• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati WSBK  2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruhla
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ruhla

New member
Ensimmäistä kertaa suberbiken alkamisesta (1988) ducati ei ole mukana tehdastiiminä....

Tuliko Rossi niiiiiin kalliiksi...
biggrin.gif
biggrin.gif


http://www.superbikeplanet.com/2010/Aug/100827a.htm
 
.."Ducati will not compete in the 2011 World Superbike Championship in a factory-backed capacity, it has been announced.

The Italian manufacturer, the most successful brand in the history of the production-based series, has made the shock decision as part of plans to transfer its resources into product development instead..."

MotoGP 2012 siintää jo tehtaan silmissä, yllätysveto kuitenkin täysin
omg.gif


http://www.crash.net/world+s....11.html

..tuolta loput..
 
vaikuttaakohan tämä Mikan hommiin kun ei enää ole tehdastallia, eli onko kaikki Ducati tallit sitten ns. satelliitti -talleja?

Kuinkakohan käy kaluston.

Ups. se olikin tosiaan Superbike ei MotoGP, my bad.
 
En muista mistä lehdestä olin lukeneut, mutta ongelmaksi on osoittaunut moottorin kestävyys ja siitä nousevat kustannukset. Koneella kuulemma voi ajaa noin 750km jonka jälkeen se täytyy purkaa atomeiksi ja tarkastaa kaikki osat. Vastaavasti perus 1198 koneella ajavat kuskit ei kuulemma niin paljon jää noista tehdastallien kuskeista ja koneet kestää huomattavasti pidempää, joten kannattavuus tuli tässäkin vastaan. Oli siinä joitain muitakin syitä, mutta en nyt muista niitä.
 
Tästä on hyvä spekuloida erilaisia "salaliittoteorioita" ja mitkä ovat oikeat motiivit päätöksen takana.

En usko, että Rossin signauksella on mitään tekemistä tämän, ja erityisesti rahan, kanssa. Uskoisin, että sponsorit maksavat suurimman osan ellei kokonaan Valen palkasta. Lisäksi olen saanut sellaisen käsityksen, että Ducatin tilanne on taloudellisesti ihan hyvä ja uudet pyörät ovat myyneet melko hyvin.

Ehkä Ducati haluaa panostaa tosissaan uuden MotoGP-laitteen kehitykseen uuden moottorisäännön myötä. Toisaalta tuo projekti on varmasti jo nyt pitkällä, joten en jaksa uskoa, että Ducati olisi hylännyt WSB:n tämän takia paniikkiratkaisuna R&D-rahojen allokoimiseen.

Ehkä Ducatia alkoi kyrsimään WSB-sääntöjen kehitys. Aprilia tuli mukaan "prototyypillä", joka ensin kehitettiin kisapyöräksi ja laitetaan siihen vilkut ja valot kadulle. Ja nyt vie voittoja liukuhihnalta, plus oma factory-tiimi konttaa. Tälläisessä kehityksessä kustannukset karkaavat helposti pilviin ja ehkä nyt oli hyvä sauma hypätä pois junasta ennen kuin on käynyt liian kalliiksi.

L-twinin elinkaari nykyisellään voi olla jo loppusuoralla. Toki pitää muistaa, että twineissä on vielä imuilman kuristin ja painoraja erilainen kuin 4-sylinterisille. Eli nuo muuntamalla olisi saatu tehohengitettyä Ducatin suorituskykyä ainakin jonkun verran. Mikäli noin olisi tehty, olisi se lytätty muiden toimesta Ducatia suosivana (taas) sääntömuutoksena. Voihan se olla, että Ducati haluaa taas tahtonsa läpi WSB-sarjan sääntöihin ja nyt "kiristetään" järjestävää tahoa pelaamalla kortit näin.

