• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ER-5 ekapyöräksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mörköukko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oli mullakin tuommonen er-5 mielessä kun pyöriä (ekaa) katselin viime vuonna, ja yksi hyvä puoli siinä näytti olevan yksilöstä riippumatta= hinta
biggrin.gif

Noh pyöräksi tuli hieman "isompi" sv650, tässäkin kaupassa oli tuo euromäärä ratkaiseva tekijä. olisihan sitä voinut vaikka minkä ostaa, tuskin isompikaan olisi lapasesta lähtenyt..... Mutta ei oikein lähemmäs 20v. pyörät joista pyydetään maltaita innostaneet.

Hieman OT: Kysyttäessä koska vaihdat isompaan? tulee nykyään todettua että: tule kaupan tiskille latomaan seteleitä, niin vaikka heti!

Nimimerkillä: Kohta vuosi motoristina ja peräti ajovarusteet jo lyhennetty
buttrock.gif

Toi Erska on aloittelijalle tosi hyvä pyörä ja vielä naiselle (olen itsekin). Mulla olis tollanen parasta aikaa myytävänä joten privaviestiä vaan. Hyvä pyörä ja uudet kulutusosat.

sanoi:
Tuota mie oon ihmetelly jo viime keväästä asti, kun kehotellaan hankkimaan samantien suoraan vaikka tonninen, ettei se viissatku jää pieneks... Mitennii pieneks?!  Kyllä miusta ainakin tuossa miun erkissä ihan tarpeeks niitä tehoja on. Ei se ehkä kiihy nollasta sataan alle kolmen sekunnin, mut sou sitte. Ei sillä kuitenkaan vielä kertaakaan olla kotiloiden jalkoihin jääty. Eikä sillä tonnisella muoviluodillakaan sitäpaits lain mukaan sais yhtään sen kovempaa ajaa, ku millään muulla pienemmälläkään...

bowdown.gif

Nimenomaan.. Ite ostin aloituspyöräks juuri ER5:n. Eikä ole koneesta oikeestaan pahaa sanottavaa. Se on hyvä peli aloittaa, tosin vähän mäkisemmässä maastossa joutuu vaihtaa aika tiuhaan, mutta toisaalta se on just alotteluvaiheessa hyväkin et tulee niitten vaihteitten kanssakin roplattu
biggrin.gif

Mun mielestä se eka pyörä kannattaa olla mieluummin ehkä sitten liian "pieni" kuin yhtään liian suuri. Silloin on kuitenkin pääroolissa just se ajamisen nautinto, pääasia että mennään turvallisesti eteenpäin, eikä huippunopeus tai kiihtyvyys. Pyörää etsiessäni aloin jo iteki kallistua siihen suuntaan että samantien tonninen, ettei loppukesästä kaduta... Mutta otin kawan kuiteski loppupeleissä...Mut jos ei ole kilsoja kauheesti kakspyöräsillä ennestään niin voi se Kiwikasakin yllättää ihan positiivisesti
tounge.gif

Jos ei halua/tarvitse alle sitä "älytöntä" tehoreserviä niin voin suositella kyllä lämpimästi. En ole sillä kertaakaan jääny kotiloiden jalkoihin, eikä yksikään ohitus ole jääny kesken siksi, että olis pyörästä loppunu paukut. Eihän sellane naku ehkä pitkissä vedoissa ole mukavin mahollinen ajettava kun ei katteita ole mut jos välttelee moottoriteitä niin aivan kiva vehje...

Tosin muuta kokemusta ei ole Kawan lisäksi kuin autokoulun Honda CB500... Mutta niissä tuntuu olevan hinnoissa aina se "Hondalisä"

Mitä tulee erkin tehottomuuteen, niin lähdetään siitä että moottoripyöriä verrataan toisiinsa, eikä autoihin. Kyllähän se Erkki kiihtyy sinne motarillekin sen verran rivakasti, että perheen isännän tehokaskin auto jää taakse. Joten ei se siltä kantilta katsottuna ole tehoton. Mutta ne alaväännöt on jotka tuovat sitä ajomukavuutta lisää, ihan niinkuin tehokkaissa turbo diesel autoissakin. Niitähän siinä ei ole, jolloin joutuu kelaamaan niitä vaihteita.

