Ensimmäistä kertaa radalle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt kun on valmistautumiset pyörän osalta käyty läpi niin sitten se tärkein.

Olet tulossa ajamaan radalla, se on kuin loputon mutkapätkä ilman vastaantulijoita ja hiekkaa.
Yhdenkään kulman takana ei ole kukaan ottamassa korttia pois.
Saat ajaa omalla mukavuusalueellasi lujaa tai olla ajamatta ja nauttia vaan jokaisesta kaarteesta.
Nauti nyt,olet löytänyt itsesi juuri oikeaan paikkaan Ajaa moottoripyörää.

Minun oli tarkoitus käydä ajamassa radalla jo viime kesänä, mutta en silloin saanut sitä aikaiseksi. Tänä kesänä tavoite on sama. Olin jo päättänyt, mille ratapäivälle olen menossa ja sain järjestettyä työvuoronikin niin, että se olisi mahdollista. Nyt kuitenkin kävi niin, että tämän rataviikonlopun ensimmäisen päivän hidas ryhmä oli myyty jo loppuun. Aikaisempaa rata-ajo kokemusta minulla ei ole ja näin ollen olisin osallistunut Ajotaito 2:selle, mutta se järjestetään vain ensimmäisenä päivänä.

Ensikertalaisen ei varmaankaan kannata valita keskinopeaa ryhmää? Toiselle päivälle kyllä olisi vapaita hitaan ryhmän paikkoja, mutta saanko minä siitä mitään irti ilman Ajotaito 2:sta? Minulla ei varmaan muuta mahdollisuutta ole, kuin odottaa peruutuspaikkoja? Kyseinen ratapäivä on siis Kemoraan 27.6. ja olenkin jo Kemoran omassa topicissa kysellyt peruutuspaikkoja.

Kyllä keskinopeassa pitää olla ajolinjat jo tutut ja myös sillälailla oikeat että muut voi olettaa tietävänsä missä ajat. Vauhtiakin pitää olla jo kunnolla. Kyllä sinne hitaaseen voi hyvin mennä ilman ajotaito kakkostakin, selvitä etukäteen radan mutkat ja hae vaikka youtubesta org kemora videoita niin näet ajolinjoja.

^^ Kyttäilet ahkerasti peruutuspaikkoja, yleensä niitä on ko. ketjussa muutamia tarjolla ajankohdan lähestyessä.

Ensikertalaisen ei varmaankaan kannata valita keskinopeaa ryhmää? Toiselle päivälle kyllä olisi vapaita hitaan ryhmän paikkoja, mutta saanko minä siitä mitään irti ilman Ajotaito 2:sta? Minulla ei varmaan muuta mahdollisuutta ole, kuin odottaa peruutuspaikkoja?
Ilman ensimmäistäkään kokemusta radalla, ajaminen voi näyttää esim. videoilla helpolta ja tulee ajatus, että mitäs jos aloittaisinkin suoraan keskiryhmästä. MUTTA, kun ensimmäistä kertaa menet radalle ja tulee se 180 asteen mutka vastaan, se on uusi kokemus. Niin kuin myös ne vähän loivemmat mutkat jotka on silti todella jyrkkiä normaali tieliikenteeseen verrattuna. Varsinkin siihen suhteutettuna, että niitä edeltää suora jolla ei ole nopeusrajoitusta. Ajotaito 2:n yksi hyvä puoli on, että se asettaa ensitutustumisen nopeuden järkeväksi. Toki hitaaseen ryhmään voi mennä suoraan muutenkin jos osaa suhtautua asiaan oikein, mutta henkilökohtaisesti en suosittelisi sitä kaverilleni enkä siksi muillekaan, koska Ajotaito 2 on olemassa.

Edit: Siis keskinopeassa olet kolmen kierroksen jälkeen joko liputettu pois radalta, kaatunut / ajanut ulos (jos yritit pitää samaa vauhtia kuin muut), tai tullut itse pois koska huomaat että tuli tehtyä virhevalinta.

Pisteet kundeille siitä, että viitsivät kysyä. Säästyitte jo monelta turhalta murheelta. :thumbup:

Kiitos kaikille hyvistä ja varsinkin asiallisista vastauksista! :)Minulle ei tullut yllätyksenä se, että keskinopeaa ei suositella alottelijoille. Ajattelimpa kysyä kuitenkin.

Miten sitten näiden peruutuspaikkojen kanssa. Alkuperäinen lipunostajahan päättää sen, että aikooko hän osallistua Ajotaitoon vai ei. Mikäli peruutuspaikkalippu on sellainen, että alkuperäinen ostaja ei ole aikonut osallistua Ajotaito 2:seen tai aikoo mennä kertaamaan, onko minun mahdollista vaihtaa tätä valintaa sellaiseksi, että olisin osallistumassa ensikertalaisena Ajotaito 2:seen, kun olen tämän ko. peruutuslipun saanut itselleni?

Hieman offtopic, mutta esim. Kemorassa, onko näiden ratapäivien aikana majoituspaikat miten kiven alla vai löytyykö aina joltain joku paikka, missä punkata?

^Kaikki ensikertalaiset ovat tervetulleita Ajotaito II-kurssille huolimatta siitä mitä lipun alkuperäinen ostaja on varannut. Koulutusvalinta on kaupassa sen takia, että osaamme tuoda suurinpiirtein riittävän määrän kouluttajia paikan päälle.

Kemoralle majoitusta voi kysellä ainakin Vanhalta Meijeriltä, Huhtaniemestä, Hotelli Foxmannista tai sitten foorumilla petipaikkaa huutelemalla. Yleensä majoitus aina järjestyy jostain.

