Duke 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j11h00
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noista kotareiden varaosista: Itelläni toiminu hienosti varaosien osto. Kerran joutuneet tilaamaan tehtaalta osan(jarrusatulan siirtosarjan) ja sekin tuli 1viikossa ja pari päivää päälle, että oli kotona. Ja hinnat on ihan samanlaisia mitä muillakin merkeillä on alkuperäiset osat. Muutamat osat jopa halvempia mitä tarvikepalikat. Eli ei voi valittaa ja onhan se kotarin tekniikka paljon parempaa mitä kiinalaisissa, se on monesti todettu ja kukaan ei voi väittää vastaan.
tounge.gif
 
Onneksi en ole Suomessa. Mutta tuosta saanee suuntaa antavan arvion SuperMotolle, varmaan sitten jotain 17ke. Onko maahantuoja jo vaihtunut, muuten?
 
Vielä, Supermoto näyttää olevan kaasaripeli, SDukessa ruisku. Tälläkin voi olla joillekin jotain merkitystä.

Ja SM:ssä on radiaalijarrut! SD:ssä ne on muuten vain radikaalit...
 
Tullu vedeltyä tänä kesänä reipas 5 000km superdukella. Aika makee vehe, pakko vähän kehasta. Kulkee ja keulii....
Saa muuten hiilari osiakin, odottelen vielä viimeisiä.
Tietysti kilpiteline, vilkut ja peilit piti myös vaihtaa.

Talven aikana on ruiskuun saatavana päivitys, tehoo ja vääntöö lisää.

Pitäs vielä vaihtaa hiilarivaimentajat, on muuten aikamoinen patti toi orkkis putkistokattihässäkkä.

Suosittelen mopotinta kaikille.

On siinä radiaalijarrut, joku tossa yllä toisin tarinoi...
 
superduke: kerropa vähän lisää, ennen kaikkea tuosta ruiskun päivityksestä: missä teet(ät) ja mitä kustantaa? Itsellä on Ranskan malliin 100 hp kuristettu. Tuntuu ihan riittävältä sekin, mutta täystehoinen ja enemmänkin saisi tietysti olla. Kuristus on toteutettu softalla, kone on muuten täsmälleen sama.

Sitten kilpitelineratkaisu kiinnostaa myös, olisiko kuvaa? Mistä hommasit vai teitkö itse? Alkuperäinen on tosiaan aikamoinen... Vaikkakaan ei pahin mitä nähty.

Ne akran pöntöt mitä siihen tarjotaan, on muuten titaania... Hiilikuitupöntöistä en ole kuullut.

Ja ainakaan omassa mopossa ei ole radiaalikiinnitteiset puristimet etujarruissa, mihin radiaalijarruilla yleensä viitataan, vrt. Supermoto 950, jossa näin on. Pääsylinteri on sen sijaan radiaalimallia. Ei sillä että tuolla mitään merkitystä olisi, jarrut on ihan huiput.

No niin. Yritän toistaiseksi pitäytyä erossa niistä hiilikuituosista, edelliseen mopoon kun tuli laitettua 3-4 ke erinäiseen tuningiin, eikä siitä tosiaankaan omiaan pois saanut. SD vaikuttaa aika valmiilta pyörältä vakionakin.
 
Joo oikeassa olet jarrujen suhteen, toimii tosi terhakasti.
Kilpitelineen tein ite. Rizoman teline ja katkasin ankannokan takavalon alta muovivaluin pystytukea pitkin ja päätyyn tein muovista lapun. Talvella paan hiilarista tehdyn takaosan siihen lampun alle.

Ainakin mun mielestä ja muutaman muunkin mielestä takapää on paremman näköinen kuin orkkis. Vilkut Rizomalta.

Akran GP hiilaripöntöt ja teetän Y-putken. etuosia ei kuulemma tarvitse vaihtaa mahtuu hönkimään tarpeeksi.

Päivityssoftaa on kuulemma jo Saksassa, koitan saada Scneiderin kautta,(Schneider Cycles Power- Shop) siellä on kaikki muutkin kamat tilattavissa.

Tänään kurvailemaan ja pahennusta aiheuttamaan jos ei sada aivan kaatamalla.
 
Akran GP hiilaripöntöt ja teetän Y-putken. etuosia ei kuulemma tarvitse vaihtaa mahtuu hönkimään tarpeeksi.

Päivityssoftaa on kuulemma jo Saksassa, koitan saada Scneiderin kautta,(Schneider Cycles Power- Shop) siellä on kaikki muutkin kamat tilattavissa.
Jep, siinä tehtaan tarjoamassakin Akran setissä on vain Y-putki ja vaimentimet, eli tavallaan 'slipari'. Ovat livenä ne pöntöt ehkä turhan pitkän näköiset, ja tuleehan niille jonkinverran hintaakin, 900 € sanoivat asennettuna. Minkä hintaiseksi tuo suunnittelemasi systeemi suunnilleen tulisi?
Luultavimmin katalysaattorista ja vakiovaimentimista täytyisi kuitenkin päästä eroon, jos meinaa siitä uudesta softasta mitään käytännön hyötyä saada? En löytänyt tuolta Schneiderin sivuilta paljoakaan SuperDuke-kamaa vielä.

No, nyt vielä parisataa km sisäänajoa ja sitten mopo täysitehoiseksi niin päästään alkuun.
 
