• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eka konttaus

Mitäs jos koittaisi löysätä etutolppien kiinnitykset ja kiriä uudelleen kiinni?

Viisaammat joskus neuvoneet, jotka kurapyöriä nututtavat toistuvasti. Helposti jää kuulemma jännitettä sinne, jonka aiheuttaman pienen heiton saa pois em keinolla.

Toki minäkin kannustan tarkistuttamaan ihan asiantuntijalla, jos mahdollista.

Hiljaisessa vauhdissa toki; enkä itse olisi (paniikki-)jarruttanut oravan vuoksi.
Toki jos tietää takana olevan tyhjää, ja aikaa on, en ajaisi minäkään edes oravan päälle. Mutta paniikkijarrutus :rolling eyes:...
Tilanteet vaan tulee, niin äkkiä kohdalle ettei sitä välttämättä juuri siinä hetkessä ehdi tehdä sitä järkevintä ratkaisua. Kun jotain hyppää tielle eteen, niin reaktio hyvinkin mahdollisesti on "iiik, jotain edessä, jarrua!". Minusta ihan ymmärrettävä reaktio eikä liian lähellä takana ajavalla taida olla muuta sanomista kuin peiliin katsominen.

Jepulis. Pakko vaa purra huulta ja viedä korjattavaks. Vie ilon koko toiminnasta jos on vähänki pelkoo et pyörä ei oo kunnossa. Pääsee sit alottaa keväällä ehjällä pyörällä ja voi sit pikkuhiljaa unohtaa koko tapahtuman!!

Ehdottomasti vaarallisimmat tilanteet kaupungeissa itselläni ovat olleet jotakuinkin ensimmäisen viestin mukaisia, tai esim. kaistanvaihtotilanteita. Sekunninkin kun katsoo muualle kuin eteen 40-50 km/h vauhdissa ja sillä hetkellä edessä autojono pysähtyy, niin voi tulla kiire. Täytyy pitää pään pyöritys siis todella terävänä ja turvaväli kohdillaan.

Oma eka kaato ja kolari tapahtui Virossa. Edellä ajanut mopo ei mennytkään risteyksessä vaikka luulin muuta. Tiukka jarrutus hiukan kallellaan, mopo nurin ja kevyesti keilaten toinenkin mopo nurin. Olen kuullut ja nähnyt samanlaisia risteyskolareita, joten nyt ehkä osaa olla olettamatta liikaa (ainakin hetken).
withstupid.gif

Tänään käväisi ekaa kertaa suhteellisen lähellä, tilanne oli kyllä niin nopeasti ohi että ei ehtiny edes pelästyä, ajo jatku vaan niin ku ei mitään.

Tilanne sellanen et oltiin tuloissa vihreisiin valoihin ja edes oleva auto jarrutti, ajattelin et se hakee kohta vasemmalle kaistalle kääntyäkseen kun risteykseen oli kuitenkin matkaa vielä. Noh asettelin itteni siihen sitten oikeaan reunaan et sujahdan sieltä ohi mut sit lävähtikin vilkku oikealle, oli auto kääntymässä talon pihaan. Siin vaihees sit vilkasin taakse ettei kukaan ollu ajanu sille vasemmalle kääntyvien kaistalle sieltä koukatakseni ja sinä aikana edes oleva auto oli pysähtynyt lähes kokonaan god knows why, ite en ollu vauhtia tarpeeks hidastanu. Ittel tuli sit kiirus tunkea siltä vasemmalta ohi, oikeel jalal piti hiukan potkasta pyörää pystympään ja kai siihen 20 cm jäi tilaakin, sit vaan hanaa et sain pyörän oikenemaan ja matka jatku.

Onhan tossa omaa vikaa vaikka millä mitalla mut onneks kohdalle on sattunu vain näitä läheltä piti tilanteita, niistä voi ihan yhtä lailla ottaa opikseen. Ja paras oli huomata etten ihan kyytiläiseks muuttunu kun oli hiukan ahtaampi tila
smile_org.gif

Itellä eilen oli hyvin läheltäpiti tilanne kun Suomenojan kakskaistasessa liikenneympyrässä joku korollakuski päätti jatkaa suoraan ympyrän läpi kaistalta josta olisi pitänyt kääntyä oikealle, eli samaan suuntaan mihin itse olin menossa.

Ei jääny varmaan maanantaihesarin mentävää rakoa meikäläisen takasen ja rollan etupuskurin väliin. Enkä ny perkele niin huomaamaton voi olla!

Kummasti pienissä vauhdeissa aina sattuu noi läheltäpiti -tilanteet. Kai se on se tylsistyminen ja havainnoinnin herpaantuminen iso syyllinen. Kuten myös puusilmä kotilokuskit
sad_orig.gif
Porukka ei osaa ajaa sitä liikenneympyrää, itselle käynyt samalla tavalla kaksi kertaa tänä kesänä. Itse suuntaamassa Espoon keskustaan päin keskimmäiseltä kaistalta ja uloimmalta kaistalta päätetäänkin jatkaa vielä ympyrää eteenpäin. On tullut kohtalainen kiire jarrutella. Mikähän siinäkin on nyt niin vaikeeta valita suoraan oikea kaista...
sad_orig.gif

Itellä tuos pari päivää sit kävi kans läheltä.

