Ducati 749 1100 2V projekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JM_78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä sain orkkikset hankittua eilen. samaan kyytiin tarttui Rizoman tapitkin. Niillä mennään tää kesä, mutta ei tää valmiiksi näillä tullut :D

Ebayssä olis yhdellä japanilaisella myyjällä 749R rearsettejä ok hintaan, semmonen olis jo harvinaisuutensa takia ihan hauska kuriositeetti. Woodcrafteista tykkäisin kans. tappien paikka on nyt jo hyvä, niin nykyinen säätövara riittää. Mä en sinänsä oo noista vakioistakaan löytänyt suureeemmin valitettavaa. Tosiaan aavistuksen pitkähkö liikeerata, mut hyvin se toimi. Ihan helpoin juttu olis tehdä tuohon itse vaihdepoljin säädöllä. Voi olla, että pilkon ton tuhoutuneen ja hitsuutan siihen uuden varren. se tapin pää tulee muutenkin 10mm liikaa ulos siirtosarjojen takia. Shifteriä oon miettinyt, mutten oo vielä nähnyt sille tarvetta ainakaan niin paljon, että olisin liipaissut. Tähän leluun on jo kaadettu sen verran rahaa, että pitää pikkusen annostella sitä touhua... Sen voin kyllä sanoa, että euroakaan en kadu.

nää olis ihan hiton hienot:
https://www.ebay.de/itm/26710910307...QHA5Z2&hash=item3e30f175e0:g:hkQAAOSw-bJncLtd

Samalla myyjällä olis myös vanteet mulle...
https://www.ebay.de/itm/26710909985...BAC1MQ&hash=item3e30f16953:g:NJgAAOSwf55ncLqs

Kattotaan miten tää homma eskaloituu talven aikana. Onko jollain heittää faktaa tako ja valuvanteiden painoerosta?
 
Viimeksi muokattu:
Samalla myyjällä olis myös vanteet mulle...
https://www.ebay.de/itm/26710909985...BAC1MQ&hash=item3e30f16953:g:NJgAAOSwf55ncLqs

Kattotaan miten tää homma eskaloituu talven aikana. Onko jollain heittää faktaa tako ja valuvanteiden painoerosta?

Iso Dee-puolellta ei ole faktaa, mutta pieni a-puolelta referenssiksi sellainen tieto vuosituhanteen vaihteesta että Brembon valuvanteet 4,20/6.70kg etu/taka ja OZ vastaavat takovanteet 3,40/5,20kg. Magnesium 2,35/3,65kg ja BST hiilikuituvanteet suunnilleen samoissa kuin magnesiumit. Tietenkin Apriliassa on erilainen vannedesign kuin Ducatissa ja mallikohtaisia eroja myös löytyy noiden lisäksi, mutta ehkä saat jotain suuruusluokkaa tuosta.

Pyörivä massa tuntuu etenkin kaartaessa, mutta koska pyörimisenergia on kyseessä niin painoaan enemmän vaikuttaa myös kiihdyttäessä ja jarrulla. Tietenkin voi kysyä, miten massa sijoittuu erityyppisissä vanteissa keskiöön, puoliin ja kehälle. Vanteiden massa on myös jousittamatonta.
 
54665139068_35b64e3e16_z.jpg

Jaaha, taas poljin vinossa:grin: Täytyy maanantaina kuskata argon pullo täytettäväksi ja alkaa tekemään uutta väliaikaista poljinta. Mopo pelas ku ihmisen mieli ja suht iisisti tulee semmosta 2:16 kierrosta Alastarossa. Hyvin tuolla tuntuu keskinopean kyydissä pysyvän ja suoralla on sen verran hidas, että vetomiehet pääsee helposti ohi. Aika hauska kuriositeetti, että tuttu samanlaisella orkkis 749:llä ajaa muutamalla vaihteella koko kiekan ja mä käytän 2-6 vaihteet. Kutonen sisällä kaikilla pitkillä suorilla.
 
