• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin moottorinohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IlDuce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

IlDuce

New member
Tästä aiheesta tunnutaan keskusteltavan jatkuvasti ja noita vaihtoehtoja tuntuu olevan ainakin seuraavat:

DP ECU; Voi toimia pirun hyvin tai sitten ei sinne päinkään. Eli se on sitten se mikä on (888:n kommentti keskusteluista).
Techlusion
PowerCommander; laajat bensakartat
FIM vaihtoehdot; Flashload tai Eprom tai ECU, riippuen mallista; täydellisin

edit: lisätty 888:n selvitystä eri ECUjen vaihtoehdoista:

sanoi:
P7:ssa, P8:ssa ja 16M:ssä on vaihdettava lastu, joita sitten kuka tahansa voi tehdä, vaihdella ja muokata kotonaan kiinnostuksensa mukaan. DP:n tapauksessa toimitetaan uusi lastu.

15M:ssä (joita mm. kaikki SS:t käyttää '98 - '02) ei ole vaihdettavaa lastua, vaan alkuperäiseen ecuun voidaan "käyttöjärjestelmä" vaihtamalla ladata uudet polttoaine- ja sytytyskartat, sekä muokata niitä halujensa mukaan. DP:n tapauksessa toimitetaan uusi ecu.

5.9M ecu (joka on mm. tuossa S4:ssä) pitää vaihtaa, jos haluaa sellaisen, jota voi myöhemmin säätää. DP:nkin tapauksessa toimitetaan uusi ECU. FIM myy näihin ecua, jota voi sitten säädellä mielin määrin.

Eli vielä yhteenvtona: Alkuperäisiä tai DP:n tuotteita ei voi säätää. Ainoat seoksiin vaikuttavat muutokset voidaan tehdä tyhjäkäynti CO-säätöön, jolla ei ole juurikaan merkitystä suuremmilla kaasun asennoilla, eikä mitään merkitystä sytytysennakoihin.

Mihin tahansa em. tapauksiin hankituilla FIM:n nikaleilla saadaan jo valmiiksi pirun hyvät kartat, jos kone on blueprintattu ja käytetään alkuperäistä ilmansuodatinta. Lisäetuna vielä se, että kaikki mahdollinen ECU:n ohjaamiin säätöihin liittyen voidaan lisäksi tehdä koneen käydessä (jarrupenkissä).

Ovatko Ducatistit perfectionisteja vai miksi harva tunnustaa laittaneensa esim. Techlusionia tai PowerCommanderia. Ainakin PowerCommanderia tunnutaan käytettävän muun merkkisissä pyörissä hyvinkin paljon.

Joskus olen itse sanonut että köyhällä ei ole varaa ostaa sekä hyvää että halpaa, on valittava vain toinen. Olisiko kuitenkin olemassa myös keskitie ? Kohtuullisen hyvä, joka ei maksa mansikoita.

Kalleimmaksi tuntuu tulevan nuo 59 ECUlla varustetut laitteet. Niissä tuntuisi tuo PC monen kukkarolle sopivalta vaihtoehdolta.

Tunnustan asentaneeni Techlusionin 750 Sporttiini.

Halusin rikastuttaa seosta alakierroksilla sekä poistaa ikävän yskimistaipumuksen n. 4000 rpm. paikkeilla.

Techlusionilla se onnistuu helposti, pyörä käyttäytyy mielestäni mielyttävämmin.

Eihän se säätö perstuntumalla tietenkään tuota täsmälleen oikeata tulosta, mutta riittää minulle. Ja voi helposti kokeilla pientä hienosäätöä jos ei tunnu hyvältä. Tulppien väriäkin voi seurailla, niinkuin ennen tehtiin.

Niin, että minä en ole perfektionisti, ainakaan tässä asiassa.

Sitäpaitsi kyllähän tuollainen 750cc kulkee ainakin liikennekäyttöä ajatellen vakiokunnossakin ihan mukavasti, ei koskaan tarvitse ajaa edes "täysillä".

Yksinkertainen ja halpa (jos tekee itse) konsti on saada tehoja lisää on ajoittaa nokat.

Esimerkkinä toimikoon S4R
No juu. Moottorin luonnetta voi passailla nokka-akseleiden ajoituksilla (4-venttiilisillä enemmän, 2-venttiilisillä vähemmän). Huipputehoa voi saada lisää, mutta se on joltakin alueelta pois. Sama pätee taas toisinpäin, eli tehoaluetta katuajoon voi laajentaa huipputehon kustannuksella.

