Ducati Hypermotard-horinat tänne!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja villero
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt tuo aiemmin puheena ollut Fulbat Lithium (LiFePO4) asennettu, tällä välin malli olikin uudistunut ja hinta muutaman kympin noussut, mutta nyt mukana myös BMS.

Tein tuosta lyhyen videon, tuntuu ainakin talven jäljiltä mukavasti lähtevän käyntiin.

Painoero on huomattava 4kg (lyijy) ->1kg (litium)


104874EC-381B-4707-A67C-228426010F38.jpg
 
Ensimmäinen reilu tonni sekä huolto takana, hieman kokemuksia Hypermoottoripyörästä. Onhan se ketterä ja muikean tehokas! Vakiopöntöillä myös äänipuoli on kunnossa, ja ulkonäkö taattua italialaista laatua. Olen tykännyt kovin! :orgmp:

Mielenkiintoisesti Ducatin tarrat puuttuvat sivukatteista, huollossa selvisi että on käynyt korjattavana toisen kyljen osalta kaadon seurauksena. Samapa tuo, ehkä tilaan tarrat jossain vaiheessa. Huollon yhteydessä alle tulivat uudet Diablo Rosso 4:t jotka toimivat erittäin hyvin. Lisäksi tuli säädettyä kahvat yms kohdilleen, olivat ihmeen alhaalla. Takajarru pitäisi vielä jaksaa nostaa ylemmäksi. Pyörä on toiminut kaikinpuolin lähes täydellisesti, tosin yllättäviä välivapaita on löytynyt muutaman kerran isompien pykälien väliltä shifterillä laiskasti vaihtaen. Vilkkuautomatiikka oli itselleni uusi tuttavuus, ja sen seurauksena trippimittari tuli vahingossa nollattua pariin kertaan.

Pääosin mutkapätkien pommitus jatkuu, mutta lisäkatteella voisi harkita jonkun pienen reissunkin tekemistä. Ajoasento sopii siihenkin varsin hyvin. Kuukauden päästä luvassa on myös ratailua Ahvenistolla, ja kesälomalla ehkä sitten vielä Alastaroa.
 
Pyörä on toiminut kaikinpuolin lähes täydellisesti, tosin yllättäviä välivapaita on löytynyt muutaman kerran isompien pykälien väliltä shifterillä laiskasti vaihtaen. Vilkkuautomatiikka oli itselleni uusi tuttavuus, ja sen seurauksena trippimittari tuli vahingossa nollattua pariin kertaan.

Pääosin mutkapätkien pommitus jatkuu, mutta lisäkatteella voisi harkita jonkun pienen reissunkin tekemistä. Ajoasento sopii siihenkin varsin hyvin. Kuukauden päästä luvassa on myös ratailua Ahvenistolla, ja kesälomalla ehkä sitten vielä Alastaroa.

Jep, muutaman kerran on löytynyt välivapaa jännässä paikassa. :p

Shifteri vaatii määrätietoista vaihdepolkimen käyttöä, mutta toimii siten luotettavasti.

Puig Rafale pleksin järkkäsin viime kesänä. Istuu hyvin, mutta pitää lyhentää kiinnitysrautoja muutaman sentin. Rintapaine väheni reisussa, mutta kypärämelua tuli lisää.
 
Itselläni on Hypermotard 1100 S ja ilmansuodatinta vaihtaessa kävi ilmi, että kaksi ruuvia ilmaboksin kannesta pyöri tyhjää. Olisihan ne saanut porailtua ja kannenkin vielä kiinni jäljelle jääneillä, mutta kun tykkään, että laitteet on kunnossa ja ehjiä, niin ajattelin vaihtaa koko boksin, kun hinta ei ihan mahdoton ole.

Tämä osoittautuikin hieman hankalammaksi kuin alunperin ajettelin. Maahantuojan / Ducatin varaosajärjestelmät, kun eivät enää anna vaihtoehdoksi sopivaa ilmaboksia. Johtunee siitä, että osia on päivitetty ja jotenkin järjestelmät eivät ole pysyneet mukana. Jouduin itse kaivamaan oikeat osanumerot ja tilaamaan osia näiden perusteella. Osat olivat sopivat ja löytyy suoraan Ducatilta tilaamalla.