Joo, rataan se raapii, niinku tapitkin :D Mut tapit ei kyl ota kii, ennen kuin on nojailtu jo vähän hyvän maun yli. Toi tappien siirtopalikka tuo sitä just karvan verran liikaa ulos ja on noita sit pikkusen laskettukin.
 
Ennen kiksiä tai tappeja pitää kyllä varvaspalan ottaa tonttiin.

Jotain on isosti pielessä tapeissa ja/ tai asennossa.
 
54666347511_e988c0547b_z.jpg

54666347536_3d6d64f52e_z.jpg

Noniin, pientä selvitystyötä tehty. Rizoman tappi on pikkusen pidempi kuin orkkis. Näiden kohdalla ei puhuta mistään isosta raapimiseesta, ehkä kosketus olis kuvaavampi. Poljin oli tolleen vääntyneenä suht äänetön, ei tainnu enää sen jälkeen ottaa kiinni. Sen ongelma on muotoilussa. Sitä on ihan turhaan tuotu niin paljon ulospäin, mut toisaalta ei sitä oo suunniteltu käytettäväksi noiden siirtopalojen kanssa. Teen siihen suoran varren tilalle ja laitan tapin pään aavistuksen sisempään, kuin se on nyt vääntyneenä.

Ajoasento nyt on vaan semmonen, mihin oon tottunut. Varmasti löytyis korjattavaa sieltä. Kengän kärjet oli kyllä vähän raapineet asvalttia myös. Mun tavoite oli ensi hätään laittaa semmoseksi tuo ajoasento, että haalari ja saappaat ei kiristä liikaa ja satulassa olis hyvä olla ja liikkua. Tehtaan konfiguraatio oli mulle aivan kamala. En saanut yhtään tukea jaloista ja joka kiihdytys tuntui siltä, että sarvissa roikutaan kuin pyykit narulla. Sen lisäksi liian tiukan polvikulman takia haalari alkoi estää koipien liikerataa. En saanut edes polvea tuotua ulos, kun puntin sisäosa kiristi liikaa liikerataa. Jalkatappeja on tuosta pysty nostamaan enää yhtään. ehkä ongelmaa olis voinut lähteä ratkomaan myös sarvien päästä. Jos olis saanut käsiä edemmäksi, sekin olisi varmasti auttanut. Toisaalta toi Ducatin katteen auko sarvelle on todella ahdas, että isoja muutoksia sieltä ei takuulla olis saanut. Tän hetken setupilla sarvet on ihan hyvät. Jos oikein haluaisi hieenosäätää, ne vois kylä taittua karvan enemmän alaspäin, istuis paremmin kämmeneen.

niin tai näin, mopo istui käteeen todeella mukavasti ja ajaminen oli oikein hauskaa. :orgmp:
 
Viimeksi muokattu:
Sitä orkkispoljinta on tuotu ulospäin sen verran ettei se ota vaihtaessa kiinni bellypaniin.

Jos meinaat itse tehdä polkimen niin monilta jalkatappisarjojen valmistajilta saa kyllä noita taittuvia "varvaspaloja". Eihän sen polkimen nyt maahan kuuluis ottaa, mutta estää varmaan koko vaihdepolkimen vääntymisen jos niin vielä käy. Esimerkkikappale alla:

https://www.stein-dinse.com/en/cnc-racing-folding-shift-lever-pin-m6-sport-black-red/item-1-1542219.html?srsltid=AfmBOorLeIlomo6pDWfj6qfrDu1J9PBjA6vMc-hFmw9qdxcjGYMZ5YTc
 
Mä luulen, että ongelma katoaa jo sillä, että polkimen saa sisemmäksi, mut toi olis kyl hyvä lisä siihen pakettiin. Mopo oli ihan ajettavissa tuolla vääntyneellä polkimella, niin siitä saa reefeerenssin uuden askarteluun. Teen siitä suoralla varrella olevan ja laitan varoiksi vähän lyhyemmän tapin, niin uskoisin homman olevan kunnossa.

