• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Enpäs kaatunutkaan

Alottelija Aatu

New member
Tänään tuli ajeltua Porkkalaan ihan tuttuun reippaaseen tahtiin kun pienen nyppylän takaa, juuri ennen kurvia, paljastui tajuton hiekkakasa. Surkea ja todella liukas Michelinin takarengas lähti nanosekunnissa slideen hiekalla ja matka jatkui poikittain ojaan asti. Vauhti ehti kuitenkin slaidissa sen verran hidastumaan että prätkä pysähtyi nätisti ojan pohjalle ja ajoin sieltä saman tien takas ylös. Että näin tällä kertaa.

Pitäis varmaan vaihtaa renkaiden lisäksi prätkää kun ei meinaa mokoman banditin kallistusvara riittää arkiajossakaan. Alkaa jalkatapit katoamaan pikkuhiljaa :/
 
Mikä tahansa rengas luistaa asfaltilla, jos välissä on hiekkaa. Ja pyörän päällä voi aina siirtää omaa massakeskipistettäänkin - ei tartte pelkästään kallistaa pyörää. Tuntuu aika jännältä, että normi katupätkällä loppuu nykypyörästä kallistusvara kesken.

No, minähän en tiedä. Kunhan arvailen ja ihmettelen...
 
Joo. Siis en tosiaankaan osaa itse mitenkään oikeaoppisesti ajaa, mutta olen kyllä koettanut ajaa siten että kallistuksen lisäksi siirrän oikeaoppisesti yäruumistani siskurvin suuntaan, siten että rinta osoittaa menosuuntaan jne. kuten yleisesti opetetaan, mutta tossa tosiaan on jalkatappien lisäksi kengät aika kovilla. Toi ei muutenkaan ole mikään ratapyörä, mutta uskoisi nyt kallistuvaran riittävän kun minäkään mikään Rossi ole...

Renkaasta sen verran, että toi tosiaan on todella liukas, ja lähtee mutkassa helposti kaasulla slaidiin. Siinä oli pitkän matkaa puhdasta asfalttia, mutta toi pilot road on tosiaan ihan saippuaa...
 
Pariviikkoa sitten koin lähes vastaavanlaisen tilanteen Lempäälä-Pirkkala tiellä. En muista tien numeroa, mutta motoristien suosima pätkä, vaikkakin hiukan suorahko. Oli sitten joku hieman minua viisaampi henkilö (kenties paikallinen) asettanut tielle, keskelle mutkaa tietysti, pari siniseksi maalattua kiveä. Ihan kiva yllätyshän tuo oli, tosin se ensimmäinen teki takavanteeseen ilkeän jäljen, mutta olen kuitenkin kiitollinen tästä suosionosoituksesta.
 
Joo. Siis en tosiaankaan osaa itse mitenkään oikeaoppisesti ajaa, mutta olen kyllä koettanut ajaa siten että kallistuksen lisäksi siirrän oikeaoppisesti yäruumistani siskurvin suuntaan, siten että rinta osoittaa menosuuntaan jne. kuten yleisesti opetetaan, mutta tossa tosiaan on jalkatappien lisäksi kengät aika kovilla. Toi ei muutenkaan ole mikään ratapyörä, mutta uskoisi nyt kallistuvaran riittävän kun minäkään mikään Rossi ole...

Renkaasta sen verran, että toi tosiaan on todella liukas, ja lähtee mutkassa helposti kaasulla slaidiin. Siinä oli pitkän matkaa puhdasta asfalttia, mutta toi pilot road on tosiaan ihan saippuaa...
ei kyl normaalisti pitäs lipsua pilot road että voisit kusiaisella
vetää kaasulla sladia... itellä kans moinen alla ja kympissä kyl kytkeytyy hytti ilmaan ennen ku pito loppuu.. toki en miekään rossi oo... mitäs paineita sulla ja minkä vuoden renkula?
 
ei kyl normaalisti pitäs lipsua pilot road että voisit kusiaisella
vetää kaasulla sladia... itellä kans moinen alla ja kympissä kyl kytkeytyy hytti ilmaan ennen ku pito loppuu.. toki en miekään rossi oo... mitäs paineita sulla ja minkä vuoden renkula?
" paljastui tajuton hiekkakasa...

