• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

enduro hakusessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pete76

New member
Apua kaipaillaan kun mopon vaihto näyttää olevan edessä  
wink.gif
Olen menettänyt totaalisen kiinnostuksen kyykkyihin ja haluaisin mopolta jatkossa monipuolisuutta. Seuraavassa muutamia kriteerejä:

- En harrasta matka-ajoa ellei ole pakko
- ajoasento ei saa olla liian etukeno
- motin koko 400 - 700 cc
- mukavuus ei ole tärkein kriteeri
- maastossakin olisi kiva ajaa (en hae crossi ominaisuuksia alustalta..) eli keveys olisi arvossa
- pyörän pitäisi olla kohtuullisen huoltovapaa (ehkä nykyisen ducen rassaaminen opettanut..)

Eli jonkinsortin enduro jolla voisi ajella töihin ja viikonloppuna mökille. Jälkimmäinen ei onnistu nykyisellä. Lisäksi arvostaisin maasto-ominaisuuksia -> raskaan työviikon jälkeen olisi kiva leikkiä hiekkaleikkejä montuilla, ehkä ajella metsäpolkuja tms..

Matkaendurot ei tähän oikein sovellu...kömpelöitä, painavia ja alusta liian löysä.. Pari viikkoa sitten tein kylmätyypitystä BMW G450X (http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/bikes/endurobikes/g450x/g450x_spin.html) ja ainakin hetken kuvittelin omistavani ko mopon..mutta se huollettavuus mietityttää -> ko mopossa kohtuu pieni öljyntilavuus joten öljynvaihtotiheys on suuri. mutta kun tuo perhanan mopo kummittelee jo unissani niin jotain tartteis tehdä  
biggrin.gif


Kertokaapa viisaammat miten tuollainen enduro soveltuu työmatkoihin sekä jonkinlaisiin siirtymiiin (100km). Kuten sanoin en hae mopolta mukavuutta kun ei nykyinenkään ihan silkinpehmeästi käy..

Jos tuo bemu ei sovellu tarkoitukseen niin astetta pehmeämpi vaihtoehto olisi vaikkapas yamaha xt660r mutta painoa on taas hitosti enempi.
 
Mä ostin vastaavanlaiseksi leluksi FMX:än
sport05.gif

Vähän tehoton mutta ihan riittävä, mut aika painavahan toikin on...ja öljyt 3tkm välein.

Osta TT-R, ei kyllä henk kohtasia kokemuksia. 10v sitten oli XR250:nen, se oli mettässä ihan kiva, muttei kyl maantiellä taas.

Ainahan ne ominaisuudet on toisesta pois.
 
KTM 690E voin suositella
062802moto_prv.gif
ei motarille muut ajot kyllä onnistuu,vaihtamalla pehmeemmän penkin niin 100km taittuu myös,mutta ajanpäälle alkaa kyllä ahistamaan matka ajot.
 
Jos ei tarvitse olla uusi, niin KTM 625 SXC.

Soveltuu niin tie kuin maastoliikennelainkin piirissä tapahtuvaan ajoon...

Vanha lehtijuttu aiheesta...
Ja toinen...

Hyvin luonnistuu työmatkat ja matkailu, ainakin pikku-adventurella.

Jos ihan puhtaisiin kannnonkierto pyöriin ei siirry niin ei tuollaiset 100km siirtymät mitään ongelmia tuota.
 
Jos ei tarvitse olla uusi, niin KTM 625 SXC.

Soveltuu niin tie kuin maastoliikennelainkin piirissä tapahtuvaan ajoon...

Vanha lehtijuttu aiheesta...
Ja <a href="Tömärit_bike10_04.pdf" target="_blank">toinen</a>...

Hyvin luonnistuu työmatkat ja matkailu, ainakin pikku-adventurella.

Jos ihan puhtaisiin kannnonkierto pyöriin ei siirry niin ei tuollaiset 100km siirtymät mitään ongelmia tuota.
Kiitos! Juu ei mitään kannonkiertoa mutta hiekkatietä, soramonttuja, sorateitä ja ne siirtymät sinne. Eikä tartte olla uusi kun lippaan kuitenkin jossain ojapahasessa
wink.gif
 
XR650R jos vain jostain satut löytämään. Ei paina liikaa ja löylyä on sopivasti + on luotettava ja erittäin helppo huoltaa. Minulla olisi sm versio myynnissä ja endurovanteita kyllä löytää.
 
Sanoisin että kannattaa hakea KTM perheestä menopeli, löytyy helposti ja nopeasti osia, esimerkiksi ehdoton suosikkini olisi KTM 690 tai jos käytettyä haet , niin 640. Nämä on pyöriä joilla voi ajaa työajoa , harraste ajoa ja jopa mennä crossiradalle halutessaan.
Öljynvaihdot tiheitä mutta ei nyt ihan samaa luokkaa kun kisapeleissä....
 
