• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin venttiilien säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja verner
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
np, kävin tallissa näpsimässä kuvat ja siirsin näytille heti, kun huomasin kysymyksesi  
tounge.gif
No et kai...

Kiitos jälleen 888!
Erittäin hieno juttu, että joku viitsii neuvoa kokemattomia!

Minulla olisi vielä muutama kysymys:

Jos ja kun alan joskus säätämään oman Ducatini venttiilejä, miten toimin seuraavassa tilanteessa:

Alavälys on jo lähellä raja-arvoa, joten pala olisi hyvä vaihtaa. Jos haluan palan olevan maksimaalisen hyvä, jotta välys menisi mahdollisimman kauan ilman säätöä, miten huomioin uusien puolirenkaiden tuoman välyksen pienenemisen?

Toivottavasti tuo oli ymmärrettävästi sanottu...
tounge.gif

Minä tein tuohon keinun painamiseen samantyyppisen työkalun kuin mitä näkyy ducatin manuaaleissakin. Jos kuitenkin täytyy vain saada keinu alas, eikä tarkoituksena ole ottaa keinua jousineen irti niin olen vääntänyt sopivan kokoisella kiintoavaimella keinuvivun juuresta. Olikohan 13 vai 14mm juuri passeli. Vaikea selittää mutta homma on hyvin simppeli
smile_org.gif

Minä vaihtelin pitkälti "888":n ohjeiden mukaan viime talvena pako-ohjurit. Niitä on saatavilla standardina ja  3 ylikokoa ulkohalkaisijaltaan 0.03mm välein. Nuo kannattaa tosiaan mitata ennen asennusta, ducatilla tuntuvat pakkailevan ne miten lystäävät, omistani kahdet ensimmäiset olivat suurinta ylikokoa vaikka osanumero oli pienemmän.
Itse vaihdoin ne kotiuunissa lämmitellen ja tuurnalla lyöden mutta varmaan fiksuinta on kiikuttaa kannet koneistamolle, koneistamoreissun kun luultavasti joutuu kuitenkin tekemään kun ohjaimet menevät liian ahtaiksi venttiileille

Kiitos jälleen 888!
Erittäin hieno juttu, että joku viitsii neuvoa kokemattomia!

Minulla olisi vielä muutama kysymys:

Jos ja kun alan joskus säätämään oman Ducatini venttiilejä, miten toimin seuraavassa tilanteessa:

Alavälys on jo lähellä raja-arvoa, joten pala olisi hyvä vaihtaa. Jos haluan palan olevan maksimaalisen hyvä, jotta välys menisi mahdollisimman kauan ilman säätöä, miten huomioin uusien puolirenkaiden tuoman välyksen pienenemisen?

Toivottavasti tuo oli ymmärrettävästi sanottu...  
tounge.gif
Puolikuiden vaihdolla alavälys pienenee yleensä n. 0,05mm. 7mm venttiileillä pitää ehdottomasti tarkistaa, että sokka on kunnolla urassa.

Minä vaihtelin pitkälti "888":n ohjeiden mukaan viime talvena pako-ohjurit. Niitä on saatavilla standardina ja  3 ylikokoa ulkohalkaisijaltaan 0.03mm välein. Nuo kannattaa tosiaan mitata ennen asennusta, ducatilla tuntuvat pakkailevan ne miten lystäävät, omistani kahdet ensimmäiset olivat suurinta ylikokoa vaikka osanumero oli pienemmän.
Itse vaihdoin ne kotiuunissa lämmitellen ja tuurnalla lyöden mutta varmaan fiksuinta on kiikuttaa kannet koneistamolle, koneistamoreissun kun luultavasti joutuu kuitenkin tekemään kun ohjaimet menevät liian ahtaiksi venttiileille[/quote]
Näin on. Ylikokoisia ohjureita ei tarvita, ellei ohjuri ole liikkunut kannessa. Kansi lämmitetään 120C-lämpötilaan sekä vanhaa ohjuria poistettaessa, että uutta asennettaessa. Jos ylikokoisen ohjurin hakkaa ehjään reikään, niin varmasti joutuu kalvaamaan reijän kuntoon. Itse olen tarpeen vaatiessa käsikalvaimella pyöräyttänyt reijän oikean kokoiseksi ja pyöreäksi.

Pitääkö noita välyksiä yleensä säätää jo 10 tkm kohdalla? Maahantuojalla sanoivat, että 10 tkm säädön jälkeen menee useita kymmeniä tuhansia...

