Ducati 749 1100 2V projekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JM_78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
53621522889_61efdc208b_z.jpg

Sit alkais olla romut leivottuna tankin alle. Ajatuksena oli jemmata kaikki mahdollinen kama rungon sisälle, että voi sitten rakentelukiiman iskiessä muuttaa vaikka nakuksi. Puolat täytyy vielä jemata jonnekin. Alimiinin hitsaus tuotti välillä haasteita, mutta alkoi se paikoitellen jo sujuakin. Ei tosin mitään julkaisukelpoista :D
53620312332_9ede8ebcc1_z.jpg

Siinä se olis, italialainen VTR:grin: Tää ulkonäköhomma on ihan viimeisenä työlistalla, eikä suunnitelma oo vieläkään valmis. Mopo alkaa kohta kuitenkin olla siinä mallissa, että siitä on sitten helppo jatkaa suunnitelmia. Seuraavaksi täytyy korjailla johtosarjasta ranetuksia. Onneksi tuli purettua teipit pois niin paljastui myyrän työt. täytyy varmaan jostain keksiä ilmajäähdytteisen koneen johtosarja, jonka modais sitten tuohon. Tai sitten teen vaan metritavarasta, kun tuohon ecun liittimeen saa pinnejäkin suht helposti. Ei tässä hommat lopu, mutta on päästy kuitenkin eteenpäinkin.
 
Aika hankala on cop puolia virittää kannen vasemmalle puolelle, kun ei ole ollenkaan "kaivoja" tulpille ja oikealla puolella se tulee aika tyhmän näköisesti rungosta ulos. Mulla on tällä hetkellä 749 cop puolat hihnakoteloiden rei'issä, eikä kyllä näytä yhtään hyvältä. Mut tosiaan tuolla putsarisysteemin alapuolella on vielä tilaa niille ducatin omille Beruille.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, ecu fläsäytetty Multistradan ducati performance sliparisoftalle. Startatessa tykkäs vähän ammuskella imupuolelle, niin päädyin nykäisemään kannet vielä irti ja kuskasin ne Eastlands engineeringille huoltoon. Testasin fairyvedellä, että pientä ohivuotoa siellä oli. Sovittiin samalla, että pakokanavat kairataan kunnolisiksi. Siellä on kauheet patit pako-ohjurin ympärillä. Imu näytti ihan kelvolliselta. Mukaan meni EMS ducatin shimmisarja, niin saa ne tehtaan säätöpalat pois ja nuo kunnolliset tilalle. Ovat läpikarkaistua työkaluterästä. Pytyt näytti aivan uusilta, ei kertakaikkiaan mitään sinne kuulumattomia jälkiä. Starttimoottorin purin ja putsasin. Hiilipölyä oli jonkinverran sisällä. Samalla vaihtelin yhden hiilen, kun toinen niistä oli jo aika kulunut. Kokeilin laittaa 749 startin kuoren tilale, kun sitä ei oo kivisuihku hieronut, mutta siinä kävi niin, että startti alkoi pyöriä väärinpäin. Puolatkin löysivät paikan Rungosta. Vasemmalla puolella oli alkuperäistä akku/ecutelinettä varten kiinnike, jota pääsin hyödyntämään. Siihen kiinnikkeeseen paskartelinb telineen, niin nyt ovat hyvässä paikassa jemmassa.

Nuo kannet kun saan takaisin, niin ollaan aika lähellä käynnistelyä ja koeajoa. Kannen ja pytyn tiivisteitä meinasin jo hakea Stormilta, mutta kun yhden tiipparin hinnalla saa melkein koko sarjan alkuperäisiä tilaamalla, niin jää kyllä kivijalassa käynti väliin. Jostain muistan lukeneeni, että purkkaa vois nostaa jättämällä alapään tiipparit pois... Johtosarja vaihtuu vielä multistradan sarjaan. Tuo oma on paistunut aika valmiiseen kuntoon katteiden sisällä. Multin softalla 749 mitaristo tuntuu toimivan suht normaalisti, tulee vaan vikakoodia tyhjäkäyntisolenoidin puuttumisesta. Multin johtosarjalla sekin herja katoaa, kun saa sen venttiilin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on hieno projekti. [emoji106]
Nähdäänkö me tämä livenä esim. meidän ratapäivillä kesän aikana?
 