Eikä oulun Dirt Bike kai ole huonoimmasta päästä KTM liikkeistä.

Ja selvennetään vielä että kaikki 640 LC4 koneet on tilavuudeltaan 625cc, kuten myöskin tuo 625 sxc, joka siis oikeastaan on 640 LC4...  
tounge.gif


Hondaan nähden pitäisin etuna tuota sähkökäynnistystä kicksin lisäksi.
Ja (matka)enduro hondan joskus omistaneena osien hintaa/toimitus nopeutta.

Niin, ja meinasi unohtua tämä, Pohjolan kurapyöräilijät...
 
Tota, tää on vaan kuulopuheita, mutta eikös justiin kotari ole se, joka on puolet kaudesta kone levällään pyödällä?  
withstupid.gif
 
Tota, tää on vaan kuulopuheita, mutta eikös justiin kotari ole se, joka on puolet kaudesta kone levällään pyödällä?  
withstupid.gif
Jaa onko?

Taitaa olla ne ikiliikkuja japanilaiset joihin ei sitten yllättävän vian sattuessa saakkaan osia enää saman kauden aikana...
tounge.gif

Ja sitten makuutetaan pyörää pajalla...

Kotariinhan ei yllättäviä vikoja tule, siis yllättäviä...
tounge.gif


Ei nuo sen pahempia ole vikojen suhteen ole ollut pitkään aikaan kuin vastaavat kaukoidän tuotteet.
Jos siis jostain löytää vastaavan...
033102bebe_1_prv.gif


Tällä kaudella on tuo +88000km ajettu LC4 viihtynyt pöydällä vasta muutaman tunnin ajan.
Sylinterin alapään tiiviste tuli tiensä päähän, tein itse uuden ja säästin sen alle 5e, ja pääsin vielä samana iltana ajamaan...
tounge.gif
 
Tota, tää on vaan kuulopuheita, mutta eikös justiin kotari ole se, joka on puolet kaudesta kone levällään pyödällä?  
withstupid.gif
Kuulopuheet on kuulopuheita!
Ei pidä paikkaansa että Kotari ei kestä, on kokemusta viimeiset 10v perheessä ollu monta ja omana ollu 5 v. Parhaimpia Enduropyöriä harraste/kisäkäyttöön!
Tosin kisa/harraste kilpakäyttöön Jammun WR250F on myös hyvä ja kestävä, mut katukäyttöön suosittelen noita aiemmin mainitsemiani Kotareita ehdottomasti jakun/jos maastossakin haluaa mennä pluikkaasti :-)
062802jumpie_prv.gif
 
Jos G 450 X vierastuttaa niin miksei sitten G 650 Xchallenge.

Johonkin vastaavaan tarpeeseen, tosin matkailullisempaan, jonkinlaiseksi retkipyöräksi siis, olen hankkinut Pegaso Trailin, johon päädyin NX 250:n ja Canyon 500:n jälkeen.

Kottaraset oli liian urheilullisia ja japanialaisia, paitsi 250 Hondia, vierastan jo muutenkin.
 
Jos G 450 X vierastuttaa niin miksei sitten G 650 Xchallenge.

Johonkin vastaavaan tarpeeseen, tosin matkailullisempaan, jonkinlaiseksi retkipyöräksi siis, olen hankkinut Pegaso Trailin, johon päädyin NX 250:n ja Canyon 500:n jälkeen.  

Kottaraset oli liian urheilullisia ja japanialaisia, paitsi 250 Hondia, vierastan jo muutenkin.
Ihan hyvä vaihtoehto myös.
Sanos pari merkittävää osaa Kottaraisessa joka tehty Jaappanissa?
Vaik ei niissä Japsipyörissä nyt mitään vikaakaan ole , mutta kannattaa varmistaa varaosinen nopea saanti, koska etenkin pyörän maastokäyttö syö ja lipat on lähellä... joten se on oleellinen asia jos meinaa pyöräillä lippojen välissä kesän mittaaan.
 
Ihan turhaa ostaa puhtaasti maastoon tarkoitettua peliä, jos meinaa hiekkateitä ajella... Niissä kun ei sitten katu/tie-omineisuuksia ole just kun sen maastokokeelta toiselle siirtymän verran.

Suosittelen tuohon mainitsemaasi käyttöön puhdasta 500 +> katuenskkaa.

(tosin itse jossain vaiheessa pyöräilin liikenteessä 200cc 2t kisavermeellä ympäri vuoden, mutta ei se juuri nautintoa ollut...)

