• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatissa ongelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fly-boy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen kuullut tarinaa että ilmajäähy (niissä ainoissa oikeissa
cool.gif
) Ducateissa "pysty- ja vaakapytyn" hihnan kiristysmomentti ei ole sama koska "pystypytty" sijaintinsa takia ei jäähdy kuten "vaakapytty" ja näin ollen lämpöliikkeet hieman erilaiset
idea3.gif
Tosin ei nuo "montaa kymppiä" kuitenkaan elä
smile_org.gif
Itse lueskelin jotain nettihuhua vastaavasta asiasta myös, mutta siinäkin oli selitetty että se on vertikaalipytty, joka käy kuumempana, jonka vuoksi "millin" löysemmälle piti säätää hihna. Ja se koski puolikatteellisia ja katteettomia Dukeja. Mun mopon tilanne on siis just toisinpäin, eli vertikaalipytyn hihna oli tiukempi, lisäksi mulla on kyseessä FF, jossa vertikaalipytyn jäähdytys on "parempi", kuin esim. Monstrossa. Siis ainakin paperilla...

Ei oo helppoa elämä. Mutta mielenkiintoista kylläkin.
lookaround_orig.gif

Ainakin alle 4000r se mosa rytkyttää oikeen helvetisti. On ominaisuus. Kiekkoja lisää ja meno tasaantuu.

)
Olen kuullut tarinaa että ilmajäähy (niissä ainoissa oikeissa
cool.gif
) Ducateissa "pysty- ja vaakapytyn" hihnan kiristysmomentti ei ole sama koska "pystypytty" sijaintinsa takia ei jäähdy kuten "vaakapytty" ja näin ollen lämpöliikkeet hieman erilaiset
idea3.gif
Tosin ei nuo "montaa kymppiä" kuitenkaan elä
smile_org.gif
Itse lueskelin jotain nettihuhua vastaavasta asiasta myös, mutta siinäkin oli selitetty että se on vertikaalipytty, joka käy kuumempana, jonka vuoksi "millin" löysemmälle piti säätää hihna. Ja se koski puolikatteellisia ja katteettomia Dukeja. Mun mopon tilanne on siis just toisinpäin, eli vertikaalipytyn hihna oli tiukempi, lisäksi mulla on kyseessä FF, jossa vertikaalipytyn jäähdytys on "parempi", kuin esim. Monstrossa. Siis ainakin paperilla...

Ei oo helppoa elämä. Mutta mielenkiintoista kylläkin.  
lookaround_orig.gif
Kyllä se hihnan kireys on sama molemmissa sylintereissä. Huhut ovat lähteneet ilmeisesti liikkeelle siitä, että Ducatin siirryttyä hihnan säädössä jousimittarista värähtelytaajuusmittariin ovat mittauspisteet eri kohdissa suhteessa hihnapyöriin. Takasylinterin (vertikaali) hihnan värähtelytaajuus mitataan vetävän hihnapyörän ja kiinteän ohjainrullan välistä, kun taas etusylinterin (horisontaali) hihnan värähtelytaajuus mitataan vetävän hihnapyörän ja kiristinrullan välistä, joka on huomattavasti lyhyempi väli kuin takasylinterin mittauspisteessä. Näin ollen etusylinterin värähtelytaajuus pitää olla korkeampi kuin takasylinterissä. Hihnat ovat silti yhtä kireällä.

Kunnollisella hihnojen säädöllä tarkoitin lähinnä sitä, että nokka-akseleiden ajoitukset tulevat samalla passattua kohdilleen, toki hihnan kireyskin on tärkeää. 750S:ssä hihnan säätö tapahtuu lukitsemalla kampiakseli työkalulla oikeaan asentoon. Samoin nokka-akseleiden hihnapyörät lukitaan työkaluilla paikoilleen. Tämän jälkeen aukaistaan nokka-akseleiden hihnapyörien pultit ja säädetään hihnojen kireydet oikeaan arvoon. Koska nokka-akseli on liikkumaton, vain hihnapyörä liikkuu. Kiristetään pultit ja näin ovat ajoitukset paikoillaan ja hihnat oikeassa kireydessä.

