• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensipyörää etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tansku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Luin eilen prätkälehtiä kirjastossa. Taisi olla Moto1, jossa oli pääkirjoituksessa mietteitä siitä, miten jokunen vuosikymmen sitten ajeltiin tyytyväisenä jopa 250cc pyörillä.
Koska silloin 250 cc pyörätkin kulkivat; esimerkkeinä vaikka Aprilian RS250 tai Suzukin 250 gamma. Noilla voisi ajella vielä nykyäänkin, toisin kuin nykyisillä 250 "sporttipyörillä".
Joku 15 vuotta sitten pääsin muutamia kertoja ajeleen yamaha:n tzr:llä(250 2-tahti) ja kulkihan se  
tounge.gif
Vissiin likemmäs 60hp ja painoo kevarin verran... 200 keräs mittariin melko helpon olosesti ja kiihtykin melko rivakasti... Hauska laite oli kaikin puolin  
buttrock.gif
Nuo kevyet mopot pääsevät todella oikeuksiinsa radalla. Engelsmannit väittivät, että 80-90 luvun taitteen 2-tahtisten lyömiseksi radalla vaaditaan RC30; FZR1000 on jo epävarma. Harmi, ettei tuollaisia aloittelijalle sopivia, nykyisiä satapiikkejä kevyempiä pikkumopoja enää saa valmistaa. Niitä olisi hauska pyöritellä ja ne on koneen levittyä kevyt työntää illan päälle takaisin kotiin.

Ei kannata väkisin ostaa kyykkyä jos nakua haluaa.

Kannattaapi käydä vaikka koeajokierros paikkakunnan liikkeissä niin tietää vähän, eikä ostaa ensimmäistä joka vastaan tulee.

Melko helppo homma tuo minulle oli sen jälkeen kun olin koeajanut muutaman tuosta 600cc nakuporukasta. Ainakin tuo 600cc Bandit ja minä ei oikein tultu juttuun, vääntö puuttui alhaalta ihan kokonaan. Eihän sitä tuossa FZS 600:ssakaan paljon ole, mutta on edes jotain.

Ratkaisevaa oli minulle ihan fiilis, tuo ei tosin ollut ensipyörä, mutta melko pikainen kolmas ;). CBF 600 oli tylsä, Bandit oli tukkoinen ja Fasu oli juuri oikea minulle. Ratkaisevaa oli myös budjetti joka oli 3500 euroa, sillä ei vielä ihmeitä saa.  Monsteri, SV, Hornet ja ER-6 eivät mahtuneet budjettiin, muuten olisi SV ollut vahvoilla.

Kuten jo sanottu, osta fiiliksella ja koeaja se mitä haluat ostaa. Älä osta ekaa, siis ihan oikeasti älä osta sitä ekaa jota käyt katsomassa, katsele paljon. Ota joku joka ei tykkää moottoripyöristä mukaan, säästyy rahaa. Nyt kun oppisi vielä tottelemaan omia neuvojaan, niin hyvä olisi.

Melkein uskaltaisin luvata, että valkkat minkä vain tuosta listasta maltilla ja tunteella, niin ei mene pahasti pieleen.
Mää ostin ekan pyörän mitä kävin kattomassa (ZX-9R) ja onhan se ihan passeli peli, ei kaduta pätkääkään!

Jos oikea osuu kohdalle niin mitä sitä jahkailemaan?

Mulla olis kans myynnis -99 mallin gs 500 e

Hyvä pyörä kaikin puolin mut tahtoo jo isomman
062802moto_prv.gif

Ittellä viimeisiä kusiaisia, -06 rekisteröity ZZR 600 Kawa ja voin suositella; ei kyykky mutta toisaalta puhtia ja ominaisuuksia riittää aloittelijalle ja vähän muillekin mennä kovempaakin mutkateillä, sorallakin pärjää jos ei ole ihan irtosepeliä senttikaupalla. Yksinkertaista perustekniikkaa tekniikaltaan jne., ja mun makuun komee peli; en tykkää nykyisistä heinäsirkan näköisistä tietokonepelien klooneista. Katteet suojaa tuulelta hyvin ja nakupyörät ei oo mulle
biggrin.gif

Yks tärkee pointti jäi pois, satula on matalalla ja sitä kautta jalat yltää paikallaan hyvin maahan ja toistaalta laskee myös pyörän painopistettä alemmas (verrattuna missä istutaan korkeammalla) eli helpompi ja vakaampi kurvailla...

