Dynan ajettavuus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SenioRR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SenioRR

New member
Oon jonkun verran lukenut eri foorumeilta Dynan epävakaudesta ja woblaamisesta kaistanvaihdoissa, mutkateillä vähän kovemmassa menossa jne. En ole itse moista huomannut, kuin aika vähäisessä määrin. Esimerkiksi kovassa vauhdissa ohittaessa autoa, saattaa tuo oma Bob jonkun verran venkuloida ja "elää" kuskin alla, mutta eipä juuri niin, että nyt suoranaisesti pelottaisi. Onko joku huomannut ihan pahaksi äityvää epävakautta näissä "uuden"(2006->) polven Dynissa? Tai edes vanhemmissa?

Vaivaanhan on olemassa Sputhen valmistamaa PosiTrac systeemiä, jolla tuo väitetty epävakaus saadaan eliminoitua. Samanlainen ratkaisu on TrueTrackilla. Tuossa Sputhe.

Vaihdan (vihdoin) talven aikana Bobiin progressiiviset etujouset. Omasta mielestäni pyörä on jo nyt (customiksi) hyvä ajettava, mutta jospa tuon saisi vielä paremmaksi. Takana on jo Öhlinsit, jotka myös paransivat paljon pyörää. Nuo Sputhen tai TrueTracin palikat kiinnostais myös, mutta ovat vaan pikkasen tyyriitä hankittavaksi "varmuuden vuoksi", varsinkin jos hyöty lähes olematon...
bawling.gif
Vähän noista olen Suomessa nähnyt puhuttavan, mutta (kuten mikkoylikin on tänne kirjoittanut) Touring-malleissa vastaavasta palikasta on selkeää hyötyä. Koneen virityksen osalta jäänee toimet tekemättä, joten jos keskittyisi tuohon ajettavuuden petraamiseen ja jarruihin...ensin.
tounge.gif

Mulla on woblauskokemuksia vanhemmalla dynalla, vuosimalli oli '99 eli ekan vuoden TC... Se alkoi ravistaa noin 130:ssä niin että sai tosissaan pitää stongasta kiinni, ekalla kertaa säikäytti oikein kunnolla. Mutta tuo ongelma johtui tehtaalla väärään momenttiin vedetystä ohjausakselin mutterista, sen kun kiristi itse uuteen arvoon niin unohtui woblailutkin.

Eli itse en ole kokenut tarvetta dynassa true trac -tyyppiselle ratkaisulle, mutta itse itseni tuntien jos mulla olisi dyna, saattaisin moisen värkin hyvinkin asennella.

mäkin oon noista woblaus-ongelmista netistä lukenu, mutta täytyy sanoo että en oo itse huomannut, pyöränä dyna -93

tommosia 130+ nopeuksia tulee ylläpidettyä harvoin ja silloin tuuli hakkaa jo sen verran että rungon käytöksen analysointi jää väkisinkin taka-alalle. kuitenkin selvää että mihinkään äkillisiin, selkeisiin ilmiöhin en ole törmännyt.

mutkatiellä kovempaa pyrkiessä tunteeksi tulee epävarmuus, ts. pyörä ei ole luottamusta herättävä. ja taas on hyvin hankala sanoa onko juurisyynä kovat renkaat, ajoasento, tavallista loivempi keula vaiko puheena oleva runkorakenne kumityynyineen ja reaktiotankoineen vaiko ihan vaan möhkäleen paino. Ja kuitenkin rajoittavaksi tekijäksi aina jää kuskin pää/taidot. Jos olis ollu kanttia vetää mutkaan kovempaa niin pyörä olis sen kyllä selvittänyt.

Toki jos asiaa teoretisoidaan niin onhan dynan rakenne järjetön. muut valmistaja pyrkivät tekemään runkorakenteen ohjausakselilta takahaarukan kiinnitykseen mahdollisimman jäykäksi , harley laittaa kumitötsät väliin.

No ei ainakaan 07 bopissa ole ollut minkäänlaisia woplauksia ajoin sitten 150 km/h tai 80 km/h. Ainoastaan tuuli painaa rintakehää jos ajaa yli 120km/h, ja ilman pleksiä. Ja normi iskarit edessä ja takana. Ja niillä mennään niin kauan kun pyörä vaihtuu tourinkiin...