...takarengas lähti nanosekunnissa slideen hiekalla...
"

tounge.gif
 
Vaikkei tähän otsikkoon liitykkään niin itelle kävi näin kerran:
Lähdin 50-alueella kiihdyttämään vauhdin johonkin 120km kunnes yht'äkkiä näin edessäni asfalttitien vaihtuvan soratieksi---nopee himmaus,vauhtia soratiellä jotain 70-80kmh. Siitä sitten oli helppo himmata vauhtia.
Erehdyin vetosuorasta
mad.gif
withstupid.gif
 
Joo. Siis en tosiaankaan osaa itse mitenkään oikeaoppisesti ajaa, mutta olen kyllä koettanut ajaa siten että kallistuksen lisäksi siirrän oikeaoppisesti yäruumistani siskurvin suuntaan, siten että rinta osoittaa menosuuntaan jne. kuten yleisesti opetetaan, mutta tossa tosiaan on jalkatappien lisäksi kengät aika kovilla. Toi ei muutenkaan ole mikään ratapyörä, mutta uskoisi nyt kallistuvaran riittävän kun minäkään mikään Rossi ole...

Renkaasta sen verran, että toi tosiaan on todella liukas, ja lähtee mutkassa helposti kaasulla slaidiin. Siinä oli pitkän matkaa puhdasta asfalttia, mutta toi pilot road on tosiaan ihan saippuaa...
ei kyl normaalisti pitäs lipsua pilot road että voisit kusiaisella
vetää kaasulla sladia... itellä kans moinen alla ja kympissä kyl kytkeytyy hytti ilmaan ennen ku pito loppuu.. toki en miekään rossi oo... mitäs paineita sulla ja minkä vuoden renkula?
Paistoleimoista en tiedä, mutta syksyllä asennettu tuo pilot road ja painetta oli 2,5 baria kylmänä. Ja tosiaan mullakin keula nouseen ennen kun takapyörä lipsuu suoralla, mutta jotenkin tuntuu että pitää entistä myöhempään avata kaasua kurveissa, kun jos on hieman kyljellään niin lipsahtaa varoittavasti jos vähääkään kiihdyttää. Vanha rengas tuntui pitävän paremmin...
 
Pariviikkoa sitten koin lähes vastaavanlaisen tilanteen Lempäälä-Pirkkala tiellä. En muista tien numeroa, mutta motoristien suosima pätkä, vaikkakin hiukan suorahko. Oli sitten joku hieman minua viisaampi henkilö (kenties paikallinen) asettanut tielle, keskelle mutkaa tietysti, pari siniseksi maalattua kiveä. Ihan kiva yllätyshän tuo oli, tosin se ensimmäinen teki takavanteeseen ilkeän jäljen, mutta olen kuitenkin kiitollinen tästä suosionosoituksesta.
Hmm, siniseksi maalattuja kiviä tiellä, Ja vanteet klommoilla.
Onneksi ei käynnyt meikäläiselle!
Tollanen on rikollista hommaa, ja siitä voi saada rangaistusta, monesta suunnasta.
mad.gif

Kerrohan tarkempi paikka, niin katotaan pitäskö tilanteeseen pyrkiä puuttumaan
crazy.gif
!
 
Pariviikkoa sitten koin lähes vastaavanlaisen tilanteen Lempäälä-Pirkkala tiellä. En muista tien numeroa, mutta motoristien suosima pätkä, vaikkakin hiukan suorahko. Oli sitten joku hieman minua viisaampi henkilö (kenties paikallinen) asettanut tielle, keskelle mutkaa tietysti, pari siniseksi maalattua kiveä. Ihan kiva yllätyshän tuo oli, tosin se ensimmäinen teki takavanteeseen ilkeän jäljen, mutta olen kuitenkin kiitollinen tästä suosionosoituksesta.
Varmasti setä sininen, tai sitten ne oli smurffeja
baaa.gif


Ei vaan kyllähän tuota hiekkaa ja sepeliä on tullu nähtyä viimme aikoina. Kehältä Tuusulanväylälle pohjoiseen päin oli joku kipannu kottikärrillisen sepeliä siihen mutkaan ja tänään oli varmasti saman verran Okelin ja Tapaninvainion liittymässä kehällä.
 