Kyllä mä ajattelin radalla vähän käydä, mut täytyy nyt kattoo kenen päivillä ja missä. Ahvenistoa ja Alastaroa on kyllä tullu vedettyä Superdukella ja SS Ducateilla.
 
Jaahas, vähän nyt vastustaa. Kansista tuli tuomio ja pakovenat menee vaihtoon. Nyt voi jo hyvillä mielin todeta, että onneks otin kannet irti. Oli korroosio tms. vähän puraissut venttiilin reunaan ja niistä tuli entiset. Pienen googlauksen jälkeen tuli aika selväksi, että tämän mopedin venat maksaa... Heinolta 170e pala orkiksena, Kämnan pure tecit vajaa 120e pala, mutta sitten viime metreillä löyty jenkeistä Kibblewhite black diamond venttiileitä varsin asialliseen hintaan. Koneistaja vielä kertoi, että ovat asiallista kamaa, niin mennään niillä. Suurempi ihme oli 24tkm ajetun konen ohjurit, niissä ei ollut mitään sanomista. Takapäähn tulee varmaan panigalen teräsapurunko modattuna. Semmosen takapään osia sopii kaupitella, jos jollain sattuu olemaan nurkissa.

https://www.kpmi.us/about-kpmi.html

Edit:
Panigale V2 2023 apurunko ostettu, oli pakko poistaa, kun irtosi uudenveroisena 159 eurolla. Koitan varmaan modata 749 satulan istumaan yhteen tuon takakatteen kanssa. Luultavasti katkaisen 749 apurungon penkin takaa ja hitsaan sitten siihen jatkoksi panigalen apurungon perän. Näin ainakin visio on hahmottunut pimeässä mielessä...
 
Viimeksi muokattu:
53718134717_e1f58a9991_c.jpg

Nyt on pikkusen paskarreltu projektia eteenpäin. Ennen kuin joku toteaa,että vaimennin on vähän liian takana,niin se pitää paikkansa. koko pakosarja menee vielä uusiksi, niin en nyt jaksa tuohon panostaa tällä hetkellä enempää.
53718134777_be81c562af_c.jpg

Vaimennin kyllä tulee jäämään samalle korkeudelle, oon aina tykännyt noista korkealla olevista 2-1 ratkaisuista. Takavalo on mallia kiina ja siinä on vilkut integroituna.
53718134517_4f02803e39_c.jpg

Biposto perä tuli hankittua, koska kesän reissuille halusin option takalaukun käytölle. En oo ihan varma viitsinkö alkaa tekemään tota perää niin rajuksi, että se oikeasti kestäisi matkustajan. Akun ajattelin vielä änkeä apurungon sisään, niin jää sitten paremmin tilaa tankin alle touhuta putsarisysteemeiden kanssa. Meinasin kokeilla multistradan putsaria tonne tankin alle, niin ei tarttis keksiä tyhjästä koko ratkaisua uusiksi.

Vielä kun saan käsiini multistradan johtosarjan, niin tuotahan voisi koittaa tulille. Huomenna pitäis tulla, mut niin piti tänäänkin... Kannet tuli takas portattujen pakokanavien ja +1mm pakoventtiilien kera. Olis muuten ylimääräisenä uudet 46mm imuvenat, jos joku tarvii.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on hieno, pönttö on just sopivan härski noin. Ovatko tankki ja takakate ovat samassa linjassa vai onko takakate hitusen ylempänä? Joku tuossa sivuprofiilissa pistää hieman silmään.
 
