• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati 1098 vs

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TPM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suoralla tiellä tuo Lambo poistuu kyllä kaikkien kaupasta saatavien pyörien edestä. Ja moni muukin paljon tavallisemman oloinen menee kyllä menojaan.
Lukuarvot kertoo kyllä ihan toista?
- 0-100 3,8s (samaa luokkaa kuin mun 84-heppainen ilmajäähy-monsteri)
- Varttimaili just alle 12s. Ei vieläkään jätä mun patalaiskaa mörköä...
- 0-200 14s paikkeilla, ei tarvita kummoista pyörää pistämään paremmaksi. Aika moni pyörä menee alle 10s. Esmees kaikki kilokyykyt alittaa sen komeasti vakiona. Hyvissä oloissa kiukkuisimmat vakiopyörät alittaa jopa 8 sekkaa. Eroa Lamboon on valovuosi.
Olisiko tarkoittanut että suoralla tiellä suurissa +200km/h nopeuksissa auto jättää mp:n?
http://www.youtube.com/watch?v=Swtfx8Z8yxQ
Kilvettömät siipiautot on erikseen..

1/4 mailit löytyy googlella: Lambo 12,2s ja esim. vakio Busa 10,0..
.. ja tuossa ajassahan pyörä ehtii jo +230kmh:n

Kyllä ne 4 pyöräset loppupeleissä vaan noi 2 Pyöräset voittaa!
Moto gp laitteetkin jäävät n.puoliminuuttia per kierros F1 jos samalla radalla ajaisivat.
Se on muuten aikas paljon
wink.gif

Kyllä ne 4 pyöräset loppupeleissä vaan noi 2 Pyöräset voittaa!
Moto gp laitteetkin jäävät n.puoliminuuttia per kierros F1 jos samalla radalla ajaisivat.
Se on muuten aikas paljon
wink.gif
Kuten jo tuolla aiemmin todettiin, on siipiautot (= nurin käännetyt lentokoneet) asia erikseen, ei niillä paljon ole yhteistä katuautojen kanssa.

Suoralla tiellä tuo Lambo poistuu kyllä kaikkien kaupasta saatavien pyörien edestä. Ja moni muukin paljon tavallisemman oloinen menee kyllä menojaan.
- 0-200 14s paikkeilla, ei tarvita kummoista pyörää pistämään paremmaksi. Aika moni pyörä menee alle 10s. Esmees kaikki kilokyykyt alittaa sen komeasti vakiona. Hyvissä oloissa kiukkuisimmat vakiopyörät alittaa jopa 8 sekkaa. Eroa Lamboon on valovuosi.
Eritehoisia pyöriä on ollut täälläkin ja realismi omiin kykyihin on löytynyt kilpailuissa.

Kyllähän pikkunopeuksissa pyörällä saa ripeitä nopeudenmuutoksia mutta jos tulee tilaisuus kokeilla jonkun tuoreen Porschen tai Lambon kanssa, niin ota ihmeessä mittaa huippunopeudessa tai vaikkapa kiihdytyskisa välillä 240-340km/h.

Eritehoisia pyöriä on ollut täälläkin ja realismi omiin kykyihin on löytynyt kilpailuissa.

Kyllähän pikkunopeuksissa pyörällä saa ripeitä nopeudenmuutoksia mutta jos tulee tilaisuus kokeilla jonkun tuoreen Porschen tai Lambon kanssa, niin ota ihmeessä mittaa huippunopeudessa tai vaikkapa kiihdytyskisa välillä 240-340km/h.
Jokainen osaa ajaa kovaa suoraan. Rata-ajo on eri asia. Tuossa filmissä Haslam löysäili ja keuli välillä, että ei päässyt tulemaan liian suurta eroa Lamboon. Kun katsoo esim. Botniaringin kierrosennätyksiä, ainoastaan siipiautot voittavat prätkät kierrosajassa (downforce). Nopein koppiauto jää nykypäivänä nopeimmalle prätkälle radalla. Kuriositeettina Vesa Kallio on Botniaringillä ajanut 250-kuutioisella 6 vuotta sitten nopeamman kierroksen kuin virolainen kuski Dodge Viperillä tänä vuonna.

Kun katsoo esim. Botniaringin kierrosennätyksiä, ainoastaan siipiautot voittavat prätkät kierrosajassa (downforce). Nopein koppiauto jää nykypäivänä nopeimmalle prätkälle radalla.
Pitkästä aikaa tätä vääntöö...
biggrin.gif

Se ratakin vaikuttaa aika paljon siihen kumpi on nopeampi, mp vai "koppiauto". Botniaring on, kuten kaikki Suomen radat, aikamoisia mikkihiiriratoja joissa auto tarvii siivet ollakseen nopea.
Esim. Nordschleifella ei pyörät juhli, rataennätys on jotain 6.11 ja pyörillä 7.28. Koppiauton määritelmä on vähän vaikea, mutta esim. Porsche 996 on vielä ihan normaali auto, sillä on menty 7.15.

Niin voin vielä väittää, että jos minä saan valita kotimaisen radan ja auton (siivettömän), niin minut saa tulla haastamaan millä tahansa pyörällä. Takaan, että pyörä ei pärjää...

