</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 13 2002,19:11)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Muista desmoista vielä sen verran:Myös Norton kokeili Manx kilpureissaan desmodromikantta .Kokeilu jäi tosin proto-asteelle.Vain 350:en pystyi hyödyntämään parantunutta max.r/min lukua.500:n runkolaakerit teki stopin.Kannen suunnitellut Doug Hele kertoi aikapulan ja muiden projektien vuoksi pyöriä valmistetun ainoastaan 2 kpl.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Juu näin oli...
ajatus desmodromisesta eli venttiilien pakko-ohjauksesta syntyi jo viime vuosisadan alkupuolella...ongelmana tuolloin oli heikko venttiilijousien materiaali ... pakko-ohjaus olisi keino, josta tästä päästäisiin eroon...vuonna 1910 Hra F.H.Arnott patentoi ensimmäisen version pakko-ohjatusta venttiilikoneistosta ... vuonna 1914 Ranskalainen Delage-yhtiö käytti desmoa ensimmäisen kerran sen aikaisessa GP-autossaan. Monien ratkaisumallien ja yritelmien jälkeen todellinen desmon menestys tuli vuonna 1954, jolloin Juan Manuel Fangio ajoi vastustamattomasti voittoon Mercedes-Benzin GP-autolla, jossa oli 2,5 litran desmomoottori.
Ducati pääinsinööriksi oli huhtikuussa 1954 nimitetty Fabio Taglioni, joka oli kiinnostunut desmosta jo aikaisemmin ja saanut kokemusta nelitahtikilpurien rakentamisesta työskennellessään Mondialilla. Vuonna 1955 sitten näki päivänvalon 125-kuutioinen DOHC kisapyörä ja loppu on historiaa...