Dyna vs. Sportster ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harrry
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Harrry

New member
Ettätuota onko se spora sitten tyttömoto? Ihan käytännön kokemuksia kaivattaisiin 1200 sporasta verrattuna 'isompiin'.

Käy lähimmällä jälleenmyyjällä koeajamassa molemmat, ei sitä osaa toiselle pyörää valita.

Kerrotko vielä sen lähimmän jälleenmyyjän, jolla on molempia koeajettavina? Ihan niinku nyt heti pihassa.

Dyna on hivenen isompi ja raskaampi kuin Sportster, enkä lähtisi tuohon tyttöpyörä -nimittelyyn koska kyseessä on kuitenkin tehtaan pitkäaikaisin tuotannossa pysynyt malli jolla on myös menestyksekäs kilpailuhistoria niin flat track -radoilla kuin stripilläkin. Sportsterin 883 Low/Hugger lie mataluutensa puolesta lyhyille naisille soppeli valinta. Dyna on ns. välimalli tossa spotsterin ja softail jne -tyyppien välissä. Dynalla pystyy kyllä monennäkösiin suorituksiin ja jotkut on ottanu hirveitä lukemia noista värkeistä irti ja niin että ajettavuuskin säilyy... mutta niin niitä on tehty kovia Sportstereitakin.

viime kesänä kävin kaverin kanssa ajamassa euroopan rundin, kaverilla sportster ja mulla Dyna..
Molemmat päteviä vehkeitä, ja erot on juuri niinkuin edellinen sanoi.
Sun pitää käydä istuskelemassa niiden päällä ja kokeilemassa perstuntumaa kumpi tuntuu paremmalta
smile_org.gif

Mikäli ajotyylisi on pyörälle haastavampi ja päädyt Sporaan niin suosittelen etujousten ja takaiskarien päivitystä. Orkkikset ovat liian pehmeät aikuiselle miehelle.
Alkuperäiset renkaat ovat myös liukkaat sateella.

Noilla päivityksillä kumisporalla vetää tappeja laahaten vaikka mihin mutkaan.

Dyna taitaa olla rungoltaan "ajettavampi" ja toki pikkasen isompi ja tietty kalliimpi. Mutta Dynan runkoa kehutaan kovasti. Ite oon ajanut vaan Softailia ja Touringia, joten enpä osaa sen enempää noista kertoa.

Tosta dynasta niin tiedä mutta 1200 sportti customi on kyllä tienpäällä kotimaan moottoritie nopeuksissa yllättävän hyvä...
Kaapunnissa sillä ei tee kyllä mittää...
biggrin.gif

Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista, lähes asialinjalla kaikki!
biggrin.gif

Nyt vielä jos joku olisi molemmilla jonkinverran ajellutkin?

Nyt vielä jos joku olisi molemmilla jonkinverran ajellutkin?
Mä olen jonkinverran ajellut molemmilla. Mulla on ollut 3 sportsteria (rautis, kiinteä evo ja kumipää) ja '99 dyna...

Sportti on oiva yleispyörä ja helppo käsiteltävä. Jos taas tarkoitus on tehdä pääasiassa reissua, niin sitten dyna, reissussa dyna mielestäni pesi sportsterin. Sportsterillakin kyllä tekee matkaa, mutta dyna oli ainakin meikäläisen perstuntumalla mukavampi kaksipäällä täydessä tällingissä matkattaessa.

Jos itse olisin tuon valinnan edessä, niin tällä hetkellä kallistuisin sportsteriin ja tarkemmin sanottuna '00-'03 -malliseen xl1200s:ään. Mutta kannattaa koeajaa myös softailit, itse kuulun siihen kansanosaan, jonka mielestä kiinteäripusteinen kone on miellyttävämpi kuin kumipää.

Mutta kannattaa koeajaa myös softailit, itse kuulun siihen kansanosaan, jonka mielestä kiinteäripusteinen kone on miellyttävämpi kuin kumipää.
No meitä on moneksi. Mulla taas tää kumiripusteisen tutina on se juttu. Softailin, ja varsinkin TC:n, "sileys" ei kolahtanut ollenkaan. Ois H-D saattanut jäädä hankkimatta jos en ois dynaa koeajanut..

Hmnn... vähemmän se kumiripusteinen tutajaa kuin kiintäripusteinen. Juuripa niit tutinoit & tärinöit se kumiripustus on poistelemassa. TC-Softailissa vaan on koneessa vastapainoaksli silottamassa, mut se taas on ihka toinen juttu.

Kumiripusteinen tutajaa reippaasti ja oikein mallikkaasti tyhjäkäynnillä. Kumi tekee tutinasta työttömän vasta kun kierroksia nostaa.
Eli lyhyesti; liikennevaloissa voi esitellä ylpeänä että ompa mulla tärisevä Harrikka, kadehtikaa! Ja ajossa mennään kuin höyhenpedillä.

sanoi:
No meitä on moneksi.
Moneksi on ja hyvä niin... Mä haen moottoripyöristä, etenkin h-d:sta, jännitystä, tärinää ja pauketta. Näkyy myös pyörähistoriasta, monta amerikan laitetta on käynyt tallissa kääntymässä, kumiripustettua ja tasapainoaksilallista, mutta vain vanha evosoftaili jäi asumaan.

Muiksi pyöriksi on sitten osunut bemarit, tuntuu että niistä löytyy noita hakeamiani ominaisuuksia, ehkäpä jopa enemmän kuin joistakin moco:n nykyisistä tuotteista. (Tätä lausetta en olisi vuosi sitten koskaan uskonut kirjoittavani.)

Kaikki tämä IMHO jne.

Dynassa vääntävämpi kone, uudemmissa 6 lovinen loota. Dynassa eri toisistaan enemmän poikkeavia variaatoita tarjolla (wide glide, fat bob, street bob), Sporassa ne variaatiot on lähempänä toisiaan, ja sitä kautta ajo-ominaisuuksissa ei niin paljon heittoa.

Itse vaihdoin Softailista Sportsteriin (Nightster), kun sain suoraan sen näköisen Harrikan, kun olin halunnut. No toki se hieman bobberointia vaati, mutta anyways. Oon vasta 40v, liika krominkiilto sai itseni tuntemaan ihan papaksi...

Dyna on valintani, jos ajaisin enemmän pitkää matkaa pelkääjän paikka varattuna.... mutta näin ei tapahdu

Back