Kun katsoo esim. Botniaringin kierrosennätyksiä, ainoastaan siipiautot voittavat prätkät kierrosajassa (downforce). Nopein koppiauto jää nykypäivänä nopeimmalle prätkälle radalla.
Pitkästä aikaa tätä vääntöö...  
biggrin.gif

Se ratakin vaikuttaa aika paljon siihen kumpi on nopeampi, mp vai "koppiauto". Botniaring on, kuten kaikki Suomen radat, aikamoisia mikkihiiriratoja joissa auto tarvii siivet ollakseen nopea.
Esim. Nordschleifella ei pyörät juhli, rataennätys on jotain 6.11 ja pyörillä 7.28. Koppiauton määritelmä on vähän vaikea, mutta esim. Porsche 996 on vielä ihan normaali auto, sillä on menty 7.15.

Niin voin vielä väittää, että jos minä saan valita kotimaisen radan ja auton (siivettömän), niin minut saa tulla haastamaan millä tahansa pyörällä. Takaan, että pyörä ei pärjää...
Nyt taisit luvata liikoja......

Piti kokeilla tarttuuko joku tähän
biggrin.gif

Tää oli oikeastaan "kompa": valitsisin Karting-radan ja karting-auton. Esim. supermotolla ei ole mitään jakoa pärjätä... tämä on nähty esim. Kimi Circuitilla. Mun ajotaidoilla ei siis ole mitään tekemistä tämän väitteen kanssa...

Piti kokeilla tarttuuko joku tähän  
biggrin.gif

Tää oli oikeastaan "kompa": valitsisin Karting-radan ja karting-auton. Esim. supermotolla ei ole mitään jakoa pärjätä... tämä on nähty esim. Kimi Circuitilla. Mun ajotaidoilla ei siis ole mitään tekemistä tämän väitteen kanssa...
Jep, hitaalla radalla karting auto on kyllä aika lyömätön. Superkart on sitten aika kova luu hiukan nopeammallakin radalla. Ei kuulemma supermotolla ollut mitään jakoa Mika Salo circuitillakaan. Motoa vastaan ajoi muistaakseni 120 raket tai rotax max. Asiasta tietämättömille kerrottakoon että raketissa n.14hv ja rotax:ssa n.30hv. Tehokkaimmissa superkart:ssa taitaa nykyään olla jo +100hv ja huippujakin mokomat kelaa nopeimmilla radoilla lähes 300km/h!! Niillä ajavilla kavereilla on kyllä iso reikä päässä.

Pyörää siis ajoi taitava kilpakuski. Mitkähän kyseisen autoa ajaneen toimittajan meriitit ovat kilparadalla?
Eiköhän tuolla kaverilla ole kokemusta autojen käsittelystä aivan tarpeeksi, että tuollaisia lamboja sun muita urheiluautoja paiskii mennen tullen. Tiff Needell
Joo, ja kaveri on mm. ainoita/ainoa toimittaja jolle mm. Ferrari on antanut Formula1:n koeajolle. Kaverille mm F40, F50 ja MacLarenin katuauto on ihan "peruskamaa". Eiköhän se ihan rattimies ole.

Aina kun mp vs. urheiluauto käydään keskustelua, kaivaa joku esiin formulat.... ja nyt vielä mikroautotkin. Tähänkin voidaan soveltaa Godwinin lakia. Formuloista ekana puhuva on hävinnyt väittelyn.
wink.gif

Juu, noissa auto vs. mopo radalla ajeluissa mietityttää aina kyllä toi motoristin turvallisuus. Vois kuvitella, että motoristi ei vedä ihan täysillä senkään takia, ettei riskeeraa kaatumista. Kelloa vastaan ajelu antaisi varmasti realistisemman kuvan eroista.
+1

Mut niinkuin monet tuossa jo sanoi, ei tainnu Duku mennä ihan limitillä..
smile_org.gif

Pyörää siis ajoi taitava kilpakuski. Mitkähän kyseisen autoa ajaneen toimittajan meriitit ovat kilparadalla?

Esim. Moottori-lehdessä oli Audi R8:n koeajo radall. Toimittaja ensin siinä kuvaili omaa ajoaan, autoa ja sitä, että katurenkaat eivät riitä, jnejne. Sitten lopussa sama toimittaja istui samassa autossa samoilla renkailla kierroksen Jyrki Järvilehdon kyydissä ja totesi, että näinkö sitä pitääkin ajaa...
Mutta missä on Zei-Zei??

Aina kun mp vs. urheiluauto käydään keskustelua, kaivaa joku esiin formulat.... ja nyt vielä mikroautotkin.
Minusta väittelyn häviäjiä on valmiiksi ne, joiden mielestä jompikumpi on absoluuttisesti toista nopeampi. Se kumpi on nopeampi riippuu olosuhteista, esim. juurikin radan profiilista. Ja nyt siis puhun vain mp vs. urheiluauto (esim. 996 Porsche)

Aina kun mp vs. urheiluauto käydään keskustelua, kaivaa joku esiin formulat.... ja nyt vielä mikroautotkin.
Minusta väittelyn häviäjiä on valmiiksi ne, joiden mielestä jompikumpi on absoluuttisesti toista nopeampi.
Ei näistä mitään sen totisempaa väittelyä kannata alkaa harrastamaan, mutta onhan se hienoa vertailla ja pähkäillä miten alle 20000€ saa kaupasta sellaisen vehkeen mikä pesee todellakin KAIKKI kaupasta saatavat autot 0-250km/h, varttimaililla ja vielä MELKEIN joka radallakin.  
062802moto_prv.gif

Back