Ensimmäinen lähtökohta on ajoittaa nokat tehtaan arvoihin (älkää luulko, että ne olisi kohdallaan valmiiksi). Tuosta voi sitten lähteä hakemaan koneelle miellyttävää luonnetta. Eri mallien (strada/biposto, SP- ja R-mallien) nokilla varustetut koneet käyttäytyvät hyvinkin paljon eri lailla saman asteisten muutosten jälkeen, mutta esim. 748R:stä saadaan suurin huipputeho ja kilpakoneeseen sopiva luonne juuri tehtaan spekseillä.

Täällä on paljon puhuttu noista polttoaine- ja sytytyssäädöistä ja niihin liittyen pitää muistaa, että kaikki asiansa osaavat "lastuja" valmistavat pajat käyttävät testeihinsä blueprintattuja (tehtaan arvoihin säädettyjä) koneita, eli kyllä tämä aihe on se homman perusta mistä pitää lähteä liikkeelle. Eli jos ostat valmiin kartan, pitäisi oma mopo säätää myös nokkien ajoituksen osalta kuntoon, jotta päästäisiin siihen, mitä kartan toimittaja on luvannut.

Juurikin tuolta moto-onen Bradilta olen saanut pirun hyviä vinkkejä ja valmiita arvoja, jottei tarvitsisi itse kokeilla vaikutuksia jokaisen asteen muutoksen jälkeen.

Ei minulla tästä paljoa kokemusta ole. Muutamaa olen kuitenkin passaillut ja samalla yllättynyt, kuinka pielessä ajoitukset voivat olla alkujaan (parissa tapauksessa kaikki neljä akselia 2-8 astetta).

Tuosta halpuudesta sen verran, että jollei mopossa ole säädettäviä hihnapyöriä (kuten näissä uusimmissa), pitää ne ostaa. Halvempi mahdollisuus säätää (jota itse olen käyttänyt) on porraskiilat, mutta nekin maksaa yli 50€ kappale. Ja pitäähän lisäksi hommata vielä kampiakselin pyöritystyökalu, astelevy, pari heittokelloa kiinnityskaluineen ja työkalut hihnapyörien irrotukseen.

Kuulostaa näin äkkiseltään aika kovalta arvolta tuo 2-8 astetta! huh...

Miten ne laitteet kasataan tehtaalla? Miten ihmeessä nokka-akselien ajoitukset voi olla pielessä...

Onkohan 2000 -> 748:issa säädettävät nokkapyörät?

Täällä on paljon puhuttu noista polttoaine- ja sytytyssäädöistä ja niihin liittyen pitää muistaa, että kaikki asiansa osaavat "lastuja" valmistavat pajat käyttävät testeihinsä blueprintattuja (tehtaan arvoihin säädettyjä) koneita, eli kyllä tämä aihe on se homman perusta mistä pitää lähteä liikkeelle. Eli jos ostat valmiin kartan, pitäisi oma mopo säätää myös nokkien ajoituksen osalta kuntoon, jotta päästäisiin siihen, mitä kartan toimittaja on luvannut.
Itse olenkin ajatellut että laitetaan siihen koneeseen mikä tahansa otsikon vehkeistä, niin ne pitää viimeistellä penkissä, eikä luottaa valmiisiin karttoihin. Todennäköisesti jos joku lataa uusia karttoja, vaihtaa ECUa, tms., hän laittaa myös putket ja ilmanputsarin kansineen.

Esimerkiksi minun S620 koneeseen ei ainakaan PowerCommanderin sivuilta löydy valmista karttaa. He suosittelivat minulle #719-411 (USB)

Tuo että koneet eivät ole ohjearvoissaan, oli ainakin minulle yllätys. Yksi asia lisää opeteltavaa. Alkaa vaikuttaa siltä että moottoripyörästä tulee harrastus.

Miten ne laitteet kasataan tehtaalla? Miten ihmeessä nokka-akselien ajoitukset voi olla pielessä...

Ei ole säädettäviä nokkapyöriä.

Tehtaalla ei ilmeisesti paljon hierota noita kohdilleen. Poikkeamat tulee eri osien valmistustoleransseista. Ajoituksiin vaikutta myös hihnan kireys.
Ajatellaanpa niitä positiivisia puolia, eli ajoituksia pystyy sentään säätämään.