Se on korkeammalla ton takamatkustajan penkin kanssa. Sitten kun siihen laittaa monoposto katteen se on about tasan. Yks suunnitelma olis ostaa tommonen toinen penkki ja kattoo, miten sen sais suolestettua ja modattua tuohon kokonaisuuteen. Menee nyt kuitenkin sarjaan hieman myöhempia juttuja.
 
Nonii, nyt alkaa projektielämä olla normaalilla ladulla. Mopo ei lähtenyt käyntiin, mut suuttimet toimii ja kipinä tulee testerillä. RPM signaali kateissa. Ensin aattelin että kammen anturi on rikki tai väärä, mutta ongelma onkin triggereissä. Bosch ruutalla olevan 2v koneen ajoitus on erilainen kuin Marellissa. Boschin rattaassa kaks koloa ja marellissa yks. No Ukrainasta löyty jo puretusta 848 koneesta sopivat romut 66 eurolla. Nyt sitten tarttis keksiä jostain vielä ainakin ulosvetäjä ja varmaan se kampuran lukitustyökalukin olis jees. Vähän funtsin, että kehtaisko sitä sorvissa vähän keventää samalla vaivalla sitä vauhtipyörää... Eihän se Kämnan ergal pyörä nyt omaisuuksia maksanut, mutta alkaa olla ähky rahan polttamisen kanssa.
53734833001_1a26a011d9_c.jpg

Multistradan johtosarja on nyt naitettu 749 etujohtosarjaan. Pyöreässä liittimessä yksikään pinni ei ollut samassa kohtaa vaikka liittimet olivat samanlaiset. Eipä siinä auttanut muu kuin ottaa kytkikset esille ja järjestellä pinnit uusiksi. Positiivista on, että öljynlämmön anturin lukema näkyy vedenlämmön ruudussa mittaristossa. Täytyy vielä keksiä, että minne sen anturin törkkäis. öljyproppu olis hyvä, mut on sen verran eksoottisen malinen tässä koneessa, että siihen sitä ei saa. Ainakaan siihen alkuperäiseen. Ainoa vikakoodi tulee enää tankin tasoanturilta. siellä oli kans jotain eroja kytkennässä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten tarttis keksiä jostain vielä ainakin ulosvetäjä ja varmaan se kampuran lukitustyökalukin olis jees. Vähän funtsin, että kehtaisko sitä sorvissa vähän keventää samalla vaivalla sitä vauhtipyörää... .

1100 pikaisella googlauksella näyttäs olevan sama vauhtipyörä kuin 748/916/996. Mulla on 998s FE:ssä kevein mahdollinen, vastaava kuin tämä: https://www.ducatistore.net/ducati-lightweight-flywheel.html

Kadulle tuo on vähän huono, tyhjäkäynti miten sattuu ja sammuu todella herkästi valoista lähtiessä jne. Radalla ja ratapyörissä en huomannut mitään huonoa asiaa.

Aikoinaan yhteen kilpuriini vedettiin sorvissa koko ulkokehä mäkeen ja hyvin toimi kunnes alumiininen saatiin tilalle. Kuulemma vähän kovaa tavaraa, sorvin pitäs olla kunnollinen. Mulle se sorvattiin firaabelina Wärtsilän laivamoottoritehtaalla, totteli nätisti niitä sorveja.

Muistelen että vakio on isolla kehällä n 2kg. Sellanen mulla on varastossa metallinromuissakin. On sanottu että katumopoon n 900g olisi raja kun alkaa tulla huonot ominaisuudet esille keventämisestä, toki tässä se kehäkin painon ohella lie ratkaiseva.
 