No ei ainakaan 07 bopissa ole ollut minkäänlaisia woplauksia ajoin sitten 150 km/h tai 80 km/h. Ainoastaan tuuli painaa rintakehää jos ajaa yli 120km/h, ja ilman pleksiä. Ja normi iskarit edessä ja takana. Ja niillä mennään niin kauan kun pyörä vaihtuu tourinkiin...
No joo, tuosta epävakaudesta on puhuttu tosiaan, kun ajetaan ihan siellä lähellä Harrikan huippunopeutta, kovassa mutkatieajossa tai joissain ääritilanteissa. Omaa pyörääkään en ole kokenut epävakaaksi edes yli 170km/h torellisessa nopeudessa...
wink.gif
Sinne menee minne haluan! Pitkittäisurat eivät oikeen maistu, ainakaan mun Bobille, mutta samoja ongelmia olen huomannut kyllä ihan muissakin vähän pitemmän akselivälin omaavissa laitteissa(mm. Kawa 750Zephyr). Kovassa mutkatiemätössä taas paaaljon ennen pyörän ominaisuuksien loppumista tulee vastaan maavara, eli jalkatapit nappaavat tonttiin... Katotaas jos ne uudet etuvieterit tois tähän parannusta. Tykkään kuitenkin välillä ajaa tolla kovaa ja se maistuu jopa paremmalta tuolla, kuin jollain sellasella pyörällä, mikä on mutkiin suunniteltu..

En mä taida moisia kalliita "stabilizereita" tuohon ostaa. Harvoin Suomessa pystyy sellasia nopeuksia ajelemaan, että niiden hyöty tulee esille. Eikä noi nopeudet ilman jonkinlaista tuulensuojaa oo kovin mukaviakaan pitemmän päälle.

Nyt olisi kokemusta true track tyyppisistä tukiraudoista. Tein omatekoiset lähes samanlaiset kuin True Track.
Hyvin toimii ja pyörä on muuttunut toisenlaiseksi ajaa. Ei enää venkuloi ja kovemmassakin vauhdissa ( 100 mailia) meni kuin juna. Ennen näiden laittoa tuli kokeiltua samaa vauhtia motarilla ja pyörä venkuloi niin, että hyvä kun uskalsi ajaa.
Ehdottomasti suosittelen niiden asentamista. Ja Tee_Se_Itse miehille/naisille löytyy valmistuskuvat pyydettäessä.

Nyt olisi kokemusta true track tyyppisistä tukiraudoista. Tein omatekoiset lähes samanlaiset kuin True Track.
Hyvin toimii ja pyörä on muuttunut toisenlaiseksi ajaa. Ei enää venkuloi ja kovemmassakin vauhdissa ( 100 mailia) meni kuin juna. Ennen näiden laittoa tuli kokeiltua samaa vauhtia motarilla ja pyörä venkuloi niin, että hyvä kun uskalsi ajaa.
Ehdottomasti suosittelen niiden asentamista. Ja Tee_Se_Itse miehille/naisille löytyy valmistuskuvat pyydettäessä.
Laitoin yksityisviestiä tulemaan...olettaen että osasin ja tulee perille
tounge.gif

Tossa itse asiassa googletin ja löysin melkohyviä kuvia, joista selviää periaate, kun en ollut ko tuentoihin oikein perehtynyt.

Alko kiinnostamaan aihe entistä enempi, tuollaset täytyy omaankin pyörään tehdä.
Mutta tosiaan, en kovaa ajamisen ja vauhdin takia. Vaan jotta sivuvaunu ei tee ihme vänkäyksiä
sport05.gif

mäkin oon noista woblaus-ongelmista netistä lukenu, mutta täytyy sanoo että en oo itse huomannut, pyöränä dyna -93

tommosia 130+ nopeuksia tulee ylläpidettyä harvoin ja silloin tuuli hakkaa jo sen verran että rungon käytöksen analysointi jää väkisinkin taka-alalle. kuitenkin selvää että mihinkään äkillisiin, selkeisiin ilmiöhin en ole törmännyt.