Tänään tuli ajeltua Porkkalaan ihan tuttuun reippaaseen tahtiin kun pienen nyppylän takaa, juuri ennen kurvia, paljastui tajuton hiekkakasa.
En mää anakaa huomannu mitää hiekkakasoja siel tänää muutaku yhes oikeelle taittuvassa (kärkee menossa) sisä mutkas joku 0,5m viivasta tielle päi!  
blush.gif
Vai kävitkö potkii ja lakasee pois!!  
nixweiss.gif
Oltii joskus 15.30-17.00!!
 
Mikä tahansa rengas luistaa asfaltilla, jos välissä on hiekkaa. Ja pyörän päällä voi aina siirtää omaa massakeskipistettäänkin - ei tartte pelkästään kallistaa pyörää. Tuntuu aika jännältä, että normi katupätkällä loppuu nykypyörästä kallistusvara kesken.

No, minähän en tiedä. Kunhan arvailen ja ihmettelen...
näinpä.
 
Pariviikkoa sitten koin lähes vastaavanlaisen tilanteen Lempäälä-Pirkkala tiellä. En muista tien numeroa, mutta motoristien suosima pätkä, vaikkakin hiukan suorahko. Oli sitten joku hieman minua viisaampi henkilö (kenties paikallinen) asettanut tielle, keskelle mutkaa tietysti, pari siniseksi maalattua kiveä. Ihan kiva yllätyshän tuo oli, tosin se ensimmäinen teki takavanteeseen ilkeän jäljen, mutta olen kuitenkin kiitollinen tästä suosionosoituksesta.
Varmasti setä sininen, tai sitten ne oli smurffeja  
baaa.gif


Ei vaan kyllähän tuota hiekkaa ja sepeliä on tullu nähtyä viimme aikoina. Kehältä Tuusulanväylälle pohjoiseen päin oli joku kipannu kottikärrillisen sepeliä siihen mutkaan ja tänään oli varmasti saman verran Okelin ja Tapaninvainion liittymässä kehällä.
Kyllä nää oli ihan oikeita kiviä, ei smurffeja ja kyllä, siniseksi maalattuja. Koetan löytää koordinaatit viikonloppuna.
 
Joo. Siis en tosiaankaan osaa itse mitenkään oikeaoppisesti ajaa, mutta olen kyllä koettanut ajaa siten että kallistuksen lisäksi siirrän oikeaoppisesti yäruumistani siskurvin suuntaan, siten että rinta osoittaa menosuuntaan jne. kuten yleisesti opetetaan, mutta tossa tosiaan on jalkatappien lisäksi kengät aika kovilla. Toi ei muutenkaan ole mikään ratapyörä, mutta uskoisi nyt kallistuvaran riittävän kun minäkään mikään Rossi ole...

Renkaasta sen verran, että toi tosiaan on todella liukas, ja lähtee mutkassa helposti kaasulla slaidiin. Siinä oli pitkän matkaa puhdasta asfalttia, mutta toi pilot road on tosiaan ihan saippuaa...
Nyt oikeasti sen ajoasennon opetteluun heti, tai vauhtia pois reilusti kun oot vielä hengissä. Jos sulla banditissa raapii tapit maata ja olet aloittelija, kuten nimimerkistä voi päätellä, olettaisin, että olet juuri siinä rajoilla että siirryt darwin-kerhoon.

Omalla kohdalla päätös radalle lähdöstä ja ajamisen opettelusta tuli siitä hetkestä kun pariin kertaan jalkatapit raapi kadulla maahan. Radalla on kenkä ottanu maahan tuon jälkeen kahdesti, ja molemmilla kerroilla oli asento jäänyt mutkassa vituralleen. Jotain kertoo, että nykyisis vauhti on apparalla n. 20 sekkaa/kierros kovempaa kuin silloin kuin pyörän osat raapi maahan.
 
