Ducati-historia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MissPinky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MissPinky

New member
Avasin tänne minulle ja Fabiolle oman historia-aiheen ihan sen takia,että ajattelin alkaa kirjojen lukemisen, mutta on jo muita, jotka tietää tällä hetkellä jo jotakin, siis informaatio on tervetullutta. Jos jonkun yrityksen liikkeet ja ilmeet on alkaneet kiinnostaa niin ainakin tämän
biggrin.gif
Yllättäen!
inlove.gif
 
Nyt minä olen jo lueskellut vähän ja ainakin tiedän, mistä Fabio T. on ottanut nimimerkkinsä
smile.gif


Tämä lienee kiinnostavinta historiaa mitä olen lukenut juuri koskaan, jos nyt vähän karrikoidaan. Alkaa tehdä mieli Italiaan kovasti, niin kuin on tehnyt jo ennen tätäkin, että suunta on ollut oikea vaikkei syy ole ollutkaan pinnassa selvillä.
smile.gif
 
MissPinky: Tässä sinulle kuva oikeasta Fabiosta eli Ducatin pääinsinööristä Fabio Taglionista...kuva on 70-luvun ihan alkuvuosilta...ilmeisesti vuodelta 1971...
 
Tekniikan maailmassa oli 70-luvun puolivälintienoilla Hannu Lindellin prätkätesteissä  lähestulkoon kaikki sen ajan italialaiset huippuprätkät.Unelmatestissä MV-Agustalta ainakin pari mallia,Moto-guzzeja useita mm.850-le mans ykkös-sarjalainen,Ducatilta 900 ss desmo ja joitakin pienempiä malleja.Hannu ajoi mopottimet italiassa .Jutut kerrassaan hienoja ja nostalgisia .Varsinkin italoprätkistä pitäville ehdottomasti must. Melkein voi kuulla juttuja lukiessa 900 desmon mahtavat imu ja pakoäänet jne.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 13 2002,13:59)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Tekniikan maailmassa oli 70-luvun puolivälintienoilla Hannu Lindellin prätkätesteissä  lähestulkoon kaikki sen ajan italialaiset huippuprätkät.Unelmatestissä MV-Agustalta ainakin pari mallia,Moto-guzzeja useita mm.850-le mans ykkös-sarjalainen,Ducatilta 900 ss desmo ja joitakin pienempiä malleja.Hannu ajoi mopottimet italiassa .Jutut kerrassaan hienoja ja nostalgisia .Varsinkin italoprätkistä pitäville ehdottomasti must. Melkein voi kuulla juttuja lukiessa 900 desmon mahtavat imu ja pakoäänet jne.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Voi veikkonen ! Olet oikeassa minulla on miltei ne kaikki TM:t tallella ja kaksi testijuttua sai minut myöhemmin Ducatistiksi...ensimmäinen oli Tapio Sunellin juttu 350 Desmosta n. v.1969 ja toinen tämä 900 SS:n testi noin v. 1975.

Voin sanoa että todellisuus vastaa testiä eli 900SS on luonnossa yhtä upea kuin siinä testissäkin !! Raakaa voimaa ja vääntöä ja mitkä pauhe Conteista ja avoimista 40mm Delloroista lähteekään !! AAAAhhhh...tosin kuulo on vähän mennyt....
 
Muista desmoista vielä sen verran:Myös Norton kokeili Manx kilpureissaan desmodromikantta .Kokeilu jäi tosin proto-asteelle.Vain 350:en pystyi  hyödyntämään parantunutta max.r/min lukua.500:n runkolaakerit teki stopin.Kannen suunnitellut Doug Hele kertoi aikapulan ja muiden projektien vuoksi pyöriä valmistetun ainoastaan 2 kpl.John Surteesilla on museossaan niistä toinen.Kyseinen Jussi on ainut hemmo toistaiseksi jolla on sekä maailmanmestaruus prätkällä MV-AGUSTALLA että FERRARIN F1 autolla
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Fabio T. @ Joulu. 13 2002,14:08)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Jutut kerrassaan hienoja ja nostalgisia .Varsinkin italoprätkistä pitäville ehdottomasti must. Melkein voi kuulla juttuja lukiessa 900 desmon mahtavat imu ja pakoäänet jne.[/quote]
Voi veikkonen ! Olet oikeassa minulla on miltei ne kaikki TM:t tallella ja kaksi testijuttua sai minut myöhemmin[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Nuo vanhat testin ovat tosiaan makoista luettavaa. Muistaakseni Norton Commando sekä Kawat 750 ja 900 olivat myös TM:ssä. Kuinka pitkään tekijänoikeus mahtaa suojata lehtijuttuja. Olisi mukava vielä lukea em. testit vaikka täälta org:n sivuilta, kun lehdet ei ole enään tallella.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 13 2002,19:11)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Muista desmoista vielä sen verran:Myös Norton kokeili Manx kilpureissaan desmodromikantta .Kokeilu jäi tosin proto-asteelle.Vain 350:en pystyi  hyödyntämään parantunutta max.r/min lukua.500:n runkolaakerit teki stopin.Kannen suunnitellut Doug Hele kertoi aikapulan ja muiden projektien vuoksi pyöriä valmistetun ainoastaan 2 kpl.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Juu näin oli...

ajatus desmodromisesta eli venttiilien pakko-ohjauksesta syntyi jo viime vuosisadan alkupuolella...ongelmana tuolloin oli heikko venttiilijousien materiaali ... pakko-ohjaus olisi keino, josta tästä päästäisiin eroon...vuonna 1910 Hra F.H.Arnott patentoi ensimmäisen version pakko-ohjatusta venttiilikoneistosta ... vuonna 1914 Ranskalainen Delage-yhtiö käytti desmoa ensimmäisen kerran sen aikaisessa GP-autossaan. Monien ratkaisumallien ja yritelmien jälkeen todellinen desmon menestys tuli vuonna 1954, jolloin Juan Manuel Fangio ajoi vastustamattomasti voittoon Mercedes-Benzin GP-autolla, jossa oli 2,5 litran desmomoottori.

