• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Engine upgrade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j_alli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

j_alli

Kantvik
Kuulin messuilla, että pikku Monsteriin(620) olisi olemassa "kitti" jolla kone kasvatetaan 750 kuutioon.

Onko kellään kokemuksia paljonko vaikuttaa ?

Tiedän että olisi helpompi vain vaihtaa isompaan, mutta pidän omani väritystä(puna-harmaa) onnistuneempana kuin nykyistä S2R:n puna-valkoista.

-Jalli-
 
Joku voi korjata jos paremmin tietää, mutta 750 S/SS sylinterit ja männät sopinevat ainakin periaateessa heittämällä (pitääkö kiertokanget vaihtaa?). Tuolla on jotain asiaan liittyvää matskua.

http://www.moto-one.com.au/performance/

henk. koht. mielipide: Hyöty voi jäädä kohtuu pieneksi.
 
Joo, kyllä sellainen setti on olemassa ainakin DP-tuotteena. Sellaista kyseltiin taannoin erään ystävättären ystävättären Monsteriin, joka halusi lisää voimaa ja vääntöä, mutta ei kuitenkaan vaihtaa pyörää, koska se oli hänelle sopivaksi muokattu. Jos nyt oikein muistan, niin sarjaan kuuluu sylinterit, männät, tarvittavat tiivisteet, avonainen ilmansuodattimen kansi ja vapaavirtaussuodatin, Termignonin vaimentimet (taisi olla ylävaimentimet) ja ohjausyksikkö. Hintaa sarjalla oli muistaakseni hieman reilu 3000,- €. Tehon tuotosta ei ole tietoa, mutta luulisin sen sen olevan samaa luokkaa kuin 750:ssä, johon on vaihdettu putket ja ohjausyksikkö.
 
620 60 hp
750 63 hp

Eipä noissa juuri tunnu olevan eroa.

"Pajalla" lupailivat 7 - 9 hp putkien vaihdolla, ilmanputsarilla ja penkityksellä.

750 ei muutenkaan ole vaihtoehto, sillä nykyinen on -04 malli ja 800:een ei ollut ainakaan testattaessa niin mahdottomasti tehoeroa.

Vaihto tonniseen tietenkin ratkaisisi koko ongelman, mutta pitäsi jostain löytää hyvä M-sarjalainen, uusi S2R ei välttämättä iske...
 
Vaihto tonniseen tietenkin ratkaisisi koko ongelman, mutta pitäsi jostain löytää hyvä M-sarjalainen, uusi S2R ei välttämättä iske...
Kyllä luulen että sitä vanhempaa, "oikeaa" pomponea löytyy vielä varastoista. Ee-Speed taisi moista mainostaakin. Hailaciltakin veikkaan että löytyis. Kyselemään vaan...
 
Niin ja ulkomailta löytyy käytettyjä myös. Tosin taitaa hailakillakin peräti olla ainakin yksi.
Sitäpaitsi, jos se väritys on se ainoa hankaus siinä isommassa, niin eikös silloin vois aatella maalata semmosta S2R:ää sopivan väriseksi ja näköiseksi? Taitaa silti olla helpompaa ja halvempaa kuin se pikkumörön hormoonihoitokuuri?

Eri asia sitten jos haluaa nimenomaan tehdä oman kustomoidun mopotin ja hiukan 'erilaisen' mörököllin, kuten tuo yks jyskälän kuski.
 
Joskus oli puhetta 749:n big bore kiteistä ja muistaakseni Jyri sanoi, että sellainen olisi ja se kasvattaisi moottorintilavuuden 999 kuutioon. Nyt näkyisi Kaemnalla olevan kitti jolla tilavuus nostetaan 924 kuutioon ja hintaakin vain 1300 euroa, eli halpaa ku saippua verrattuna kokoputkistoihin ruiskuboksilla ja niillä ilma filttereillä. Jos tehon kasvu noudattelee yhtään 748:n 854 kittiä, niin lisäpotkua pitäisi tulla rapiat 20 heppaa.