Kunnollisella hihnojen säädöllä tarkoitin lähinnä sitä, että nokka-akseleiden ajoitukset tulevat samalla passattua kohdilleen, toki hihnan kireyskin on tärkeää. 750S:ssä hihnan säätö tapahtuu lukitsemalla kampiakseli työkalulla oikeaan asentoon. Samoin nokka-akseleiden hihnapyörät lukitaan työkaluilla paikoilleen. Tämän jälkeen aukaistaan nokka-akseleiden hihnapyörien pultit ja säädetään hihnojen kireydet oikeaan arvoon. Koska nokka-akseli on liikkumaton, vain hihnapyörä liikkuu. Kiristetään pultit ja näin ovat ajoitukset paikoillaan ja hihnat oikeassa kireydessä.

EDIT: Oli osaltani höpöä, ei muistiinsa kannata luottaa koskaan. Kiitos assu kun korjasit.

<span style='color:gray'>750S nokkapyörissä ei vakiona ole säätöä. Eli hihnan kireys vaikuttaa aavistuksen ajoitukseen.</span>

No tollanen asteen tai puolen ajoituksen muuttuminen ei kyllä sitä koneen perusluonnetta muuta mihinkään. Kun se tykkää kiekoista niin antakaa sille niitä ;) Jos ton 750 ducatin kierrosalueet jaettais kolmeen osaan niin se ensimmäinen kolmannes on aivan turhaa aluetta. 2/3 eteenpäin alkaa mennä ilman nykimisiä ja käy jouheasti. Jos tykkää ajella tyhjäkäynnillä pitää ostaa joku er5 kawa tai enfield bullet
crazy.gif

No tollanen asteen tai puolen ajoituksen muuttuminen ei kyllä sitä koneen perusluonnetta muuta mihinkään.  Kun se tykkää kiekoista niin antakaa sille niitä ;)  Jos ton 750 ducatin kierrosalueet jaettais kolmeen osaan niin se ensimmäinen kolmannes on aivan turhaa aluetta. 2/3 eteenpäin alkaa mennä ilman nykimisiä ja käy jouheasti.  Jos tykkää ajella tyhjäkäynnillä pitää ostaa joku er5 kawa tai enfield bullet
crazy.gif
Eikös alussa mainitut ongelmakierrokset (4000 - 5000) asetu juuri tuohon 2/3 -alueeseen (750S:n max. kierrokset 8500 rpm), jossa moottorin pitäisi toimia ilman nykimisiä ja käy jouheasti sekä myös ilman ylimääräisiä tärinöitä. Huolellisesti säädetyssä 750S:n moottorissa (hihnat, ruiskut) en ole itse huomannut mitään ihmeellisiä tärinöitä, huonosti säädöissä olevassa koneessa kylläkin.

Eikös alussa mainitut ongelmakierrokset (4000 - 5000) asetu juuri tuohon 2/3 -alueeseen (750S:n max. kierrokset 8500 rpm), jossa moottorin pitäisi toimia ilman nykimisiä ja käy jouheasti sekä myös ilman ylimääräisiä tärinöitä.
Elikkä juuri näin! Ja siksi sitä olen täällä ihmetellytkin ja yrittänyt selittää, että mopossa on jotain outoa kun sillä kierrosalueella, jossa muilla meno rauhoittuu(>4000 rpm), mulla tärinä vasta kunnolla alkaa...

Kiitos Assu kun selitit tuon hihnojen säätöseikan nyansseineen, niin että minäkin tajusin. Katselin kaikkia muita jakohihnakeskusteluja, ja suurin issue tuntuu kaikilla olevan kireys, mutta eilen avasin hihnakopan kokonaan ja hokasin, että säädettävät pyörät siinä tosiaan on, näin ollen voin kireyden lisäksi pelata nokkien ajoituksilla->vien mopon ammattimiehelle ja pysyttäydyn itse öljyn ja ilmansuodattimen yms. vaihtotyön tasolla, ainakin toistaiseksi... Näin ekana Ducati-kesänä on liikaa hävittävää, jos rikon vehkeen heti. Kun ajamaankin tekisi mieli. Täytyy soitella TWC:lle ja kysyä aikaa hihnojen vaihdolle(ja OIKEALLE säädölle), venttiilien ja ruiskun tsekkaukselle... Jos sais loppukesän ajella turvallisella mielellä ja tehdään tuota TI:tä sitten joku talvi...

Fiksu päätös luottaa ammattimieheen.
Ton ilmajäähytteisen huolto ei kovin paljoa kustanna, mutta
oma paskartelu voi tulla hyvinkin kalliiksi.

