• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ehdottakaa mulle mopoa!

Suzuki SV650 naku. Moottori on mukava tvini (niin kuin HD:ssäkin), jossa sopivasti potkua.

Madallettua saa tarpeen mukaan, painoltaan melko kevyt ja hintakin taitaa osua aika kohdalleen, ainakin vanhemmissa malleissa. Pyörä on muutenkin ominaisuuksiltaan aika tasapainossa ja varaosien hinnatkin suht järkeviä.
Melkolailla samat pätee SFV650 Gladiukseen. Se on tosin vähän uudempi, taisi tulla -09, mutta mm. moottori on pitkälti samaa sukua kuin SV:ssä (ja matka-"enska" DL650:ssa).

Tänään näin mielenkiintoisen episodin, kun huoltoasemalle tuli samaan aikaan lyhyehko naishenkilö ER-5:llä ja meni tekemään nestetankkausta viereiselle autolle, jossa näkyi perhe matkaavan... Asiaa.
biggrin.gif

PoS: Mä kurkkasin sun Trumppaa tuossa jokunen päivä sitten. Tyyli melko oikea, hinta liikaa.
sad_orig.gif

Unohtui mainita alussa että mulla on pieni merkkirajoitteisuus. Customeista hyväksyn siis vain HD:n. En tiedä mikä siinä on mutta muun merkkistä customia en voi kuvitella omistavani. Sillä ajattelinkin ihan jotain erityyppistä pyörää hetkeksi aikaa. Joku naku, ei hajotettavia katteita, saa olla "ruma", ketterä saisi olla ja koneessa pitäisi olla vähän luonnetta, alavääntö on aina plussaa.

Koeistumaanhan tässä on lähdettävä. Jos se Sporakin sitten kevenisi alla kun saa ajokokemusta kerättyä lisää...

Yamaha TRX850 olisi täydellinen valinta, mutta pahoin pelkään, että tuo kuskin pituus ei taida riittää. Olisi luonnikas pyörä, vääntävällä moottorilla, kevyt ja ketterä, eikä juuri katteitakaan. Nettimotossa ei tosin ole yhtään nyt juuri myynnissäkään. Mallikuva omasta exästä:

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/4_Yamaha_TRX850_99_02_06-09.JPG

Suzukin VX800 voisi olla yksi.
http://www.nettimoto.com/suzuki/vx/1162006

Tai sitten räväytät tällaisen alle: http://www.nettimoto.com/bmw/r/1159287

no jos autokulun cb500 oli passeli niin miksei sit semmosta. tai muiden merkkien vastaavat, er 500 ja mitä näitä nyt on. pääsee melko pienellä rahalla kiinni ja pääsee myös eroon pienellä arvonalenemalla kun se aika koittaa. moni "tosimotoristi" ei malleja hirveesti arvosta ja totuus kait onkin että harvan unelmapyörä, mutta kuitenkin ihan toimivia vekkotimia joilla ajaa matkaakin.

Ducati Monster 600, 750, 900. Varmoja laitteita ja halvimmat hintapyynnöt taitaa alkaa kolmesta tonnista. Omanlaisensa pyörä sekin.
smile_org.gif

Olin juuri ehdottamassa tuota Twin Tenoxin edelle postaamaan VX-800:sta. Minulla on ollut sellainen ja vaimo on vieläkin vihainen, kun menin vaihtamaan sen (K100RS:ään). Hän tykkäsi kovasti sillä ajella. Tuon mainitun pyörän ikää taikka kilometrejä ei kannata pelästyä. Tuollaisella VX:llä on kyörätty tässä maassa sivuvaunuakin toistasataatuhatta kilometriä ongelmitta.

VX:n peräongelmista on paljon kirjoiteltu, mutta kirjoitukset ovat suureksi osaksi liioittelua. Sen ennemmin tai myöhemmin spooriltaan epätaisaisesti kuluvan hammaskehän vaihtaa taikka kääntää uuteen asentoon renkaanvaihdon yhteydessä muutamassa minuutissa. Voin tarvittaessa konsultoida.

Ajettavuudeltaan VX on mitä mukavin. Riittävät tehot tulevat alhaisella kierrosnopeudella, twinissä riittää vääntöä ja pyörä on suhteellisen kevyt ja matala. Koska pyörä akseliväli on suhteellisen pitkä, on se myös vakaa maantiellä. Hyvin paljon matkapyörä siis. Ja äänetkin on kohdillaan.