Edit:
54667682593_9ef35a895c_z.jpg

Oli kyllä törkeän hienoja ruutuja ratapäiviltä
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään mietin, viittinkö jaka tätä, kun ajolinjat ovat puhdasta perstuntuman tuotetta ja tekniikassa olis hiomista vaikka muille jakaa, mut tätä varten tämän mopon kuitenkin tein itselle, niin koittakaa kestää :D Parempiakin kierroksia osui matkan varrelle, mut tää nyt osui ekana kohdalle.

Mulle kyse on vaan hauskapindosta ja harrastamisen dokumentoinnista. En ole ajanut kilpaa, enkä edes halua, tää on vain loppuhuipennus sille kaikelle vaivannäölle, mitä olen tuolla pihavajassa/autokatoksessa tehnyt. Ehkä joku 12h endurance olis kyl siisti ajaa ihan selviytymismielessä. Oon mä joskus urheillut numerolappu rinnassa, mutta silloinkin oon ollut tekemässä vain omaa eläinkoetta. sijoitus jossain pitkässä nimilistassa on ollut ihan yks lysti ja sama teema pätee tähänkin. Ihan puhtaasti omaksi iloksi ja lukijamäärästä päätellen ehkä jopa jonkun muunkin ajankulkuksi :) Olis kyllä pitänyt putsata toi pleksi ennen kuvausta :D

Edit:
Kanssaharrastaja totesi, että perus 749:llä kierros menee kahdella vaihteella (3 ja 4), mut mä tarviin 2-6 vaihteet :D Pitkillä suorilla on aina kutonen sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kivat pörinät! Käy moottorin luonnekin aika hyvin selväksi. Just sitä, mitä etiketti kertoo. :thumbup:
 
Btw. fiilistelyyn oikeastaan mikä tahansa muu rata on tolle koneelle luonnikkaampi, et ootas ku pääset vaikkapa Motoparkkiin, Kymi Ringille, Botnialle tai Kemoralle.
 
Ahvenistolle mä haluaisin, mut en taida päästä meluista läpi... Se on kyl todella hauska rata ajaa motskarilla.

Edit:
54674147686_4d9600727f_z.jpg

GP shifteri palasteltiin ja järjesteltiin uusiksi
54674147576_3f1f525bcc_z.jpg

Nyt on jämkät vipstaakit eivätkä enää osu maahan.
 
Viimeksi muokattu:
Edit:
Kanssaharrastaja totesi, että perus 749:llä kierros menee kahdella vaihteella (3 ja 4), mut mä tarviin 2-6 vaihteet :D Pitkillä suorilla on aina kutonen sisällä.

Tai oikeastaan 2.&3.-vaihteilla.. vanhalla putkistolla olisi riittänyt pelkkä kolmonenkin, mutta nyt pyytää kakkosta hitaammissa mutkissa. Ja lemminkäisen onnistumisesta riippuen kohti saharaa pyytää nelosta.
Mutta yhtäkaikki, on näissä vaan hurja ero. Suurinpiirtein samoja aikoja ajetaan ja isommalla ilmakoneella voi vaan naputella isompaa pykälää ja ajaminen muutenkin paljon rauhallisempaa.
Ja tämä on kyllä hämmentävän paljon kevyemmän tuntuinen pyörä heilutella paikallaan kuin orggis vesikoneinen. Tuntuu lähes samalta kuin tuo tyttären 2t-piikkinen :thumbup:
 
