Dynopenkit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GriZzLy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös noi juurikin ajele Tuning Linkillä tavoite AFR:n mukaan niita karttoja, eikä maksimitehojen?

Täyskaasussa haetaan kyllä se maksimiteho. Yleensä aloitetaan ensin esim. AFR:stä (usein 13), ja sitten katsotaan pyöräkohtaisesti, että pitääkö rikastaa vai laihentaa, jotta saadaan max. teho. Tuning Link on vain loistava ja säätötyötä nopeuttava apuväline, mutta säätäjällä on täysi kontrolli siihen, että mitä halutaan.

Enpä ole kyllä ECU-editorilla säädetyissä nähnyt vielä niin tasaisia AFR-käyriä kuin em. tavalla säädetyissä. Varsinkin osakaasujen säätämisessä tuo Tuning Link on ihan loistava apuväline. Se jää monella säätäjällä ihan liian pienelle huomiolle, Tuning Linkillä käydään kaikki kaasunasennot ja kierrokset systemaattisesti läpi nopeasti ja tehokkaasti. Softa ohjaa jarrua ja sen avulla on helppo käydä läpi eri kaasunasennot ja kierrosalueet kuormaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Viime keväänä Dyno-Mightissa käytin mopon.670e koko paketti eli PCIII sen asennus ja säätötyöt....ei tarvitse ainakaan takuuasioista murehtia :jpstyle: suosittelen :thumbup:
 
Säätötyössä nopeus ei välttämättä ole valtava plussa.....:)

Juu ei pelkkä nopeus. Siinä mielessä se tulee peliin mukaan, että saa siedettävässä ajassa kaikki kierrosalueet ja kaasunasennot säädettyä kunnolla, ilman että tarvitsee hieroa koko päivää penkissä (=kustannukset nousee pilviin).
 
Hyvä että tuli keskustelua aiheesta, pelkäsin jo että tapoin tän triidin:p

Eniveis, hieman huvittaa tämä nykyinen AFR-uskovaisuus, noita juttuja kun lukee niin sitä ihmettelee että miten niitä moottoreita edes osattiin säätää ennen, kun happiantureita ei ollut. Toisaalta kyllähän tuo AFR:ään säätö sopii tähän nykyajan kaikkimullehetinyt mentaliteettiin.

Se on harmi ettei kukaan ole hankkinut tänne factory pro:n penkkiä, niissähän säätö perustuu pakokaasujen analysointiin. Olisi kiva päästä vertaamaan AFR vs. EGA säädettyä pyörää. Ainakin mitä on lukenut niin on kyllä ollut AFR säädöissä olleiden pyörien omistajat huuli pyöreänä EGA säädön jälkeen.
 
Hyvä että tuli keskustelua aiheesta, pelkäsin jo että tapoin tän triidin:p

Eniveis, hieman huvittaa tämä nykyinen AFR-uskovaisuus, noita juttuja kun lukee niin sitä ihmettelee että miten niitä moottoreita edes osattiin säätää ennen, kun happiantureita ei ollut. Toisaalta kyllähän tuo AFR:ään säätö sopii tähän nykyajan kaikkimullehetinyt mentaliteettiin.

Se on harmi ettei kukaan ole hankkinut tänne factory pro:n penkkiä, niissähän säätö perustuu pakokaasujen analysointiin. Olisi kiva päästä vertaamaan AFR vs. EGA säädettyä pyörää. Ainakin mitä on lukenut niin on kyllä ollut AFR säädöissä olleiden pyörien omistajat huuli pyöreänä EGA säädön jälkeen.


:D

Tuolla aiemmin taidettiin painottaa sitä, että päästään sujuvasti "riittävän" hollille ja päästään eroon
normisäätöjen ikävistä haitoista. Aika on rahaa, nopea on halpa..... vaikka puhutaan ihan hyvästäkin.

Pakkohan noiden pajojen on saada jotain leipää suuhunsa. Jos näin käy ja kadulle poistuu
tarpeisiinsa nähden tyytyväinen asiakas.... homma toimii.

Siinä kohti kun siirrytään "speciaalijuttuihin", varsinainen duuni alkaa vasta siinä kohtaa kun
normipokan tarpeet on hoidettu.

Siitä eteenpäin kysytään sitten jo todellista osaamista ja myöskin kokemusta... kummaltakin pohjalta.
 
Kaltaiset hakeutuu yhteen:;): Ei siinä mitään, avaudu vaan ja kerro miten asiat oikeasti ovat, kyllä tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu. Saattaa helpottaa.
 