Tässä vielä näiden ongelmatapausten osanumerot, jos jollakin tulee vastaava eteen tulevaisuudessa:
Ilmaboksi: 44211291D
Ilmaboksin yhde, jolla liitetään 8mm letku imupuolelle: 81413321A
Kuvat: Boksi, Yhde

Muut ilmaboksin osat löytyy suoraan oikeilla osanumeroilla.
 
Jep, muutaman kerran on löytynyt välivapaa jännässä paikassa. :p

Shifteri vaatii määrätietoista vaihdepolkimen käyttöä, mutta toimii siten luotettavasti.

Se taitaa olla aika yleistä shiftereissä, muistaakseni Hussekin temppuili tietyissä vaihdeväleissä jos puolihuolimattomasti yritti potkaista isompaa silmään.
Hyperissä alkoi myös kytkin "löystyä" loppukaudesta, talvisäilytyksen huollossa olivat ilmanneet sen niin pitäisi taas toimia. Isompana riesana oli etujarrujen täristys, se kävi loppukesää kohden sietämättömäksi. Levyt, palat jne hela hoito uusiksi, rahallahan sitä Bremboa saa eikä tarttekaan sitten mitään mökäputkien ostoa edes miettiä... :D

Hyvällä fiiliksellä kuitenkin uutta kautta kohti. Tiedossa oli että italialainen luonne sisältää myös kääntöpuolensa. Toisella puolella pyörä on taas niin pirun hyvä ja hauska jo vakiona, ettei se haittaa. Ainoa suunniteltu päivitys on ulkoasu, jonkinlainen tarrasarja olisi kiva. Ja radalle täytyy päästä! Viime kaudella kävin kolmesti, tänä vuonna olisi tarkoitus päästä vähintään samaan ja mielellään enemmänkin.
 
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?

ATTENTION: Use EXCLUSIVELY with the Quick Shifter
and only with NORMAL SHIFT

Saa käyttää vain Quickshifterin kanssa vain normaalin kanssa? Tarkoittaako tuo käytännössä, että Quickshifterin kanssa ja vakiokaaviolla, ei käännetyllä?

Ja miten oikeastaan pitää kytkeä tuo kaapeli vai tarvitaanko sitä ollenkaan, jos on quickshiteri? Kuvat enemmän hämmentävät kuin auttavat. :p

Dubabiken jalkatappisarja PRHM9501 kyseessä.

shifteri.jpg
 
Re: Ducati Hypermotard-horinat tänne!

Kyseessä ilmeisesti jatkokaapelin pätkä, käytetään vain normaalin kaavion ja quickshifterin kanssa.
 
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?

ATTENTION: Use EXCLUSIVELY with the Quick Shifter
and only with NORMAL SHIFT

Saa käyttää vain Quickshifterin kanssa vain normaalin kanssa? Tarkoittaako tuo käytännössä, että Quickshifterin kanssa ja vakiokaaviolla, ei käännetyllä?

Ja miten oikeastaan pitää kytkeä tuo kaapeli vai tarvitaanko sitä ollenkaan, jos on quickshiteri? Kuvat enemmän hämmentävät kuin auttavat. :p

Dubabiken jalkatappisarja PRHM9501 kyseessä.

katso liitettä 27262

Minä tulkitsen tuon niin, että kyseinen jalkatappisarja ei sovellu pyörään jossa ei ole quickshifteriä, ja tosiaan soveltuu vain normaalille, ei käännetylle vaihdekaaviolle. Arvauksena tuo jatkokaapeli tarvitaan sen vuoksi, että alkuperäinen shifterin anturin johto ei muuten yletä. Mutta tämä kaikki toki vain sivistynyttä arvailua näillä lähtötiedoilla.
 