Jaaha, se olis kausi paketissa. Tänään viimeiset vedot Alastarossa ja selvispä mulle siellä sekin, mistä sen tietää, että takarengas alkaa olla valmis:grin: Karkas parissa kohtaa takanen semmoseen liippiin, että oli helppo ottaa varikolta reppu selkään ja ajaa tyytyväisenä kotiin. Takarengas kesti just sen, mitä pitikin, eli kauden. Tänään oli koko päivän jo semmonen olo, että se ei nyt oo enää ihan entisessä tikissä, sitte se alko vähän lipsua ja lopulta lähti sutimaan jo aika villisti kurvista avattaessa. Tavallaan silleen hyvä rengas, että kyllä sen perseessä tosiaan tietää, kun alkaa olla aika vaihtaa. 5 ratapäivää tuolla tuli ajettua ja tosi pienimuotoisesti maantietä. yleensä ajoin sen 3-4 settiä, Suurimmaksi osaksi 3. Eturengas ei oo kulunut nimeksikään, niin ajellaan sillä sitten ainakin ensi kauden alkua.

Mopo on toiminut koko ajan hyvin. Ei oikeastaan mitään teknisiä murheita paikkojen raapimisen lisäksi ja nyt voin ilokseni todeta, että enää ei raavi kuin seisontatuki. Täytyy siitä veistää vielä pikku siivu pois rälläkällä, niin ei tarvii kuunnella rohinoita. Tänään oli aika paljon jengiä radalla ja siinä kyllä tulee tuon kanssa ohittamiset pikku ongelmaksi. Ei siinä voi oikein muuta, kuin varovasti jarrussa tulla näyttämään mopoa, että saiskos tästä mennä. toi on niin eläin menemään mutkaan, että voin hyvin ajaa huonompaa ajolinjaa sisään ja silti se vaan kääntyy sinne. Suoralla ei sitten oo asiaa ohi tuolla huimalla 105 hevosvoimalla :D rauhallisempina kertoina saanut ajella kokolailla omassa rauhassa jossain siellä keskinopean sakin mukana.
 
54770844642_8048db3fea_b.jpg

54770844652_6324c7caf0_b.jpg

Kertokaahan nyt tietämättömälle, näkeekö tästä renkasta silmällä, että se on ajettu aika valmiiseen kuntoon? Tässä kun ei oo mitään kulumismerkkejä reunalla, niin en mä tuosta osaa sanoa ulkonäön perusteella, että onko se loppu. Se ei vaan tosiaan enää pitänyt. Paineet radalle lähtiessä oli 1.9 ja sieltä palattua 2.3. Varmaan joku 2.4-2.5 kuumimmillaan, eli ei se pidon loppuminen kai ainakaan paineista ollu kii.
 
54770844642_8048db3fea_b.jpg

54770844652_6324c7caf0_b.jpg

Kertokaahan nyt tietämättömälle, näkeekö tästä renkasta silmällä, että se on ajettu aika valmiiseen kuntoon? Tässä kun ei oo mitään kulumismerkkejä reunalla, niin en mä tuosta osaa sanoa ulkonäön perusteella, että onko se loppu. Se ei vaan tosiaan enää pitänyt. Paineet radalle lähtiessä oli 1.9 ja sieltä palattua 2.3. Varmaan joku 2.4-2.5 kuumimmillaan, eli ei se pidon loppuminen kai ainakaan paineista ollu kii.

No ei se pahalta näytä. Lämpösyklejä tietty on se 15-20 takana. Äly ei riitä kertomaan varmuudella, miten vie katunakista parasta terää.

Jos tahti on kesän mittaan kiristynyt, niin naksu liikaa painetta on toinen spekulaatio.
 
Vähän epäilen tuota paineasiaa, toki se on saattanut olla naksun liikaa. Muutos tuossa pidossa on vain ollut niin selkeä, että aloin pohtimaan asiaa. Aikaisemmilla kerroilla se pito ei kertakaikkiaan oo vaan loppunut ja paineet ovat olleet kutakuinkin samat. Yhdestä testistä vaan luin, että lipsumista alkaa tulla, kun tuo rengas on ehtoopuolella.
 
Back
Ylös