• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Duke 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j11h00
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro.
Pyöränä 2006 vuoden SDuke. Vaihdettu sliparit, sas poistettu ja ilmanottoa paranneltu. Kannattaako pyörä viedä dyno säätöön näiden muutosten takia?
Toinen kysymys koskee kulutusta. paljonko muilla pyörät kuluttaa? Itsellä menee matka ajossa n. 7.3l /100km. Heti kun vähä reippaampaa ajoa niin kulutus pomppaa ja tuntuu että tankilla saa olla jatkuvasti. Toki pieni tankki vaikuttaa myös.

Säädätys on toki ok, mutta karttojen vaihtaminen on ehdottomasti suositeltavaa ja kohtuu halpa toimenpide. Tasoittaa ja parantaa menoa kummasti modien jälkeen.

Omalla -09 dukella kulutus oli n. 8,5L / 100 km reippaalla mutkapätkäajolla.
 
Sit täytyy ainakin karttojen vaihtoon varailla aikaa..
Lambdoihin tai muuhun ei ole koskettu, vain putket, sas ja ilmanotto muokattu, joka siis vakiosuodattimella mutta ne kolmio levyt kotelon sivusta leikattu auki ja imutorvi vaihdettu itg vaahtomuovisuodattimeen. Edellisestä unohtu että rc 8 imutorvet myös vaihdettu.
Bensa valo syttyy siinä 130-150km kohdalla yleensä.
 
Onko porukalla minkälaisia tankkilaukkuja SuperDukessa? Parinpäivän reissu lähestyy ja vaatteet menee kuivasäkissä penkin taakse kiinnitettynä. Tarvitsisi jokin muu laukku olla myös pikkutavaralle ja muulle mitä tarvitsee nopeasti ottaa esille. Reppua koitan välttää ettei tarvitse selässä kantaa mitään.
Tilavuudeksi riittää luultavasti n.10L
 
Tässä samaisessa ketjussa joskus vuonna 2011 väiteltiin melko kiivaasti Superduken tehoista ja keulimiskyvyistä. Noissa keskusteluissa oli väitteitä että Superduke ei kaasusta helposti keuli. Itsellä toista kesää vakiokuntoinen 2008 SuperDuke ja olen asiasta samaa mieltä. Olin siinä käsityksessä että kyseinen laite on jo vakiona melko brutaali laite, mutta ainakaan tämä yksilö ei ole. Ihan huoletta voi kaasun kanssa runtata menemään.

Tarkoitus ei ole nyt käynnistää samaa väittelyä uudestaan, ennemminkin että onko tässä pyörässä jotain vikaa.
Kyllä mielestäni laite silti ihan pirteästi kulkee, ei vaikuta tukkoiselta. Toki en tiedä miltä mahdollisesti pitäis tuntua :O

Venttiilit pitäisi tarkastaa/säädättää ainakin. Mutta pitäisikö vakiopyörää jossain käyttää säädettävänä/uutta karttaa sisään?
 
Sit täytyy ainakin karttojen vaihtoon varailla aikaa..
Lambdoihin tai muuhun ei ole koskettu, vain putket, sas ja ilmanotto muokattu, joka siis vakiosuodattimella mutta ne kolmio levyt kotelon sivusta leikattu auki ja imutorvi vaihdettu itg vaahtomuovisuodattimeen. Edellisestä unohtu että rc 8 imutorvet myös vaihdettu.
Bensa valo syttyy siinä 130-150km kohdalla yleensä.

Nyt on Duke käytetty tietokoneessa kiinni. Karttana oli acran slipareille tehty ja poistettu sas ja labda pois. Tämä siihen myös jäi.
Tankkilaukku hommakin selvisi, kiitoksia ehdotuksista. Tällä kertaa valinta osui käytettyyn kotarin omaan laukkuun mikä tulee remmmeillä kiinni.
 
Moro.
Pyöränä 2006 vuoden SDuke. Vaihdettu sliparit, sas poistettu ja ilmanottoa paranneltu. Kannattaako pyörä viedä dyno säätöön näiden muutosten takia?
Toinen kysymys koskee kulutusta. paljonko muilla pyörät kuluttaa? Itsellä menee matka ajossa n. 7.3l /100km. Heti kun vähä reippaampaa ajoa niin kulutus pomppaa ja tuntuu että tankilla saa olla jatkuvasti. Toki pieni tankki vaikuttaa myös.

Aikoinaan tuo duke oli yhtenä vaihtoehtona kun etsin uutta pyörää. Se oli erittäin janoisen maineessa silloinkin. Normipyörät vievät matkassa jotain viitisen litraa. Vähän yli tai alle. Jostakin syystä tuo polttaa samalla teholla 50% enemmän kuin muut.
 