mutkatiellä kovempaa pyrkiessä tunteeksi tulee epävarmuus, ts. pyörä ei ole luottamusta herättävä. ja taas on hyvin hankala sanoa onko juurisyynä kovat renkaat, ajoasento, tavallista loivempi keula vaiko puheena oleva runkorakenne kumityynyineen ja reaktiotankoineen vaiko ihan vaan möhkäleen paino. Ja kuitenkin rajoittavaksi tekijäksi aina jää kuskin pää/taidot. Jos olis ollu kanttia vetää mutkaan kovempaa niin pyörä olis sen kyllä selvittänyt.

Toki jos asiaa teoretisoidaan niin onhan dynan rakenne järjetön. muut valmistaja pyrkivät tekemään runkorakenteen ohjausakselilta takahaarukan kiinnitykseen mahdollisimman jäykäksi , harley laittaa kumitötsät väliin.
Mulla on itsellä selkeä näkemys tuosta vakion -07 Dynan alustan toiminnasta mutkissa. Malli oli siis Super Glide, jos sillä sattuisi olemaan jotain eroa muihin.

Alusta on säädetty erittäin mukavaksi ja hanskaa hienosti kohtuu vauhdit, mutta jos mutkaan koettaa tulla lujaa, niin ominaisuudet todellakin loppuu alustasta siihen paikkaan ja pyörä rupeaa kiemurtelemaan ja rimpuilemaan, jolloin mieluummin höllää hiukan kaasua ja antaa alustan rauhoittua.

Noilla lisäpalikoilla ja vastaavilla löysennyksien poistoilla on takuuvarmasti mutkaominaisuuksia ja isojen vauhtien ominaisuuksia sekä näin ollen turvallisuutta parantavia vaikutuksia.

V Rod & Street Rod ja jopa iso matkamöhkäle Ultra Glide ovat mutkissa paljon parempia, vakaampia ja mukavampia ajaa kuin Dyna. Ainoana ongelmana tulee ensin vastaan kallistusvarojen puute, ehkä pois lukien Street Rod.

Kaikki uudehkot Softailitkin menee mutkat jykevämmin kuin vakio Dynat, mutta Dynahan onkin ns. "hinnat alkaen"-malli. Tuossa kohtaa "rahalla saa ja hevosella pääsee".

Ja jos nopeat mutkapätkät on se "juttu", niin sitten on noita kyykkyjä keksitty siihen tarkoitukseen..
wink.gif

Mulla on itsellä selkeä näkemys tuosta vakion -07 Dynan alustan toiminnasta mutkissa. Malli oli siis Super Glide, jos sillä sattuisi olemaan jotain eroa muihin.

Alusta on säädetty erittäin mukavaksi ja hanskaa hienosti kohtuu vauhdit, mutta jos mutkaan koettaa tulla lujaa, niin ominaisuudet todellakin loppuu alustasta siihen paikkaan ja pyörä rupeaa kiemurtelemaan ja rimpuilemaan, jolloin mieluummin höllää hiukan kaasua ja antaa alustan rauhoittua.

Noilla lisäpalikoilla ja vastaavilla löysennyksien poistoilla on takuuvarmasti mutkaominaisuuksia ja isojen vauhtien ominaisuuksia sekä näin ollen turvallisuutta parantavia vaikutuksia.

V Rod & Street Rod ja jopa iso matkamöhkäle Ultra Glide ovat mutkissa paljon parempia, vakaampia ja mukavampia ajaa kuin Dyna. Ainoana ongelmana tulee ensin vastaan kallistusvarojen puute, ehkä pois lukien Street Rod.

Kaikki uudehkot Softailitkin menee mutkat jykevämmin kuin vakio Dynat, mutta Dynahan onkin ns. "hinnat alkaen"-malli. Tuossa kohtaa "rahalla saa ja hevosella pääsee".

