Ensimmäisen pyörän hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 347956
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloittajan tilanteessa, reaalimaailman verkostojen puutteessa ja vailla selkeää tahtotilaa jostakin tietystä käyttötarkoituksesta minä tekisin seuraavasti:

- Katsoisin Nettimotosta jonkun Suzuki SFV650 Gladiuksen seuraavista syistä:
- Riittävän uusi ja näitä löytyy alle 5000 rahan liikkeistäkin
- Aikanaan aloittelijoiden testivoittaja Performance Bikes-lehdessä
- Tekniikka vakiintunut ja riittävä suorituskyky kruisailuun, mutkanautiskeluun ja vaikka ratakokeiluihinkin jos huvittaa
- Vakuutukset tuskin räjäyttävät pankkia (käy katsomassa rekisterinumerolla useammasta firmasta ensin)
- Hommaisin mielellään mahdollisimman vakiona (pleksi ja putket eivät nyt yleensä mitään haittaa mutta pääkallovinyyli tankissa on varoitusmerkki, vaihdetut stongat ja kahvat kaatumisen jälkiä)
- Jos ei kestä riskiä niin ostaisin liikkeestä liikkeestä ja syynäisin tarkkaan renkaat ja huoltohistoria, seuraavista syistä:
- Jos huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, kävelisin pois ja etsisin toisen
- Jos öljynvaihto on juuri tulossa niin pyydä vaihtamaan ennen myyntiä. Jos venttiilien säätö on alle 5000km päässä niin kysy mitä maksaa ja tingi hinnasta edes vähän.
- Jos pyörään tulee hetimiten jotakin fataalia, voit asioida liikkeen kanssa
- Renkaiden pitää olla vähintään kohtuulliset eikä littanaksi kuluneet tai taas tingitään uudet kumit alehintaan alle
- Jarrupalat eivät mahdottomia maksa mutta ketjut / rattaat jotakin maksavatkin, pyydä lausunto
- Jos pyörän hinnasta ei neuvotella (tai vaikka neuvotellaan) niin vähintään 30% alennus kypärän tarrahinnasta saatava, sellainen kypärä jossa on pinlock-visiiri (kaksi visiiriä toisissaan kiinni, ei huurru).
- Ajovarusteita vielä hansikkaat kaupasta mukaan ja sitten joko kaupasta tai tori.fi / muu vastaava loput ajovarusteet
- Osta ketjurasva ja opettele lisäämään sitä aika ajoin.
- Jos olet paikkakunnalta jossa vaikuttaa jokin yleinen moottoripyöräkerho, kysäise miten pääsee liittymään mukaan, monesti saa tosielämän neuvoja, huoltotiloja ja tapahtumia. Öljynvaihtokin on kiva tehdä kunnon tiloissa ja säkällä löytyy rengaskone sekä opastusta sen käyttöön. Tähän mennessä olen itse liittynyt kahden asuinkaupunkini kerhoihin eikä kummassakaan tarvinnut edes tappaa ketään että pääsi jäseneksi.

Tällä pitäisi päästä pyöräilyn alkuun n. 6000e kokonaisbudjetilla josta maksaa jo vähän ekan vuoden vakuutuksia, SFV voi kuitenkin olla alle viiden tonnin pyörä. Vuoden päästä jos maittaa isompi tai erilaisempi pyörä, niin tuskin yli tonnia tulee myyntihinnassa takkiin jos saat yksityiselle menemään.

Jos kestät riskiä ja on rohkeutta niin samalla rahalla saat yksityiseltä vähemmän ajetun ja paremmin varustellun, eipä näihin "yleensä" mitään fataalia tule ja myyneen liikkeen kanssa takuuasiointi on myöskin liikkeestä riippuvaista (tältäkin foorumilta löytyy juttuja monista firmoista ja useista vieläpä sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia) joten liikkeestä osto ei ole automaattisen autuuden tae, rahaa menee kyllä enemmän.

Viisi tonnia 15 vuotta vanhasta pyörästä on toki melko lailla rahaa, mutta jos massit eivät veny uuteen niin johonkin on raja vedettävä. Eihän 9000 euroa uudesta SV650:sta ole hirvittävästi enemmän rahaa kuin 5000-6000e, tällä ajatuksella saat kuitenkin kategorian kalleimmat rajattua pois.

Itsehän olen toki kova tinkimään ja tämä on vain minun mielipiteeni. Enkä tietenkään itse tee niinkuin sanon, vaan ostan aina halvimman mahdollisen kiulun ja sitten meneekin aikaa, rahaa ja tupakkia sitä korjaillessa. Tätä en tosin suosittele kenellekään jota ajaminen kiinnostaa enemmän kuin rassaaminen.

Loppupeleissä jokainen valitsee oman taivaansa ja helvettinsä. Pyörää voi aina vaihtaa ja rahalla siitä selviää. Tärkeintä on se, että hommaat sellaisen pyörän joka miellyttää sinua itseäsi juuri nyt. Muuten voi jäädä ajot vähäiselle ja menee ne "fiksusti" käytetyt rahat haaskeelle.

