• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensipyörää etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tansku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tansku

New member
Tänä kesänä jokakesäinen mopokuume iski niin pahasti, että piti ilmottautua kouluun korttia hankkimaan.  
nixweiss.gif

Ensimmäinen pyörä pitäis kans etsiä, kriteereinä on ollu lähinnä vähintään 500 kuutiota, mielellään tämän vuosituhannen puolelta, halpa hinta... Ja jotenki nuo nakut vaan miellyttää silmää.  
inlove.gif
Tähän mennessä mieleen jääneet:

-Honda CBF
-Kawasaki ER 5
-Suzuki GS 500

Noista koneista kiinnostas tietää lähinnä viat.
biggrin.gif
Ja miten meikäläinen taipuu kyseisillä rasseilla ajamaan. (187cm/85kg)

Ajo taitaa tulevaisuudessa olla matkaa ja nurkka-ajoa... Eli melkolailla sekalaiseen ajoon.

Muita merkkejä/malleja saa (ja pitää) ehdottaa, mielellään perustelujen kera. Kuutioitakin saa olla enemmän, mutta uskoisin puolilitrasen riittävän alkuun.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen  
bowdown.gif

Kyllähän nuilla jo aloittelee ajelut. Kaverilla sattuisi olemaan juurikin ER-5 vm.98 myytävänä nettimotossa! Ajoneuvo-Id: 805268.

itse sanoisin, etä joku FZS600, 600 Hornet ,600 Bandit tai ER-6f/n ajaisi parhaiten asiansa.

Noissa on senverran ripeyttä, että ei kyllästy ihan heti kun taas nuo Gs500 ja CB500 ovat kyllä armottoman nuhaisia vaikka ihan käypiä ja _edullisia_ pyöriä ovatkin, sekä ajaa, että ylläpitää.

Noilla 600lla nakuilla onnistuu jo reissaaminenkin ihan erilailla (ohittaminen, kuormaus yms) ja ominaisuudet ei lopu ihan heti keksen kun oppii mutkiin vähän taittamaan.

Meinasin aikalailla mennä metsikköön ja meninkin kun ajoin emännän GS500lla tuossa pari kesää takaperin ja loppu ominaisuudet kesken mutkapätkällä niin pääsi hakemaan vauhtia ojan puolelta kun oli tottunut ajaa 1000RR Hondalla.

p.s: muista mennä fiiliksen mukaan, se mikä miellyttää ja sytkäyttää niin mielummin hieman enemmän rahaa siihen kun järkiääntä seuraamalla ja ensi kesänä sitten vikisemässä vaihtoa
smile_org.gif

Ja saa multa Hayabusankin ostaa josa oikein haluaa  
tounge.gif

600/650 nakubandiitti ilman muuta. Hinta/laatusuhde kohdallaan.
Vikojahan Banditissa ei ole
tounge.gif
, ja kulkuakin Suomen teille tarpeeksi.
Jos vähääkään kiinnostaa niin täältä löytyy juttua.

Itellä eka "iso pyörä" on Kawasaki ZXR 400. Ostohinta ihan mukiinmenevä, vakuutukset inhimilliset ja tehoa sopivasti ainakin tälle rupille. Kierroskonehan toi on, mutta matkakin taipuu kyllä. 0-100 jottai 4-5 sekunnin välillä. Mittariin oon ite kokeillu 225kmh. Pieni ja kevyt käsitellä.. joka toisaalta sinun tapauksessa voi olla se rajoittavakin tekijä. Ite oon 178 pitkä ja jottai 65 taitaa olla paino. Kooltaan ei juuri oo 600:sta pienempi.. ainoastaan pikkasen matalampi.