VX tuli markkinoille Yamahan XJ-900:n "kilpailijaksi" ja oli uutena varsin kallis osatettava. TW:n postaama pyörä on juuri huollettu, eturengas on uusi, jarrupalat eteen on vaihdettu ja takasella menee kuulemma vielä 2-3 tkm, ikäisekseen se on hyvässä kunnossa (soittelin pyörän perään tänään, kun ajattelin, että armastani kiinnostaisi - ei kuulemma enää, joten olen nyt vapaa suosittelemaan kapinetta muille). Itse katselin, että siinä on vielä alkuperäiset pakoputket, peilit on uusittu, takaiskarit on vaihdettu Hagoniin ja parannuksena teräspunosletku etujarrussa (mikä on oikein hyvä asia). Tuon mammuttipleksin voi heittää mäkeen.

Tuo Rikulla oleva VX olisi tarpeisiisi nähden ja myös hinnaltaan erittäin hyvä ostos. Hae pois ennenkuin menee.

Otsikossa pyydettiin ehdottamaan mopoa, mutta tulkitsin että kyse on sittenkin moottoripyörästä.

Osta WLA, siinä on kaikki mitä nykypyörissä ei ole,
kuten vaihdenäyttö, toimii ilman sähköjä (kulissivaihde),
vakiovarusteena.
Ei tartte powercommanderia, itse voi säätää polttoaineen seokset, kaikilla kaasunasennoilla.
Portaaton syttykäyrän säätö, mitä ei suinkaan nykyboxit ole (portaaton käsi/pers säätö).
Toimii myös ilman akkua.
Kaksoisvalojärjestelmä (sotatilanteita varten
smile_org.gif

Sivulaukut vakiovarusteena.
Jarrujen pikasäätö, sekä
Ketjun voitelua ja renkaan vaihtoa helppottava seisontatuki.
Sähkökytkennät  hyvin näkyvissä ja helposti muutettavissa
Kaikki bensalaadut sopii oikein hyvin
Maailmanlaajuinen huolto ja varaosaverkosto
Säädettävä istuinkorkeus
Etu- ja takarenkaat samankokoiset
Säilyttää jälleenmyyntiarvonsa, eli siis nousee joka päivä, jota ominaisuutta ei monella pyörällä ole.
Käy myös Delvac, tämä nyt oli asiatonta
Siinäpä aluksi muutama fakta

Siis summasummarum, osta lätty ja elämä hymyilee jälleen.

-hanski
biggrin.gif

Otsikossa pyydettiin ehdottamaan mopoa, mutta tulkitsin että kyse on sittenkin moottoripyörästä.

Osta WLA, siinä on kaikki mitä nykypyörissä ei ole,
kuten vaihdenäyttö, toimii ilman sähköjä (kulissivaihde),
vakiovarusteena.
Ei tartte powercommanderia, itse voi säätää polttoaineen seokset, kaikilla kaasunasennoilla.
Portaaton syttykäyrän säätö, mitä ei suinkaan nykyboxit ole (portaaton käsi/pers säätö).
Toimii myös ilman akkua.
Kaksoisvalojärjestelmä (sotatilanteita varten
smile_org.gif

Sivulaukut vakiovarusteena.
Jarrujen pikasäätö, sekä
Ketjun voitelua ja renkaan vaihtoa helppottava seisontatuki.
Sähkökytkennät  hyvin näkyvissä ja helposti muutettavissa
Kaikki bensalaadut sopii oikein hyvin
Maailmanlaajuinen huolto ja varaosaverkosto
Säädettävä istuinkorkeus
Etu- ja takarenkaat samankokoiset
Säilyttää jälleenmyyntiarvonsa, eli siis nousee joka päivä, jota ominaisuutta ei monella pyörällä ole.
Käy myös Delvac, tämä nyt oli asiatonta
Siinäpä aluksi muutama fakta

Siis summasummarum, osta lätty ja elämä hymyilee jälleen.

-hanski
biggrin.gif
varsinainen selviytymispyörä. miksei nykyään tehdä samanmoisia? markkinatalous vienyt tuollaiset kai. ural päässee lähelle samaa.

Nyt ei ehkä puhuta samasta asiasta....jotenkin en osaa yhdistää Uralia WLA:n. Ei niitä vienyt markkinatalous, vaan sota (IIWW) loppui kesken.