No nii, paljon ehti tapahtua tässäkin välissä. Ebaystä löyty K-biken 0,5kg vauhtipyörä satkulla, niin pakkohan se oli ottaa kokeiluun. Saapa sit katsoa, miten kamala siitä tulee ajaa. 2V koneessa vääntöä alhaalla enemmän, niin ehkä ei oo ihan yhtä paha kuin yllä mainittu... Konejarrua taitaa tulla myös riittävästi :D sorvaillaan sit orkkista, jos meni överiksi. Kaverilla on kyllä siihen pystyvät työkalut.
 
Viimeksi muokattu:
53747113319_cd165c5dd8_c.jpg

Jos sitä sais tänään mopon periaatteessa läjään. Taas on pari opäivää uurastettu kaikenlaisen aikaa vievän parissa. Ihan ekana piti askarrella jonkinlainen systeemi, mihin saa sitten kaiken tarpeellisen kiinni. Yllättävän vähän tuonne tankin alle mitään tilaa enää jää, vaikka akun siirsinkin apurunkoon.
53746793516_c6337c4c5c_c.jpg

Siellä se multistradan johtosarja nyt on. Piti purkaa kaikki teipit pois ja vähän käännellä sitä uuteen malliin, mutta lopulta nopeusanturin johto on ainoa, jota täytyy jatkaa ja isot virtajohdot tein myös uusiksi. Takajarruvalon kanssa on myös joku juttu vielä ratkomatta, kun se ei toimi (ei edes oikosulkemalla liittimestä) ja tankin tasoanturi antaa vikakoodia. Eiköhän nekin siitä selviä.
53735259595_292967925b_c.jpg

Edellisen postin mainittu pyöreä liitin on onneksi helppo purkaa ja kasata.
53733905252_fef8ff267c_c.jpg


Kunhan ne triggerirattaat vielä saapuvat, niin ollaan pelottavan lähellä koeajoa ja ekaa starttia.
 
53763735550_bdabc14a21_c.jpg

Nonni, perjantaina saatin edellytykset startille kuntoon. Ukrainasta löyty 848 triggerirataspari 60 eurolla, niin pitihän se lunastaa pois. Rattaat oli ihan priimakunnossa, koneistusjäljetkin näkyivät vielä hampaissa, mut löytyipä niistä myös hieman hiekkaa:grin: Varmaan jossain poterossa purkaneet konetta. En valita, tiskauksella selvittiin ja hinta oli enemmän kuin kohdallaan.
53763727270_321206b2ba_c.jpg

Samalla kun vauhtipyörä oli irti, piti sovitella sinne tuo K-biken 550gr teräsvauhtipyörä.Täytyy sanoa, että en oo vakuuttunut tuosta. Sekä magneton, että sen taustalle tulevan kiristysrinkulan sovituksessa oli jokunen kymppi holkkumaa. Kohdistustapille ei ole paikkaa. En tiedä, onko toi nyt niin kriittistä, mutta ei se vakuuttavaa ollut. Lisäksi puuttuu lukitusmahdollisuus. Piti vaan sitten ampua se pyssyllä kii. Vähän luulen, että tuo saa olla tuolla niin kauan, että saan sorvautettua orkkiksesta mieleisen. Jenkaa toi vehje ottaa nyt ihan törkeän herkästi. Hyvä kuitenkin, ettei ollut alumiininen.
53763641069_65b90fd813_c.jpg

Tän työkalun valmistusta tai ostoa voin suositela vahvasti. Kopan saan nyt ihan vaan silleen irti, että kiertää pulttia käsin. Tulee nätisti ulos, vaikka oli liimat välissä. Asennus helpottuu niin ikään todella paljon. Kasaukset tein Permatexin form a gasket 3:lla. Kuivumisaika 4h, mut tuntuu pitävän hienosti, eikä tuu mitään purseita sisäpuolelle.

https://vimeo.com/952788221?share=copy
https://vimeo.com/952790426?share=copy

Äänet on just semmoset kuin halusin. Tarkoituksella valkkasin vähän ahtaan huilun (51mm), että se sitten vaimentais myös jotain. Menin sitten vielä nakkaamaan ketjut roskiin romukuorman mukana... Vielä täytyy hankkia nuo ketjut, peilit tangon päihin ja yhden vaijerin kaasukahvan. Jos joltain löytyy semmonen, saa tarjota.

Polttoaineen tasoanturi antaa edelleen ärsyttävästi vikakoodia, joka sytyttää sitten vikavalon. En tiedä, onko anturi paskana vai onko tää nyt joku yhteensopivuusongelma. Myös öljynlämpöanturille pitkää keksiä paikka. Käytännössä kaks vaihtoehtoa: 1. Hommaan 1000DS:n venttiilikopan, jossa anturin paikka tai 2: modaan anturin sinne missä se boschin ruutassakin on, eli takasylinterin öljykanavaan. Jälkimmäinen varmasti antaa tarkempaa dataa. Yhdeltä ducatifoorumilta löysin jo modausohjeetkin, jos sille tielle haluaa lähteä. Mä ehkä taivun adapteriin, joka menis sylinterin ja anturin väliin tai sit vois koittaa etsiä sopivan anturin, joka menis suoraan paikalleen. Tämmösen löytyminen tuntuu vähän epätodennäköiseltä. Täällä jutua tuosta hommasta ja paljon muutakin hyvää tietoa tästä 1100 koneen retrofittailusta.

https://www.ducatiforum.co.uk/threads/monster-1100-engine-in-900ss-frame.74512/page-3#post-1524716

Edit:
Anturi menee venakoppaan, näyttää olevan aika kriittinen noiden starttien suhteen, että se on semmosessa paikassa, mihin tehdas sen on suunnitellut.
 
Viimeksi muokattu:
53777938598_c93c39e5ef_c.jpg

Tää osa olikin melkoinen synytettävä, vinku lauloi huolella ja siihen se sitten lopulta muotoutui. Aattelin kokeilla rosterin mustaamista, ellei joku jo tiedä kertoa, ettei se onnistu. Mustaa rautaa olevia osia oon ihan menestyksekkäästi mustannut. Uuniin grillivastuksen alle vartiksi ja siitä dippaus öljyyn. Ei oo tullu liian kuumaksi ja pinta on mustaantunut nätisti.
53750082324_4f284a3379_c.jpg

No kaiken pajoituksen jälkeen nyt on päästy ajamaankin. Kevyt vauhtipyörä ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä ajossa, vaikka välitykset on ihan liian pitkät, mopo lähti helpon tuntuisesti liikkeelle. Ajoltaan oli just semmonen, minkä halusin. Helppo ja leppoisa kyykky kunnon väännöllä. Keveys on kyllä aika käsiintuntuvaa. Täytyy kyllä punnita tuo.

To do listalla on vielä Motogadgetin M blaze pin vilkut etukatteeseen, lämpöanturilla oleva venakoppa ja tangonpääpeilit sekä uus kaasukahva. Nää kaikki on jo matkalla Suomeen. Ainoa ärsyttävyys on enää tankkianturi ja sitten uutena nopeusmittarin kamala heitto, joka johtuu siitä että multistradan takalevy on neljällä pultilla ja 749 viidellä. Katsotaan saisiko tuon hoidettua koodailulla, vai täytyykö kääntyä speedo healeriin. Välitykset täytyy kyllä korjata kans, ovat hankalan pitkät nyt. Tais oolla 39 takana ja edessä piikin vakioo isompi ratas. En käsitä, miks joku on tuollaiset ostanut mopoonsa...
 
Aattelin kokeilla rosterin mustaamista, ellei joku jo tiedä kertoa, ettei se onnistu.

Rosteri on siitä hankala pinnoitettava, ettei siihen tartu oikein mikään kunnolla kiinni. Sen pinnassa kun on kromioksidikerros, joka suojaa terästä ruostumiselta. En sano, etteikö mustaaminen onnistu mutta luulen mustauksen hissukseen irtoilevan kappaleesta.
 