Viissatanen alkaa tuntua todella nopeasti mopolta, kokemusta on. Itse ostin eka pyöräksi juuri GS500:sen. Itse olen 185 pitkä ja ko. pyörä on liian pieni.
Paljonkohan sulla on ympärysmittaa? Itse oon 188cm pitkä ja neljä vuotta ajellu gs500:lla ja ihan hyvin sinne mahtuu. Vyöruusu on 175cm pitkä ja 2-päällä ollaan ajeltu enemmän kuin tarpeeksi ja silloinkin mahtuu.

Muutenkin ihme juttuja täällä suomi2.. eiku orgissa ettei 5-satku riitä, jää heti pieneks, ajo-ominaisuudet loppuu mutkatiellä yms. skeidaa.

Kawasaki ZR-7S, Seven Fifty, GSX 750 ehdotus. Nyky asteikolla ei mitään raketteja edes. Koe aja 500cc tvini ja 4syl pyörä peräjälkeen.
sport05.gif

Viissatanen alkaa tuntua todella nopeasti mopolta, kokemusta on. Itse ostin eka pyöräksi juuri GS500:sen. Itse olen 185 pitkä ja ko. pyörä on liian pieni.
Paljonkohan sulla on ympärysmittaa? Itse oon 188cm pitkä ja neljä vuotta ajellu gs500:lla ja ihan hyvin sinne mahtuu. Vyöruusu on 175cm pitkä ja 2-päällä ollaan ajeltu enemmän kuin tarpeeksi ja silloinkin mahtuu.

Muutenkin ihme juttuja täällä suomi2.. eiku orgissa ettei 5-satku riitä, jää heti pieneks, ajo-ominaisuudet loppuu mutkatiellä yms. skeidaa.
Taas hyvä esimerkki siitä, kun vedetään herneet jos joku on erimieltä jonkun kanssa.

Se, että sinä olet ajellut 2-päällä GS500lla ja koet sen riittäväksi ei todellakaan tee pyörstä mitään reissupyörää kahdelle vain sen takia että sen VOI tehdä. Ollaan mekin reissattu kaksistaan Honda CBR1000RR:llä Suomessa enkä sitäkään voisi ihan hirveästi suositella siihen tehtävään, joten jos alkuperäinen kyselijä haluaa ajella vyöruusun kanssa niin en tosiaan voi suositella mitään twini 500sta siihen hommaan.

Kyllä se nyt vaan niin on, että verrattuna aikaisemmin esiteltyihin FZ6S, 650GSX, Z750 yms pyöriin nyt vaan on ominaisuuksiltaan paljon  huonompi.

Ominaisuuksista sen verran, että kannattaa käydä kokeilemassa, ei ne ominaisuudet heti lopu kesken ja varmasti voi ajaa reipasta vauhtia, itselleni vaan kävi hieman haveri siinä, kun olin aikasemmin ajannu saman tien tonnisella bladella ja vaihdoin alle vaimon gessun.

Se, että sinä sillä sahaat neljättä kautta nyt vaan kertoo, että sinulla ei pahemmin ole tarvetta muunlaiselle pyörälle mutta tuskinpa siitä tarvitsee kilahtaa jos suurin osa on sitä mieltä, että tuo GS500 on ihan hyvä perus pyörä  jolla voi välttävästi tehdä kaiken normi mopoiluun liittyvän mutta ei mitenkaan erikoisen hyvin.

plussaa
helppo ajaa ja käsitellä
edullinen hankkia ja ylläpitää
luotettava tekniikka
hyvä yleispyörä
matala istuinasento
kevyt

miinukset
tehoton
jarrut
alusta (jos ajaa vähän reippaammin)
ei tunnu tai näytä moottoripyörältä
ihme säksätys äänet
ulkonäkö

Ja nämä ovat vain minun mielipiteitä joten herneet  pois nenästä...tai no tietty jos itsetunto ei riitä niin mikäs sinä  
thumbs-up.gif

Nämä on aina huvittavia nämä ensipyöräväännöt...

On periaatteessa kahta koulukuntaa:

1: Niitä jotka suosittelee aloittamaan moposta ja vaihtamaan sitten kuukauden välein kuutiota/kahta isompaan kun taidot karttuu. Lopulta 5 vuoden kuluttua, sulla on "lupa" sitten ostaa se tonninen.

2: Toiset taas kehottaa ostamaan kerralla sen "viimeisen" ja ottamaan sen kanssa sitten iisimmin.

