• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin desibelit....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aillikai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos jollakin on 1098:sta mitattuja arvoja Termin pöntöillä, niin mielellään kuulisin tulokset. Korvakuulollahan noissa aika kova mökä on, että ei taida ihan tuo 96dB toteutua..

Onko kellään tietoa, että mistä noista uudemmista monstereista edes löytää tyyppikilven, että pääsis ne mölyarvot tarkastamaan?

Tutit olen ehtynyt jo paniikissa tökätä termareiden päähän, mutta tosiaan ne arvot kiinnostaisivat.

Olihan se hienoa hommata kauan haaveissa elänyt Ducati kotiin ja nyt saa heti alkaa tappamaan sen sielua! Ei prkl... :itkupilli:

Onko kellään tietoa, että mistä noista uudemmista monstereista edes löytää tyyppikilven, että pääsis ne mölyarvot tarkastamaan?

Tutit olen ehtynyt jo paniikissa tökätä termareiden päähän, mutta tosiaan ne arvot kiinnostaisivat.

Olihan se hienoa hommata kauan haaveissa elänyt Ducati kotiin ja nyt saa heti alkaa tappamaan sen sielua! Ei prkl... :itkupilli:

MTS tyyppikilpi oli etukolmiossa vasemmalla puolella. Liekö tästä mitään apuja...

Panigalea ajaessa huomasi selvästi ~4000rpm kohdalla että äänet meni tasakaasulla ihan mykäksi. En tiedä huomasiko muut tätä. Läpällä ohjataan noita ääniä, käsittämättömän paljon hiljeni äänet. Vakioputkellä avatessa oli kyllä aikamoinen meteli muuten :WAZAAP:. Hieno laite muutenkin, jumalattomasti tehoa. Perse kuumeni.

Panigalea ajaessa huomasi selvästi ~4000rpm kohdalla että äänet meni tasakaasulla ihan mykäksi. En tiedä huomasiko muut tätä. Läpällä ohjataan noita ääniä, käsittämättömän paljon hiljeni äänet. Vakioputkellä avatessa oli kyllä aikamoinen meteli muuten :WAZAAP:. Hieno laite muutenkin, jumalattomasti tehoa. Perse kuumeni.
jep, huomasin saman..ajattelin et onko korvissa vikaa kun ei kuulu mitään...kai siel joku läppä sulkeutuu

Ainakin omassa 998sissa on 54mm Termin rännillä niin helvetillinen mekkala, etten ilman killereitä halua mennä muualle kuin radalle. Sitä mekkalaa jaksa tiellä edes tulpat korvissa kuunnella. Radalla taas killerien vaikutus on liki kymmenen astetta käyntilämmöissä, eli varmaan pakovenoilla on melkoisen paljon kuumempaa. Siksi radalla ilman killereitä.

Täytyypä muuten lainata db-mittari ja mitata melu killereillä sekä ilman ihan hyvin vuoksi. Varmaa on että kilpi jää jos killerit ei ole paikoillaan. Sama tilanne Saksassa tuolla moolla. Ilman killereitä ei ole asiaa kadulle, kilvet viedään välittömästi. Pariin otteeseen siellä on pysäytetty, todettu että killerit on kiinni ja toivotettu hyvää matkaa.

Minkälaiset killerit sulla noihin termeihin on? Ihan termin omat vai jotkin yleisvalmisteet? Perinteinen huilumalli?

Minkälaiset killerit sulla noihin termeihin on? Ihan termin omat vai jotkin yleisvalmisteet? Perinteinen huilumalli?

http://www.ricambiweiss.de/product_...RACING.html/XTCsid/7kvrdi9nd2c04i3kjfdo7lmkv5

Nyt on Ricambi Weissin tarvikkeet 25mm sisäputkilla. Jolloin pinta-ala per rööri on 4,91cm2. Ulostulot on 48 milliset, joten ilman killereitä 18,1cm2. Tilasin 35mm reiällä olevat killerit, jolloin yhteispinta-ala vastaa yhtä vaimenninta ilman killeriä. Nuo 25mm on kadulla ok, mutta liian ahtaat radalle.