Just näitä edeltä mainuttuja että risteykses katoin vähä liian kauan muualle, niin edessä oleva akka päätti sit 5 metriä valkosta viivaa ennen vetää liinat kiinni ku valo vaihtu keltaselle. Eipä siinä muutaku paniikis liinat kiinni takanen lukos sen 5-8m et sai sopusasti pysähtyyn ja oikean tuntuman kahvaan. Kortti siis ekaa kesää taskussa. Nyt tullu sit vähä paremmin reenailtua paniikkijarrutusta.

juu sama homma vantaanlaakson uudessa liikenneympyrässä. Olin siinä menossa kehä 3 päin ja yritin tammistoon mennä. niin just siitä aikaisemmasta liittymästä ukko toyotan mustalla tila-autolla pokkana eteen ja koko ajan katsoi miten taistelin pystyssä pysymisestä äkki jarrutuksesta.
Näki ilmeestä että ihan tahallinen teko. ens kerralla varmaan pitää jättää jarruttamatta.

juu sama homma vantaanlaakson uudessa liikenneympyrässä. Olin siinä menossa kehä 3 päin ja yritin tammistoon mennä. niin just siitä aikaisemmasta liittymästä ukko toyotan mustalla tila-autolla pokkana eteen ja koko ajan katsoi miten taistelin pystyssä pysymisestä äkki jarrutuksesta.
Näki ilmeestä että ihan tahallinen teko. ens kerralla varmaan pitää jättää jarruttamatta.
Autolla kyllä, pyörällä ei ehkä kannata.. Jää kuitenkin kakkoseks!!

Hiljaisessa vauhdissa toki; enkä itse olisi (paniikki-)jarruttanut oravan vuoksi.
Toki jos tietää takana olevan tyhjää, ja aikaa on, en ajaisi minäkään edes oravan päälle. Mutta paniikkijarrutus :rolling eyes:...
Tilanteet vaan tulee, niin äkkiä kohdalle ettei sitä välttämättä juuri siinä hetkessä ehdi tehdä sitä järkevintä ratkaisua. Kun jotain hyppää tielle eteen, niin reaktio hyvinkin mahdollisesti on "iiik, jotain edessä, jarrua!". Minusta ihan ymmärrettävä reaktio eikä liian lähellä takana ajavalla taida olla muuta sanomista kuin peiliin katsominen.
Tuo on ihan totta, ja maksoin mukisematta vastapuolen puskurin.

Liian vähän väliä edellä ajavaan, ainakin keliin nähden (sateinen).
Kaupunkiajossa tapahtui, siellä tuppaa töihin mennessä välit olemaan lyhyensorttiset.

Sen verran pakko kuitenkin jänkyttää
wink.gif
, mulla käy jalka (käsi pyörän kanssa) jarrulla, mutten jarruta oravan tai jäniksen vuoksi täysillä. Omakin turvallisuus kyseessä.

Itsellä tuli ensimmäinen "herätys" Helsingissä pasilan juna-aseman lähellä, kun taksi päätti vetää liinat kiinni ja tehdä u-käännökset älyttömässä paikassa. Luojan kiitos ei ollut ketään minun takanani, koska siellä ei olisi ollut montaa sadasosaa aikaa reagoida
smile_org.gif

Minulla on ollut kaksi herätystä. Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen.

Ajoin Hämeentietä Liedosta Turkuun, vauhtia se 70km/h mitä rajoitus antoi myöden. Katsoin hetkeksi toisaalle ja takas eteen, kun huomasin että vasemmalta, kolmion takaa, tulee farmari Astra ja seuraavaksi huomaan että lennän ilmassa.

Seuraavaksi herään jostain puskasta ja tajuan että jalkani on taittunut vartalonmukaisesti väärään suuntaan, eli nilkka oli poskella. Huutoa ja joitain sananvaihtoja myöhemmin eri silminnäkijöiden kanssa, pääsin ambulanssin kyytiin ja TYKS:iin kolmeksi viikoksi.

Mitä siis oli tapahtunut:

Ajoin astran oikeaa etukulmaa päin ja tässä kohtaa reisiluu oli murskaantunut pyörän tankin ja auton keulan väliin. Sen jälkeen olin lentänyt poliisin mittauksen mukaan 8 metriä ilmassa, mutta onneksi ojaan / puskaan. Jos olisin lentänyt asfaltille, olisi käynyt paljon huonommin.

Mitä tästä seurasi:

Pyörä ja ajovarusteet entisiä, reisuluuta ei ollut enää ja polvet vähän kärsi. Muutamaa leikkausta ja kolme viikkoa sairaalasängyssä makaamista myöhemmin, reisiluu korvattiin metallilla ja parilla naulalla, jonka jälkeen puoli vuotta kuntoutusta.

Mitään vakavaa ei siis jäänyt. Käyn nykyään joka aamu juoksulenkillä, joten todellakin onni onnettomuudessa.

Kannattaa olla tosiaan liikenteessä hereillä, mutta tuossakaan kohtaa ei olisi välttämättä voinut muuta tehdä kuin saada vähän pidemmän jarrutusmatkan. Poliisit olivat mitanneet jarrutusjälkieni pituudeksi kolme metriä.

Ihan kaikkeen ei pysty varautumaan...kotilo risteyksessä (tai lähestymässä) on aina riski. Mut jos oisit ollut vilkaisematta sinne muualle hetken, oisitko saanu sen tarpeellisen pari sekuntii?  
nixweiss.gif

Sulla kävi tuuri.
Ja mä en tykkää yhtään jos joku "meitin pappa" vetää (*hahaha*) risteykseen sokkona sekaan...ohan se aina ennenki kauppareissuilla osunu sopivaan väliin  
smile_org.gif
...eihä se mitään nää, eikä pääkään käänny, mut hyvin se ajaa  
062802jumpie_prv.gif
. Ei yhtään ylinopeussakkoa ikinä  
062802jumpie_prv.gif

E: selvennyksenä: tuollaista kommenttia kuullu jonkun meitin papasta...hienoinen pienoinen reaktio-->
smile_org.gif

Back