Lisäksi minua suorastaan pelottaa erkin jarrujen tehottomuus. Jarrut on sitä varten että pyörä pysähtyy tilanteessa kuin tilanteesa. Pyörän levottomuus myös häiritsee minua. Pyörän keveys ja tolkuttoman kevyt ohjaus vie mielestäni ajotuntumaa. Itse kun olen hypännyt erkin sarviin ison pyörän sarvista, niin tulee mieleen ettei tuollaisella voi kunnolla oppia ajamaan mm. mutkateitä. Tämä siis ei tarkoita sitä etteikö erkki taitu todella nätisti mutkateille, vaan sitä että erkin taivuttelu mutkiin ei vaadi juurikaan taitoa. Sanokaa te jotka olette ajaneet erkillä ja siirtyneet isoon pyörään, mitenkä toi käsittely on eronnut.

Parhaimmillaan pyörä on kylillä ajaessa, esim. kun aamulla ajelen 4 km matkan töihin. Meneehän tuolla toki vähän pidemmätkin matkat, mutta pidän enemmän 9r:stäni joka menee niin ihanan rauhallisesti.

biggrin.gif

Mul on ltd 440 ja emännän kans ja tietysti lasten (kookkain on 190/109) ajellaan pitempiäki pätkiä. Kivasti sillä on pärjätty, laukku tilavuutta on vaa lisätty et saa enemmän kamaa mukaan. Kovasti saa seurata mittaria ettei tule yllätys voittoja, jopa satasen alueella.

Vanha äijjä on peliinsä tyytyväinen
062802moto_prv.gif

Ihan hyvä eka ja tokapyöräkin se Erska on - tai jos vaan kaipaa edullista pyörää, joka on edullinen käyttää. Maantieajoon oikein passeli - toki se korkeataajuinen kutina/tärinä alkaa pidemmillä matkoilla vähä rassaan. Tilatkin on kuiteski hyvät tämmöselle 186-senttisellekkin. Kiihtyhän se Erska kuitenkin täsystehoisena 5 ja puoleen sekkaa 0-100 kun antaa akierroksia eli ehtii sillä vaikkei mikään tykki ookkaan. Ajeleehan moni customeillakin, jotka on hitaampia.

Täällä yksi erkkaan tyytyväinen, vaikka ajokokemus rajoittuukin vasta toistaiseksi A-kortin ajamiseen sillä. Tykästyin kuitenkin sinä aikana pyörään paljon, ja tulihan sillä ajettuakin: käsittelyharjoituksia, maantieajoa, kaupunkiajoa.. Tuntui vain jotenkin itselle sopivalta pyörältä, etenkin kun olen suht' lyhyt ja pieni muutenkin. Haksahdinpa pyörään sen verran, että huomenna olen menossa lunastamaan sellaista itselleni omaksikin..
biggrin.gif

Itsellä oli ekana pyöränä ER-5. Vuoden ajelun jälkeen se alkoi tuntua ahtaalta, ja vaihdoin sen Yammun 900 Diversioniin. Pari kesää ajelin sillä, kyllästyin sitten kömpelyyteen ja ainaiseen pleksin kanssa taiteiluun ja vaihdoin takaisin naku-Kawaan. Nyt on alla W650, jossa on tehoja saman verran kuin Erkissä mutta ajoasento hiukan toisenlainen ja alavääntöä hitunen lisää.

Minusta ER-5 on ihan passeli peli kaupunkipyörittelyyn ja pienimuotoiseen matkailuun. Missään vaiheessa en kaivannut lisää tehoja, lähinnä alavääntöä vain olisin suonut pyörään lisää. Ajoasento ei ollut minulle paras mahdollinen, vaan jostain syystä koin pyörän hieman ahtaaksi sekä jalkojen että tangon osalta. Sama efekti oli esim. Suzukin GSX750:ssä kun kävin koeajolla.