Minä tulkitsen tuon niin, että kyseinen jalkatappisarja ei sovellu pyörään jossa ei ole quickshifteriä, ja tosiaan soveltuu vain normaalille, ei käännetylle vaihdekaaviolle. Arvauksena tuo jatkokaapeli tarvitaan sen vuoksi, että alkuperäinen shifterin anturin johto ei muuten yletä. Mutta tämä kaikki toki vain sivistynyttä arvailua näillä lähtötiedoilla.

Se on jännä, että manuaaliin ei jakseta kirjoittaa selkeästi vaihtoehtoja. Tekeeköhän Ikea jalkatappisarjoja? :D

Kokeilemalla selviää, sillä taas mennään.
 
Hyper 1100s 2008, ajettu 7000 km:O Hihnat vaihdettu 2020 jonka jälkeen ajettu 2000 km... Päällisin puolin näyttää ok ja kireys. Kai noilla uskaltaa yhden kauden päästää?:cruising:
 
Re: Ducati Hypermotard-horinat tänne!

Helposti. Ei ne hihnat ole sinä aikana merkittävästi mihinkään muuttuneet kun Ducati muutti vaihtovälin kahdesta vuodesta viiteen vuoteen.
 
Tämä saa siirtyä talviunille...3500 km keräsi kesällä, niin päästiin jo kympin yli:grin: Täytyy todeta, että kaikella tapaa paras ja hauskin moottoripyörä ominaisuuksiltaan niistä kahdestakymmenestä mitä olen omistanut + lukuisat koeajetut päälle.

hyper.jpg
 
Re: Ducati Hypermotard-horinat tänne!

Mulla olisi jouten Ducati Performance Race-satula, joka on näihin vehkeisiin yksi parhaita päivityksiä.
 
Tämä saa siirtyä talviunille...3500 km keräsi kesällä, niin päästiin jo kympin yli:grin: Täytyy todeta, että kaikella tapaa paras ja hauskin moottoripyörä ominaisuuksiltaan niistä kahdestakymmenestä mitä olen omistanut + lukuisat koeajetut päälle.

katso liitettä 28350

Ihan mielenkiinnosta, että miten Hypermotardilla taipuvat kovapohjaiset soratiet? Miten jousitus ottaa nimismiehen kiharat ja kuinka sora lentelee koneeseen, kun etulokari on aika lyhyt ja mitään isompaa "pohjapanssaria/muovia" ei ole.

Miettinyt seuraavaa prätkää ja oma ajoprofiili on päivämatkat pikkuteillä, mutta useinhan mukava pikkutie vaihtuu soraksi välillä ja sitten taas pikitieksi takaisin. Adventurella taipuisi toki molemmat, mutta onko se overkill kuitenkin :blink: Mielenkiintoisia supermotoja on hyvin tarjolla, kuten tämä.
 
Re: Ducati Hypermotard-horinat tänne!

Osta multa 1100 EVO SP :) En ole soralla ajanut, mutta jousitus pelaa kyllä kuoppaisillakin teillä hienosti. SP:ssä on muita malleja pidempi joustovara ja enemmän maavaraa. Ducati Performance -varusteena on olemassa myös pohjapanssari.
 
Juu, varmaan taittuu soratiet hyvin Hyperillä kun ruuvaa jousitusta hieman pehmeämpään suuntaan. Ainakin tuossa S-mallissa on lähellä vakioasetuksia alusta todella jämäkkä n. 70 kiloiselle. Ajoasentohan tuossa on kohdallaan sorateitä ajatellen. Youtubesta löytyy muutama Hyper "maastovideo" Itse en ole kehdannut ajaa tuolla kuin aurinkoisina päivinä asfaltilla kun on niin siistissä kunnossa:;): Jouduin ostamaan taas toisen pyörän sekalaiseen ajoon:grin:

Mitäs jusutus huudat satulasta?
 
Omien kokemusten pohjalta sanoisin että hyperin alustan vahvuudet ovat huonopintaisilla asfalttiteillä, joita ainakin täällä pohjois-suomessa on enemmän kuin tarpeeksi. Soratiellä menoa häiritsee perus katupyörän 17" eturengas joka tietysti menee joka montun pohjan kautta. Ja kivisuihku suoraan moottoriin ahdistaa toki.
 
Back
Ylös