Ja kyllähän ne ajoitukset heittää japsikoneissakin. Ihmiset ei vain tiedä sitä. Sinäkin ajelet cbr:llä, jossa nokkaketju alkaa venyttyään rallattamaan niin, että kiristimiä joutuu vaihtamaan/modifioimaan yhtä usein kuin Ducatiin vaihdetaan jakoremmit. Kun ketju on niin venynyt, että se pitää ääntä, on ajoituksetkin täysin metsässä.

Ei ole säädettäviä nokkapyöriä.

Tehtaalla ei ilmeisesti paljon hierota noita kohdilleen. Poikkeamat tulee eri osien valmistustoleransseista. Ajoituksiin vaikutta myös hihnan kireys.
Ajatellaanpa niitä positiivisia puolia, eli ajoituksia pystyy sentään säätämään.

Ja kyllähän ne ajoitukset heittää japsikoneissakin. Ihmiset ei vain tiedä sitä. Sinäkin ajelet cbr:llä, jossa nokkaketju alkaa venyttyään rallattamaan niin, että kiristimiä joutuu vaihtamaan/modifioimaan yhtä usein kuin Ducatiin vaihdetaan jakoremmit. Kun ketju on niin venynyt, että se pitää ääntä, on ajoituksetkin täysin metsässä.
Kaikissa pyörissä valmistusmaahan katsomatta voi olla nokat pielessä tehtaan jäljiltä, vaikka ei olisi säädettäviä nokkapyöriä.. Luulisin sen olevan suurin syy tehoeroihin, joita löytyy samasta mallista eri yksilöiden välillä...

Tuo että koneet eivät ole ohjearvoissaan, oli ainakin minulle yllätys. Yksi asia lisää opeteltavaa. Alkaa vaikuttaa siltä että moottoripyörästä tulee harrastus.
Harrastushan tämä on! En minäkään muuten jaksaisi näillä keskustelupalstoilla roikkua ja tuputtaa typeriä juttujani, ellei täällä olisi samoista kojeista kiinnostuneita.

Tuohon täytyy sanoa että jos sinun juttusi ovat typeriä, niin minä tunnen itseni aivan toopeksi; mitä varmaan vielä olenkin.

Jatka vain rauhassa noiden kommenttien kirjoittelua, niin me vielä typerämmät huomaamme, kuinka vähän itse asiassa tiedämme.

Tähän asti tekstisi ovat olleet pelkkää asiaa. Valitettavasti tieto lisää tuskaa.

Kyllä se 888 on oikeassa..tehtaan jäljiltä ajoitukset ovat vain sinnepäin...säädettävät hihnapyörät ovat parhaat, mutta itse olen käyttänyt porraskiiloja ..(ostin niitä kasan, ennenkuin säädettäviä pyöriä oli saatavilla...
tounge.gif
)

Kone blueprinttaamalla, niin että squishbandit ovat "kestävässä minimissään"ja palotilojen tilavuudet ja sylinterien puristussuhteet ovat kummassakin pytyssä samat, sekä hienosäätämällä venttiilienajoitus saadaan moottori toimimaan siten kuin se oli suunniteltu...

Omassa SP5:ni olen vaihtanut chipsin "avoimille putkille"...eli alla on 1992 888 SPS-mallin Termarit ja K&N:n ilmanputsarit..

Jaa ja kysymykseen, että miten ne koneet kootaan..sarjatuotantomaisesti tietty..Ducati teki ennen etenkin "erikoismallit" käsityönä (ennen vuotta 1995 ainakin), mutta ahne kvartaalikapitalismi on kait tehnyt niistäkin "sarjatuotantolaitteita"...

Jaa ja kysymykseen, että miten ne koneet kootaan..sarjatuotantomaisesti tietty..Ducati teki ennen etenkin "erikoismallit" käsityönä (ennen vuotta 1995 ainakin), mutta ahne kvartaalikapitalismi on kait tehnyt niistäkin "sarjatuotantolaitteita"...
Asiaa. Tuossa ja tuossa olisi kaupan kaksi käsinkasattua moottoripyörää, jotka vielä ajossa tuntuvat moottoripyöriltä. Harvinaista herkkua..
wink.gif

Back