Enpä ole kyllä ECU-editorilla säädetyissä nähnyt vielä niin tasaisia AFR-käyriä kuin em. tavalla säädetyissä.

Maksimaalista vääntökäppyrää sieltä dynosta kai haetaan, eikä tasaisinta AFR:ää?

Jos koneesta irtoaa enemmän poukkoilevalla AFR:llä niin parempihan se kartta silloin on kuin tasaisen AFR:n versio.
 
Maksimaalista vääntökäppyrää sieltä dynosta kai haetaan, eikä tasaisinta AFR:ää?

Jos koneesta irtoaa enemmän poukkoilevalla AFR:llä niin parempihan se kartta silloin on kuin tasaisen AFR:n versio.

Näin on, harvemmin se vaan hirveästi siitä tietystä AFR:stä poikkeaa, jottaa saadaan parhaat tehot ja väännöt. Sen takia tuossa kirjoittelinkin, että usein vedetään "pohja" tietyllä target AFR:llä ja sen jälkeen vielä kokeillaan hienosäätää.

Ja huomautan vielä, että liian monilla säätöpajoilla osakaasut jäävät aivan liian pienelle huomiolle. Eli vedetään tosiaan se maximi vääntökäyrä täyskaasulla, siinä on pääpaino. Osakaasuissa ehkä hiukan "raapaistaan pintaa", jos sitäkään. Osakaasut ovat kuitenkin (varsinkin katupyörissä, mutta myös ratapyörissä) se ylivoimaisesti käytetyin ja tärkein alue. Drag racingissa ja maililla niillä ei hirveästi ole väliä, kaikkialla muualla kyllä. Ja nimenomaan ne osakaasut tulee esim. Dyno-Mightissa todellakin säädettyä hyvin.

Aiemmille postaajille; enpä usko, että säätöpajojen olisi mitään järkeä yrittää säätää kone pakokaasuanalysaattorin avulla (siihenhän tuolla EGA:lla viittaatte). Sen käyttötarkoitus kun on yleensä vähän toinen. Pakolämpöantureista taas on tietyissä tapauksissa apua, varsinkin jos on ahdettu/ilokaasutettu laite, ja sellainen löytyy jokaisesta pakokäyrästä.

Käykää ihmeessä katsomassa ja kokeilemassa esim. Dyno-Might. Ehkä sen jälkeen olisi järkevämpää kommentoida (=arvostella). Itse on tullut aika monessa penkissä käytyä (varmaan alkaa olemaan 10 penkkiä testattu tässä vuosien varrella), Dyno-Might on kokonaisuudessaan vakuuttanut eniten. Esim. tilat on pikkasen eri tasolla kuin monessa muussa pajassa, jossa penkki seisoo keskellä sotkuista pajaa ja ilmanvaihto on mitä sattuu..
 
Viimeksi muokattu:
Ja huomautan vielä, että liian monilla säätöpajoilla osakaasut jäävät aivan liian pienelle huomiolle. Eli vedetään tosiaan se maximi vääntökäyrä täyskaasulla, siinä on pääpaino. Osakaasuissa ehkä hiukan "raapaistaan pintaa", jos sitäkään. Osakaasut ovat kuitenkin (varsinkin katupyörissä, mutta myös ratapyörissä) se ylivoimaisesti käytetyin ja tärkein alue.

Tästä olen samaa mieltä.

Aiemmille postaajille; enpä usko, että säätöpajojen olisi mitään järkeä yrittää säätää kone pakokaasuanalysaattorin avulla (siihenhän tuolla EGA:lla viittaatte). Sen käyttötarkoitus kun on yleensä vähän toinen. Pakolämpöantureista taas on tietyissä tapauksissa apua, varsinkin jos on ahdettu/ilokaasutettu laite, ja sellainen löytyy jokaisesta pakokäyrästä.

Kyllä siinä on järkeä jos penkin mittaustekniikka perustuu pakokaasujen analysointiin. Onhan siitä ääretön apu kun saa kuvan koko palamistapahtumasta pelkän jäännöshapen määrän sijaan. Voikin sanoa että happianturi kertoo onko kone laihaalla vai rikkaalla, EGA miksi.
 
Kyllä siinä on järkeä jos penkin mittaustekniikka perustuu pakokaasujen analysointiin. Onhan siitä ääretön apu kun saa kuvan koko palamistapahtumasta pelkän jäännöshapen määrän sijaan. Voikin sanoa että happianturi kertoo onko kone laihaalla vai rikkaalla, EGA miksi.