Vai olisiko Ducati tuomassa uuden 1000cc V4-koneisen superbiken, jolla ajettaisiin WSB:tä ja myytäisiin katupyöränä? Tämä pyörä ei kuitenkaan ole vielä valmis ja nyt säästetään huonosti menestyvän Corsen rahat sen kehitykseen ja parin vuoden päästä ryminällä takaisin? Sääntöjen puitteissa oltaisiin täten samalla viivalla muiden kanssa ja markkinoinnissa voitaisiin käyttää vertauksia ja replicoita Rossin MotoGP-pyörästä, joka tulee myös olemaan tonninen. Tietotaito  tuollaisesta moottorista jo on ja varsin kilpailukykyinenhän se oli. Jos tuo toteutuisi, voisi muut valmistajat mainita, että D ajaa lähes samalla laitteella MotoGP:ssä ja WSB:ssä.

Tiedän, että Ducatin twini on "se" monelle koko merkissä ja historiassa ja tuskin tehdas siitä haluaa luopua. Ja miksi luopuisi, hieno tavaramerkki ja tunnetaan joka paikassa. Tokihan ne silti voi tehdä twiniä muihin malleihin ja se ihan toimiva konstruktio kadulle mutta MM-tason kisahommissa se ei enää ole paras. Helpompi on suoraan käyttää V4 konetta kisapyöriin, ja kyllähän ne Bolognassa tämän älysivät jo MotoGP-projektiin lähdettäessä.

Ducatin päätös on harmi Superbiken kannalta. Viime vuodet ovat olleet kovaa nousua ja moni eri merkki ajaa kärjessä. Nyt yksi legenda jää pois. Tuskin Ducatit kuitenkaan gridistä loppuvat, varmasti muutama yksityistiimi ajattaa niitä, ja tänäkin vuonna ovat pärjänneet ihan mallikkaasti tehtaan kalustoon nähden.
 
Tästä on hyvä spekuloida erilaisia "salaliittoteorioita" ja mitkä ovat oikeat motiivit päätöksen takana.

En usko, että Rossin signauksella on mitään tekemistä tämän, ja erityisesti rahan, kanssa. Uskoisin, että sponsorit maksavat suurimman osan ellei kokonaan Valen palkasta. Lisäksi olen saanut sellaisen käsityksen, että Ducatin tilanne on taloudellisesti ihan hyvä ja uudet pyörät ovat myyneet melko hyvin.

Ehkä Ducati haluaa panostaa tosissaan uuden MotoGP-laitteen kehitykseen uuden moottorisäännön myötä. Toisaalta tuo projekti on varmasti jo nyt pitkällä, joten en jaksa uskoa, että Ducati olisi hylännyt WSB:n tämän takia paniikkiratkaisuna R&D-rahojen allokoimiseen.

Ehkä Ducatia alkoi kyrsimään WSB-sääntöjen kehitys. Aprilia tuli mukaan "prototyypillä", joka ensin kehitettiin kisapyöräksi ja laitetaan siihen vilkut ja valot kadulle. Ja nyt vie voittoja liukuhihnalta, plus oma factory-tiimi konttaa. Tälläisessä kehityksessä kustannukset karkaavat helposti pilviin ja ehkä nyt oli hyvä sauma hypätä pois junasta ennen kuin on käynyt liian kalliiksi.

L-twinin elinkaari nykyisellään voi olla jo loppusuoralla. Toki pitää muistaa, että twineissä on vielä imuilman kuristin ja painoraja erilainen kuin 4-sylinterisille. Eli nuo muuntamalla olisi saatu tehohengitettyä Ducatin suorituskykyä ainakin jonkun verran. Mikäli noin olisi tehty, olisi se lytätty muiden toimesta Ducatia suosivana (taas) sääntömuutoksena. Voihan se olla, että Ducati haluaa taas tahtonsa läpi WSB-sarjan sääntöihin ja nyt "kiristetään" järjestävää tahoa pelaamalla kortit näin.

Vai olisiko Ducati tuomassa uuden 1000cc V4-koneisen superbiken, jolla ajettaisiin WSB:tä ja myytäisiin katupyöränä? Tämä pyörä ei kuitenkaan ole vielä valmis ja nyt säästetään huonosti menestyvän Corsen rahat sen kehitykseen ja parin vuoden päästä ryminällä takaisin? Sääntöjen puitteissa oltaisiin täten samalla viivalla muiden kanssa ja markkinoinnissa voitaisiin käyttää vertauksia ja replicoita Rossin MotoGP-pyörästä, joka tulee myös olemaan tonninen. Tietotaito  tuollaisesta moottorista jo on ja varsin kilpailukykyinenhän se oli. Jos tuo toteutuisi, voisi muut valmistajat mainita, että D ajaa lähes samalla laitteella MotoGP:ssä ja WSB:ssä.

Tiedän, että Ducatin twini on "se" monelle koko merkissä ja historiassa ja tuskin tehdas siitä haluaa luopua. Ja miksi luopuisi, hieno tavaramerkki ja tunnetaan joka paikassa. Tokihan ne silti voi tehdä twiniä muihin malleihin ja se ihan toimiva konstruktio kadulle mutta MM-tason kisahommissa se ei enää ole paras. Helpompi on suoraan käyttää V4 konetta kisapyöriin, ja kyllähän ne Bolognassa tämän älysivät jo MotoGP-projektiin lähdettäessä.

Ducatin päätös on harmi Superbiken kannalta. Viime vuodet ovat olleet kovaa nousua ja moni eri merkki ajaa kärjessä. Nyt yksi legenda jää pois. Tuskin Ducatit kuitenkaan gridistä loppuvat, varmasti muutama yksityistiimi ajattaa niitä, ja tänäkin vuonna ovat pärjänneet ihan mallikkaasti tehtaan kalustoon nähden.
Ducatin tehdas tiedotteessa mainittiin että D on poissa tehdaskalustolla 2011, koska kehittävät ja testaavat uutta SBK moottoria kaudelle 2012, mutta privat tiimeillä olis täys tehtaan tuki takana.. (Bayliss tais testata uutta konetta ja Fabi ja Haga ajoi "vanhalla"...bayliss oli nopein
biggrin.gif
), missään ei mainittu onko se 2-vai 4 pyttynen, jotku spekulaatiot väittää et uus moottori olis samalla kulmalla kuin esim. aprilia eikà perinteinen D:n L-twini...MotoGp;ssä 2011 on "välivuosi", tehtaat tuskin panostaa 800cc enää...
Miksiköhän kukaan privaati ei ole kàyttäny Desmocediciä suberbikessà? Hinta?? Eikä vakiona hirveen kilpailukykyinen?
 
Oliko Desmosediciä homologoitu WSB-sääntöjen mukaisesti?
Eikö riitä, että niitä on tehty tietty määrä katukäyttöön? Esim. Foggy Petronas mopoa ei taidettu tehdà kuin 100kpl, eikä kai yhtään ole liikenteessä..(huhut sanoo et ne lepää jossain varastossa Malesiassa...
smile_org.gif
smile_org.gif
), silti muutaman kauden rullasivat superbikes (ilman mainittavaa menestystä kylläkään...jotkut puhuvat maailman kalleimmasta kolmossijasta..
biggrin.gif
)
 
Muistelisin, että Desmoja tehtiin 2000kpl ja luokitukseen vaaditaan 3000 myytyä pyörää tietyllä aikavälillä. Mutta noita sääntöjä on jännästi voitu "kiertää", mm. Bemari ja Aprilia taisivat olla mukana ennenkuin yhtään katumopoa oli myyty.
 
On tosiaan mielenkiintoista nähdä, mitä sieltä on tulossa. 1200 twini ilmuilman kuristimella on auttamatta liian vaisu, kun nelipyttyiset menevät jatkuvasti eteenpäin. Tuo ei veny tehossa ei sitten millään, ellei iskua lyhennetä merkittävästi. Nykyisellään huippunopeuserot ovat olleet luokkaa 10km/h, ja sillä on sitten enää vaikea ohittaa.

Toisaalta vapaastihengittävä 1200 on tehoissa vakiokonstruktiona linjassa tonnisten kanssa. Imukurkkurajoituksen poisto toisi tehot taas linjaan. Tämähän näkyy esim. Superstockissa tai IDM:ssä, jossa twinit ovat kilpailukykyisiä.

Imukurkkurajoitusta ei kuitenkaan ilmeisesti suostuta poistamaan, koska se olisi taas myöntyminen Ducatin suuntaan. Kuitenkin on ilmeistä, että pyörät eivät ole tasavertaisina viivalla.
 
Back
Ylös