• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

enduro hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu,jos haluaa niin monipuolisen mopottimen kuin mahdollista niin kyll se menee tohoon 640 adventureen.

Omallani olen ajanut 2 rautaperseajoa,yhen niist talvella.
Käyty nordkapis vaimo kyydis laukkuineen ym.
2003 kilsan pituinen viikonloppusuraus misä oli ihan kiitettävän pehmeäätä liejua välil ja kelkkareittejä ajaen samalla,siis kesällä.
Muutenkin kasa makkarangrillausurauksia jonnekin laavulle tai kertakäyttögrilli mukana.
Käy myös ihan hyvin kauppamopottimeksi,toki niin ylensä noi maitokaupan reissut voivat venyä useisiin tunteihiin ja maitopurkki repussa muistuttaa enemmän voita kun sen avaa ja mulla matka kauppaan kokonaiset 400 metriä  
tounge.gif

Vauhti motarilla ei päätä huimaa,en ole kokeillut mitä menee mutt hiekkatiellä sain 159 km/h gepsiin ennenkuin kierrokset nousi rajoittimeen mut vauhti ei noussut yhtään,siis sen takia kuin pito hävii soralla kun ilmanvastus kasvaa tarpeeks isoksi et takanen heittää tyhjää.
Keula nousee vielä kolmosvaihteel kun ajaa tapeilta ilman et joutuu kytkintä käyttää,tosin helpompaa jos ei ole tankki täynnä kun sinne menee 28L ja ajaa yli 500 kilsaa ennenkuin joutuu tankille.
Vääntöäkin löyty suht kiitettävästi (ikinähän ei saa/voi olla tyytyväinen)
biggrin.gif

Motarilla ajo on tylsää,mutt se on ihan sama millä vehjellä ajaa niin yhtä tylsää,sitten taas niin "tie" alustalla ei ole mitään merkitystä (muuta ku et hauskuuskerroin kasvaa) eli sitä tulee mentyä ihan minne haluaa,on sitä menty suoraan metän läpikin ja ainoa tie mitä näki niin oli jäljet mitä jätti kuin kattos taksepäin  
wink.gif

Jousto 300mm etu/takapääs niin ei noi vauhti hidasteet pahemmin huomaa edes kun yli ajaa
sport05.gif

Olen mä kans enskaspooria ajellut advella,mutt siinä tunnustan kyllä et on liian painava vehje et siit sais enemmän nautintoa,tai sitten en vaan osaa/pysty/jaksaa viedä
tounge.gif

Kummiskin niin isoks pyöräks yllättävän kevyt käsitellä,toi pystyyn nostaminenkaan ei tuota ongelmia ne kerrat kun olen onnistunut sitä kyljelleen jättämään  
tounge.gif

Voisin tätä pyörämallin kehumista jatkaa pidempääkin,mutt eiköhän tä nytt rittää ainakin aluks  
biggrin.gif

Ei muuta ku adve kauppoihiin ja sitten naatiskelemaan  
sport05.gif

Kiitokset vastauksista! Jos joku ihmettelee mitä hittoa teen tähän aikaan koneella Juhannusviikonloppuna niin oleskelen parhaillaan GMT+8 aikavyöhykkeellä  
wink.gif
(pidempi työkeikka..)

asiaan..
Honda FMX näyttää kivalta ja passaa myös asfaltille. Tehoa ei liikaa mut vaatisi ainakin erilaisen rengastuksen jos mielii maastoon. Hinnaltaan houkutteleva.

Adventure voisi olla vaihtoehto mutta vierastan sen ulkonäköä toistaiseksi liikaa? Jos sen unohtaa niin varmaan hyvä peli, mutta onko liika korkea mulle (177cm)?

Yamaha XT660R => löytyykö foorumilta kokemuksia ko laitteesta? Alusta ei varmaankaan niin timmi kuin esim. kotareissa joissa paremmat iskarit. Tietääkö kukaan pystyykö XT:n vakioiskareita simmittämään? Tietty paksummilla iskariöljyilläkin jämäköityy jonkin verrran..

Sit kustannuspuoli.. hintahaarulla saisi olla < 8000 EUR niin vaimokin hyväksyy lelut  
smile_org.gif
Sillä esim. BMW 650 XChallenge menee liika kalliiksi ja aika moni uudempi kotari. Ihan puhdasta katuenduroa en etsi.. aiemmin mietin smoton hankkimista mut enska ois käytännöllisempi.

Pituuden puolesta tuo adventure kyllä menisi, ja varmaan monen muunkin ominaisuuden, mutta jos ei suunnitelmissa ole ajaa mitään pidempiä reissuja niin tuo kate ja iso tankki ovat ehkä turhaa painolastia?

Eli jotain sen 625 sxc suuntaista siis...

Nettimoton mukaan tuohon budjettiin alkaa saamaan reilusti 2000 luvun puolelta olevia kottaraisia...