Todellakin jos kengät ja tapit raapii maata kadulla, niin ajoasento on 101% päin hanuria. Niitä kenkiä ei tapeilla pidetä sisäkurvin puolella kantapään ja keskiosan varassa (tourinki tyyli), vaan "pallonivelen" ja varpaiden seutuvilla, nilkat nilkkasuojaa vasten. Tuo tappien raapiminen kertoo jo liiallisesta kallistuskulmasta.

Persettä pois jakkaralta yhden kankun verran, yläruumis matalaksi hartioita myöten, pää osottamaan peiliä nähden ja muu ruumis samaan suuntaan ja katse mutkan lävite. Tuon operaationin himmaamisen jälkeen ei pitäisi mopo olla lähellekkään yhtä kallistettuna mennäkseen samaa nopeutta mutkan lävite kuin ennen. Samalla renkaissa on enempi pitovaraa ja virheille jää enempi pelivaraa.


Jos meni täysin päin persettä niin korjatkoon joku minua kokeneempi.
 
Vaikka pidänkin erittäin paljon sorateillä sladittelusta, yllättävä sutaisu voi olla todella epämiellyttävää. Kerran lähdin porukoiden pihasta, heidän tietenkin katsellessa, ylämäkeen ja oikealle kaartaen, kuten aina erittäin varovasti ja tasakaasulla. Niinpä vain alkoi takanen sutia kesken kaarteen, oikealla jalalla vähän tukea maasta ja mahdollisimman hillitysti pyörä suoraan...
 
Todellakin jos kengät ja tapit raapii maata kadulla, niin ajoasento on 101% päin hanuria. Niitä kenkiä ei tapeilla pidetä sisäkurvin puolella kantapään ja keskiosan varassa (tourinki tyyli), vaan "pallonivelen" ja varpaiden seutuvilla, nilkat nilkkasuojaa vasten. Tuo tappien raapiminen kertoo jo liiallisesta kallistuskulmasta.

Persettä pois jakkaralta yhden kankun verran, yläruumis matalaksi hartioita myöten, pää osottamaan peiliä nähden ja muu ruumis samaan suuntaan ja katse mutkan lävite. Tuon operaationin himmaamisen jälkeen ei pitäisi mopo olla lähellekkään yhtä kallistettuna mennäkseen samaa nopeutta mutkan lävite kuin ennen. Samalla renkaissa on enempi pitovaraa ja virheille jää enempi pelivaraa.


Jos meni täysin päin persettä niin korjatkoon joku minua kokeneempi.
Juurikin näin koetan parhaani mukaan ajaa. Kaikenlaisia opetusvideoita katottu, joten luultavasti ainoa raktaisu on kipaista radalle treenaamaan ajoasentoa kuten Nitrous totesikin. Hieman vaan mietityttää tuo 600 bandiitti ja varsinkin tuo liukas takanen radalla...

Ja mikään erityinen hiekkakasa ei ollut kyseessä, vaikka niin saatoin innostuksissani antaa ymmärtää. Lähinnä kyseessä oli tien reunaan juovaksi muotoutunut hiekkavalli.
 
Todellakin jos kengät ja tapit raapii maata kadulla, niin ajoasento on 101% päin hanuria. Niitä kenkiä ei tapeilla pidetä sisäkurvin puolella kantapään ja keskiosan varassa (tourinki tyyli), vaan "pallonivelen" ja varpaiden seutuvilla, nilkat nilkkasuojaa vasten. Tuo tappien raapiminen kertoo jo liiallisesta kallistuskulmasta.

Persettä pois jakkaralta yhden kankun verran, yläruumis matalaksi hartioita myöten, pää osottamaan peiliä nähden ja muu ruumis samaan suuntaan ja katse mutkan lävite. Tuon operaationin himmaamisen jälkeen ei pitäisi mopo olla lähellekkään yhtä kallistettuna mennäkseen samaa nopeutta mutkan lävite kuin ennen. Samalla renkaissa on enempi pitovaraa ja virheille jää enempi pelivaraa.