Ja jos nopeat mutkapätkät on se "juttu", niin sitten on noita kyykkyjä keksitty siihen tarkoitukseen..
wink.gif
Onpas taas asiantuntijalausunto.Pakko kysyä minkälainen ajokokemus noilla laitteilla on ja yleensäkin mp:llä ? Jep, niin arvelinkin
cool.gif

Ja tähänhän voidaan vielä spekuloida, että minkälaisilla pyörillä on tullut ajettua, että mihin niitä ajo ominaisuuksia vertaa
wink.gif

Ite on tullut japsi pysty ajettavilla ajettua ja enduroilla. Sekä vähän uudemmilla, että myös vanhemmilla.

Sekä erittäin paljon ryssän mopoilla.
K-750, joka rakennettu soolo pyöräksi, sellainen 100km/h matka vauhtia pystyy pitämään, särkemättä moottoria
062802moto_prv.gif

Jos ja kun, tuon K-pyörän jälkeen hyppää Bobin selkään, niin ajo ominaisuudet ovat niin paljon paremmat, että pikku voblauksia ei edes huomaa  
tounge.gif
tounge.gif

wink.gif
Enpä mä tuota mun -06 Bobbia ihan noin huonoksi ole mieltänyt ajettavuudeltaan. Toki omassa nyt Öhlinsin takavieterit ja edessä Wilbersin progressiiviset jouset. Mutta toimi mutkateillä myös alkuperäisillä jousituspalikoilla kohtuullisesti, vaikka romut maahan osuivatkin melko aikaisin.

Nyt uusilla alustan osilla mutkiin pystyy ajamaan customiksi melko reippaasti ilman venkoilua mihinkään. Vakaasti ja luottamusta herättävästi Bob selviää niin mutkista kuin suoristakin! Tosin edelleen vain kallistusvarojen puute hillitsee vielä kovempaa ajamista, mutta jäykempi alusta sallii enemmän kuin alkuperäisillä osilla.

Renkaiden huono kunto tuntuu Dynassa vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin melko lailla paljon! Siis tarkoitan, että aikaisempia omistamiani pyöriä enemmän. Takamunkin voisi vaihtaa jo 12-13000km:n kohdalla, vaikka pintaa näyttäis vielä olevan...

Lähellä huippunopeutta väittävät myös uusirunkoisen(2006->) Dynan kiemurtelevan, mutta itse en ole moista huomannut. Softailista itsellä ei ole kuin lyhyen koeajon verran kokemusta mutta niillä enemmän ajaneet väittävät Dynan runkoa "ajettavammaksi". Kingiä(vm.2008) oon ajanut 2600km ja se kyllä vaikutti kaikin puolin hyvältä ajaa, vaikka melko raskassoutuinen(painava) onkin.

Alusta on säädetty erittäin mukavaksi ja hanskaa hienosti kohtuu vauhdit, mutta jos mutkaan koettaa tulla lujaa, niin ominaisuudet todellakin loppuu kuskilta siihen paikkaan ja kuski rupeaa kiemurtelemaan ja rimpuilemaan, jolloin mieluummin höllää hiukan kaasua ja antaa pissin tulla housuun.

edit: Perjantai fiilistä
033102beer_1_prv.gif

Vielä kiitos eagle57:lle piirrustuksista.
Olis ollut melko työlästä alkaa itse mittailemaan sopivanlaista vänkyrää.

------------------

Työmaan nurkista sattui löytymään sopivaa lattaa, josta etukiinnikkeet tein.
Ja sit toisesta hyllystä tarpeeks järeetä kulma rautaa (ei tarvinnut lattoja toisiinsa hitsaamalla tehdä kulmia)
http://kuvablogi.com/nayta/2615278/
http://kuvablogi.com/nayta/2615279/

Etu kiinnike
http://kuvablogi.com/nayta/2615280/
http://kuvablogi.com/nayta/2617218/

Tankin alla olevaa HD:n alkuperäistä säätötankoo en viitsinyt ruveta hommaileen, niin ihan traktori tarvike liikkeestä pallonivelet hain. Kokeilee nyt kuinka helposti kuluu väljiks...
Hyllyssä ei ollut kuin oikean kätisellä kierteellä, eli tuossa ei oikein oo virallisemmin mitään säätöä, eli jos joutuu syystä tai toisesta sääteleen, niin menee "rälläköi/hitsaa tanko oikeaan pitutteen" menetelmällä.
Vasen kätisillä kierteillä oleviakin olis saanut, mutta ei hyllyssä ja hinta pompsaa...
Kävi sekin mielessä, että kun nuissa on harva kierre, niin olisko saanut tiuhalla kierteellä, ja mihin hintaan. Jolloin olis ollut pieni hieno säätö, kun eri kierre nousut olis ollut eri päissä...