Mulla oli ekana pyöränä tuollainen. Ei tosin ER-5 vaan vastaava CB500. Pari vuotta sillä ajoin ja hyvin ois riittänyt pidempäänkin. En vaihtanut sitä tehottomuuden takia, vaan lähinnä vaihtelun kaipuun vuoksi ja kun halusi alle uudempaa ja hienompaa. Sama syy joka kerta kun pyörä on vaihtunut
smile_org.gif

Ei tuollaisella 500:lla kuitenkaan jalkoihin jää liikenteessä. Hyvä sellaisella on aloitella
thumbs-up.gif

... Tämä siis ei tarkoita sitä etteikö erkki taitu todella nätisti mutkateille, vaan sitä että erkin taivuttelu mutkiin ei vaadi juurikaan taitoa. ...
biggrin.gif
Toihan se pointti ekaa ostaessa taitaa ollakin. Kun ei välttämättä ole taitoa, onko edes järkeä ostaa "taitoa vaativa" pyörä?

smile_org.gif
No, ei lapsikaan opi ajamaan pyörällä kunnolla ennenkuin apupyörät on otettu pois. Eli joskus se sama askel on otettava että otetaan vähän enemmän taitoa vaativampi peli. Ei kannata heti kuitenkaan sitä vaativinta ottaa. Se että pyörä on iso kuutiotilavuudeltaan ei tarkoita että se olisi juurikaan vaativampi ohjata. Tosin niissä on sitten sitä yliherkkyyttä hitaassa ajossa ja se kaasukahvan käännön seurauksien hallinta rupee olemaan ongelma. Näitä pyöriä tosin on lähinnä tyyliin mm. tonniset 10r, GSX-R ja R1 sekä muut vastaavan tyyppiset isojenpoikien mopot.... Sitten jos pyörä on iso ja raskas, niin se paino alkaa tekemään hallittavuusongelmia aloittelijalle.

Mulla on yleensä mahdollisuus valita pihasta joko er5 tai 9r. Ja aina jos menen kaupungin ulkopuolelle, niin otan MUKAVUUS syistä 9r:n. Kaupungille lähden välillä erkillä koska se 9r:n nyintä ottaa pannuuuuun.

ei opi ei
smile_org.gif

Mutta ei lapsi saakaan itseään hengiltä vaikka ajaisikin ilman apupyöriä. Taitokysymys on niin yksilöllinen, ettei ole helppo sanoa mikä on "helppo", "vähän vaativampi" tai "vaativa" kun me ollaan kumminkin kaikki erilaisia kuskeja.

Esimerkki kumminkin aiheeseen...
Itellä kokemus moottoripyörällä ajosta rajoittui yhteen autokoulun ajotuntiin (vanha kortti, halusin vain kokeilla onko järkeä ostaa pyörä, vai onko ajaminen liian hankalaa). Koulupyöränä on (kumma kyllä
biggrin.gif
) er-5:nen. Tämä viime vuoden elokuussa. No, tänä vuonna sitten ostin erkan ja tuolla ajokokemuksella ajoin sen raisiosta kotiin manseen. Se tosiasia että olen ylipäätään hengissä todistaa että erkka on todellinen noviisimopo
biggrin.gif
(koitin kaikin keinoin välttää motareita ja isoja kaupunkeja, mutta pääseekö turusta pois muuta kuin nopeesti?
tounge.gif
lisänä rokassa nokian motari ja tampereen keskusta... )

Ei nyt suoranaisesti liity erskaan eikä ehkä oikein mihinkään muuhunkaan, mutta vaimon kokeillessa er-5:stani ekan kerran ihmetteli suuresti, miksi kaasu toimii väärään suuntaan.

Eli jos ei ole ikinä ajanut edes mopolla, niin vaikeuksia voi tulla yllättävän helpoistakin asioista.

cool.gif

Er:n pahimmat puutteet on alustapuolella, se on ku pappatunturi...tehookin toki voisi olla pikku tippa lisää, mutta kyllä sillä parjää. Mutkatiellä ja kaupungissa tehot eivät itseltäni loppuneet kesken, mutta kantavuus kävi vähiin kun nainen halus kyytiin kanssa ja olis kamaakin pitänyt ottaa.

Vuoden ajeluilla tuli rahallisesti takkiin n. 400, vähemmänkin olisi riittänyt kun ei olisi tehnyt ylimääräisiä huoltotoimenpiteitä (en tiennyt vehkeen tarkkaa historiaa, mutta lopunperin hyvässä hoidossa oli ollut), joten kilometrien hinta oli ihan kohtuullinen.