Itse kuulun tähän ryhmään 2.

Ensipyöräksi hankin kevarin jälkeen aikanaan uuden Yamaha FZS 1000.sen. Ajelin sillä 40 000 tyytyväistä kilometriä, joista varmaan puolet 2 päällä.
Nyt Yammu on siirtynyt kauniimmalle osapuolelle, koskapa allekirjoittanut kaipasi vaihtelua. Mutta edelleen on talossa, pelaa ja kukkuu & tehot / ominaisuudet eivät ole loppuneet kesken. Kaiken kaikkiaan koen, että sain todellakin KERRALLA rahoilleni vastinetta pitkäksi aikaa...

Varmasti on niitäkin jotka on hankkineet Busan ensipyöräksi ja mällänneet samantien itsensä & vehkeensä solmuun. Heillä lienee erillainen mielipide siitä, millainen pyörä soveltuu aloitteluun... Minusta kyse on kuitenkin lopulta siitä omasta maltista / järjen käytöstä. Jos sitä ei ole, voipi hyvinkin napsahtaa ja lujaa... ns. luonnon valinta toteuttaa itseään! Ja taas toisaalta... napsahtaa voi sillä ER500.lla ihan samaan tapaan.

Tässä asiassa, jokaisen olisi varmaan hyvä tutkiskella itseään ja omaa ajokäyttäytymistään yms. ja siltä pohjalta hankkia sitten juuri sellanen peli alle ku ite haluaa / kukkaro antaa myöden. Liikaa jos alkaa kuuntelemaan muita, tulee ostoksestakin enemmän tai vähemmän susi...  
wink.gif

Juu, toki voi isomman pyörän hommata heti, jos järki on päässä. Sitä vaan on astetta paremmat prosentit pysyä pystyssä ja hengissäkin kun aloittelee vehkeellä jolla ei oikeastaan voi tehdä mitään typerää vahingossa.

Minulle rehellisesti sanottuna GS500 hankinnan ratkaisi hinta. Kun -04 mallin pyörän sai 2800e ajettuna alta kymppitonnin, eikä vakuutuksetkaan kaada taloutta. Tottakai olisin ostanut bussin ja daineset heti, jos rahalla ei olisi merkitystä
cool.gif

Jep. Kumma hehkuttaa 600:sta edullisena, kun vertailukohta on 500:n twini.
062802moto_prv.gif

Toisaalta taas nuo jonkun ehdottamat zr7:t ym on hirveitä tankkeja 500 twinin rinnalla. Itseasiassa 600:n ja vaikka tonnisten kyykkyjenkin rinnalla.

Eikös tähän saanutkaan kirjoittaa omaa mielipidettään asiasta...
Oon melko kevyt hippiäinen, paino pikkasen päälle 80kg. En vaan itse saanut mukavaa ajoasentoa GS:n selässä. Kyllähän sillä ajeli, ei siinä, mutta mukavampiakin on. Ja miksikään raketiksi GS:ää on ihan turha väittää  
biggrin.gif
. Liikenteen rytmissä kyllä pysyy, mut paljon hauskempiakin laitteita on olemassa. Ja ainakin mulle hauskuus on mopoilussa aikaslailla tärkee juttu. Ei tuo nykyinenkään pyörä huipputehokas ole, mut mä tykkään ja se riittää mulle. Ja sen vuoksihan noita pyörämalleja on kahta vajaa miljoona et jokainen kuski löytää varmasti mieleisensä.

Nyt ois tarjolla ER-5 vuosimallia -98. Pyörä houkuttais jonku verran, mutta jos tuota ryntään pällistelemään, niin onko jotain erityistä tarkistamisen aihetta normaalien kulutusosien lisäksi?

Erkka viitoset ja vastaavat ovat monesti olleet autokoulujen pyöriä tai ensipyöriä ihmisille, jos tangonpäät on naarmuilla, moottorin poskissa naarmuja, jalkatapeissa jälkiä niin jätä pyörä siihen tai vaadi reilua alennusta.

Tarkastele myös lohkoa jos se märkii (öljyä).

Ruostetta on myös  joissakin Erkoissa ollut.

Ja myös sähkölaitteet tarkastettava huolella (on olluit joissakin sanomista)

Erkkafemma on myös vesijäähyvehje, eli astetta enemmän "hajoavia osia" kuin GS500:ssa...

Ja rumempi
wink.gif

Back