Tässä samaisessa ketjussa joskus vuonna 2011 väiteltiin melko kiivaasti Superduken tehoista ja keulimiskyvyistä. Noissa keskusteluissa oli väitteitä että Superduke ei kaasusta helposti keuli. Itsellä toista kesää vakiokuntoinen 2008 SuperDuke ja olen asiasta samaa mieltä. Olin siinä käsityksessä että kyseinen laite on jo vakiona melko brutaali laite, mutta ainakaan tämä yksilö ei ole. Ihan huoletta voi kaasun kanssa runtata menemään.

Tarkoitus ei ole nyt käynnistää samaa väittelyä uudestaan, ennemminkin että onko tässä pyörässä jotain vikaa.
Kyllä mielestäni laite silti ihan pirteästi kulkee, ei vaikuta tukkoiselta. Toki en tiedä miltä mahdollisesti pitäis tuntua :O

Venttiilit pitäisi tarkastaa/säädättää ainakin. Mutta pitäisikö vakiopyörää jossain käyttää säädettävänä/uutta karttaa sisään?

Ei se mistään maantievauhdeista kaasulla nosta, mut geometriasta ja pyörän korkeudesta johtuen on aika wheelie-happy laite. Kahdella ekalla vaihteella se muistaakseni nostaa kaasullakin aika vaivatta.
 
Aikoinaan tuo duke oli yhtenä vaihtoehtona kun etsin uutta pyörää. Se oli erittäin janoisen maineessa silloinkin. Normipyörät vievät matkassa jotain viitisen litraa. Vähän yli tai alle. Jostakin syystä tuo polttaa samalla teholla 50% enemmän kuin muut.

Juu niin tekee. Serkulla yamaha fz1n 2006 ajettiin n. 400km lenkki nopeus rajotusten mukaan, hänellä kulutus 4.8l/100km ja dukella pääsin silloin 6l/100km.
Mutta on se vaan ihan pirun hauska laite. :orgmp::cruising:
 
Näin moottoritekniikkaa opiskelleena ja moottorien kanssa koko ikäni pelanneena minua vain on ihmetyttänyt, miksi dukessa on niin helvetin huono hyötysuhde verrattuna ueimpiin muihin moottoreihin. Duke ja se Yamaha varmaankin kulkivat samalla energiamäärällä sen lenkin.

Yleinen asennehan on, että se on vain rock’n roll kun moottori vie paljon bensaa ja on niuhottamista ajatella sitä. Vain köyhät laskevat bensakuluja.

Minua asia kiinnostaa ihan teknisessä mielessä, että mistä se suuri kulutus johtuu ja minne se hukattu energia menee. Äkkiä ei tule mitään selvää syytä mieleen. TL1000 teki samaa kaupunkiajossa, mutta siinä oli selkeä suunnitteluvika.
 
Ei se mistään maantievauhdeista kaasulla nosta, mut geometriasta ja pyörän korkeudesta johtuen on aika wheelie-happy laite. Kahdella ekalla vaihteella se muistaakseni nostaa kaasullakin aika vaivatta.

SM990R nostaa motarivauhdeista vielä nätisti kaasulla kolmosvaihteella ilma nyppimistä, nelosella vaatii pikku pomppautuksen ja kytkintä. Erona parempi ajoasento ja vissiin hieman tiheämpi välitys.

Varmasti saa Dukeen laittaa suosiolla hammasta pienemmän eturissan.
 
Näin moottoritekniikkaa opiskelleena ja moottorien kanssa koko ikäni pelanneena minua vain on ihmetyttänyt, miksi dukessa on niin helvetin huono hyötysuhde verrattuna ueimpiin muihin moottoreihin. Duke ja se Yamaha varmaankin kulkivat samalla energiamäärällä sen lenkin.

Yleinen asennehan on, että se on vain rock’n roll kun moottori vie paljon bensaa ja on niuhottamista ajatella sitä. Vain köyhät laskevat bensakuluja.

Minua asia kiinnostaa ihan teknisessä mielessä, että mistä se suuri kulutus johtuu ja minne se hukattu energia menee. Äkkiä ei tule mitään selvää syytä mieleen. TL1000 teki samaa kaupunkiajossa, mutta siinä oli selkeä suunnitteluvika.

Joku liki 35tkm tommosella tööttäsin aikanaan ja ei se mun mielestä kovin paljon vieny kun ottaa huomioon, että kyseessä on melkosen korkee nakupyörä. Oisko se 7.5l satkulle ollu reipashenkisessä sekalaisessa ajossa kulutus.
 
Ja jos haluu tosta vikurin ja pystyynpomppivan ajettavan niin takaa comppi ja rebound kiinni ja keulasta rebound auki. Alkaa meinaan sutimaan ja keulimaan iham yrittämättäkin.
 
Joku liki 35tkm tommosella tööttäsin aikanaan ja ei se mun mielestä kovin paljon vieny kun ottaa huomioon, että kyseessä on melkosen korkee nakupyörä. Oisko se 7.5l satkulle ollu reipashenkisessä sekalaisessa ajossa kulutus.