Jos meni täysin päin persettä niin korjatkoon joku minua kokeneempi.
Juurikin näin koetan parhaani mukaan ajaa. Kaikenlaisia opetusvideoita katottu, joten luultavasti ainoa raktaisu on kipaista radalle treenaamaan ajoasentoa kuten Nitrous totesikin. Hieman vaan mietityttää tuo 600 bandiitti ja varsinkin tuo liukas takanen radalla...

Ja mikään erityinen hiekkakasa ei ollut kyseessä, vaikka niin saatoin innostuksissani antaa ymmärtää. Lähinnä kyseessä oli tien reunaan juovaksi muotoutunut hiekkavalli.
Mulla meni toissavuona ekaa kertaa radalla Kemorassa ajanneena molemmat alpparin bootsin kärjet puhki. En tajunu ollenkaan miten niitä popoja pidin tapeilla ja ajoki oli jotenkin "kiemuraisen" oloista.

Sitten vasta pyysin kaveria seuraamaan ja kertomaan missä menee väärin. Sano varikolla tyylikkäästi että ylävartalo on solmussa, kengät laahaa lattiata ja ajo näytti hitaalta.  
biggrin.gif
biggrin.gif



Jos sulla eioo luottoa yhtään nykysiin renkaisiin, niin aivan turha lähteä niillä mihinkään. Hanki setti PP 2CT, Diablo corsa3 tai vastaava katuseos rinkulapaketti, säädä alustan painumat kohilleen esijännityksen säädöillä (etupää 32-35mm, takapää 28-32mm). Vai kuinka painava oot? Saattaa rosmon jouset olla jotkut ökylöysät progressiiviset ja ei riitä esijännityksen säädöt kuin 60-70kg kaverille.
 
Pariviikkoa sitten koin lähes vastaavanlaisen tilanteen Lempäälä-Pirkkala tiellä. En muista tien numeroa, mutta motoristien suosima pätkä, vaikkakin hiukan suorahko. Oli sitten joku hieman minua viisaampi henkilö (kenties paikallinen) asettanut tielle, keskelle mutkaa tietysti, pari siniseksi maalattua kiveä. Ihan kiva yllätyshän tuo oli, tosin se ensimmäinen teki takavanteeseen ilkeän jäljen, mutta olen kuitenkin kiitollinen tästä suosionosoituksesta.
Varmasti setä sininen, tai sitten ne oli smurffeja  
baaa.gif


Ei vaan kyllähän tuota hiekkaa ja sepeliä on tullu nähtyä viimme aikoina. Kehältä Tuusulanväylälle pohjoiseen päin oli joku kipannu kottikärrillisen sepeliä siihen mutkaan ja tänään oli varmasti saman verran Okelin ja Tapaninvainion liittymässä kehällä.
Kyllä nää oli ihan oikeita kiviä, ei smurffeja ja kyllä, siniseksi maalattuja. Koetan löytää koordinaatit viikonloppuna.
Kerronpa tähän väliin oman tarinani, jos kyseessä on se tie mikä menee Lempäälästä Pirkkalaan eli "Vanha Rantatie". Suosittu pätkä ainakin eli luultavasti sama. Kuitenkin..

Eli, tulimme Pirkkalan suunnalta Lempäälään kaverini kanssa. Pitkän matkan päässä huomasin miehen tulevan pihasta tielle, suoraan motoristien eteen jotka tulivat mutkan takaa ja he joutuivat väistämään tätä. Lähestyimme miestä ja ajattelin että ehkä hän vain haluaa päästä tien yli, joten himmasimme vauhdin n.40km/h.

Mutta ei, mies tuli seisomaan meidän kaistalle ja väistin hänet suht läheltä (tilaa ei ollut nimeksikään), peilistä katsoin ja mies katsoo perään. Siinä heräsi jo epäilyt..