Ducati pääinsinööriksi oli huhtikuussa 1954 nimitetty Fabio Taglioni, joka oli kiinnostunut desmosta jo aikaisemmin ja saanut kokemusta nelitahtikilpurien rakentamisesta työskennellessään Mondialilla. Vuonna 1955 sitten näki päivänvalon 125-kuutioinen DOHC kisapyörä ja loppu on historiaa...
 
Rauno Aaltonen ajoi kilpaa myös 125-desmolla.Jos en nyt ihan väärin muista hän oli ensimmäinen suomalainen joka ajoi mm-osakilpailuvoiton tai mm-pisteille.Jompsinkumpsin tai molemmin.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 17 2002,16:06)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Rauno Aaltonen ajoi kilpaa myös 125-desmolla.Jos en nyt ihan väärin muista hän oli ensimmäinen suomalainen joka ajoi mm-osakilpailuvoiton tai mm-pisteille.Jompsinkumpsin tai molemmin.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Voitto tuli !
 
tässä van hienoja kuvia:
http://www.bevelheaven.com/gallery-750SS-900SS.htm
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Tekniikan maailmassa oli 70-luvun puolivälintienoilla Hannu Lindellin prätkätesteissä lähestulkoon kaikki sen ajan italialaiset huippuprätkät.Unelmatestissä MV-Agustalta ainakin pari mallia,Moto-guzzeja useita mm.850-le mans ykkös-sarjalainen,Ducatilta 900 ss desmo ja joitakin pienempiä malleja.Hannu ajoi mopottimet italiassa .Jutut kerrassaan hienoja ja nostalgisia .Varsinkin italoprätkistä pitäville ehdottomasti must.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Muistan kuinka hieman pienenpänä poikana luin testiä vihreästä 860 mallista... olikohan se GTS..
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Mr.Saki @ Joulu. 18 2002,13:23)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Muistan kuinka hieman pienenpänä poikana luin testiä vihreästä 860 mallista... olikohan se GTS..[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Muistaakseni oli 860 GTS...pitäisi jossain olla se lehtileike tallellakin...
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 17 2002,16:06)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Rauno Aaltonen ajoi kilpaa myös 125-desmolla.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Jäi vähän kaivelemaan tämä desmojuttu ja tarkistin kirjastostani...tosiasia on että Rauno Aaltonen voitti Hedemoran radalla kaksi osakilpailua luokassa 125 ccm...la. 13.07.1957 PM-sarjan ja varsinaisena kisapäivänä su. 14.07.1957 GP-sarjan (MM-sarjan) ollen maalissa ensimmäisenä keskinopeudella 138,58 km/t ja seuraavat viisi sijaa menivät myös Ducateille (Nygren, Söderström, Nicklasson, Bohlin ja Eriksson)...mutta kaikilla Ducatikuskeilla oli jousikoneet (125 Grand Prix, joita myytiin "yksityisille") ei desmoja !!!

(Sen sijaan edellisenä vuonna eli v. 1956 Ducati voitti 125 GP-sarjan Hedemoran radalla desmolla kuskinaan legendaarinen Gianni Degli Antoni ja kakkokseksi toisella tehtaan desmolla ajoi Olle Nygren...tämä oli 125 Grand Prix desmon ensiesiintyminen ja loistavin tuloksin....)
 
Minä olin myös vähän epätietoinen tästä desmo/eka mm-voitto asiasta.Sain eilen vahvistuksen tähän Hedemoran mm-voittoon kaveriltani joka tuntee Raunon hyvin.Kaiketi Raunolla oli desmo ainakin vuonna 59.Siis Grand prix malli tuplanokilla ja 5-vaihteisella-askilla.Nygren touhuilee nykyäänkin kilpapyörien parissa."Varg-Olle = Susi Olle" on tuttu nimi classic-ratasarjasta.Muistan 70 luvulta erään kaverin kotikaupungistani jolla oli 125 kilpaDugati.Mäntä vikaisena pyörä oli jäänyt seisomaan.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Blackari @ Joulu. 19 2002,10:01)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Muistan 70 luvulta erään kaverin kotikaupungistani jolla oli 125 kilpaDugati.Mäntä vikaisena pyörä oli jäänyt seisomaan.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Ilmeisesti Loposen 125 F3 mallia 1959, joka joutui Simo Niemisen käsiin ja nyttemmin on entisöitynä kaverillani...kts Retro-lehti no. 03/2002..ajoi sillä Eltsussa viime kesänä...mahtava mopotin !!
 
Back
Ylös