Duke 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j11h00
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asentelin eilen uusia palikoita SuperDukeen ja hipelöin TuneECU softaa.
-Rottweiler intake kit
-Lyhyemmät imutorvet
-SAS poisto
-Lambda antureiden poisto (softalla)
-Secondary Butterflies pois
-Ruiskujen synkkaus

Kyllä muuttui pyörä positiiviseen suuntaan ja paljon, nyt pystyy ajamaan alle 3000 rpm ilman,
että rykii ja yskii. Elokuun lopussa vielä penkissä säädöt. :orgmp:

Tässä miettiny kanssa mitä tohon pyörään vois vielä puuhailla.
-SAS poistettiin juuri (smartmoto kitti)
-säädetty
-ohitettu ja poistettu lambdan anturit.
-Edessä on piikkiä pienempi eturatas (uudet ketjut ja takaratas myös)
-2&3 vaihteen rajoitin ohitettu
-tehty pyörästä omaan silmään sopiva.

Kuis toi ruiskujen synkkaus & toisioläpät ja intake kit? Olisiko esim ruiskujen synkkaus tekemisen arvoinen ja milläs/kukas sitä tekisi pk-seudulla?
 
Tässä miettiny kanssa mitä tohon pyörään vois vielä puuhailla.
-SAS poistettiin juuri (smartmoto kitti)
-säädetty
-ohitettu ja poistettu lambdan anturit.
-Edessä on piikkiä pienempi eturatas (uudet ketjut ja takaratas myös)
-2&3 vaihteen rajoitin ohitettu
-tehty pyörästä omaan silmään sopiva.

Kuis toi ruiskujen synkkaus & toisioläpät ja intake kit? Olisiko esim ruiskujen synkkaus tekemisen arvoinen ja milläs/kukas sitä tekisi pk-seudulla?

Et voita yhtään mitään lambdan poistolla, paitsi kasvaneen kulutuksen kun se tällä pyörällä ei ole kohtuullinen alkujaan. Kaasuläpän asentotunnistin määrittää yhdessä kierrosluvun kanssa mitä karttaa ecu milloinkin käyttää. Nyt kun nyppäät ne lambdat pois, sulla on koko ajan closed loop käytössä ja soppa maistuu myös tasakaasulla ajettaessa.
 
Kuis toi ruiskujen synkkaus

Vaikuttaa aika paljon käytökseen..Tuneecu käyttöön ja säädät itse..Itsellä smt 10vm ja just tein ja samalla tps säätö..Eli imukotelon kansi pois ja putsari pois..Pyörä käymään ja säätöruuvi näkyy vivustossa..Sitten säädät arvot lähelle toisiaan..Tps kuumana tasan 0,60 niin pitäis olla tikissä..Dukessa joutuu varmaan kanssa ottamaan tankin pois ja laittamaan takas säädön ajaksi mutta kannattaa tehdä..Käy paljon tasaisemmin kone
 
Moro,

Löytyiskö keltään tasapainoakselin laakerin "Väliprikkaa" merkinnät oli muistaakseni 204E/22u. Kasatessa huomasin oman olevan poikki.
 
Jos joltain löytyy myytäväksi ylimääräinen ehjä mittaristo SD990:seen niin laittakaa mulle viestiä. (Uudemman mallinen eli 2008 sopiva)

Omaan on vaihdettu Koson mittari ja siinä ei ole polttoaineen varoitusvaloa eikä koneen lämpöjä eikä todnäk öljynpaineen varoitusvaloakaan niin olisi kiva saada alkuperäinen mittaristo jostain.

500€ tuommosesta joutuisi uutena köyhtymään :rant:

Edit. Mittaristo löydetty. Kiitoksia paljon asianomaiselle :WAZAAP:
 
Et voita yhtään mitään lambdan poistolla, paitsi kasvaneen kulutuksen kun se tällä pyörällä ei ole kohtuullinen alkujaan. Kaasuläpän asentotunnistin määrittää yhdessä kierrosluvun kanssa mitä karttaa ecu milloinkin käyttää. Nyt kun nyppäät ne lambdat pois, sulla on koko ajan closed loop käytössä ja soppa maistuu myös tasakaasulla ajettaessa.
Tarkoitatko ylipäätään vai tekemällä se noin, että jättää anturit paikalleen (jolloin ne menee kuulemma paskaksi ajan kanssa) ja härkkii vaan softaa? En tunne KTM pyöriä hyvin, mutta kiinnostaa kyllä ja siksi täälläkin pyörin.