Ilmeisesti olisi kuitenkin viisainta ottaa se auki 10 tkm jälkeen, ja vaihtaa ne puolirenkaat?

Pitääkö noita välyksiä yleensä säätää jo 10 tkm kohdalla? Maahantuojalla sanoivat, että 10 tkm säädön jälkeen menee useita kymmeniä tuhansia...

Ilmeisesti olisi kuitenkin viisainta ottaa se auki 10 tkm jälkeen, ja vaihtaa ne puolirenkaat?
Varmastikin pitää. Veikkaisin, että jos kaikki välykset laitetaan alarajoille, menee kaikki palat uusiksi. Koska kone on uusi, "hakkautuvat" istukat ja seetit alussa muotoonsa ja näinollen venttiilit nousevat hieman ylös. Tämän ensimmäisen säädön jälkeen menee katuajossa pitkään, että tarvitaan uusia paloja.

Venttiilien säätö:

1. mitataan ylävälykset, vaihdetaan palat/hiotaan tarvittaessa
2. mitataan alavälykset. Jos välys liian suuri, vaihdetaan sokat. Mitataan uudelleen.
3. Jos alavälys edelleen liian suuri, vaihdetaan pala. Jos taas liian pieni (vanhalla palalla), ei sokat istu paikoilleen niin kuin pitäisi. Siistitään sokkien päät ja varmistetaan vaikka pienellä tasapääruuvarilla, että sokka on varmasti venttiilin uran pohjassa.

Jos jokin epäilyttää mittaustuloksissa, kannattaa pitää mielessä, että välykseen vaikuttaa vain venttiilin nouseminen. Eli ala- sekä ylävälys muuttuvat saman verran (+ sokkien hakkautuminen)
Jos ylävälys on pienentynyt, niin alavälys on vastaavasti kasvanut saman verran (+ hieman lisää sokkien hakkautumisesta)
Jos ylävälys on edellisestä säädöstä kasvanut, on seetissä karstaa (lähtee pois kovalla ajolla). Tällöin myös alavälys on liian pieni.

Juu, ja jos ajaa usein radalla, se varmasti lisää säädön tarvetta. Onkohan tuo 10 tkm hyvä väli tarkistaa välykset? Kai se on, koska tehdas niin on ajatellut...

Juu, ja jos ajaa usein radalla, se varmasti lisää säädön tarvetta. Onkohan tuo 10 tkm hyvä väli tarkistaa välykset? Kai se on, koska tehdas niin on ajatellut...
On varmasti hyvä tarkistusväli nykyisillä venttiilien välyksillä. Itse noudatan ohjeita yli kymmenen vuoden takaa (ennen markkinavoimien vaatimia pitkiä huoltovälejä) ja tarkistan välykset n.6tkm välein.

miten paljon sinun 888:lla on ajettu? Monestiko olet vaihtanut säätöpaloja siihen?

Hieno peli kyllä... ja vielä SP, eikä mikään löysä amerikkalaisille tarkoitettu strada
cool.gif
cool.gif
cool.gif

miten paljon sinun 888:lla on ajettu? Monestiko olet vaihtanut säätöpaloja siihen?
Ajokilometreistä Luoja yksin tietää. Etsin ko. mallia kaksi vuotta ympäri maailmaa, ennen kuin yhden myynnissä olevan löysin (Saksasta). Ostin sen käytettynä 10tkm mittarissa ja kuittien mukaan siihen oli juuri huolto tehty (ja olikin, tutkin melko tarkkaan
wink.gif
). Nyt mittarissa on 21 tkm, eikä yhtään palaa ole tarvinnut vaihtaa.

En usko, että sillä kauheasti enempää on ajettu, koska se on melko siistissä ja jämptissä kunnossa. Väittäisin että olen ensimmäinen, joka on ajanut sillä vesisateessa.

On muuten aikamoisen vaikea löytää siistiä 888:ia. Erittäin vaikeaa... jonkun raiskatun saattaisi jostain löytää, mutta että ihan alkuperäisen...

Mitä eroa muuten noissa sp-versioissa on siihen stradaan?

Tuommoinen SP4 tai SP5 on kyllä melko varmasti minun seuraava pyöräni, näin ainakin kovasti toivon. Ensin toki täytyisi saada tuo oma ylihintainen myytyä
tounge.gif
tai jotenkin muuten rahoitus kuntoon
smile_org.gif

On muuten aikamoisen vaikea löytää siistiä 888:ia. Erittäin vaikeaa... jonkun raiskatun saattaisi jostain löytää, mutta että ihan alkuperäisen...