Budjetti:

Big Bore kitti 1300
Zardin kokoputki 1750
Ruiskuboksi ja hilppeet 300-400
plus Asennus ?

eli mikäs tohinatonni se olikaan, kun joskus näistä puhuttiin. No tulisihan tuolla setilla jo ihan mukavasti vastinetta rahallekin.
 
Ducati 749:iin saa 999-kuutioisen sarjan Ducati Performancelta. Kitti sisältää mm. sylinterit, männät, kampiakselin, pakoputkiston ja elektroniikkaa. Maksaa saksan Ducatilla 4899 €, ja suomessa todennäköisesti vähintään alvin verran enemmän.

Ducati Saarland - Testastretta tuning

Tuollaisen setin asennuksesta tulee todennäköisesti asennuksen tasosta riippuen kuluja noin 500-1000 €. Eli kyllä se siihen 5000-6000 € tasoon menee. Silloin isku on pitkä ja moottori vastaa pulskeaa 999:in konetta.

Toinen vaihtoehto on Kaemnan uusi 924 kitti. Homman hankaluus on siinä, että jos männät ovat eri painoiset kuin nykyiset, kampiakseli pitää tasapainottaa uudelleen ja kai siihen jotain muutakin pikkukulunkia tulee kuin pelkästään pari uutta nokkahihnaa ja tiivistettä. Kone pitää levittää ainakin kokonaan... enemmän asiaa tutkinut vastatkoon paremmin. Asennuskuluiksi arvioisin vähintään 1500 €. Sitten vielä putkisto ja elektroniikka päälle niin liikutaan luokassa 5000 € jälleen.

Sitten on olemassa Sigmaperformancen 833 kitti, joka on aika suoraan pulttaa-kiinni tyyppiä. Se tulee sitten muutaman satkun edukkaammaksi.

Minusta on raikasta ja virkistävää käyttää muitakin erikoisosia Ducatin kuin vain noita DP:n kamoja... Toki takuu suomessa tuntuu olevan vähän niin sun näin jos menee erehdyksessä asentamaan tuon Kaemnan kitin. Toisaalta jos xx9 alkaa olemaan jo sen ikäinen, että takuuta ei enää ole niin mitäs sillä sitten on väliksi jos asentelee vähän isompaa pyttyä
biggrin.gif


Mikäli energiaa riittää aion perehtyä moottoritekniikkaan ensi talvena hieman ajatuksella ja lätkäistä omaani tuollaisen Kaemnan kitin. Mielenkiintoisen kierrosherkkähän siitä saattaisi tulla...
 
Toinen vaihtoehto on Kaemnan uusi 924 kitti. Homman hankaluus on siinä, että jos männät ovat eri painoiset kuin nykyiset, kampiakseli pitää tasapainottaa uudelleen ja kai siihen jotain muutakin pikkukulunkia tulee kuin pelkästään pari uutta nokkahihnaa ja tiivistettä. Kone pitää levittää ainakin kokonaan... enemmän asiaa tutkinut vastatkoon paremmin. Asennuskuluiksi arvioisin vähintään 1500 €. Sitten vielä putkisto ja elektroniikka päälle niin liikutaan luokassa 5000 € jälleen.
Osaatko sanoa, että vastaako tuon 924 kitin asennus yhtään 748:n 854 kitin asennusta? A-Moottorin kaverin kanssa oli siitä puhetta ja jos en täysin väärin muista, niin 2000 eurolla olisi muistaakseni sen asentanut(siis osat + asennus) ja siis hehän olivat sen johonkin jo asentaneet. Että jos alle 1000 asennuskuluilla pääsisi, niin miksei tuota 924 kittiä voisi sitten 2 vuoden päästä asennuttaa, kun takuu on mennyt umpeen. Itse en valitettavasti tajua noista mitään, joten jos ei joku "tuttu" tekisi hommia, niin vaihtoehtoja ei liiemmin ole.

Toisaalta voihan se pyöräkin jo tuossa ajassa vaihtua, mutta tuollaisella näpertelyllä saisi kyllä varmasti jonkinlaisen henkisen boostin laitteen suhteen, että se tuntuisikin taas uudelta lelulta. Tuollainen setti meinaan oikeasti vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja jopa kohtuuhintaiselta, jos vertaa johonkin muihin ripellysosiin.
 
Back
Ylös