53790351723_b0289dbfc0.jpg

Sit loppu säheltäminen adaptereiden ja hauenleukojen kans. Nyt saa kaapelin kii suoraan.
53790557055_1dd2794688.jpg


On tullu ajeltuakin ja enää olis oikeastaan kaks ongelmaa. Bensa-anturin vikakoodin selvittäminen ja korkeat kierrokset startin jälkeen, kun koneen lämmöt on yli 35c. Se voi olla softajuttu, viallinen servo tai liian auki olevat ilmaruuvit. Vehje kävi aluksi tosi laihalla ihan pintakaasulla, mut se Tuli kuntoon tune ecun CO säädöllä. Koneen kun starttaa kuumana, kiekat nousee 5000r ja ei meinaa tulla millään alas. Sit ku tukkii ihan hetkeksi tk-venttiilin letkun, ne tippuu alas ja sit mopo toimii ihan normaalisti seuraavaan starttiin asti. Tyhjäkäynti on oikeastaan parempi kuin yhdessäkään mun aikaisemmassa ducatissa. Tuntuu siltä, että startin jälkeen imu siellä putkessa on niin kova, ettei se mee kii. 20-30C välissä se vielä jaksaa palata normaaliksi, mut silloinkin se käy 3000r nurkilla startin jälkeen. Käy tyhjää kuumana vaikka letkun tukkis kokonaan. Täytyy varmaan aloittaa niistä ilmaruuveista. Tää saattaa myös liittyä siihen CO nostoon...
53789195917_6bc361a7ae.jpg

Jotkut kivat peilit tarttis keksiä. Nääkin näyttää vähän p*skalta. Ikuinen dilemma motskarin peilien kans. Näyttää vaan hitosti paremmalta ilman, mut on kyllä aika epäkäytännöllinen ratkaisu :D

Säätöhommatkin helpottui, kun Tune ecu foorumin ylläpitäjä kertoi, että kartan saa ulos hex ja bin muodossa työkalusta riippuen. Nyt saa katseltua setupit läpi tunerprolla. Tune ecu taas syö ja ulostaa hex formaattia. Guzzidiagilla saa binin ulos ja iaw writerilla sisään. Noita vois varmaan konverterillakin kääntää, mut en ota riskiä filen korruptoitumisen suhteen. Paljon on ollu puuhaa, mut nyt kyllä maaliviiva häämöttää kivasti.

Edit:
Punainen monoposto takakate tilattu

Edit 2:
53790784111_c8b9269e20_c.jpg

Selvis sitten tääkin juttu. Aattelin, että en hemmetti sentään ala sörkkimään tehtaan speksissä olevia osia, että joku muu juttu täytyy olla. Samoin ajattelin säätämisestä. Sitte parin kokeilun jälkeen keksin tyrkätä hylsyn ilmaletkuun ja hitto sehän tuon hoiti kuntoon. Sit jatkotutkimuksissa selvis, että Bosch ruiskujen läppärungot ovat todella paljon isommilla kanavilla, kuin marellin vastaavat. Nyt sitten vaan joku pysyvämpi patentti tuonne, niin taas on yks rasti pois to do listalta. Tasoanturin vikavalokin alkoi jo vilkutella, eli pysyi hetken jo poissakin. Lupaavaa... Sopii hyvin, että viat korjaavat itsensä.

Edit3:
Mittarihoma tuli kuntoon, kun Tuner prolla pääsi korjaamaan nopeusmittarin asetukset.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno projekti ja hyvin esitelty.

Muistaakseni ainakin monster 900ie 02 IAW15 ecussa on ominaisuus, että käy rikkaalla aina startatessa ekat 3000 kierrosta. Ei väliä onko kylmä, tai lämmin kone.
Innostuin tästä vähän tätä lukiessani, että voisko sitä tuolla tunerprolla muokata, kun on sattumalta yksi ecu varalla.
 
Back
Ylös