Mitä eroa muuten noissa sp-versioissa on siihen stradaan?
Vaikeaa se löytäminen kyllä oli. Halusin nimenomaan SP4:n, koska se oli viimeinen 888 SP, jossa oli Öhlinsin keula (sen verran harakka olen). Noita on valmistettu 250 kpl ja niistäkin iso osa romutettu radoilla, joten myynnissä niitä on vähän ja hinnat sen mukaisia.

Eroja pääpiirteittäin:Archie's corner of the web. Eroja on vielä paljon lisää, mutta kirjoittelen niitä tuonne sivuilleni joskus.

Minkälainen 888 SP4 on muuten ajaa? Onko sp5 sitten hieman edullisempi malli?

Tuon mallinen Öhlins-keula toimii kyllä hienosti!

Minkälainen 888 SP4 on muuten ajaa? Onko sp5 sitten hieman edullisempi malli?

Tuon mallinen Öhlins-keula toimii kyllä hienosti!
Kyllähän se melko raa'an tuntuinen on ajettavuudeltaan. Radalla en ole sillä käynyt, koska pelkään paalaavani sen. Pirun tarkka alustan säädöistä. Omaani tarvisin löysemmät jouset keulaan.
Tämä ei sitten ole moittimista, mutta kokeillessani 999:ä, minusta tuntui kuin olisin ajanut VFR:llä, jossa on liian pitkä satula  
biggrin.gif
, eli näissä uusissa ei ole sitä "tunnelmaa", mitä vanhoissa on. Nämä uudet vaan kulkee niin helposti ja eleettömästi.
SP5 oli seuraavan vuoden seuraaja SP4:lle. Erona tuo Showan keula, ja tiukemmat imunokat ("G"). Lisäksi väritys poikkesi, mutta muuten sama peli. Faabiollahan on SP5.

Heheh... hyvä vertaus
wink.gif

paras ajamani, tai no, parhaimman tuntuinen ajamani pyörä on ollut Ducati 748R. Se versio niillä Showan osilla, todella upea ja tarkka ajettava! Siis todella...

Nyt Thundercatin ja CBR600F:n jälkeen tuo 749 sitten taas edustaa jotain ihan erilaista, sanoisinko "tiukempaa & raaempaa" erilaista. Painoa on enemmän kuin vastaavissa japsikikkareissa, hintaa enemmän ja tehoa vähemmän, mutta... jokin vaikeammin selitettävissä oleva asia on paremmin. Ehkä se selviää enemmän, kun pääsen ajamaan tuolla uutukaisella, ja saan sen säätöihin alustaltaan.

Tottahan se on, että ei tuo 749/999 ole kuin sohva tuollaiseen aitoon kilpurimeininkiin verrattuna. Samoin uusi R1 on todellinen sohvaperuna ow-01:seen verrattuna. Mikäs siinä...

Harmi vaan, että ei millään riitä rahat raaempaan, 749R olisi erittäin mieluisa, mutta niin mahdottoman kallis. Minulle tosin riittää tuo Dark, se toimii kyllä pitkään. Vaihdetaan sitten iskareita tms kun näyttää, että ei enää alusta pysy menossa mukana, ainakin edellisissä pieni Öhlins tms päivitys on tehnyt hyvää ajo-ominaisuuksille
cool.gif

biggrin.gif

Hienon pyörän olet ostanut. Tarkoitukseni ei todellakaan ole väheksyä uudempia malleja, koska ne kaikki ovat varmasti parempia ominaisuuksiltaan, kuin yli kymmenen vuotta vanhat. Tuo 888 se vain on niin.....kokeile sitä ensi kesänä, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Se ei ole liikenteessä kiva ajaa, jos verrataan vaikka 749:iin.
En uskalla enää hakea pyöristä niiden ominaisuuksia, joten harrastan moottoripyöräilyä ihan fiilispohjalta. Sen vuoksi tuollainen vanha ja hieman harvinaisempi harrastemopo.

Noihin mainitsemiisi japanilaisiin verrattuna jokainen Ducati tuntuu moottoripyörältä, vaikka japsit menisivätkin tehoilla oikealta ja vasemmalta ohi.

muuten..en huomannut onko 888 maininnut, että kun asentaa uudet puolikuut, niin kannattaa hioa pulikuiden päistä jäysteet pois... monesti niissä on terävä "harja", joka kantaa aluksi, mutta kulahtaa nopeasti, puolikuu ei asetu kunnolla paikoilleen ja välys jää liian isoksi... no toisaalta hieman liian iso alavälys on parei kun liian tiukka...

Back