Jep, eli se on nimenomaan kätevä silloin, jos esim. etsitään vikoja. Sitä meinasin tuolla, että yleensä EGA:a käytetään eri käyttötarkoitukseen. Pääosin pyörissä voi kuitenkin säätää vaan ruiskua, eli silloin AFR-säätö on se mitä tarvitsee/kannattaa tehdä. Lähtökohtaisesti oletetaan, että penkkiin säätöön tuotavien pyörien olisi syytä olla ehjiä.. Hyvä mun sanoa, koska viimeksi kun vein penkkiin (Samin autopaja), niin jotain häikkää siinä oli :D Tosin pääosin seisonutkin jo vuodesta 2008 (Joensuun kenttäajon jälkeen ajettu vain satunnaisesti), eli ei oikeastaan ihme..

Uskoisin, että jos lähdettäisiin EGA:lla säätämään kaikkia kaasunasentoja ja kierrosalueita optimiin, niin ensinnäkin siinä menisi tolkuttoman kauan ja lopputulos ei olisi yhtään sen kummempi kuin AFR -säädössä, näin pääpiirteissään.

Omassani on säädetty ruiskun lisäksi sytkää. Tämäkin tehtiin Dyno-Mightissa, eli katsotiin mihin suuntaan käyrät/AFR ja koneen herkkyys menee, kun sitä säädeltiin. Tuossa olisi EGA:sta ollut mahdollisesti pieni hyöty. Tosin eipä sytkän säätelystä juuri iloa ollut, tehtaan sytkäkartat kun ovat yleensä todella hyviä. Eli oikeastaan samaan lopputulokseen olisi päässyt ilman sytkän säätöäkin.

Enemmän laitetuissa speciaalivehkeissä saadaan jo sitten hyötyjä, jos voidaan analysoida pakokaasuja enemmän.. Omaakin on laitettu keskimääräistä selvästi enemmän (esim. kansi tehty, säädettävät nokat ja jäykemmät jouset, männät, veivit, puristuksia, bensapainetta nostettu jne) niin silti sen sai varsin mallikkaasti säädettyä ihan AFR -pohjaisesti. Säädettiin sekä pumppubensalle että VP MS 109:lle ihan AFR-pohjalta (toki haettiin viimeiseiset hienosäädöt "käsipelillä"). Ja toimi ainakin ihan suht hyvin, taitaa olla edelleen tämän maan ainoa alle 1100cc vapari ilman kaasuja, joka on ylittänyt 200mph maililla. Vieläpä ensi yrityksellä ja rajoittajaa vasten, sellaisen kuskin alla joka ei ollut sillä aiemmin ajanut (hiukan vaisu lähtö ja yksi vaihdemissi tuli).

Turbo- ja ilokaasuvehkeiden kanssa tuleekin sitten jo hyötyä, että esim. pakolämpöjä voidaan seurata.. Omassakin on myös ilokaasulaitteisto, mutta ei ole tullut muutamaan vuoteen käytettyä.
 
Tiedä tuosta niin kiinnostaako ketään mutta kun AFR:sta on puhetta niin omassa on nyt 13,5 joutavallakäynnillä ja muuten 13,2...ja toimii :thumbup:
 
Onko kokemuksia Lempäälässä olevasta mp-tehopenkityksestä, ainakin vaikuttaa asialliselta paikalta sivujen perusteella. Säätävätkö koko kierrosalueen vai vaan ylärekisterin?
 
Onko kokemuksia Lempäälässä olevasta mp-tehopenkityksestä, ainakin vaikuttaa asialliselta paikalta sivujen perusteella. Säätävätkö koko kierrosalueen vai vaan ylärekisterin?

Ehkä tuota vielä tärkeämpi olisi se, että säätävätkö kaikki kaasunasennot. Nettisivujen perusteella ainakin laitteet vaikuttavat hyviltä (jarrullinen Dynojetin penkki), joten uskoisin, että säätävät kaikki kaasunasennot/kierrosalueet.
 
Ehkä tuota vielä tärkeämpi olisi se, että säätävätkö kaikki kaasunasennot. Nettisivujen perusteella ainakin laitteet vaikuttavat hyviltä (jarrullinen Dynojetin penkki), joten uskoisin, että säätävät kaikki kaasunasennot/kierrosalueet.

Juu luulis näin olevan, soittamallahan se selviää.
 
Back
Ylös