Mä otin Thunderbirdistä katalysaattorin ja lambda-anturit pois. Anturien johtoihin vastukset eli pyörä luulee anturien olevan paikallaan. En poistanut niitä softalla. Tulppasin anturien reiät, uutta karttaa sisään ja reilun 500km ajon jälkeen pyörä vetää kuin härkä, kulkee niin perkeleesti ja soppaa menee sekalaisessa ajossa viime mittauksella 5.66L/100km. Ei paha 1700cc ja 350kg pyörälle, 150kg kuski kyydissä ja jonkun matkaa menty jopa kaksi päällä. Täysin positiivinen kuva jäi modauksista.
 
Tarkoitatko ylipäätään vai tekemällä se noin, että jättää anturit paikalleen (jolloin ne menee kuulemma paskaksi ajan kanssa) ja härkkii vaan softaa? En tunne KTM pyöriä hyvin, mutta kiinnostaa kyllä ja siksi täälläkin pyörin.

KTMn ECU toimii kahden polttoainekartan kanssa F (closed loop) ja L (open loop), eli suora kaasuvastekartta ja O2-sensorien ohjaama kompensoitu kartta. Raja-arvot on määritelty ja muunneltavissa esim tuneeculla kaasupäpän asennon ja kierrosluvun mukaan, minkä kartan mukaan polttoainetta syötetään. Kompensoitu kartta yrittää tehdä optimaalista seosta antureiden välittämän tiedon perusteella esim tasakaasulla ajettaessa. Kun voimaa tarvitaan toisin sanoen kaasua avataan, ECU hyppää käyttämään F-karttaa mikä syöttää ainetta antureista riippumatta ennalta karttaan määritellyllä arvolla. Eli sinulla on just sama "voima" käytössä kaasua avattaessa O2 antureista riippumatta, mutta jos antureita ei ole pelissä ollenkaan ei ECU osaa käyttää L-karttaa ollenkaan ja syöttää edelleen kartassa olevan polttoainemäärän, mikä on yleensä pahasti rikkaalla. Eli syötät koneeseen bensaa vaikkei se sitä tarvitse.

Olikohan riittävän epäselvä kommentti..
 
KTMn ECU toimii kahden polttoainekartan kanssa F (closed loop) ja L (open loop), eli suora kaasuvastekartta ja O2-sensorien ohjaama kompensoitu kartta. Raja-arvot on määritelty ja muunneltavissa esim tuneeculla kaasupäpän asennon ja kierrosluvun mukaan, minkä kartan mukaan polttoainetta syötetään. Kompensoitu kartta yrittää tehdä optimaalista seosta antureiden välittämän tiedon perusteella esim tasakaasulla ajettaessa. Kun voimaa tarvitaan toisin sanoen kaasua avataan, ECU hyppää käyttämään F-karttaa mikä syöttää ainetta antureista riippumatta ennalta karttaan määritellyllä arvolla. Eli sinulla on just sama "voima" käytössä kaasua avattaessa O2 antureista riippumatta, mutta jos antureita ei ole pelissä ollenkaan ei ECU osaa käyttää L-karttaa ollenkaan ja syöttää edelleen kartassa olevan polttoainemäärän, mikä on yleensä pahasti rikkaalla. Eli syötät koneeseen bensaa vaikkei se sitä tarvitse.

Olikohan riittävän epäselvä kommentti..
Kiitos. Tämä oli riittävän selvä kommentti.
 
Eli sinulla on just sama "voima" käytössä kaasua avattaessa O2 antureista riippumatta, mutta jos antureita ei ole pelissä ollenkaan ei ECU osaa käyttää L-karttaa ollenkaan ja syöttää edelleen kartassa olevan polttoainemäärän, mikä on yleensä pahasti rikkaalla.
Olikohan riittävän epäselvä kommentti..