690 enduro on vielä paljon korkeampi ja karkeilla renkailla. Viime soratierallin jälkeen tankkasin 8.8L kun trippi näytti 192km. Matkaköröttelyä rajoitusten mukaan menee vähän yli neljällä.

Speed triplestä sain 10hv lisää ja 1,5L kulutuksesta pois. Siinäkin oli ihan suunniteltu juttu miksi kulutti vakiona suht reippaasti.
 
Ihmettelin jo edellisellä sivulla, mutta ihmettelenpä uudestaan. Mikähän ihme tekee SMR:n keulasta noin kevyen kun SM ja duke eivät ole niin hanakoita keulimaan? Eikös kaikissa ole sama kiuas vaihteistoineen päivineen?
 
Takahaarukan kulma ja jousituksen säädöt, kuten Nitrous mainitsi, vaikuttaa keulimiseen ainakin. Istumapaikka ja pyörän painojakauma.
 
Takahaarukan kulma ja jousituksen säädöt, kuten Nitrous mainitsi, vaikuttaa keulimiseen ainakin. Istumapaikka ja pyörän painojakauma.

Tosin ei ole SMR vikuri pystyynpomppija, päinvastoin. Meikäläisen mielestä ominaisuuksiltaan yksi parhaista moottoripyöristä ajaa takarenkaalla (ja muutenkin). Onhan se hieman eläväinen "kovemmissa" vauhdeissa, mutta ei ole mikään vikuri.


Mitä tulee tuohon keulimiseen niin yleensä vaan käännetään tuohon tarkoitukseen kaasua auki aivan liian hitaasti. Kotarin vajaamukisessa on kyllä ihan mukavasti kiukkua kun kahvaa käyttää agressiivisesti. Takajarrulla voi hieman liikauttaa pyörää ennen kuin avaa kaasun niin se helpottaa vähän tuntuman hakua.

Tosin fiksumpaa ja kehittävämpää on ajaa aluksi hiljaa ja nostaa pystyyn kytkimen kanssa takajarrua laahaten.
 
Kun se nyt on vaan niin että osa porukasta osaa keulia ja osa ei. Vakio 990sd vakio ratastuksella ei varmasti keuli vahingossa itekseen. Itse lukeudun noihin jälkimmäisiin ja kyllä vähän tiuhemmalla välityksellä duke keulii kakkosella ihan vaan tuppia kääntämällä, vaikken mitään osaakaan.
 
.... Vakio 990sd vakio ratastuksella ei varmasti keuli vahingossa itekseen. .....

Juuri tätä tieto hain. Eli pointti ei ollut että laite pitää saada keulimaan, vaan että millainen laite on käytökseltään vakiokuntoisena. Jos toimivana vakiopelinäkin saisi olla varovainen kaasunkäytön kanssa että ei ole hyttipystyssä tai mustaa vanaa tiessä, niin sitten omassa pyörässä on tehoja hukassa.

Kyllähän tuo ihan mukavasti kulkee ja kiihtyy, mutta mainospuheiden mukainen laite mielestäni se ei ole. Tykkään silti koneen erilaisuudesta. Tähän mennessä menty erilaisilla nelipyttyisillä kyykkypyörillä ja niihin verrattuna hyvin erilainen.

Pienillä kierroksilla tuntuu että nyt ei oo kaikki paikat koneessa kireydessään. Ei alle 3krpm oikein tohdi ajella, yli 4krpm alkaa kuullostaa paremmalta :) .

Mutta mitä olette mieltä vakiopyörän säädättämisestä tai kartan vaihdosta. Onko mitään sanottavaa hyötyä?
 
Tekisi mieli vaihtaa tyylisuuntaa pystympään, ja Duke kiinnostaisi yhtenä vaihtoehtona.

Tässä on vaan sellainen pieni ongelma, että pituutta on siunautunut 160 senttiä ja sekin varsin persjalkaisesti. Nyt on allekirjoituksen mukainen peli, jonka handlaan kyllä kun sitä on tiputettu koiranluillla kolme senttiä alemmas. Ihan koko jalkaa en saa siinäkään maahan, mutta päkiät kyllä minkä koen itselleni riittäväksi. Ihan pelkän ukkovarpaan varaan en uskaltaisi pysähtymisiä jättää.

Kun lähtökohdat on nämä, niin onko minulla mitään mahdollisuuksia Duken suhteen? Cycle-ergon mukaan mahdollisesti, jos sitä saa tiputettua, mutta jotkut speksitiedot antavat sellaisia korkeuslukemia että hirvittää. Kiikarissa ehkä joku vm 2009 tai sitä luokkaa. Onko joku madaltanut näitä tai onko asiasta muita mielipiteitä? Ymmärrän kyllä, että madaltamisella on aina omat efektinsä ajettavuuteen, mutta minkäs teet. :sad:
 
Back
Ylös