometria saattaa muuttua, eli kannatta nekin ottaa siitä S2R:stä?
 
Back
Ylös