Millaisia tuntemuksia on pitemmän päälle paljon puhutuista superduken tärinöistä? Onko niin häiritsevä piirre kuin annetaan välillä ymmärtää vai pelkää katkeruutta
baaa.gif
 
Millaisia tuntemuksia on pitemmän päälle paljon puhutuista superduken tärinöistä? Onko niin häiritsevä piirre kuin annetaan välillä ymmärtää vai pelkää katkeruutta
baaa.gif
Sanoisin että katkeruutta. Tottakai se tärisee, mutta niin kai twinin kuuluukin. Tärinä ei kuitenkaan ole mitään esim. bemariboksereihin verrattuna, muistaakseni joku kaverini väitti joutuneensa luopumaan sellaisesta (R1100R?), koska tärinä aiheutti nenäverenvuotoa... Tuskin oli kuitenkaan ainoa syy. Häiritseviä värinöitä ei mielestäni tunnu, ja esim. peileistä näkymät pysyvät kirkkaina. Entinen moponi oli XJR, joka on poikkeuksellisen tärinätön ja värinätön, joten kontrasti sduken puikkoihin siirtyessä oli suuri, varsinkin ekalla koeajolla. Tärinään on tottunut erittäin nopeasti, eikä siihen enää kiinnitä mitään huomiota, joskus pienillä kierroksilla huomaa vain kun vilkut tärisevät.
 
Aika nami on ajaa toi mopotin kyl
smile_org.gif
SuperDuken isoa polttoaineenkulutusta on vaan lehdissä hämmästelty.  Lieneeköhän vaan legendaa, pääseekö sillä täydellä tankilla oikeesti pitemmälle kuin seuraavalle tankkipaikalle eli kuin pitkään sillä 15 litran tankilla oikein ajaa kaupungissa tai maantiellä?
 
Niin, tuntuuhan sille soppa maistuvan. Yhdessä lehdessä mitattiin 8l/100km keskikulutus, toisessa taas 130 kmh kulutukseksi 9,7 l/100 km... Siitähän niitä tankkausvälejä voi laskea. Kovemmassa ajossa maks. 150 km, normaalisti päässee vajaa 200 km, tosi säästäjä ylikin ehkä. Suunnilleen 150 km välein olen itse tankannut, ja joskus sinne on mennyt 10 l, joskus päälle 14. Aina olen kuitenkin sille seuraavalle bensikselle päässyt. Lisävarusteena saa muuten 18 l hiilikuitutankin, tietysti kohtuullista korvausta vastaan.

Kulutukseen on varmaan osasyynä lyhyehköt välitykset, joten jos ei ole tarkoitus pommittaa vaan joskus ajaa enempi matkaa, niin voisi olla hyvä ajatus vaihtaa vähän pidemmät välitykset.
 
Biken SuperMoto-testistä lukemani perusteella ovat sitten Suomessa hinnoitelleet sen ja Sduken samaan. No, eipähän tarvitse sitä enää miettiä. Asiallisia vehkeitä toki molemmat.
 
Sopasta vielä, kyllä kuluttaa aika rivakasti kun harjottaa esim. etukumia säästävää ajotapaa.....
Syttyi ressutankin merkki jus kun oli 98km ajettu

tavallisessa kaahailussa kulutukset 7 kahta puolta, voi vetää 200km tankilla
 
Ja vielä putkista. On aika raskaan näköinen paketti toi orkkis penkin alla. Teettämällä y-haaran ja hiilariänkkäreillä pitäis painoa kertyä 3kg:n verran, nykyiseen verrattuna lähemmäs 10 säästö painossa. Kai sekin vauhtia antaa
 
Jep, sieltä putkista kai se suurin painonsäästö tulee, tehdashan mainostaa 15 kg pudotusta jos vaihtaa kaikki mahdolliset hiilikuitureleet ja putket, eli silloin päästään jo n. 180 kg painoon ajokunnossa. Kustannustehokkainta lienee tuo putken vaihto, sitten voi miettiä niitä muita... Vanteet luultavasti vaikuttaisi ajoon eniten. Mitä tuo 'tein melkein itse ja säästin' -putkisetti tulee suunnilleen maksamaan? Laitapa kuva kun olet saanut valmiiksi.
 
Aina olen kuitenkin sille seuraavalle bensikselle päässyt.
Poikkeus vahvistakoon säännön. Ajoin eilen bensavalo palaen 80 km, josta 60 km Pariisin normaalissa ruuhkassa, suurin osa kuitenkin motaria/kehätietä, rauhallista splittailua ja max. 100 kmh. Bensa loppui Pigallelle, jossa jouduin työntämään n. 500 m päästäkseni ryöstetyksi: jouduin tankkaamaan 98:a hintaan 1,59 €/l. 95:ta ei muka ollut, tosin sekin olisi maksanut 1,55. Onneksi kotari on kevyt pyörä työnnelläkin.

Tuosta saa nyt kuitenkin lasketuksi ns. normaaliajon keskikulutukseksi 6,25 l satkulle, ei nyt ihan mahdotonta. Tankillahan voi päästä melkein 250 km noin ajaen.
 
Eka huolto sisäänajon jälkeen 1000 km kohdalla, sis. öljyt (Castrol R4 Superbike 10W50), suodattimen, jotain pikkusälää sekä venojen tarkistus ym. tsekkaukset ja kiristykset mitä siihen kuuluu. Maksoi 51 €, ihan kohtuullista.
 
Maksoi eka huolto BV:ssä Lauttasaaressa 350€. Aika kohtuuton ero Ranskan hintoihin!!!!
062802jumpie_prv.gif
 
Back
Ylös