• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Epileptikko mp-satulassa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja templeton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin tuossa viime maanantaina keikalta kotiin eli 2.8.-10 reitillä Hyrylästä kotiinpäin. Silmiini osui motoristi jolla epileptisiä tahattomia lihaskouristuksia ajon aikana. Pää meni holtittomasti puolelta toiselle hyvin usein, koska epilettikoita olen tavannut paljon niin tunnistan nuo oireet hyvin pian. Sattui siinä sellainen läheltäpiti tilanne, kun tuo kouristus vänkäsi ajoradan vasempaan reunaan , hilkulla ettei ottanut keskikorokkeeseen kiinni ja ruuhkaa tietenkin helvetisti  viiden kieppeillä. Olin seurannut tuota ajelijaa jonkin matkaa joka osui jo taustapeilissä silmiin kun  seurasin. Niinpä varauduin siihen pahimpaan ja kun ohikin meni letkessa tein tilaa varalta jos jotain sattuu, mutta onneksi ei kuitenkaan. Lähinnä tulee mieleen se, että miksi yleensä ajopkortti tai ajolupa annetaan sellaisille joilla noita kouristuksia on, vaikkakin lievinä ja nopeasti ohimenevinä niin he ovat helvetinmoinen turvallisuus riski liikenteessä. Kun tuo kouristus kestää parista sekunnista viiteen sekuntiin ajassa varsin vähän, mutta liikenteessä sekin on liikaa. Tuona aikana voi sattua mitä hyvänsä ja kun ihmisen rektioaika muuutenkin on kaksi sekuntia niin ei tarvita enää mitään sairaita epilepsia ihmisiä lisänä vaarantamaan muuta likennettä. Ajoipa tuollainen epileptikko kunka hyvin tahansa mutta pienikin kohtaus ja virhe edessä voi johtaa todella suuriin tapahtumiin. Olen ehdottomasti sitä mieltä että kaikki, siis aivan kaikki joilla on epilepsia lievänä tai suurenpana poistetaan ehdoitta liikenteestä kuljettajina. Kaikilta ajolupa pois ja pakollinen tieto lääkäriltä poliisille joka valvoo asiaa. Tämä on  jo yksi keino jolla voidaan pelastaa monia ja taas monia ihmishenkiä liikenteessä jo pelkästään yhdessä vuodessa kun mittakaavana on koko maailma. Puhumattakaan meillä, onko edes asiaa tutkittu mitenkään, kuinka moni onnettomuus on johtunut epilepsiaa sairastavan aiheuttamana liikenne turmana? Minulle varsinkin on jokainen ihmishenki arvokas, ilman että sen turmelee vakavasti sairas epilepsiaa poteva kuljetta.
Ilmeisesti kaikki autoilijatkin, jotka heiluttavat päätään, käsiään, sormia, jalkoja tai muita ulokkeita esim musiikin tahdissa tai muusta syystä, ovat epileptikoita.

Minua oikeasti vaivaa minkä takia ketjun aloittaja ei ole tullut kommentoimaan enää mitään aiheeseen? Tajusiko kenties olevansa väärässä (olisi varmaan yleisesti ottaen ensimmäinen kerta .org!:n historiassa
lookaround_orig.gif
) vai eikö enää uskalla kun taisi jäädä altavastaajaksi? Kumminkin tuosta aloituskommentista henki niin syvää vihaa ko. immeisiä kohtaan että luulisi myös puolustavan omaa kantaansa.

Miusta on myös kummaa että jos kerran on ollut paljon tekemisissä epileptikkojen kanssa, niin miksei sitten oikeasti tiedä noista vaikutuksista ajokorttiin tms.

Ja juu, miulla on ihan liikaa aikaa, voin pohtia näinkin turhia juttuja.
blush.gif

Tajus varmaan, että epileptikkojen tapaaminen, kuten sano alotusviestissä ei oo sama  asia, kuin se että tietää kohtauksista oikeasti eikä vaan se minkälainen on oma mielikuva oireista.

Ei varmasti tiennyt poissaolokohtauksista, "auroista" yms. sairauteen liittyvistä asioista ja siks on vetäytynyt taka-alalle ja parempi niin.

Ja vaivaa se vähän minuakin, kun ei oo enää aloittaja kommentoimassa. Ois ollu mukava vääntää aiheesta ja kattoo, minkä verran sillä oikeesti on asiasta tietämystä.

Kyllä minun mielestä on ihan hyvä kyseenalaistaa sairaiden kuljettajien aiheuttama ylimääräinen riski liikenteessä. En nyt pysty erittelemään sairauksia toisistaan, mutta joka vuosi jokunen kuljettaja saa ajaessaan sairauskohtauksen aiheuttaen onnettomuuden.