Mutta hyviä ja suositeltavia pyöriä molemmat. Työssään

Työ delegoitu eteenpäin.
cool.gif
Miehelle listattu vaatimukset, nyt se etsii mulle pyörää ja kyselee mielipiteen heti kun näkee mielestään mulle sopivan.
biggrin.gif
Tää on helppoa. Ja sen verran taitaa meidän pihasta löytyä ylimääräistä kalustoa nelipyöräisten osalta että ei sitä tiedä vaikka jotain vaihtojuttuja saisi tässä aikaiseksi...
smile_org.gif

Jos mä ostan sen Delvacin valmiiksi, helpottaisiko se odotuksen tuskaa? Tissit löytyy jo.
lookaround_orig.gif

Toinen märkäkorva ilmoittautuu! En tiedä moottoripyöristä oikeastaan yhtään mitään, joten sallinette muutaman (ehkä) tyhmän kysymyksen?
smile_org.gif

-Onko pyörää valitessa suurta merkitystä omalla koolla? Itse olen 190/105, joten ovatko jotkut mallit "liian pieniä" näille raameille?

-Sv 650 tuntuu olevan yleisesti suositeltu malli aloittelijoille (en ole ajanut ikinä edes mopolla). Sopiiko tuo meikäläisen kokoiselle, vai pitäisikö katsoa kookkaampaa (siis mitoiltaan, ei välttämättä koneeltaan) pyörää?

-Onko ko pärrä luotettavan pyörän maineessa? Tiedän, että luottavienkin mallien joukossa voi olla maanantaikappaleita, mutta en jaksaisi taistella minkäänlaisten mekaanisten ongelmien kanssa, varsinkin kun jakoavain ei oikein pysy kädessä. Onko joku Sv:tä vastaava malli yleisesti ottaen luotettavampi? EDIT: Mites noi Ducatit? Kovasti miellyttävät silmää, mutta onko luotettavuudessa samanlaisia puutteita kuin italialaisissa autoissa tuppaa olemaan?

-Mikä on elämän tarkoitus?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla.  
bowdown.gif

Ducati Monster 600, 750, 900. Varmoja laitteita ja halvimmat hintapyynnöt taitaa alkaa kolmesta tonnista. Omanlaisensa pyörä sekin.  
smile_org.gif
Nämä ovat muuten hinnaltaan liki aliarvostetuimpia pyöriä ominaisuuksiinsa nähden. Miksi?
Hauskoja ajettavia, mutta moottorit surkeita...
Outo kommentti. Entisenä monsterikuskina minusta upeinta siinä oli minusta juuri se moottori
bowdown.gif
.

smile_org.gif
Nämä ovat muuten hinnaltaan liki aliarvostetuimpia pyöriä ominaisuuksiinsa nähden. Miksi?
Hauskoja ajettavia, mutta moottorit surkeita...
Outo kommentti. Entisenä monsterikuskina minusta upeinta siinä oli minusta juuri se moottori  
bowdown.gif
.
Näin olen minäkin ymmärtänyt.

Toinen märkäkorva ilmoittautuu! En tiedä moottoripyöristä oikeastaan yhtään mitään, joten sallinette muutaman (ehkä) tyhmän kysymyksen?
smile_org.gif

-Onko pyörää valitessa suurta merkitystä omalla koolla? Itse olen 190/105, joten ovatko jotkut mallit "liian pieniä" näille raameille?

-Sv 650 tuntuu olevan yleisesti suositeltu malli aloittelijoille (en ole ajanut ikinä edes mopolla). Sopiiko tuo meikäläisen kokoiselle, vai pitäisikö katsoa kookkaampaa (siis mitoiltaan, ei välttämättä koneeltaan) pyörää?

-Onko ko pärrä luotettavan pyörän maineessa? Tiedän, että luottavienkin mallien joukossa voi olla maanantaikappaleita, mutta en jaksaisi taistella minkäänlaisten mekaanisten ongelmien kanssa, varsinkin kun jakoavain ei oikein pysy kädessä. Onko joku Sv:tä vastaava malli yleisesti ottaen luotettavampi? EDIT: Mites noi Ducatit? Kovasti miellyttävät silmää, mutta onko luotettavuudessa samanlaisia puutteita kuin italialaisissa autoissa tuppaa olemaan?

-Mikä on elämän tarkoitus?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla.  
bowdown.gif
Veikkaan että sv650 on sun mitoille ahdas, itse kävin joskus ajelemassa moisella ja koin sen pieneksi. Mulla pituutta 186. Mutta älä täältä kysele ;-) käy kylmätyyppäämässä muutamaa pyörää niin osaat itse haarukoida paremmin.
On sv luotettava ellei ole keuliteltu piloille (=pumppu ei ole saanut nostettua öljyä kanteen kun on ajettu liikaa keula ylhäällä). Kaasaripeleissä ryypyn takertelu on arkipäivää kun vesi pääsee ruostuttamaan vaijeria.

Back