Ja tangon takaa sitä mopoa katsellaan, ei adventurekaan sieltä katsottuna mitenkään oudolta näytä...
tounge.gif

Jos eeroja saa laittaa 8000 niin ehdottomasti tingittyyn hintaan 690E,omani vaihdoin just 8300e hintaan kilsoja mittarissa 3tkm, vaihdoin 950SM kun selästä meni kaksi välilevyä pullistumaan,ei enään toi sorapyöräily kiinnostanut,päivääkään en katunut ostostani kun mettäteitä sillä kurvailin ja tulihan sillä Ahvenistollakin käytyä mutka asfalttia vetämässä hymyssä suin  
smile_org.gif

Koneena toi uusi LC4 mikä 690E:ssä on paljon vähemmillä värinöillä kun aikaisemmat LC4 motit, joissa joutuu laittaa kaikki pultit kiinni lukkoliimalla että pysyvät paikoillaan  
biggrin.gif

Noi lc4,olsen tärinät ovat aikas yksilöllisiä,oma tärisee saman verran kun suxuki 650 DR.Suunnilleen,elikkä ei ainakaan mua mitenkään häiritse.
Toki niin löytyy kans semmoisia jotka tyhjäkäynnillä keskiseisontatuella hyppii ylämäkeenkin
biggrin.gif

Hyvää keskustelua ja kommentteja! Pitää alkaa kiertämään mp-liikkeet kun palaan Suomeen täältä Kiinasta.. Täällä ei ajeta kuin sähkömopoilla
omg.gif

Ongelmana on Ducen myynti joten ainoa vaihtoehto lienee etsiä liikkeestä ylihintainen KTM ja vaihtaa siihen. Tosin kaipailisin kommentteja Yamaha XT660R/X omistajilta millainen mopotin sellainen olisi?

Hyvää keskustelua ja kommentteja! Pitää alkaa kiertämään mp-liikkeet kun palaan Suomeen täältä Kiinasta.. Täällä ei ajeta kuin sähkömopoilla  
omg.gif

Ongelmana on Ducen myynti joten ainoa vaihtoehto lienee etsiä liikkeestä ylihintainen KTM ja vaihtaa siihen. Tosin kaipailisin kommentteja Yamaha XT660R/X omistajilta millainen mopotin sellainen olisi?
En semosta omista, mutta on se ainakin painava ja laiska vaikka 625 SXC:hen verratessa, joka on hyvä reissumopo. Mulla oli tommonen joskus ja tykkäsin kovavsti, ajoin spoorista viikon/3500km pohjosen reissuun. Siihen kun laittaa 18l tankin ja sen pehmeemmän satulan niin avot...

XT660X, tykännyt olen. Vaikka ei kokemusta kevyemmistä enskoista olekkaan... Alitehoiseksi ja ylipainoiseksi haukkuvat, mutta kyllä tuossa minulle tarpeeksi rantua on ollut ja vakuutusmaksut pysyy mukavan kevyinä tehopainosuhteen ansiosta.

Oma valinta olisi joko 625, 640 tai 660 lc4... ja tai sitten jos uudempaa haluat niin varma valinta olisi 690 enduro.

Metsäteiden ja polkujen ajeluun ota sxc tai tuo bemari, yamahan xt660 painaa 177kg kotarin 139kg vastaan ja bemari on vieläkin kevyempi. Jammu on matkaenska noihin verrattuna
smile_org.gif
Ja jos ei ole rahasta kiinni niin uusi ktm 690E. Kotarissa on 5tkm huoltovälit ja lc4 (vanha sekä uusi) on suhteellisen luotettava yksimukinen noihin litratehoihin nähden.

Ajelin 25tkm lc4 advella ja täriseehän se ihan perkeleesti, välillä piti perse nostaa penkistä että näki mitä liikennemerkissä lukee
smile_org.gif
Tuntui että tärinät oli todella paljon kiinni ilman lämpötilasta, kosteudesta ja ilmanputsarin kunnosta, kun kaikki tähdet loksahti kohdalleen oli meno silkinpehmeää mutta pahimmillaan alkoi matka ajossa melkeen vituttaa ... Mutta jos et pitkää matkaa aja niin tuolla tärinällä ei ole merkitystä. Ero uuteen 690:een on kuitenkin tässä suhteessa iso.

8k budjetilla vähän ajettu 690 Enduro - teho, alusta ja ilmeisesti luotettavuuskin samassa paketissa. Motovanteet ostat sitten jälkikäteen ja sanot vaimolle, että ne on varaosia.
tounge.gif

Ducatin myisin ensin pois vaikkakin sitten hieman alihintaan, rahaa jää luultavasti kuitenkin enemmän käteen kuin liikkeen kanssa vaihtokauppoja tehdessä.

omg.gif

Yep. Sitä yritin sanoa, että Apriliassa on toi sama moottori kuin XT:ssäkin. 8 tonnia ajettu ja mulle riittää vallan mainiosti.
Hienosti pelaa. Niinno yks pyttynen on yks pyttynen.

