• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Elinluovutuskortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lunastar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno homma, tilattu nivaska samantien itselle ja kavereille
smile_org.gif

Edelleen ihmettelen sitä, miksi elintenluovutus pitäisi olla vapaaehtoista? Tiedän maita joissa ko. toiminta on normaalia- ja hyväksyttyä toimintaa, kun se tapahtuu sairaalassa lääkärin tekemänä; jos olet "kuollut", niin olet ja jos joku voi avullasi pelastua elämään, niin miksi ihmeessä ei?

Siis kortti on ja useammalla kielellä.

On ollu ko. kortti lompakossa jo vuosia....jos joku näistäkin elimistä hyötyy niit annetaan pois vaan....onpahan vähemmän tuhkattavaa....
033102beer_1_prv.gif

Ei ole elinluovutus korttia..eikä tule.
Mä menen kokonaisena hautaan sit ku menen.
Kiitos niille kenellä on,,jos joskus joku tarvii.
bowdown.gif

Mulla on. Sitte ku tulee lähdön aika nii enpä mä niillä elimillä enää mitään tee. Parempi vaan jos niiden avulla jonkun henki pelastuu..

Mielestäni vois suomeenkin tulla laki, että jos henkilö ei ole erikseen luovutusta kieltänyt saisi ne ottaa talteen.
Ku mä en pysty ymmärtämään miks joku haluais kieltää luovutuksen.. En oo viel kuullu yhtään pätevää selitystä asialle. Mut jokaisen oma asiahan se on. Kandee kuitenkin muistaa et jos kuolet epäselvästi sut leikellään auki paljon pahemmin kuin jos elimet otettais talteen. Eikä sitä kukaan voi kieltää.. Nii mitä välii jollain elinluovutuksella on?

Ja peeäs. Toi ylempänä ketjussa oleva väite siitä, et elinluovutuskortti voittais tehohoidon on täyttä p***aa! Ei kuulosta kovin ammattimieheltä tuo kaveris, jos ei tiedä edes senkään vertaa, että elinluovuttajat pidetään m.m. yleensä pitempään sydän-keuhkokoneessa kuin muut tehopotilaat. Suomessa vakavasti loukkaantunutta ihmistä hoidetaan kunnes sydän/keuhkot pettää tai hänet todetaan aivokuolleeksi (tai pitemmän hoidon jälkeen ennuste on edelleen 0). Jos kuolee yöllä, kestää hetken saada luovutustiimi kasaan, ja sen ajan tyypin elimet yritetään pitää hapessa eli henkilö on kytkettyvä sydän-keuhkokoneeseen ja muihin tarvittaviin laitteisiin.

Itselleni tilasin kortin tänä jouluna. Onhan se hyvä, jos itselle sattuu käymään jotain niin joku toinen voi jatkaa elämää kun saa tarvittavan elimen. Että hyvään tarkoitukseen se menee.

Tilasinpa itsekin ketjun innoittamana kortin. Kas kummaa, kortti oli kiinnostanut postikustia niin paljon, että luukusta malttoi tipauttaa vain reunukset, joissa itse kortin olisi pitänyt olla kiinni.
tounge.gif
Jospa toisella tilauskerralla koko läpyskä selviäisi perille luovuttamatta sisälmyksiään.

Monta kertaa oon ajatellu hommata ton kortin mut aina se on jotenkin unohtunut, no nyt se on taskussa. Toivottavasti menee varaosat hyvään käyttöön.

Hippasen menee offtopikiksi mut, onkos missään ladattavissa/löydettävissä "elvytyskielto"-kortteja/lappuja?

Elinluovutus-kortti tuli tilattua n. 10 minsaa sitte..

Jep, tollasia kortteja/lappuja ei jaella mutta voit tehdä hoitotestamentin..

Pöllitty surutta syomishairio.fi:sta:

"HUSin sivuilla sanotaan näin:

Hoitotahto ja hoitotestamentti

Hoitotahto on potilaan tahdon ilmaisu tulevasta hoidosta. Kirjallisessa muodossa eli hoitotestamenttina se on yleensä oikeudellisesti pätevä tapa ilmoittaa hoidettavan tahto.

Hoitotestamentissa saatetaan kieltää esimerkiksi tehoelvytys. Hoitotestamentti varmistaa potilaalle, että hänen hoitoon liittyvä tahtonsa huomioidaan kaikissa tilanteissa, esimerkiksi äkillisessä onnettomuudessa tai tajuttomuuden aikana.

Potilaslain mukaan potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta sen jälkeen, kun hän on saanut hoitohenkilökunnalta tiedon kieltäytymisen merkityksestä terveyteensä. Potilaskertomuksen merkinnöistä tulee ilmetä, että potilaalle on annettu riittävä selvitys niistä vaikutuksista, joita potilaan tahdon noudattamisella on.

Ote laista potilaan asemasta ja oikeuksista:

8 §. Kiireellinen hoito

Potilaalle on annettava hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen hoito, vaikka potilaan tahdosta ei tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi voi saada selvitystä.

Jos potilas on aikaisemmin vakaasti ja pätevästi ilmaissut hoitoa koskevan tahtonsa, potilaalle ei kuitenkaan saa antaa sellaista hoitoa, joka on vastoin hänen tahtoaan."

Ja se hoitotestamentti löytyy:

http://www.stakes.fi/NR....tti.pdf

Siittä printtaamaan ja täyttämään jos kuka asiakseen näkee..

-89 tein ihan ite oman testamentin ja paiskasin sen roskiin ku sain SPR:ltä valamiiks tehtyjä.. Viimeisin on päivätty pari vuotta sitten. Tietenki on ite aateltava tartteeko ne maan matoset niin kauhiasti syötävää vai ei, mutta minun mielestä minun osia voi käyttää johonkin sitten ku mie en ennää itte niitä tarvi. ( vrt. kolaripyörät ). Ja loput voi testamentata tutkimuskäyttöön. Kyllä sen arkun voi kuopata tyhjänäki, on se sen verran painava ettei kukaan huomaa, että nahkapuku siellä vaan on... Toivottavasti saan vielä muutaman kortin kirjoittaa musteen katoamisen vuoksi, enneku sitä joku lukee!

Back