Noita uusiakin pyöriä kannattaa katsella, jos sellainen pätkällä mahtuu kuukausibudjettiin. Kymppitonnin molemmin puolin löytyy uutta tuon segmentin pyörää japanilaisilta ja Triumphilta. Ja kiinalaisiltakin toki…

Uusi on aina uusi, renkaat on mintissä ja takuutakin on.

Eihän sillä ole väliä paljon se eka pyörä maksaa. Jos teet hyvät kaupat, ajat vuoden tai pari kunnes tajuat, että pyörä vääränlainen tai ettei mopottelu ole sun juttu, niin eniten teet tappiota ajokamoilla ja kortilla jälkimmäisen kohdalla.

Toki jos liikkeestä hakee pyyntihintaan sen lähimmän pelin, niin varmasti tulee tukkaan vaikka myyt heti.
Noh, rajaahan se toki ostajakuntaa jos 20k€ mopoo myyt yksityisenä :)

Pyörän lisäksi olisi tarkoitus ostaa kunnon ajovarusteet. Olen miettinyt, että niihin menisi noin 1 000€. Onko tämä huomattavasti liian vähän tai paljon vai juuri oikea määrä. En myöskään ole varma mistä niitä kannattaa käydä ostamassa, joten jos on liikkeitä Uudenmaan aluella mielessä ottaisin mieluusti suosituksia vastaan.

Uudenmaan alueella ehdottomasti Vantaan Eurobiker sekä viereinen Storm. Niistä saat kaiken mitä tarvitset. Tonni saattaa olla pikkuisen nihkeä budjetti mutta itse laittaisin siitä 300-500€ kypärään ja loput ajoasuun, saappaisiin sekä hanskoihin. Nämä tulet mitä luultavimmin päivittämään, kun kokemusta kertyy siitä mitä oikeasti haluaisit ajovarusteilta mutta eiköhän tuolla budjetilla pääse alkuun. Käytettynä katsoisin myös kaikkea muuta paitsi kypärää tai siis miksei varauksella sitäkin.

Edit: Liity jäseneksi Motorgiin niin saat lainaan yhdistyksen pyörän (Yamaha Mt-07) ilman eri korvausta ja Eurobikerista myös hyvät alennukset.

kypäriä ostetaan välillä niin ettei se sovikkaan ja jää käyttämättä lähes täysin, näitä näkyy välillä että käytetty muutama kerta ja lähes kuin uusi, silti sellaisen voi saada 150-250eurolla laatukypärän, mutta tietysti niitä ei ole usein tarjolla ja sen osto onnistuu vain jos tuntee kypärämerkin ja koon että tietää mikä merkki ja koko käy itselle.

itse olen parikin tuollaista ARAIta ostanut itse, edellisellä ajelin 10vuotta.

Oikeasti käytettyä ei kannata ostaa. tai vanhaa.

noiden gladius yms pyörien etu on se, että käytettyjen markkinoilla niistä ei haaveile ratailijat. tämä kysyntä yleensä pitää 600RR, r6 yms pyörien hintaa tonnin pari ylempänä kuin tuollaista peruspyörää joka kyllä sopii jopa paremmin normiajoon, rennompi ajoasento, persoonallisempi ja vääntävämpi kone ja kivempi arkiajossa.

paljon ajettua ei kannata ostaa ellei sitä saa pirun halvalla verrattuna vähemmän ajettuun, a koska vähemmän ajettu on helpompi myydä, varsinkin kun ajat siihen 20tonnia lisää.

kypäriä ostetaan välillä niin ettei se sovikkaan ja jää käyttämättä lähes täysin, näitä näkyy välillä että käytetty muutama kerta ja lähes kuin uusi, silti sellaisen voi saada 150-250eurolla laatukypärän, mutta tietysti niitä ei ole usein tarjolla ja sen osto onnistuu vain jos tuntee kypärämerkin ja koon että tietää mikä merkki ja koko käy itselle.

Pienipäisille löytyy naisilta kerran pidettyjä kypäriä ja muita varusteita. Ukko houkutellut ja sitten ei napannutkaan koko homma.

Ebayssa joku Saksalaisfirma myynyt edellisen vuoden värejä tosi halvalla.

katso liitettä 27077

Sitten vaan sanois kaikille, että kaikki alle viislitraset on homopatjoja... :D
Törmäsin kerran pariin kaveriin huoltoasemalla, jotka olivat liikkeellä BossHosseilla. Heitettiin siinä läppää ja kehaisin, että mun mopedilla (silloin alla Triumph Rocket 3 Touring) pääsee nätisti ajamalla jopa 7 litraan satasella maantiellä. Toinen kaveri siinä totesi, että viitisentoista taitaa mennä, mutta menkööt.

Vähän alkoi 2300cc tuntua tosissaan mopolta. :D

Oikein hyvä pyörä tuo Rocket ja miksei ensipyöräksikin kävisi. Laukuissa kulkee tavaraa, iso pleksi suojaa ja takapyörällä on "riittävästi" vääntöä.

Back