Jos sitten puunkierto tai muu urheilu alkaa kiinostaa on siihen laitteet ihan erikseen. Edelläkin on joitain tarjoiltu...
 
Omasta ainakin löytyy kohtuullinen kasa itämaisia osia...

Vanteet, kaasari, öljypumput, bensapumppu, sytkä ja laturi.
Ketjut ja rattaatkin taitaa olla tuoltapäin kotoisin.

Loppu onkin sitten ympäri eurooppaa valmistettua.
Jarrutkin...
 
Omasta ainakin löytyy kohtuullinen kasa itämaisia osia...

Vanteet, kaasari, öljypumput, bensapumppu, sytkä ja laturi.
Ketjut ja rattaatkin taitaa olla tuoltapäin kotoisin.

Loppu onkin sitten ympäri eurooppaa valmistettua.
Jarrutkin...
Kuulespas , suurin osa on tehty Euroopassa ja Jenkeissä. Missäs ne Excelin vanteet on tehty?, missäs Keihin kaasarit ja muut osat Kotarissa?
Niin ja kuten sanoin Jaappanin osissa ei ole mitään vikaa. Eteenkään kun ne laitetaan valikoituina osina huipputyönä kasattuun pyörään ( Europpalaiseen ;)

062802moto_prv.gif
 
Omasta ainakin löytyy kohtuullinen kasa itämaisia osia...

Vanteet, kaasari, öljypumput, bensapumppu, sytkä ja laturi.
Ketjut ja rattaatkin taitaa olla tuoltapäin kotoisin.

Loppu onkin sitten ympäri eurooppaa valmistettua.
Jarrutkin...
Kuulespas , suurin osa on tehty Euroopassa ja Jenkeissä. Missäs ne Excelin vanteet on tehty?, missäs Keihin kaasarit ja muut osat Kotarissa?
Niin ja kuten sanoin Jaappanin osissa ei ole mitään vikaa. Eteenkään kun ne laitetaan valikoituina osina huipputyönä kasattuun pyörään ( Europpalaiseen ;)

062802moto_prv.gif
Voi tietenkin olla eurooppalaisia tai ameriikassa tehtyjä...

Vaan kun noissa mun D.I.D:n vanteissa lukee jotta made in japan.
Samoin Mikunin kaasarissa, bensapumpussa ja öljypumpuissa.
Eikä noissa kokusanin sähkövehkeissäkään hirveästi muuta valmistusmaaksi tarjota...
Siitä päättelin että olisivat japanista kotoisin.

Lopusta voikin sitten olla 100% samaa mieltä.

Miksi keksiä pyörää joka kerta uudestaan pelkästään keksimisen ilosta jos joku jo tekee laadukkaita pyöriä.
 
Omasta ainakin löytyy kohtuullinen kasa itämaisia osia...

Vanteet, kaasari, öljypumput, bensapumppu, sytkä ja laturi.
Ketjut ja rattaatkin taitaa olla tuoltapäin kotoisin.

Loppu onkin sitten ympäri eurooppaa valmistettua.
Jarrutkin...
Kuulespas , suurin osa on tehty Euroopassa ja Jenkeissä. Missäs ne Excelin vanteet on tehty?, missäs Keihin kaasarit ja muut osat Kotarissa?
Niin ja kuten sanoin Jaappanin osissa ei ole mitään vikaa. Eteenkään kun ne laitetaan valikoituina osina huipputyönä kasattuun pyörään ( Europpalaiseen ;)

062802moto_prv.gif
Voi tietenkin olla eurooppalaisia tai ameriikassa tehtyjä...

Vaan kun noissa mun D.I.D:n vanteissa lukee jotta made in japan.
Samoin Mikunin kaasarissa, bensapumpussa ja öljypumpuissa.
Eikä noissa kokusanin sähkövehkeissäkään hirveästi muuta valmistusmaaksi tarjota...
Siitä päättelin että olisivat japanista kotoisin.

Lopusta voikin sitten olla 100% samaa mieltä.

Miksi keksiä pyörää joka kerta uudestaan pelkästään keksimisen ilosta jos joku jo tekee laadukkaita pyöriä.
Aivan, kävin ihtekin katsomassa lähemmin meidän kottaraisia, ja onhan osassa myös DID vanteita ym japanin osaa. Mikunin kaasari tais olla vain yhdessä pikkufillarissa, omissa ollu Keihin aina, mut oikeassa olet kaikenlaists tavaraa niihin on laitettu, suurin osa kuiskein laatuosia...valmistusmaata nyt joka ruuvista varmistamatta
...

smile_org.gif
 
Back
Ylös