Mun mielestä riittävän hauska koukuttaakseen tähän touhuun, ja vieläpä suht edullisesti. Tartteeko sitä ekassa fillarissa paljon muuta ollakaan
smile_org.gif

Niin ne pyörän hyvät ja huonotpuolet että mitä pitäs ottaa huomioon kun käytettyä kattelee??
Nyt kun on soudettu ja huovattu aihetta miksi on ihan tuikiturvallista ja sitäpaitsi järkevää aloittaa tehokkaalla katetulla pyörällä...

Kawan huonoja ominaisuuksia ei oikeastaan juuri ole. Johtuneeko sitten matalammasta viritysasteesta kuin GPZ500S, mutta ER-5:stä en ole kuullut valituksia venttiilienkään tiimoilta ja muutenhan tuo kone on konstruktiona vanha ja hyväksi havaittu. Kiva tietysti olisi jos siihen olisi normaalit huollot tehty ajallaan, mutta tässä tapauksessa sekin on vähän hifistelyä.
Pyörän pitäisi lähteä käyntiin kuitenkin melko mukisematta niin kylmänä kuin kuumanakin. Pieni kalkatus ja rallatus kuuluu asiaan, ensiövetohan on ketjulla joten siitä tämä kawamainen käynnin sivuääni. Omistajat eivät moista edes huomaa.
Tyhjäkäynti on tasaista putputusta elleivät kaasarit ole todella pahasti epäsynkassa ja koneen kuuluu vetää heti alhaalta ilman ihmettelyä, aina sinne kymppitonnin lukemiin iloisesti. Tärinä vain voi olla melkomoista jossain vaiheessa.
Keulastefat voivat vuotaa jos peli on ollut jollain keulimisharjoittelussa. Niidenkin vaihto on pieni prosessi...ja taas voi miettiä tahtooko usein keulittua peliä ostaa. Eipä se toki tässä tapauksessa ehkä muuta riko.

Muuten kiinnittäisi huomioni kulutusosiin, renkaisiin, jarrupaloihin, ketjuihin ja rattaisiin sekä hallintalaitteiden toimintaan. Harjoittelupyöränähän ER-5 on usein laskeutunut kyljelleen, yleensä hitaasta vauhdista joten jäljet nakupyörässä ovat olemattomia, mutta jos kytkin- tai jarrukahvat ovat vääntyneet, on se hivenen häiritsevää ja varmasti ehjiäkin on tarjolla. Vaijerien kunnostakin saa tässä vaiheessa jotain käsitystä. Myöskin ketjunkireys kertoo paljon - itse tutkisin tarkkaan ennenkuin ostaisin pyörää missä on ainakaan soivan kireellä ketju. Uusi motoristi ei ehkä tajua, mutta ketju missä ei ole ollenkaan välystä syö laakerit takapyörältä ja pahemmassa tapauksessa vetoakselilta joskus hyvinkin nopeasti. Löysäksikin jäänyt ketju on parempi, joskin se taas aiheuttaa turhaa nykimistä jälleen näille laakereille...

No, nyt kun on pohdittu moottoripyörän ulkoisten merkkien sanomaa liittyen syvempään olemukseen käyttökunnosta ja huolettomuudesta uudelle motoristille, ei kai tarvi sanoa kuin että - jos se on siisti ja hintaluokassaan, (www.nettimoto.com) anna palaa. Loistava ensiaskel moottoripyöräilyyn, tuosta voi vaihtaa mihin vaan...ja hei, kuka meistä nyt samalla pyörällä montaa vuotta ajaa muutenkaan
wink.gif

Se mitä noissa erkeissä on ollut ongelmana on seisontatuoen kytkin. Se kun likaantuu, aiheutuu siitä käynnistys ogelmia. Olen lukenut että useampi on sen kokenut ja itsellänikin tuntui kytkimen puhdistus poistaneen ko ongelman, mutta ei kokonaan. Näkyy virtalukko kettuilevan nykyisin. Ei anna sytkää, mutta kun renkkaa lukkoa ja starttaa niin johan lähtee mukavasti käyntiin.