Takapää vaatii vielä puuhastelua  
mad.gif

Jarruletkussa/putkessa oleva jarruvalon katkaisin tulee tielle
http://kuvablogi.com/nayta/2618428/

Vähän TrueTrack kiinnikettä taivuttelin ylös päin ja jarru putkee varovasti vääntelin, niin tilaa tuli
http://kuvablogi.com/nayta/2618429/

Mutta, kun toinen kiinnike ei ole sen jälkeen oikeassa linjassa
http://kuvablogi.com/nayta/2618432/

Mielessä eka kävi, että tekee tosta toisesta kiinnikkeestä vähän pidemmän, jolloin tulee jarruvalo katkaisijan ohi, ja ei kuitenkaan ota vielä renkaaseen kiinni.
Sitten tuli kuitenkin ajatus, että jos taivuttaakin tuota toistakin kiinnikettä ylöspäin, samalle linja tasolle.
No täytyy nyt mietiskellä...

Takapäähän pallonivel tanko on vielä tekemättä.

Niin ja joutu vähän johtojen kiinnikkeitä poistamaan, runko putkien välissä kulki sellainen jonnin joutava muovinen kiinnike kouru, joka tuli melkein kumityynyjen kiinnityspulttien tasoon asti alas. Tässä kuvassa se on jo pois.
http://kuvablogi.com/nayta/2618430/

-------------

Jos joku tollaisen muutoksen tekee, niin muutama vinkki.
Etu kiiinnike on yleisesti ottaen helppo, kun on näkyvillä.
Mutta taka kiinnikkeessä, melkein suosittelen ensinnäkin ottaan taka renkaan pois, tai ainakin löysäämään hihnaa.
Sitten kun mulla on tuo sivuvaunun kiinnikkeiden apurunko, niin se oli erittäin vittumaisesti tiellä.
Yhden maininnan saa myös jarruneste säiliö...
Pakoputket ei välttämäti ole juurikaan tiellä...

No itsehän en irroittanut mitään, ja oli meinaan vittumainen, samalla ajan käytöllä, ja vähemmällä vittu-saatana-perkeleillä olis päässyt, kun olis vähän viitsinyt purkaa  
033102bebe_1_prv.gif

Taitaa Sportti olla kuitenkin se ainut vähänkään tehdaskuosissa oleva HD, millä oikeasti voi ajaa kovaa, sekä suoralla että mutkalla...
sport05.gif

wink.gif
Enpä mä tuota mun -06 Bobbia ihan noin huonoksi ole mieltänyt ajettavuudeltaan. Toki omassa nyt Öhlinsin takavieterit ja edessä Wilbersin progressiiviset jouset. Mutta toimi mutkateillä myös alkuperäisillä jousituspalikoilla kohtuullisesti, vaikka romut maahan osuivatkin melko aikaisin.

Nyt uusilla alustan osilla mutkiin pystyy ajamaan customiksi melko reippaasti ilman venkoilua mihinkään. Vakaasti ja luottamusta herättävästi Bob selviää niin mutkista kuin suoristakin! Tosin edelleen vain kallistusvarojen puute hillitsee vielä kovempaa ajamista, mutta jäykempi alusta sallii enemmän kuin alkuperäisillä osilla.

Renkaiden huono kunto tuntuu Dynassa vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin melko lailla paljon! Siis tarkoitan, että aikaisempia omistamiani pyöriä enemmän. Takamunkin voisi vaihtaa jo 12-13000km:n kohdalla, vaikka pintaa näyttäis vielä olevan...

