isojussi
New member
Ok, tässä liikutaan nyt itsestäänselvällä alueella ja vain foorumitsättäilylle ominaiset kommunikaatiohäiriöt saavat aikaiseksi sen, että emme tiedä puhuvamme samasta asiasta ja olevamme samaa mieltäSiis: Väännön ja kierrosluvun tulo ei riipu välityksistä, mutta molemmat tekijät riippuvat, kas kun ne ovat kääntäen verrannollisia silloin kun tulo (joka on suoraan suhteessa tehoon) pysyy vakiona. Kaavoilla vois olla helpompi selittää, mut ei jaksa kaivaa...Jos teho on riippumaton välityksistä, niin miten sen suoraan verrannollinen tekijä - väännön ja kierrosluvun tulo ei ole?Ja teho ja vääntö eivät ole suoraan suhteessa toisiinsa vaan teho on suoraan suhteessa väännön ja kierrosluvun tuloon.
Vetävän renkaan kierrosluku kasvaa välitysten pidetessä. Vastaavasti vetävän renkaan vääntömomentti pienenee välitysten pidetessä. Ja väännön ja kierrosluvun tulo (joka on suoraan suhteessa tehoon) pysyy vakiona. Sikäli kun voimansiirron aiheuttamaa hävikkiä ei huomioida. Kaavat löytynee googlettamalla...
Menee puurot ja vellit nyt kovasti sekaisin. Täytyy pitää erillään vääntömomentti moottorin kampiakselilta mitattuna ja vääntömomentti takarenkaalta. Moottorin vääntömomenttiin välityksillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta, mutta vetävän pyörän vääntömomenttiin taas on. Sitä kovempi vääntömomentti takapyörällä mitä lyhyemmät välitykset. Yleisesti ottaen puhutaan (varsinkin noissa dynolapuissa) vääntömomentista takapyörältä mitattuna, mikä on aika harhaanjohtavaa. Kyse nimittäin ei ole takapyörällä vaikuttavasta vääntömomentista vaan tarkkaan ottaen se on moottorin vääntömomentti takapyörältä mitattuna. Siihen voimansiirron hävikit päälle ja saadaan arvio moottorin vääntömomentista.Itse näen asian niin, että vääntö on toki välityksistä riippumaton. Se eteen päin tuuppaava voima taas on väännön ja välitysten funktio. Renkaalle menee sama vääntö kierrosten ollessa samat vaihteesta riippumatta. Välityksistä riippuu kuinka suuren kulmavoiman ko. vääntö renkaaseen aiheuttaa ja kuinka iloisesti papatin tuolla käytettävissä olevalla (vakio)vääntömomentilla liikahtaa.
Vielä tekisi mieli kysyä, että miten ihmeessä kierroslukukin itsenäisenä parametrina voi olla välitysten funktio, mutta enpä halua sotkea ketjua enempää. Ymmärtäisin toki, jos kyse olisi renkaan kierrosluvusta, mutta ymmärtääkseni renkaan kierrosluvun käyttäminen moottorin ominaisuuksia kuvaavana suureena ei ole piireissä yleistynyt
Edittiä:
Jyri: "Eiköhän näitä tehoja ja vääntöjä ole väännetty jo ihan tarpeeksi. Siirtykää kiistelemään kulmavoimista vaikka yleisen keskustelun puolelle. Pidetään tämä ketju 1098R:ään liittyvänä."
Totta, sori.