Dyna vs. Sportster ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harrry
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite ostin 2009 jouluna Dyna Street Bobin -06.
Kävin sen jo edellisenä kesänä koe ajamassa, että tiesin mistä on kyse, talvella osto hetkellä lumi maassa.

Kesän 2010 aikana kuitenkaan en ajanut kuin n. 5000 km.
Tänäkään kesänä hyvä jos 500 km.
En löytänyt hyvää ajo asentoa. Ite olen 187 pitkä.
Jalkatappien omatekoinen siirtosarja käytössä. Siirtelin muutamaankin eri kohtaan, muutamien senttien eroilla, ja olevinaan hyvän kohdan löysin, jalat sopivassa kulmassa.
Ohjaustanko yhtä korkea kuin orkkis, mutta hivenen leveämpi ja muutenkin kulmat vähän eri asennossa...Orkkis tankokin olisi hyllyssä, mutta sitä en ole kokeillut, ja olis huomattavasti matalampi "crossipyörä"tankokin, sitäkin vois kokeilla.

Minusta vain tuntuu siltä, että aina jalat väsyy, selkä väsyy, hartiat/kädet väsyy.
Ajaessa tuulen vastus yrittää levittää jalkoja. Astin laudat voisi olla hyvät, saisi jalan sijoja muuteltua paremmin.
Selkinoja auttaisi selän väsymisen. Ja tuulisuoja, ettei ajoviima tulisi suoraan päin. Sekä matalampi ohjaustanko, nyt kädet sydämmen tasolla tai vähän yläpuolellakin.

Mutta sitten se toinen asia.
Ajattelin, että näin uusi pyörä, niin remonttiahan ei tarvitse tehdä.
Vitut, uus tai vanha HD, niin remontin määrä on vakio.

Tässäkin tapauksessa suurin osa vioista johtuu jälkiasennus/tarvike osista.
Jos olis täysin orkkis, niin näitäkään vikoja ei olisi tullut.

2in1-teho putki, moottorin polttoainenohjaus soekset sekaisin, tekee lämopöä ja ampuu moottorijarrutuksessa putkessa että lopulta käyrät halkes. No nyt on uus versio ko putkesta, joka toimii paljon paremmin.
Omilla kattiputkilla tätäkään ongelmaa ei olisi.

Takaiskarit vaihdettu jäykemmiksi...Jostakinahn se täytyy periksi antaa, yläpään pultit poikki.

Veto hihna katkesi (tämähän on vain kulutus osa...), mutta ensiöveto täytyy purkaa, no niinhän se jäi kopan sauma vuotamaan, jättää lammikko alle. Täytyisi avata ja tiivistää uudestaan.

Omavalmiste takavanne, autonrengas, hyvin lyhyessä kilometri määrässä uudet laakerit pasaks, oli laakerien välinen väliputki antanut periksi ja mennyt kasaan, vaikka oli kyllä paksua tavaraa, mutta ilmeisen pehmeetä. Nyt on sielläkin kunnon tavarasta tehty putki, ei mee ruttuun.

ym. ym.

Tästä sais edullisesti.
Tottakai orkkisosat, kattiputket, oma pinnavanne, yms, asennettuna paikoilleen.
Ja noita tarvike osia saa neuvoteltua kauppaan mukaan.
 
Jos tykkää ajella mutkateillä "kovaa" on Sportster huomattavasti nopeampi ja parempi vaihtoehto.

Matka-ajossa kaksi päällä Sportster tosiaan vähän ahdas, mutta asia ei Dynaan vaihtamalla paljon parane (n. 5cm enemmän tilaa).
 