35mm reiällä olevilla holkeilla ainakin ääni on hyvin säädyllinen, ja hengittääkin jo varmaan hyvin pakopulssit ulos. Katotaan, liikaa mekkalaa tuossa on ratakäytössä omille korville edes tulpilla.

Toisaalta löysin 1098:lle mitattuja arvoja; Termeillä 107dB. Vähän on turhan paljon tyyppikilven 96 desibeliin verraten. Kyllä nuo kaupungissa herättävät muutenkin vähän turhan paljon negatiivista huomiota, vaikkei itseä nyt sinällään häiritsekään.

Lykkäsin eilen illalla vakiopöntöt paikalleen, äänimaailma on nyt lähempänä lypsykonetta. Killerit on edellinen omistaja pistänyt silpuksi, mutta jenkeistä löysin noille vanhan mallin termareille purkuosana killeriparin. Joskos niillä sitten kokeilisi, kunhan suvaitsevat saapua ameriikanmaalta. Vähän latistava fiilis se oli tänään ajella :pissed:

Viimeksi muokattu:
Mua ei edes mopopoliisi pysäyttänyt eilen vaikka vastaan tuli. Saattoi johtua siitä, etä olin kääntymässä ja vauhtia oli 10 km/h.. ;-)

joskus mitattiin noi termit ilman killeriä; reilusti yli 100 dB sieltä tuli. killereillä (ei Termin omat, tais olla jotkin leovincet?) taisi olla jotain 95 - 97.. eli just ja just meni ahvenistolle (silloin ei ainakaan mitattu, vaikka raja oli jo olemassa)

Ricambi-Weissin killereillä 996:sen termit vaimenee just 95 db, että pääsee Ahvenistolle.
-Risto-

Tänään Tapiolassa puhallutus, eipä näyttänyt konstaapelia äänet kiinnostavan, toivotteli vaan hyvät jatkot. :thumbup:

Nyt pamahtaa pari tyhmää kysymystä.

Alla Monster 620 ja alkoi melu mietityttää. Putket on käsittäkkseni malli Perfomance (tollaset hiilikuituiset).

Olleet paikoillaan uudesta saakka, mutta pitäiskö ne db killerit näkyä tuosta paljain silmin. En näe mitään, minkä voisi ruuvata irti, joten onkohan edellinen omistaja nypännyt ne pois.
jos ne puuttuu, niin mistä saisi....

Oletan, että poliisin valvomat melurajat ovat koetuksella ilman niitä killereitä?

No niin. Tänäänhän nyt sitten sattui omalle kohdalle kohtaaminen liikkuvan MP-poliisin kanssa tämän hurjan desibelikeskustelun alla. Kaupunkina Kotka.

Pyöränä on alla näkyvä varustettuna perus ECU-pävityksellä ja termignonin slipareilla, jotka eivät tietääkseni ole E-hyväksytyt eikä katukäyttöön sallitut. Huomioitavaa on, että laitoin meluntappajat putken päähän tällä viikolla. :jippikaijee:

Tilanne oli seuraava:

MP-poliisi oli pysähdyksissä bussipysäkillä ja ohi ajettuani se luonnollisesti kurvasi perääni. Seuraaviin valoihin tultaessa skoude änkesi rinnalle ja aloitti keskustelun:

LP: Moro, siisti pyörä! (Perään kaiken kattavaa yleistä vilkuilua...Kohdistuen tietysti putkiin)
Minä: Moro moro, niinhän näiden kuulukin olla.
LP: Hieno on, hieno on. Onks toi ihan uus?
Minä: Ei, mutta uudenveroinen. Eihän näistä muuten kannattaisi kauppoja tehdä.
LP: Minkä vuotinen toi sit on?
Minä: -09.
LP: Mistäs toi on hommattu.
Minä "Liikkeen nimi ja kaupunki"
LP: Okei, hieno peli ja kaikki näyttäis olevan kunnossa. Ihan hyvän näköinen ajoasentokin.
Minä: (pientä repeilyä) No joo. Enemmän tämä käy käsiin kun edellinen.