Miksi se kartta olisi rikkaalla jos ecu on säädetty?
 
Miksi se kartta olisi rikkaalla jos ecu on säädetty?

Vähän kanssa mietin. Samin autopajalla säädätetty ja kilsoja tulee kyllä just yhtä paljon kun ennen säätöä per tankillinen fossiilimehua. Ajossa taas tuntuu, että säätö muutti kyllä tuntumaa vedossa ja tasakaasulla ihan huomattavasti. On tässä tietty kanssa sas poistettu, ketjut ja rattaa vaihdettu, takapään laakereita vaihdettu jne, mutta tuntuu kyllä hyvältä tuon käynti ja muutenkin moottorin toiminta.
 
Dynossa säädetään syöttöä kaasu auki vedoilla, joten ei vastaa pintakaasulla ajoon. Suosittelen laittamaan ne lambdat takaisin ja kokeilla sitten kulutuksia. Mutta tehkää just niinkuin haluatte mopoillenne, nämä empiiriset tutkimukset on omista 990 ja 1290 duksuista. Vanhassa 990ssa nousi keskikulutus melkein litralla kun otin anturit pois.
 
Dynossa säädetään syöttöä kaasu auki vedoilla, joten ei vastaa pintakaasulla ajoon. Suosittelen laittamaan ne lambdat takaisin ja kokeilla sitten kulutuksia. Mutta tehkää just niinkuin haluatte mopoillenne, nämä empiiriset tutkimukset on omista 990 ja 1290 duksuista. Vanhassa 990ssa nousi keskikulutus melkein litralla kun otin anturit pois.
Jos se säätö tehdään oikein niin dynovedot ajetaan tyypillisesti esim. 10,20,30.....100% kaasunasennoilla. Vähän ecusta riippuu millä resoluutiolla sitä pystyy säätämään ja se samalla määrää monellako eri kaasun asennolla säätövedot ajetaan. Jos on jarrullinen dyno, niin pystyy ajamaan myös vakiokierrosluvulla jos on tarvetta ihmetellä tarkemmin moottorin toimintaa tietyllä alueella, mutta yleensä päästään riittävän hyvään lopputulokseen ilmankin.

Tosin toisessa ääripäässä sit voi joutua hieromaan jotain osa-aluetta tuntikaupalla, että moottorista saa hyvän ajettavan.
 
Vittaniemi suositteli jättämään lambdan paikoilleen putkeen, kun edellistä pyörää säädätettiin siellä. Juurikin kulutuksen takia. Hyvä siitä tuli vaikka internetin mielipide oli, että lambdan kanssa ei saa moottoria säädettyä niin, että se vastaisi nätisti kaasuun jokaisella alueella:) Kyseessä ei kuitenkaan ollut Kottarainen. Ja noissa vanhemmissa pyörissä taitaa lambdasäätö olla mukana vain tyhjäkäynnillä sekä tasakaasulla ajettaessa.

Pointti siis on se, että näissä säätöhommissa kannattanee konsultoida asian osaavaa säätäjää ennemmin, kuin lähteä arpomaan mitä sitä tekisi.
 
Vähän kanssa mietin. Samin autopajalla säädätetty ja kilsoja tulee kyllä just yhtä paljon kun ennen säätöä per tankillinen fossiilimehua. Ajossa taas tuntuu, että säätö muutti kyllä tuntumaa vedossa ja tasakaasulla ihan huomattavasti. On tässä tietty kanssa sas poistettu, ketjut ja rattaa vaihdettu, takapään laakereita vaihdettu jne, mutta tuntuu kyllä hyvältä tuon käynti ja muutenkin moottorin toiminta.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon Samin penkki näytti Super Dukelle? Itse kävin kesällä samassa paikassa säädössä. 122hv / 106nm konetehoa.
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon Samin penkki näytti Super Dukelle? Itse kävin kesällä samassa paikassa säädössä. 122hv / 106nm konetehoa.