600 on tietty hyvä vaihtoehto.. kyl se teho aikalailla vielä esim. kusiaisessakin menee tuolla korvien välin ja kahvanasennon välillä
smile_org.gif
Eli ei se hanskasta karkaa jos järki mukana. Varsinkin jos 25kw ostaa.. oli se sitten oikeesti tai papereissa, mutta tuleepahan halvemmat vakuutuksetkin
smile_org.gif

Tuossa esim. eräs vaihtoehto: http://www.nettimoto.com/809654

Kokeile Street Triple tai Street Triple R...itsellä oli juuri samanlainen tilanne kesän alussa ja kävin koeajamassa
tuon Triplen...sitten ei enää tarvinnut harkita.
biggrin.gif

No kyllähän nyt vähintään tonninen pitää....No joo joo ei vais
smile_org.gif
vaik mulla on kyllä thunderace eka(katu)pyörä ja se on mun mielestä ollu ihan mukava peli ekaks
smile_org.gif
voimaa on alhaalla mukavasti eikä revi ihan niinku uudet kilokyykyt
smile_org.gif
tosin onhan noita enduro menijöitä tullut ajettua jo paljon ennen katupyörää et ei se nyt ihan eka pyörä ollu
biggrin.gif
EDIT: ainiin ja tehoohan sais olla tietenkin jo lisää
biggrin.gif

Hornetille ääni täältä - käyttäytyy säyseästi, tarvittaessa lähteekin mukavasti (mutta ei äkkipikaisesti), taipuu varmasti monenmittaiselle, taattua Honda- laatua, plus...

... edukas ja pitää arvonsa hyvin, kun sitä sitte kuitenki olet jo kohta (isompaan) vaihtamassa!  
smile_org.gif

EDIT: vihreet

Täältä myös ääni 600/650 pyörälle. Noi 500 kuutioiset 2-pyttyiset ovat aika mopoja etenkin matka-ajossa. Ne on ihan hyviä pelejä työmatka-ajoon stadissa ja harjoitteluun autokoulussa.

Bike on testannut noita vähintään kerran vuodessa. Noista jutuista saa vähän kuvaa siitä miten pyörät eroavat toisistaan.

naku-kyykky-custom-enska-matka valinta on maku ja tyyli kysymys

Ääni hornetille täältä mutta toinen hyvä vaihtoehto nakulle vois olla vaikkapa bandit.

Tänä kesänä jokakesäinen mopokuume iski niin pahasti, että piti ilmottautua kouluun korttia hankkimaan.  
nixweiss.gif

Ensimmäinen pyörä pitäis kans etsiä, kriteereinä on ollu lähinnä vähintään 500 kuutiota, mielellään tämän vuosituhannen puolelta, halpa hinta... Ja jotenki nuo nakut vaan miellyttää silmää.  
inlove.gif
Tähän mennessä mieleen jääneet:

-Honda CBF
-Kawasaki ER 5
-Suzuki GS 500

Noista koneista kiinnostas tietää lähinnä viat.
biggrin.gif
Ja miten meikäläinen taipuu kyseisillä rasseilla ajamaan. (187cm/85kg)

Ajo taitaa tulevaisuudessa olla matkaa ja nurkka-ajoa... Eli melkolailla sekalaiseen ajoon.

Muita merkkejä/malleja saa (ja pitää) ehdottaa, mielellään perustelujen kera. Kuutioitakin saa olla enemmän, mutta uskoisin puolilitrasen riittävän alkuun.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen  
bowdown.gif
itse olisin kyll jonkun 600 kannalla ensipyörää ajatellen...nuo mainitsemasi pyörät on ihan hyviä siihen autokoulu hommaan vaan kyllä 600 kanssa pääsee aika äkkiä sinuiksi kun vaan muistaa oman lähtötason taidoistaan ennenku alkaa paahtaa menemään.itsellä 600 -06 hornetti eka pyöränä 1piikin pienemmällä eturattaalla ja sliparilla ja olen äärimmäisen tyytyväinen valintaan joka suhteessa...vaan nyt olis hyvä alotteluunkin sopiva pyörä myynnissä, jos kiinnostaa enempi niin mika.hamalainen@jippii.

Melko helppo homma tuo minulle oli sen jälkeen kun olin koeajanut muutaman tuosta 600cc nakuporukasta. Ainakin tuo 600cc Bandit ja minä ei oikein tultu juttuun, vääntö puuttui alhaalta ihan kokonaan. Eihän sitä tuossa FZS 600:ssakaan paljon ole, mutta on edes jotain.