Joskus saman suuntasia asioita ketjun alottajan kanssa pohtineena päädyin melko helpostikin KTM 690 enskaan jonka moni onkin jo maininnu. Omalta osaltani voin yhäkin sanoo, et se on täydellinen valinta mulle eikä todellakaan mikään "tyytyminen". Kilometrejä on takana reilu 10000 ja hauskaa on ollu ja varmasti tulee olemaan.
Motosetin kanssa tulee ajeltua nää kesäkuukaudet, kun on tiet paremmassa kunnossa. En nyt taas tarkkaan muista, mut jonkun 700km olen ainaki ajanu tolla päivässä viime kesänä ja sekin oli siis ihan hupia sorateillä eikä mikään paikasta paikkaan veto. Ja monesti iltasella heitetyt pikkulenkit on jotain 250km.
Sit jos haluttaa lähtee seikkailemaan huonommalle alustalle niin ei muuta ku enskavanteet alle ja menoks. Joskin pakko sanoo sekin, et noilla katukumeillakin pääsee uskomattomiin paikkoihin halutessaan.
Sopivan kevyt maastoon olematta kuitenkaan liian rimpula isommille ja kovempi vauhtisille pätkille. Aktiiviseen ajoon ihan huippuvehe!
inlove.gif

Joskus saman suuntasia asioita ketjun alottajan kanssa pohtineena päädyin melko helpostikin KTM 690 enskaan jonka moni onkin jo maininnu. Omalta osaltani voin yhäkin sanoo, et se on täydellinen valinta mulle eikä todellakaan mikään "tyytyminen". Kilometrejä on takana reilu 10000 ja hauskaa on ollu ja varmasti tulee olemaan.
Motosetin kanssa tulee ajeltua nää kesäkuukaudet, kun on tiet paremmassa kunnossa. En nyt taas tarkkaan muista, mut jonkun 700km olen ainaki ajanu tolla päivässä viime kesänä ja sekin oli siis ihan hupia sorateillä eikä mikään paikasta paikkaan veto. Ja monesti iltasella heitetyt pikkulenkit on jotain 250km.
Sit jos haluttaa lähtee seikkailemaan huonommalle alustalle niin ei muuta ku enskavanteet alle ja menoks. Joskin pakko sanoo sekin, et noilla katukumeillakin pääsee uskomattomiin paikkoihin halutessaan.
Sopivan kevyt maastoon olematta kuitenkaan liian rimpula isommille ja kovempi vauhtisille pätkille. Aktiiviseen ajoon ihan huippuvehe!  
inlove.gif
En muista kysyneeni mutta millaista huoltoväliä olet pitänyt 690:ssa tai millaista niihin suositellaan? Ajotyylistä tietty vaihtelee jos ajaa siirtymiä isolla tiellä tai vastaavasti pumppaavaa ajoa maastossa.

Jep, 1.5kk kärvistellään maailman toisella laidalla sit mopokauppoja hieromaan
cool.gif

Vastaukseni on KTM.

Mallin kanssa sitten punnitsee mikä on lähimpänä käyttötarkoitusta ja omia mieltymyksiä.

Aina kuulee juttua tuosta LC4:n tärinästä. Ei se oikesti mitään haitaa. Oikeastaan ainoa paikka missä se edes huomaa, on tyhjäkäynnillä liikennevaloissa, kun peileistä ei näe taakse. Kun pyörällä ajetaan, niin moottorin värinä ei haittaa. Tärinää tulee kaikkialta muualta paljon enemmän jos ajetaan hiekkateillä tai kapeammilla poluilla.

Toinen juttu on jos stongaan tulee jokin resonanssivärinä ja se haittaa ajamista asfalttitiellä.

inlove.gif
En muista kysyneeni mutta millaista huoltoväliä olet pitänyt 690:ssa tai millaista niihin suositellaan? Ajotyylistä tietty vaihtelee jos ajaa siirtymiä isolla tiellä tai vastaavasti pumppaavaa ajoa maastossa.

Jep, 1.5kk kärvistellään maailman toisella laidalla sit mopokauppoja hieromaan
cool.gif
Huoltoväli tais olla 5tkm, öljyt vaihdoin 2,5tkm välein vaikka ei olis tarvetta.

^ Juu, huoltoväli on ton 5000km. Viimesimmän huollon jälkeen päätin siirtyä kans tohon 2500km öljynvaihtoväliin. Voin sanoo, et meikäläisen ajotavalla on tarvetta...
tounge.gif

Uusista KTM 690 Enduro ja käytetyistä 640/690 Adventure. Jos haluat pystyvän laitteen, jolla voi ajaa myös jonkinlaista matkaa, niin noissa tuskin voi mennä vikaan.

Jos kevyemmän ja hauskan kikkailupelin haluat, niin KTM 450/525/530 EXC.

Back