Toivottavasti pyöräsi saadaan kuntoon ja pääset jatkamaan nautiskelua!

Kyllä se kone vaan tärisee siinä 5krpm:n kohdalla. Ja uudemman kerran sitten siellä 7500krpm:n jälkeen. Toki tuo täriseminen korostuu, kun kone on v-kakkoseksi yllättävän värinätön. Edellinen 45-asteen V2 tärisi tasaisesti koko kierosalueella joten tukatin puikkoihin hyppääminen loi ensialkuun illuusion, että konhan resonoi tietyilla kierroksilla ihan tajuttomasti. Todellisuudessa pyörä täristää tietyillä kierroksilla, mutta on muuten lähes värinätön.

Tärinä on vähän henkilökohtainen juttu. Itse olen altis tärinät huomaamaan, mutta emäntä taasen ei. Toki jos pyörä tärisee tai hakkaa suhteettoman paljon, on jossan todennäköisesti ongema, mutta ainakin kertomasi perusteella omani ja toinen koeajamani S750:nen käyttäytyvät juurikin tuolla tavalla.

Kyllä se kone vaan tärisee siinä 5krpm:n kohdalla. Ja uudemman kerran sitten siellä 7500krpm:n jälkeen. Toki tuo täriseminen korostuu, kun kone on v-kakkoseksi yllättävän värinätön. Edellinen 45-asteen V2 tärisi tasaisesti koko kierosalueella joten tukatin puikkoihin hyppääminen loi ensialkuun illuusion, että konhan resonoi tietyilla kierroksilla ihan tajuttomasti. Todellisuudessa pyörä täristää tietyillä kierroksilla, mutta on muuten lähes värinätön.
Tää on tietty helpottava tieto, että jollain muulla on samanlaista, ihme ettei runsaasta osanotosta huolimatta kukaan muu aiemmin jakanut tätä asiaa.

Ja tottahan se on, että jos muilla kierrosalueilla on silkinpehmeetä ja parissa kohtaa "vähän" tärisee, niin maanjäristykseltähän se tuntuu...

Mikäli oikein arvaan, niin niin tuo tärinä on sellaista tiheää tykytystä, joka ei varsinaisesti ravista. Puuduttaa vaan kaasukäden ja vähän takapuoltakin. Sitten kun kakkua antaa lisää ja päästään yli 7krpmn muuttuu tärinä voimallisemmaksi eikä niin puuduttavaksi. Ja alle kolmen tonnin pyörä taasen tahtoo hakata, kun ei kone vaan jaksa.

Jos yllä mainittu sopii kuvaukseen, niin ainakaan itse en ole oman moponi käytöksestä huolissani. Tokihan aina voi viilata, mutta jollei bokserikonetta tahdo niin tärinä valitettavasti kuuluu asiaan

Mikäli oikein arvaan, niin niin tuo tärinä on sellaista tiheää tykytystä, joka ei varsinaisesti ravista. Puuduttaa vaan kaasukäden ja vähän takapuoltakin. Sitten kun kakkua antaa lisää ja päästään yli 7krpmn muuttuu tärinä voimallisemmaksi eikä niin puuduttavaksi. Ja alle kolmen tonnin pyörä taasen tahtoo hakata, kun ei kone vaan jaksa.

Jos yllä mainittu sopii kuvaukseen, niin ainakaan itse en ole oman moponi käytöksestä huolissani. Tokihan aina voi viilata, mutta jollei bokserikonetta tahdo niin tärinä valitettavasti kuuluu asiaan
Vaikka nyt Ducatimiehiä ollaan niin aina sitä hehkutetaan tuota alakierrosvääntöä/aluetta, okei..No tässä tapauksessa kierrosalue jää aika suppeaksi +4000-mikä nyt punaraja on..vai?
Oma 1000cc vetää kyllä suht tärinättä alle kolmesta tuhannesta aina 8500 asti, ja peileistäkin saa ihan selvästi selvää kierrosten ollessa 3000 ja vauhtia se jotain 80km/h..Tosin tuo tärinäasia on aika suuhteellista, jotkut käsittävät pienenkin tärinän kovaksi ja toiset ei, kannattanee kuitenkin näyttää pyörää jollekin ammattimiehelle.

Niin, sen verran taas väliaikatietoa, että mopo on nyt huollossa... Katotaan rauhassa että mitä löytyy vai löytyykö mitään...

Back