Terveisin MotOrg Ry:n koulutusvastaava.

^Kaikki ensikertalaiset ovat tervetulleita Ajotaito II-kurssille huolimatta siitä mitä lipun alkuperäinen ostaja on varannut. Koulutusvalinta on kaupassa sen takia, että osaamme tuoda suurinpiirtein riittävän määrän kouluttajia paikan päälle.

Kemoralle majoitusta voi kysellä ainakin Vanhalta Meijeriltä, Huhtaniemestä, Hotelli Foxmannista tai sitten foorumilla petipaikkaa huutelemalla. Yleensä majoitus aina järjestyy jostain.

Terveisin MotOrg Ry:n koulutusvastaava.

Tämä hyvä. Kiitoksia. :) Toivottavasti lippu löytyisi jostain vielä.

H-hetkeen ei ole kauaa. Nyt on mies ratakelpoinen varusteiden suhteen. 2-osainen nahkapuku hommattu, ns. ratasaappaat lainattu, hanskat on hyvät ja kypärä myös. Ainoa kauneusvirhe on pyörä joka nyt ei ole mikään rataraketti, mut sillä nyt mennään tiistaina hakemaan vähän ajotuntumaa. Yamaha Center tuo 2 kpl pyöriä paikalle jotka ovat vapaasti koeajettavissa koko päivän. Lisäksi paikalla on Kallio Racingin pojat opastamassa. Ehkä siitä saa jotain osviittaa seuraavaan pyörään. Actionkamera mulla on mukana joten ehkä jotain kuvia / videoo saan mun ekasta ratapäivästä jaettua. :right:

Ei sillä pyörän tyypillä ole niin väliä ekalla päivällä, no kustomila saattais olla metrkitystä. Yrität vaan tehdä mahdollisimman vähän asioita siellä radalla niin hyvä tulee. Keskity oikeisiin ajolinjoihin ja taittamaan oikeissa kohdissa. :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=ku5W1E8Wd60

Saa nauraa. Siinä on meikäläisen kohellusta viime kesältä, ekaa kertaa radalla ilman mitään koulutusta, aivan törkeän kuuma päivä ja se kaikkein syheröisin rata, no eihän siitä tullu lasta eikä paskaa :grin: Tunne oli kun olis ollu mopolla moottoritiellä... Näyttää videolta ihan köröttelyltä vaikka laskin sen minkä pystyin et ne videot missä mennään reipasta vauhtia menee oikeesti ihan perk*leen kovaa!

Ei sillä pyörän tyypillä ole niin väliä ekalla päivällä, no kustomila saattais olla metrkitystä. Yrität vaan tehdä mahdollisimman vähän asioita siellä radalla niin hyvä tulee. Keskity oikeisiin ajolinjoihin ja taittamaan oikeissa kohdissa. :thumbup:

Juu, näin juuri. Kaikkihan siellä ajaa sitä omaa kovaa, vehkeet ja taidot vaan vaihtelee kuskien välillä. :thumbsup:

Itseäni on alkanut tuo rata-ajo kiinnostamaan ja nyt kaipaisin pariin kysymykseen neuvoja/vastauksia.

1. jos/kun hankin nahka-asun rata-ajoa varten niin onko väliä 1 vai 2 osainen? Tällä hetkellä löytyy mp-asun condura tekstiilipuku ja se ei varmaan paras vaihtoehto ole radalle. "ratasaappaat" on kanssa hankinnassa. Kypärä ja hanskat löytyy ja uskoisin että ovat radalle sopivaa mallia.

2. Mikä suomen radoista olisi "paras" ekaa kertaa radalla ajavalle vai onko sillä mitään väliä? Voisi sitten kyseisen radan ratapäiville koittaa tähdätä.

Muutehan kai radalle paljon muuta tarvitse ottaa kuin juotavaa ja pyörä tankattuna mitä olen lukenut tätä topiccia?

https://www.youtube.com/watch?v=ku5W1E8Wd60

Saa nauraa. Siinä on meikäläisen kohellusta viime kesältä, ekaa kertaa radalla ilman mitään koulutusta, aivan törkeän kuuma päivä ja se kaikkein syheröisin rata, no eihän siitä tullu lasta eikä paskaa :grin: Tunne oli kun olis ollu mopolla moottoritiellä... Näyttää videolta ihan köröttelyltä vaikka laskin sen minkä pystyin et ne videot missä mennään reipasta vauhtia menee oikeesti ihan perk*leen kovaa!

On niitä pirun paljon hullumpiakin ensikertalaisia nähty. Ihan samat perusongelmat kuin 99%:lla ensikertalaisia. Rata-alueesta jää 60% hyödyntämättä, mutkiin sukelletaan aivan liian aikaisin, kaamee kaidekammo, rengasluotto hakusessa, pitkät nopeet jää ajamatta. Aika lailla vissiin jokapojan ensikokemukset.

Hauskaa näissä on se sama ku still kuvissa, luulee kiskoneensa homolujaa, kunnes katsoo itseään ja toteaa et ei stna, aivan kammottavan olosta huojuntaa.
:thumbup:

Joo seura oli sen verran kovaa ja radan syheröisyys ynnä mäkisyys pääsi sen verran yllättämään että ihan rehellisesti alko jänskättää ja ajosta katosi totaalisesti kaikki rentous. Itekkin oikeen muistan miettineeni että emmä nyt näin paska ole, sortui vähän jo yliyrittämisen puolelle ja sehän vain pahentaa asiaa...

Back