Eiks kaikki alle 5 litraset ole tyttömotoja: http://www.iltalehti.fi/autot/2011051513701742_am.shtml

biggrin.gif
No on tosi "äijämopo" kun painoakin löytyy 1600 kiloa!  Mistä näitä toimittajanplanttuja sikiää?  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Ei tuo kaverin "mopo" ainakaan noin raskaalle tuntunut.  
smile_org.gif

(mut on se kyl aika raskas  
lookaround_orig.gif
)

Mutta asiaakin, jotenkin alkanut mielessä pyörimään sellasia huolestuttavia ajatuksia, jotta jos laittais tuon Guzzin uudelle omistajalle, ja alkais kattelemaan kakkosmopoksi pikku sporaa, ihan näihin lähipiirin kurvailuihin ilman kasseja ja mitään muitakaan touring pyydyksiä. Huolehtikoon Wille sen puolen, kun selviää siitä paremmin, kuin koskaan edes osasin kuvitella.
Noita pikku sportstereita tuntuu olevan joka nurkka pullollaan semmoisiin hintoihin, että hävettää. Vm -91 ---03 siltä väliltä varmaan sopiva löytyisi. Ens viikonloppuna koeistumaan, -ajamaan kyseinen kapine tuohon paikalliseen putiikkiin, katsotaan iskeekö, vai ei?
Nicki tietysti pitänee vaihtaa sitten monen vuosikymmenen jälkeen.
sad_orig.gif
 
Kyllä sillä Sportillakin reissu sujuu ihan hyvin. Itse olen tehnyt pikku Sportilla matkaa ulkomaillla pariin otteeseen. Missään vaiheessa ei ole pyörä jäänyt mitenkään pieneksi. Soveltuu ihan hyvin ainakin jos matkaa tekee yksin.

Toki jos haluaa tehdä matkaa muovin takana, löytyy siihenkin tarkoitukseen mopoja. ;-)
 
Spora kokeiltu, mukavan köykänen laite pyöritellä, taitaa mennä vakavasti mietintään moisen hankinta lähipiirin tutkimiseen. Positiivinen yllätys kaikin puolin siis.
bowdown.gif
 
Dyna taitaa olla rungoltaan "ajettavampi" ja toki pikkasen isompi ja tietty kalliimpi. Mutta Dynan runkoa kehutaan kovasti. Ite oon ajanut vaan Softailia ja Touringia, joten enpä osaa sen enempää noista kertoa.
Toi on just tasan päinvastoin. Spora on nimensä mukaisesti noista ajettavampi, ketterämpi ja kaikinpuolin parempi alustaltaan, erityisesti 1200-malli, jossa hiukan jämäkämmät palikat.

Dyna taas on melko painava lötkö, jossa ei ajoltaan vakiona juurikaan ole mitään erityistä kehuttavaa paitsi rento kruising meininki ja ulkonäkö & tunnelma.

Softail sitten taas menee kuin juna ja on ehdottomasti parempi ajaa kuin mikään kokeilemani vakio Dyna, joka tarttee ainakin säätöihin tiukennusta mun makuun.

Stereoperä toimii vakiona sporassa paljon paremmin kuin Dynassa varmaan juurikin "keveytensä" ansiosta.

Ajelen "tyttöpyörällä" siten mieluummin kurvatietä kuin Dynalla jonka alusta vakiona on melko lötkö.

Vuoden verran tuli uudella Super Glidella (-06) ajeltua ja varsinkin nopeet kurvit oli yhtä helvattia. Vauhti joko mummomaista tai sitten hitonmoista vatkausta heti kun sitä oli pyörän mielestä hiukankin liikaa.

Silti olen alkanut nyt katselemaan edullista mustaa Street Bobia, koska se vaan on tyylillisesti tosi maukas peli.
033102beer_1_prv.gif


Sporatkin voi tulla kyseeseen. Katotaan ny.

Joo ja alkuperäisillä renkailla ei tosiaan sporttimielessä tee yhtään mitään varsinkaan jos kyse on muutaman vuoden ikäisestä pyörästä.

Eikun Avonia tai Metzeleriä tai uutta Dunlopia suosiolla alle. Jenkeissä noi kovat renkaat on tavallaan pakko olla, kun tiet on suoria ja keli kuumempi, eli kurvan ajo-ominaisuuksilla ei tavallaan tee siellä mitään.

Mut käys tosiaan kokeilemassa. Ota se joka itestäs tuntuu hyvältä.
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös