Tästä on hyvä spekuloida erilaisia "salaliittoteorioita" ja mitkä ovat oikeat motiivit päätöksen takana.
En usko, että Rossin signauksella on mitään tekemistä tämän, ja erityisesti rahan, kanssa. Uskoisin, että sponsorit maksavat suurimman osan ellei kokonaan Valen palkasta. Lisäksi olen saanut sellaisen käsityksen, että Ducatin tilanne on taloudellisesti ihan hyvä ja uudet pyörät ovat myyneet melko hyvin.
Ehkä Ducati haluaa panostaa tosissaan uuden MotoGP-laitteen kehitykseen uuden moottorisäännön myötä. Toisaalta tuo projekti on varmasti jo nyt pitkällä, joten en jaksa uskoa, että Ducati olisi hylännyt WSB:n tämän takia paniikkiratkaisuna R&D-rahojen allokoimiseen.
Ehkä Ducatia alkoi kyrsimään WSB-sääntöjen kehitys. Aprilia tuli mukaan "prototyypillä", joka ensin kehitettiin kisapyöräksi ja laitetaan siihen vilkut ja valot kadulle. Ja nyt vie voittoja liukuhihnalta, plus oma factory-tiimi konttaa. Tälläisessä kehityksessä kustannukset karkaavat helposti pilviin ja ehkä nyt oli hyvä sauma hypätä pois junasta ennen kuin on käynyt liian kalliiksi.
L-twinin elinkaari nykyisellään voi olla jo loppusuoralla. Toki pitää muistaa, että twineissä on vielä imuilman kuristin ja painoraja erilainen kuin 4-sylinterisille. Eli nuo muuntamalla olisi saatu tehohengitettyä Ducatin suorituskykyä ainakin jonkun verran. Mikäli noin olisi tehty, olisi se lytätty muiden toimesta Ducatia suosivana (taas) sääntömuutoksena. Voihan se olla, että Ducati haluaa taas tahtonsa läpi WSB-sarjan sääntöihin ja nyt "kiristetään" järjestävää tahoa pelaamalla kortit näin.
Vai olisiko Ducati tuomassa uuden 1000cc V4-koneisen superbiken, jolla ajettaisiin WSB:tä ja myytäisiin katupyöränä? Tämä pyörä ei kuitenkaan ole vielä valmis ja nyt säästetään huonosti menestyvän Corsen rahat sen kehitykseen ja parin vuoden päästä ryminällä takaisin? Sääntöjen puitteissa oltaisiin täten samalla viivalla muiden kanssa ja markkinoinnissa voitaisiin käyttää vertauksia ja replicoita Rossin MotoGP-pyörästä, joka tulee myös olemaan tonninen. Tietotaito tuollaisesta moottorista jo on ja varsin kilpailukykyinenhän se oli. Jos tuo toteutuisi, voisi muut valmistajat mainita, että D ajaa lähes samalla laitteella MotoGP:ssä ja WSB:ssä.
Tiedän, että Ducatin twini on "se" monelle koko merkissä ja historiassa ja tuskin tehdas siitä haluaa luopua. Ja miksi luopuisi, hieno tavaramerkki ja tunnetaan joka paikassa. Tokihan ne silti voi tehdä twiniä muihin malleihin ja se ihan toimiva konstruktio kadulle mutta MM-tason kisahommissa se ei enää ole paras. Helpompi on suoraan käyttää V4 konetta kisapyöriin, ja kyllähän ne Bolognassa tämän älysivät jo MotoGP-projektiin lähdettäessä.
Ducatin päätös on harmi Superbiken kannalta. Viime vuodet ovat olleet kovaa nousua ja moni eri merkki ajaa kärjessä. Nyt yksi legenda jää pois. Tuskin Ducatit kuitenkaan gridistä loppuvat, varmasti muutama yksityistiimi ajattaa niitä, ja tänäkin vuonna ovat pärjänneet ihan mallikkaasti tehtaan kalustoon nähden.