Lähellä huippunopeutta väittävät myös uusirunkoisen(2006->) Dynan kiemurtelevan, mutta itse en ole moista huomannut. Softailista itsellä ei ole kuin lyhyen koeajon verran kokemusta mutta niillä enemmän ajaneet väittävät Dynan runkoa "ajettavammaksi". Kingiä(vm.2008) oon ajanut 2600km ja se kyllä vaikutti kaikin puolin hyvältä ajaa, vaikka melko raskassoutuinen(painava) onkin.
Oho, joku oli vedellyt herneitä nenuun (et sinä) syyttä suotta ja täytyy nyt tässä tähdentää, että ei se Dyna mun mielestä ollut mitenkään huono ajettava.

Siinä vaan alustan ominaisuuksien rajat tulee vastaan aikaisemmin kuin monissa muissa malleissa ja kuten speksasin, niin kyse oli juurikin Super Glide mallista, jolla samaa testipätkää tuli ajettua työmatkalla ns. "kybällä" monet kerrat.

Joka kerta samassa liittymässä, jossa on melko jyrkkä mutka ensin alamäessä, joka vaihtuu heti ylämäeksi, niin jousitus lähes pohjaa ja sitten peli kiemurtelee, jos ei kaasusta höllää hiukan. Pelottanut ei missään vaiheessa ja aina oli tilanne hanskassa muutenkin.

Kyseisen Pyörän rajat vaan tulee vastaan ainakin Super Glidessa aikaisemmin kuin esim. mainituissa uudempaa suunnittelua edustavissa Rodeissa ja esim. CVO Ultrassa, puhumattakaan esim. 999R Ducatista, jolla kyseinen kurva menee lähes tuplavauhdilla helposti.

Meinaan vaan sitä kun "isot pojat" suositteli mulle Dynaa koska se olisi mukamas sporttisempi kuin esim. softailit. Näin ei kuitenkaan asian laita ollut. Heritage Softail Classicilla sama mutka menee parikymppiä lujempaa ilman "ohjelmaa". Uudehko -06 1200 Sportster taas oli vielä selkeästi sporttisempi, kun siinä ei paino rasita niin paljon ja taipuu siten mutkiin nätimmin.

Edelleen korostan, että tykkäsin kovasti Dynasta, eli sitä vaan pitää ajaa limiitin sallimissa rajoissa. Ulkonäöksellisesti se oli mielestäni erittäin mukiin menevä ja ajoltaan juurikin miellyttävä ja mukava. Makea peli kaikenkaikkiaan. Mutta alusta tykkää tiukennuksista, jos vauhtia haluaa lisää.

wink.gif
Onpas taas asiantuntijalausunto.Pakko kysyä minkälainen ajokokemus noilla laitteilla on ja yleensäkin mp:llä ? Jep, niin arvelinkin  
cool.gif
Niin...
turhia herneitä. Anteeksi, jos aiheutin pahaa mieltä.

Ehkä tuo oli hiukan provosoiva vertaus puhua Dynan hinnasta ja laadusta tässä, mutta kuitenkin totta joka sana koskien noita mutka-ajo-omituisuuksia. kts. tarkennus edellisestä kommentista.

Väittäisin, että lähes joka jannu, jolla nyt edes jotain ajokokemusta isoilla 2-pyöräisillä löytyy, voi helposti vahvistaa samalla ajolenkillä tapahtuvan kyseisellä pelillä tasan samat asiat.

Olisihan se tavallaan hölmöäkin, jos halvalla saisi yhtä hyvää kuin kalliilla.
tounge.gif

Sama sääntö koskee lähes kaikkea tekniikkaa. Hyvä ja halpa myydään eri paketeissa.

wink.gif
cool.gif
Niin...
turhia herneitä. Anteeksi, jos aiheutin pahaa mieltä.

Ehkä tuo oli hiukan provosoiva vertaus puhua Dynan hinnasta ja laadusta tässä, mutta kuitenkin totta joka sana koskien noita mutka-ajo-omituisuuksia. kts. tarkennus edellisestä kommentista.

Väittäisin, että lähes joka jannu, jolla nyt edes jotain ajokokemusta isoilla 2-pyöräisillä löytyy, voi helposti vahvistaa samalla ajolenkillä tapahtuvan kyseisellä pelillä tasan samat asiat.