Alusta on mielestäni myös ihan syvältä. Mutta mukavasti kaveri sillä näkyy pysyvän tommosessa rennossa ja vauhdikkaassa kurvailussa 9r:n perässä. (ei siis mitään tiukkoja kiihdytyksiä)

Muuten kiinnittäisi huomioni kulutusosiin, renkaisiin, jarrupaloihin, ketjuihin ja rattaisiin sekä hallintalaitteiden toimintaan. Harjoittelupyöränähän ER-5 on usein laskeutunut kyljelleen, yleensä hitaasta vauhdista joten jäljet nakupyörässä ovat olemattomia, mutta jos kytkin- tai jarrukahvat ovat vääntyneet, on se hivenen häiritsevää ja varmasti ehjiäkin on tarjolla. Vaijerien kunnostakin saa tässä vaiheessa jotain käsitystä. Myöskin ketjunkireys kertoo paljon - itse tutkisin tarkkaan ennenkuin ostaisin pyörää missä on ainakaan soivan kireellä ketju. Uusi motoristi ei ehkä tajua, mutta ketju missä ei ole ollenkaan välystä syö laakerit takapyörältä ja pahemmassa tapauksessa vetoakselilta joskus hyvinkin nopeasti. Löysäksikin jäänyt ketju on parempi, joskin se taas aiheuttaa turhaa nykimistä jälleen näille laakereille...
Mulla oli omassa erkassa niin sanotut soivat ketjut kun sen ostin liikkeestä.
En siinä huumassa huomannu moista asiaa tarkistaa.
Kerkesin sillä ajella muutaman sata kilsaa ennen ku asian tajusin ja löystin ketjut oikeaan kireyteen.
Ei siitä oo ainakaan mitään ihme ääniä sen jälkeen kuulunu ja ajettu nyt n.5000 kilsaa.
Kuinka äkkiä tollanen vetarin laakeri sitten vois mennä.
Ja tuskin mikään halpa uusia?
Pyörään oon muuten ollu tyytyväinen,tosin nyt kun jotain alkaa valkenemaan tästä harrastuksesta ja pyörien eroista,niin edellä mainitut alustan puutteet kyllä allekirjoitan,mut jostain se on alettava.
P.S. Tehot on riittäny ainakin tähän kohtaan kesää,katsotaan sit miten riittää syksymmällä.
buttrock.gif

Kyllä sen sitten huomaa kun laakeri menee, mutta voihan kokeilla eturattaalta, onko mihinkään suuntaan välystä.
Laakeri ittessään ei paljoa maksa mutta sen vaihtaminen vaatii koneen alapään purkamisen pöydälle. Ja liikkeessä teetettynä se ei ole halpaa.
Eihän se laakeri tasaisella vedolla helposti mene vaikka olisi miten kireellä, mutta jos moisella ajaa isompaan kuoppaan tai pomppuun...toisaalta, takarenkaan laakerit tuntuvat menevän yleensä ensin eikä niiden vaihto ole ollenkaan niin työlästä kuin vetoakselin laakerin.
Ja turha siitä on murehtia, jos ei hajonnut niin se on ehjä, kovaa ajoa vaan
wink.gif

mulla on er-5 ja se on minun mielestä aivan mainio peli.se on kevyt siirrellä ja ei vie ainetta kun nimeksi.Siitä tehottomuudesta mistä on täällä puhuttu niin voisin vaan sen mainita että ei sitä oo tarkotettukkaan kulkemaan 200km/h ja mitä nyt oon liikennevaloista lähteny niin eipä oo tarvinnu viimekseksi jäädä.ne jotka haluaa tehokkaan pyörän, pitää varmaan sitte ostaa sellanen pyörä että pääsee nollasta sataan kahdessa sekunnissa.joku kirjotti ylempänä että harmittaa kun motarilla erkki huutaa kierrokset 8000.no kait se nyt niissä lukemissa huutaakin.erkissä on 6vaihdetta ja niitä kaikkia voi kyllä käyttää tarpeen mukaan.vaikka ajaisin 140km/h niin ei ne kierrokset oo menny koskaan yli 5000.toiv.se oli vitsillä heitetty.tai sit joku asia on vahän pielessä.

Back