120,1Hp @9400rpm ja 104,7Nm @6800rpm. Siinä jo säätäessä sami kyllä sano, että pitäs säätää vielä uusiks kun jotain vikaa oli pyörän käynnissä. No aku toinen napa oli vioittunyt ja aiheutti virtajatkoja.. Pitäs soittaa samille keväällä ja käydä säätämässä uudestaan.
 
Aika vähän löytyy tuninkiosia 990 SuperDukeen. Onko mitään hyviä ostopaikka vinkkejä?
Kaikki perus modaukset on jo tehty:
-Rottweiler intake kit
-Lyhyemmät imutorvet (RC8)
-Leo Vincen putket
-SAS pois, secondary butterflies pois
-Säädetty penkissä
-Powerparts vilkut
-Led ajovalopolttimo
-Powerparts jarru- ja kytkinkahvat
-Powerparts korkit jarru- ja kytkinneste säiliöihin
-Tangonpää peilit

Tulossa:
Kilventeline pitäis ainakin löytää jostain, katteet menee teippaukseen piakkoin.
Muuta, mutta mitä ja mistä?
 
Aika vähän löytyy tuninkiosia 990 SuperDukeen. Onko mitään hyviä ostopaikka vinkkejä?
Kaikki perus modaukset on jo tehty:
-Rottweiler intake kit
-Lyhyemmät imutorvet (RC8)
-Leo Vincen putket
-SAS pois, secondary butterflies pois
-Säädetty penkissä
-Powerparts vilkut
-Led ajovalopolttimo
-Powerparts jarru- ja kytkinkahvat
-Powerparts korkit jarru- ja kytkinneste säiliöihin
-Tangonpää peilit

Tulossa:
Kilventeline pitäis ainakin löytää jostain, katteet menee teippaukseen piakkoin.
Muuta, mutta mitä ja mistä?

Teippauksista voin ainakin suositella Proresolutionssia, jos asut Pk-seudulla (kuvia saa jos pyytää tai ig linkin). Tekivät hyvää jälkeä järkihintaan irtokatteisiin mun 990:een. Kilventeline mallia custom. Saa suositella jos löydät jotain!
 
Teippauksista voin ainakin suositella Proresolutionssia, jos asut Pk-seudulla (kuvia saa jos pyytää tai ig linkin). Tekivät hyvää jälkeä järkihintaan irtokatteisiin mun 990:een. Kilventeline mallia custom. Saa suositella jos löydät jotain!

Kiitos suosituksesta, teippaus on sovittu jo luottohenkilön kanssa. Kilpitelinettä ei ole löytynyt, voi olla, että helpommalla pääsee kun tekee itse sopivan. Homman aloittaminen on aina vaikein asia. :blink:
 
Hoi! Kaverille kyselen:

Toveri on aikeissa ostella 09-vuoden dukea, mutta empii tuon käyntiä ja kaasukäyttäytymistä. Lukaisin tätä ketjua jonnin verran ja joku ainakin tweakannut kaikennäköistä että ei ryski matalilla kierroksilla. Onko tälle siis ominaista käyttäytymistä, ettei tasakaasua ns. tunnu löytyvän vaan veto vähän jatkuvasti karkailee, sekä tuo koneen käynti matalilla jotenkin epätavallisen nyppivä jopa v-koneelle?
 
Hoi! Kaverille kyselen:

Toveri on aikeissa ostella 09-vuoden dukea, mutta empii tuon käyntiä ja kaasukäyttäytymistä. Lukaisin tätä ketjua jonnin verran ja joku ainakin tweakannut kaikennäköistä että ei ryski matalilla kierroksilla. Onko tälle siis ominaista käyttäytymistä, ettei tasakaasua ns. tunnu löytyvän vaan veto vähän jatkuvasti karkailee, sekä tuo koneen käynti matalilla jotenkin epätavallisen nyppivä jopa v-koneelle?

En tuosta tyhjäkäynnistä tiiä sanoa oma 990smt käy kohtuu nätisti mutta nykivä kaasu pelkkä ominaisuus. Omaa pyörää kun olen rakentanut matkaenska henkiseksi niin loivensin kaasuvaijerin taittumis kulmaa niin muutos parani matalille kierroksille todella paljon
 
Back
Ylös