Ratkaisevaa oli minulle ihan fiilis, tuo ei tosin ollut ensipyörä, mutta melko pikainen kolmas ;). CBF 600 oli tylsä, Bandit oli tukkoinen ja Fasu oli juuri oikea minulle. Ratkaisevaa oli myös budjetti joka oli 3500 euroa, sillä ei vielä ihmeitä saa. Monsteri, SV, Hornet ja ER-6 eivät mahtuneet budjettiin, muuten olisi SV ollut vahvoilla.

Kuten jo sanottu, osta fiiliksella ja koeaja se mitä haluat ostaa. Älä osta ekaa, siis ihan oikeasti älä osta sitä ekaa jota käyt katsomassa, katsele paljon. Ota joku joka ei tykkää moottoripyöristä mukaan, säästyy rahaa. Nyt kun oppisi vielä tottelemaan omia neuvojaan, niin hyvä olisi.

Melkein uskaltaisin luvata, että valkkat minkä vain tuosta listasta maltilla ja tunteella, niin ei mene pahasti pieleen.

Banditille ääni täältä ! Mulla oli vajaat pari kesää ekana pyöränä Suskan 600 S Bandit -02. Sillä oppi ajeleen (n. 15 tkm) ja samalla pystyi miettimään mitä pyörältään haluaa. Nykyinen onkin jo ihan muuta...
cool.gif

Viissatanen alkaa tuntua todella nopeasti mopolta, kokemusta on. Itse ostin eka pyöräksi juuri GS500:sen. Itse olen 185 pitkä ja ko. pyörä on liian pieni. Osta vaan kuussatanen, ei lähde hyppysistä ja tehoa ihan eri malliin vrt 500ccm.
Ja bandiittia myös suosittelen, varsinkin uudempia 650ccm koneella olevia.

600cc Bandit ja minä ei oikein tultu juttuun, vääntö puuttui alhaalta ihan kokonaan. Eihän sitä tuossa FZS 600:ssakaan paljon ole, mutta on edes jotain.
Mitähän mahdat tarkemmin alaväännöllä tarkoittaa?
Tuonne 40-50 km/h nopeuksiin pääsee kyllä paikaltaan lähtien kaasukahvaan koskematta vaihde kerrallaan kelaten.
2-3 tonnin kierroksilla pystyy huoletta ajelemaan taajamapyörittelyä.
No eihän se toki mikään traktori ole väännön puolesta,-tuskin muutkaan kuussataset, mutta lieneekö jotain vikaa ollut koeajamassasi  
nixweiss.gif

Tee niinkuin minä ja osta heti kättelyssä joku vanhempi hyväkuntoinen tuhatkuutioinen rivinelari. Tehoa on samalla tavalla kuin nykyaikaisessa kuussatkussa, mutta antaa sen ulos paljon helpommin. Tommonen pikkupyörä jää pieneksi ekan kauden jälkeen, itse kun aloitin tuhannenkuutioisella niin seiskapökäle ois varmaan se pienin vaihtoehto, jos ei nyt ole aivan mahdottoman mukava laite vielä pienempi.

Vanhemmassa vehkeessä on se hyvä puoli, että sen voi itse korjata jos vähänkään pysyy räikkä kädessä, eikä ota niin paljon päähän jos tää nyt ei ollutkaan sun juttu ja rahalliset häviöt jäävät minimaalisiksi.

En menis kättelyssä sekaantumaan mihinkään rivinelikkoa erikoisempaan, voi käydä niin, että jää paska maku suuhun koko hommasta, kun ainakin mun mielestä tuota rivinelaria on helpoin käskyttää kun se on "automaisin". Sitten kun on vielä ajanut tommosta syntisen painavaa vanhaa kaasarikyykkyä niin jokanen uudempi pyörä tuntuu siltä maailman parhaalta
biggrin.gif

Ostat jonkun R1:n tai tonnisen gixerin, niin tehot ei lopu kesken pariin ensinmäiseen kesään. Kolmantena kesänä havittelet jo turboa.
033102beer_1_prv.gif

Noista ottaisin cbf:n

fasut on halpoja ja suht meneviä, kävisin kokeilee.

sv on jees pyörä jos ei oo pakko olla rivi peli

Back