Olisihan se tavallaan hölmöäkin, jos halvalla saisi yhtä hyvää kuin kalliilla.
tounge.gif

Sama sääntö koskee lähes kaikkea tekniikkaa. Hyvä ja halpa myydään eri paketeissa.
Joo lisäkromilla ja radioilla yms. strereolaitteilla se ajettavuus paranee yksi yhteen hinnan kanssa. Mitä enempi kuluu taaloja ja on alkuperäiskilkettä HD-logolla sen parempi ajettavuus ja tehoakin tulee lisää, jos on kaksivärimaalaus tai liekkiä.

En tiedä olisiko Italon Dynassa ollut jotain feelua, oma oli kokolailla nautinnollinen myös mutkateillä varsinkin dragbar'in kanssa, valituksia kuului lähinnä muilta jos satuin ajamaan keulilla.
Ei ollut mitään ongelmia raapia asfalttia joko sivujalalla tai putkilla, keula toki oli FXD'ssä orggiksena aika onneton mutta muuten kiva peli myös kaarrella BT jytisten.

Kingiä(vm.2008) oon ajanut 2600km ja se kyllä vaikutti kaikin puolin hyvältä ajaa, vaikka melko raskassoutuinen(painava) onkin.
Kingillä tullut nyt ajeltua 33 000 ja edelleen jaksaa hämmstyttää miten hyvä vietävä se on matkapyöräksi.

Etenkin nyt kun sai taas uudet renkaat alle ja tulin sitten Lapinjärvi - Myrskylä - Juornaankylä - Askola - Pornainen - Sipoo, niin ei voi kuin hämmästellä miten tuollainen kromattu nahkasohva voi olla niinkin hyvä ajaa kuin se on.

Onhan se painava ja se tulee esiin kun renkaat alkaa olla loppu, niiden paineet vähänkään alhaiset tai takajousissa liian vähän ilmaa. Nuo kolme yhdessä tekevät kingistä kauhean ajettavan. Tarvittaessa voi lisätä mukaan väljät kumiripustuksen puslat, niin ajettavuus saadaan minimoitua.

Mutta kun kaikki on kunnossa niin tuohan menee kuin rullalauta vekkulan liukumäessä. Ajoin saman reitin toiseen suuntaan madalletulla fättärillä, missä oli vielä jäykemmät jousetkin ja ihan samoihin nopeuksiin molemmilla tuli ajettua.

Fättärissä otti astinlauta kiinni kerran ja samoin kingissä. Vaikka sen luulisi jo oppineen että osaa vetää sen sentin ilmaraon siihen väliin kantatessa, mutta ei se nyt tarvitse olla kuin pieni painuma tai pikkasen liikaa jarrua että jousitus painuu enemmän kuin kuvitteli niin tulee se pieni raapaisu.

Mutta siis, molemmat on helppoja ajaa limitillä, vaikka toinen painaakin rutkasti enemmän.

Tietenkään RK ei pärjää yhdenkään kilokyykyn tai muun sportin kanssa, mutta jos vertaillaan sitä mihin se kuuluu, eli Gold Wing, BMW LT, HD RK, niin ihan tuolla on woblaillut siinä missä muillakin.

Mutta kyllä Wingikin menee kovaa kun sitä käskee: tuubi

Kaikenlaisia keksintöjä on tullut kokeiltua ja jokaisessa on puolensa.

Keskusteluissa ja arvosteluissa (ylipäänsä) vaan häiritsee joskus se, että se kyseisen härvelin alkuperäinen funktio unohtuu niin helposti.

Tulee välillä mieleen jostain 70-luvulta Teknarin koeajot jostain jenkkipeleistä.

Arvostelukriteereinä pääasiassa toiminta huonopintaisella hurlumhei- sorapätkällä jossa välillä ajaa omien perävalojensa takana.

Sitten on löysää vieteriä ja iskaria, liikaa kokoa ja painoa, huonosti tukevaa penkkiä.... ts. kaikki ihan päin  
buttrock.gif

Kaikki tämä, vaikka vehje olisi täydessä tikissä.

Harrikat on hyviä pelejä ja toimii ehjänä siellä ja siten kun alunperin on tarkoituskin.

Sama "vika" kyykkäreillä.

Aika selkeetä ?

Back