Mielestäni ajokortin salliminen sairaille on yhtä turha liikenneturvallisuusriski kuin tarpeettoman suuren hirvieläinkannan salliminen ja ylläpito. Pieni - mutta turha riski kuitenkin.

Kuuluukohan moni epileptikon puolustaja lievää ylinopeutta paheksuviin... (?)

Kyseenalaistaminen on hyvä asia ja mietinnän arvoinen juttu. Siksihän ensimmäisen kohtauksen jälkeen pamahtaa samantien vuosi ajokieltoa, eikä lisäksi ole enää koskaan asiaa kuorma-auton rattiin, eikä minkäänlaiseen ammattiliikenteeseen tapahtuipa ajo sitten taksilla,vespalla tai muulla moottoriajoneuvolla. Kolmen vuoden kohtauksettomuuden jälkeen, jos saa kohtauksen tulee puol vuotta ajokieltoa (jos en väärin muista).

Suurin pohdinnan aihe tässä asiassa on se, että lääkärillä ei ole oikeutta (tai ei ainakaan pari vuotta sitten ollut) kertoa poliisille asiasta mitään eli vaikka kohtauksen sai ja lääkäri sano ajokiellosta niin fyysisesti ajokortti pysyi kulettajalla. Tämä on asia, mikä varmasti lisää epileptikkojen tien päällä oloa, kun kiinnijäämisen riski on minimaalinen, koska poliisi ei tiedä sairaudestasi ja on ajokortti mitä näyttää setä-siniselle.

Jokainen epileptikko pystyy vaikuttamaan omilla elintavoillaan (niinkuin monessa muussakin sairaudessa) kohtauksiin ja "käytännössä" jokaisen epileptikon sairaus on erilainen. En tiedä, mitä tasa-arvolaki tms. sanoo, jos kiellettäisiin tietyiltä sairauden sairastavilta ajokortti, johtuen tuosta saman sairauden erilaisuudesta eri ihmisten välillä.

Ite en paheksu lievää (~ +10km/h) ylinopeutta varsinkaan maantiellä, ajan sitä itekkin ja, jos tikkari heilahtaa niin siitä sitten kärsitään. Oma valinta.

Kyllä se reaktioaika yli sekunnin on. Ja siihen sitten vielä se lihasmotoriikka päälle ennekuin alkaa varsinainen jarrutus. Siis kyllä. Toi 2 sekunttia ei todellakaan ole liioittelua. Voihan sitä tietty yrittää harjoitella, mutta tuloksen näkee vasta, kun tilanne todella iskee päälle.
Tätä mä just oon pelänny, ja kun liikennettä kattelee niin toisilla se näyttää olevan ehkä paremmin luokkaa 5-15 sekuntia. Se nyt vaan on niin että jos reaktioajat on yli sekunnin luokkaa niin ihminen ei kliinisesti ottaen oo enää kunnossa, eikä sillä ole mitään asiaa liikenteeseen.

Pikaisesti Googlesta löyty tommonen testi.

Näin iltapäivän hitaassa koomassakin ajat jatkuvasti välillä 0.25-0.3 sekuntia.

Suurin pohdinnan aihe tässä asiassa on se, että lääkärillä ei ole oikeutta (tai ei ainakaan pari vuotta sitten ollut) kertoa poliisille asiasta mitään eli vaikka kohtauksen sai ja lääkäri sano ajokiellosta niin fyysisesti ajokortti pysyi kulettajalla. Tämä on asia, mikä varmasti lisää epileptikkojen tien päällä oloa, kun kiinnijäämisen riski on minimaalinen, koska poliisi ei tiedä sairaudestasi ja on ajokortti mitä näyttää setä-siniselle.
Tämä ei pidä paikkansa. Lääkärillä on oikeus ja itseasiassa velvollisuus ilmoittaa asiasta poliisille. Näin on ollut jo vuodesta 2004 lähtien.

juu ei kyllä enää uskalla venytellä niskaa pitkän ajolenkin jälkeen vaikka kuinka olisi selkä, niska tai ranteet jumissa.
Se on vaan purtava kovempaa takahampaita yhteen ja jätettävä venyttelyt heikommille(jäykkyys on voimaa).

Varsinkin kun ruuhkassa menee kaistaa laidasta laitaan yrittäen nähdä jotain, vaikka edessä olisi kuinka paljon autoja, niin keskellä kaistaa sokkona mennään jatkossa...

Pahoittelut myös koko viikon ajeluista jos joku luuli mua epileptikoksi kun mä olen ainakin rullannut koko viikon iltapäivisin uudemaan läänniä eestaas ja VENYTELLYT niskoja. Kun tuolla kyykkypyörällä ajaessa kolme tuntia, niin rupeaa vaan paikat puutumaan...
033102ass_1_prv.gif

Back