Dyno-Might
Eikös noi juurikin ajele Tuning Linkillä tavoite AFR:n mukaan niita karttoja, eikä maksimitehojen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Dyno-Might
Eikös noi juurikin ajele Tuning Linkillä tavoite AFR:n mukaan niita karttoja, eikä maksimitehojen?
Säätötyössä nopeus ei välttämättä ole valtava plussa.....![]()
Hyvä että tuli keskustelua aiheesta, pelkäsin jo että tapoin tän triidin
Eniveis, hieman huvittaa tämä nykyinen AFR-uskovaisuus, noita juttuja kun lukee niin sitä ihmettelee että miten niitä moottoreita edes osattiin säätää ennen, kun happiantureita ei ollut. Toisaalta kyllähän tuo AFR:ään säätö sopii tähän nykyajan kaikkimullehetinyt mentaliteettiin.
Se on harmi ettei kukaan ole hankkinut tänne factory pro:n penkkiä, niissähän säätö perustuu pakokaasujen analysointiin. Olisi kiva päästä vertaamaan AFR vs. EGA säädettyä pyörää. Ainakin mitä on lukenut niin on kyllä ollut AFR säädöissä olleiden pyörien omistajat huuli pyöreänä EGA säädön jälkeen.
Enpä ole kyllä ECU-editorilla säädetyissä nähnyt vielä niin tasaisia AFR-käyriä kuin em. tavalla säädetyissä.
Maksimaalista vääntökäppyrää sieltä dynosta kai haetaan, eikä tasaisinta AFR:ää?
Jos koneesta irtoaa enemmän poukkoilevalla AFR:llä niin parempihan se kartta silloin on kuin tasaisen AFR:n versio.
Ja huomautan vielä, että liian monilla säätöpajoilla osakaasut jäävät aivan liian pienelle huomiolle. Eli vedetään tosiaan se maximi vääntökäyrä täyskaasulla, siinä on pääpaino. Osakaasuissa ehkä hiukan "raapaistaan pintaa", jos sitäkään. Osakaasut ovat kuitenkin (varsinkin katupyörissä, mutta myös ratapyörissä) se ylivoimaisesti käytetyin ja tärkein alue.
Aiemmille postaajille; enpä usko, että säätöpajojen olisi mitään järkeä yrittää säätää kone pakokaasuanalysaattorin avulla (siihenhän tuolla EGA:lla viittaatte). Sen käyttötarkoitus kun on yleensä vähän toinen. Pakolämpöantureista taas on tietyissä tapauksissa apua, varsinkin jos on ahdettu/ilokaasutettu laite, ja sellainen löytyy jokaisesta pakokäyrästä.
Kyllä siinä on järkeä jos penkin mittaustekniikka perustuu pakokaasujen analysointiin. Onhan siitä ääretön apu kun saa kuvan koko palamistapahtumasta pelkän jäännöshapen määrän sijaan. Voikin sanoa että happianturi kertoo onko kone laihaalla vai rikkaalla, EGA miksi.
Onko kokemuksia Lempäälässä olevasta mp-tehopenkityksestä, ainakin vaikuttaa asialliselta paikalta sivujen perusteella. Säätävätkö koko kierrosalueen vai vaan ylärekisterin?
Ehkä tuota vielä tärkeämpi olisi se, että säätävätkö kaikki kaasunasennot. Nettisivujen perusteella ainakin laitteet vaikuttavat hyviltä (jarrullinen Dynojetin penkki), joten uskoisin, että säätävät kaikki kaasunasennot/kierrosalueet.