Tämän jälkeen valot vaihtuivat ja matka jatkui iloisin mielin. Ja ei nimittäin harmittanut yhtään, että oli db-killerit kerrankin siellä missä niiden ei haluaisi olevan. Väitän, että melutaso ilmat killereitä olisi ollut sitä luokkaa, että koko keskustelua ei olisi pystytte edes aloittamaan. Takuu varmasti olisi kurvattu tienposkeen ja aloitettu mittailupuuhat.

Kaiken kaikkiaan kohtaamisesta jäi sellainen kuva, että kun äänet ovat niissä rajoissa, etteivät ne herätä ylimääräistä huomiota niin putkina voi olla suurin piirtein mitkä vaan. Arvosanaksi LP:lle ja juttutuokiolle vahva 9...Kymppi olisi tullut jo sama keissi olisi käyty läpi ilman killereitä! :grin:

Nyt pamahtaa pari tyhmää kysymystä.

Alla Monster 620 ja alkoi melu mietityttää. Putket on käsittäkkseni malli Perfomance (tollaset hiilikuituiset).

Olleet paikoillaan uudesta saakka, mutta pitäiskö ne db killerit näkyä tuosta paljain silmin. En näe mitään, minkä voisi ruuvata irti, joten onkohan edellinen omistaja nypännyt ne pois.
jos ne puuttuu, niin mistä saisi....

Oletan, että poliisin valvomat melurajat ovat koetuksella ilman niitä killereitä?

Kuvassa killerit, jotka kiinnitetään ruuvilla änkkärin alta: http://www.zenfire.ws/Ducati/dBKillers2.jpg

Tässä kuvassa killeri pötköttelee pöydällä: http://www.ducati.ms/forums/attachm...install-db-killer-2-2-termi-cimg3306_1024.jpg

Jos killereitä ei ole paikallaan niin putken päässä on huomattavasti suurempi ulostuloreikä.

Viimeksi muokattu:
Siis tuo keskustelu käytiin liikennevaloissa pyörien käydessä?

Salli mun nauraa.. Mulla kaverit joskus yrittää huudella valoissa jotain. En todellakaan kuule mitään se mekkalan yli + aina tulpat korvissa.
Kyllä mulla olis vastaavassa tilanteessa alettu kaivelemaan dB mittaria esille murhaavien katseiden saattelemana. :rolleyes:

Täytyy vältellä taajamassa ajelua jonkin aikaa..

Siis tuo keskustelu käytiin liikennevaloissa pyörien käydessä?

Salli mun nauraa.. Mulla kaverit joskus yrittää huudella valoissa jotain. En todellakaan kuule mitään se mekkalan yli + aina tulpat korvissa.

Jep, fillarit oli käynnissä ja keskellä valoja tuo kovaääninen, mutta positiivissävytteinen juttutuokio suoritettiin. Kyllä oli itelläkin vähän pokassa pitelemissä, mutta mikäs siinä kun gonstaapeli oli niin onneissaan, että kaikki oli kondiksessa. :thumbup:

Kuvassa killerit, jotka kiinnitetään ruuvilla änkkärin alta: http://www.zenfire.ws/Ducati/dBKillers2.jpg

Tässä kuvassa killeri pötköttelee pöydällä: http://www.ducati.ms/forums/attachm...install-db-killer-2-2-termi-cimg3306_1024.jpg

Jos killereitä ei ole paikallaan niin putken päässä on huomattavasti suurempi ulostuloreikä.

Kiitti Vito. Multa ei tollaisia kiinnityssysteemejä löytynyt. tai sitten olen tossi uuno. Laitan tähän linkin noista putkista, niin kertokaa, jos joku tietää niiden ominaisuuksista tai laillisuudesta.
Tietääkseni ovat olleet paikoillaan uudesta saakka.

http://hannu71.kuvat.fi/kuvat/monster/

Viimeksi muokattu:
Joissain putkissa ei ole vakiona killereitä. Hommaat sopivat huilut jostain ja laitat paikoilleen. Hitsaa/hitsauta pieni mutteri kiinnitystä varten ja poraat putken huilun alaosaan reikä.

Back