Illalla alkoi puhelin soida, ja vastaajaan jätettiin viestejä
"Matti ******** tässä Lempäälän Säijästä hyvää iltaa. Ottaisitteko mahd. nopeasti yhteyttä. Kiitos hei"
En ottanut yhteyttä, yritti soittaa vielä muutaman kerran.
Tämän jälkeen hän alkoi soittelemaan isälleni (hän on pyörän haltija papereissa) ja alkoi kyselemään onko hänellä moottoripyörää, ja kuinka CF-32 rekkarisella pyörällä oltiin ajettu "ainakin kahtasataa" tänään kuudenkympin alueilla. Kerroin tietysti miten asiat on, ja isäni lopetti puhelut siihen.

Pitkin iltaa hän yritti soitella minulle ja isälleni, jättäen vastaajaan myös viestejä kuinka asia on jo viety eteenpäin, ja kuinka poliisit ottavat yhteyttä huomenna. Lehteen tulisi kuulemma juttu nimen ja pyörän rekkarin kera. 23:45 taisi tulla viimeinen puhelu. Vitun kivaa kun piti seuraavana päivänä töihin mennä.

Hän oli myös soittanut isäni työpaikalle (aamulehti) ja alkanut väittämään sinne tätä samaa asiaa, ja että heidän pitäisi tehdä juttu tästä. Ihminen jolle tämä Matti oli soittanut, kertoi että hän on soitellut ennenkin ja on helvetin vaikea tapaus.

Ilmeisesti Matti oli oikeastikin soittanut poliiseille illalla, sillä hän oli soittanut Aamulehden toimitusjohtajalle keskellä yötä ja väittänyt että Aamulehti on lahjonut Suomen poliisin  
pftroest.gif
 
biggrin.gif
Poliisi oli siis varmaankin sanonut että ei voi tehdä mitään kun ei ole todisteita.

Matti jatkoi soittelua isäni työpaikalle niin tuntemattomalla numerolla kuin keskuksenkin kautta, jauhaen tätä samaa PASKAA.
Pari päivää sitä kesti, hyvä niin, sillä rikosilmoituksen teko ei ollut kaukana. Poliisit eivät meillepäin ottaneet koskaan yhteyttä.

No, näytti siltä että rauha on laskeutunut maan päälle niin Matti otti vielä viimeisen kerran yhteyttä n. viikko tapahtuneen jälkeen, jättäen vastaajaan tämmöisen viestin

""Heei onkohan siellä Tuomas **********n puhelin? Et vieläkään vastaa puhelimeesi. Toivottavasti on koska tuo numerotiedustelu kertoi niin.
Nyt voit tulla tänne Lempäälän Säijään taas ajamaan sillä Yamaha moottoripyörällä todella kovia nopeuksia. Meillä on täällä nopeuskamerat valmiina että sen kun antaa palaa. Että olemme valmiina. Kiitoksia ja hei"

Selvä peli. Ei ole kameroita näkynyt
biggrin.gif


En yhtään ihmettele, että on hermot kireällä kun porukka kyllä kelaa sitä tietä aika kovia nopeuksia päivittäin. Silti, tuollainen että tullaan hyppimään keskelle tietä ei ole kovin tervettä. Kuulostaisi kovasti siltä, että sama herra on myös noita kiviä laittanut tielle.
Paikalliset kertoivat että hän on ollut joskus käräjilläkin lyötyään ohi ajanutta mopopoikaa sillä seurauksella, että solisluu sanoi sopimuksensa irti  
kaboom.gif

Poliisin tuttuja siis.

Osoitetta, puhelinnumeroa tai koko nimeä en halua kertoa mutta sanotaan näin että Lempäälästä tullessa siihen Vanhalle Rantatielle on vasemmalla se Mikkolan savusauna/savutorppa, siitä muutama kilometri eteenpäin niin kannattaa pitää silmät auki.

Edit: Löytyipä sattumalta kuva ajoreissuilta, joka on juuri siitä lähistöltä. Jos jollain on hyvä muisti niin painaa mieleensä Lempäälästä päin tullessa, että tämän mutkan jälkeen kovaa tangosta kiinni
biggrin.gif


dscn7010.jpg
 
Back
Ylös