ER-6 N/F kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anttoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jepu! Tonni takana hopeisella er-6 nakulla. Vakiona ainakin toistaiseksi. Ei ongelmia  
thumbs-up.gif
. Helppoa ja kivaa kyytiä tarjoava peli, toivottavasti jatkossakin...  
062802moto_prv.gif

Noin 3200 km ajeltu, kulutus hieman alle 5 l/100km. Onkos kukaan VIELÄKÄÄN saannu sitä ohjekirjaa?
confused_orig.gif
mad.gif

Mulla ainakin on paksu opus, englanninkielinen tosin mutta kyllähän sen kans pärjäilee
smile_org.gif

Jooh. Mulle ei oo tullu
sad_orig.gif
Pyörä ostettiin jo helmikuun alussa niin sitä ei ollu vielä saatavilla. Jälleenmyyjä sano, että lähettää sen sitten
nixweiss.gif
Täytyy soitella sinne
veryangry.gif

Nakuversio tuli tuossa ostettua ja ensi viikolla varmaan pääsee tien päälle. Jossain vaiheessa varmaan pitäisi hommata sivu-/takalaukkuja, kaatumatapit ja mahdollisesti visiiri. Onko hyviä ehdotuksia mistä tuollaisia saisi suhteellisen edullisesti? Tai onko joku merkki/malli, joka erityisen hyvin sopii juuri tähän pyörään?

Nakuversio tuli tuossa ostettua ja ensi viikolla varmaan pääsee tien päälle. Jossain vaiheessa varmaan pitäisi hommata sivu-/takalaukkuja, kaatumatapit ja mahdollisesti visiiri. Onko hyviä ehdotuksia mistä tuollaisia saisi suhteellisen edullisesti? Tai onko joku merkki/malli, joka erityisen hyvin sopii juuri tähän pyörään?
SW-Motechillä on sivulaukkukiinnikkeet ER-6siin. Niihin saa sitten kaikensorttista laukkua Givin ja Kapan tekeleistä lähtien.

Itse laitoin R.M.Heinolta tilaukseen nuo ja niihin SW:n omat pehmeät laukut. Luulen että kovat laukut muuten aika sirossa pyörässä on melko katastrofi ulkonäöllisesti. Halvempiakin nuo pehmeät, tosin sitten lukittavuus jää pois.

Telineet itsessään on sellaista mallia jota ei juuri huomaa kun laukut on irti.

SW:n kataloogissa on kuva nakumallista noiden pehmeiden laukkujen kanssa. Sivu 55. Linkki

Tervehdys!
onko kukaan laittanu Er-6 sliparia, olen itse ajatellut moisen homman tehdä, mutta mites toi lambda, onko slipareissa sille paikka, vai miten ihmeessä se kiinnitetään, kun kai se kuitenkin pitäs sinne jättää.
nixweiss.gif

Leo Vincen sliparista ainakin löytyy paikka tuolle anturille.

Kokemuksia 500km ajon jälkeen.

Ajoasento on pyörässä kyllä aivan loistava ja mitään "kurkotusta" ei ohjaustangosta pitämiseen tarvita eikä siten kädet väsy koska paino ei kohdistu käsiin. Kapea bensatankki reisien kohdalta, jolloin jalat saa luonnolliseen asentoon ja pois tuulen tieltä. Istuinkorkeus (790mm) ei taida olla juuri sen matalampi kuin muissakaan malleissa, vaan näyttää todellista matalammalta bensatankin muodon vuoksi. Jotenkin tuntuu myös, että kokokate sopii ainakin itselle paremmin luoden jonkinlaista turvallisuuden tunnetta ja vähän suuremmissa nopeuksissa on joku minkä taakse kyyristyä.

Pakoäänet on aika maukkaat - aivan erilaiset kuin rivi nelosissa. Moottori tuntuu vääntävän hyvin jo alakierroksilla aina 7000r/min asti (yläkierroksilla ei mitään vääntöä taida sitten löytyäkään) ja jopa kaksi päällä ajo ei tunnu mitenkään mahdottomalta. Tilaa on riittävästi, jalat ei ole liian koukussa ja sivukahvoista on helppo pitää kiinni. Ainut ongelma on liukas penkki joka liuttaa jarrutuksissa takana olijan ajajaan kiinni (kaksi viimeistä on vaimon mielipiteitä).

Parasta nykypyörissä (koskee varmaan kaikkia merkkejä ja malleja) on niiden käytös mutkissa. Nyt ei tarvi muuta kuin "kaadut" mutkaan  ja on lähinnä ajajasta kiinni paljonko uskaltaa kantata. Pyörä kyllä taittuu nätisti ilman pienintäkään vipattamista ja renkaiden uskomaton pito korostaa luottamusta kaarreajoon. Näin kun olisin edes yrittänyt 20-vuotta sitten vanhalla kolmipuolikkaalla, olisin varmaan herännyt Meilahdessa.

Vaihteet menee päälle kuin ajatus. Sama vaihtaako alas vai ylöspäin, niin yhtä täsmällisesti tuntuu toimivan joka kerta. Alussa kyllä olisi toivonut vaihdenäyttöä mittaritauluun. Peilien varret saisi olla viitisen senttiä pidemmät niin näkisi paremmin taakse.

Tuntuu hyvä kypärä olevan muutakin kuin turvallisuus asia.
Ajettuani ensimmäinen päivä skootterikypärällä (joku AGV malli)ja sen jälkeen Shoein XR-1000:lla niin ero on huima. Äänet ja tuulen suhina puolittuivat ja kypärän aiheuttama rasitus niskaan väheni selvästi (olisiko nämäkin jo tuulitunneli muotoiltuja?). Lisäksi tulevat muut edut kuten huurtumaton visiiri ja kunnollinen tuuletus.

Lisää kokemuksia kun sisäänajo on suoritettu ja päästään reilusti moottoritie nopeuksiin.

Olen haaveillut omasta pyörästä jo 30 vee ja nyt alkaa olla toteutuksen aika. Olen päätynyt Kawaan, ER-6f on hankinnassa, mut lähellä Jyväskylää ei ole edes nähtävänä tuota motskaria saatika et vois ajaa sitä.
Myyjän kanssa olen puhunut ja hän sanoo, että toi olis paras mahdollinen pyörä ekaksi pyöräksi (en ole ajanut mopoa kummemmalla vehkeellä, tai oonhan mä maantie mönkijällä huristellut
sport05.gif
), etenkin kun mulla on alaselän kanssa ongelmia, kyyti on kuulemma pehmeätä. Piikkiäkin harkitsin, mut kauppias sanoi, että ihan hyvin uskaltaa ottaa tonkin kun ei oo mikään tykki. Joku 45 (25kW) heppanenkin mulle kelpais, mutta en keksi mikä olis sit vaihtoehto. Myyjän mukaan ei oikeastaan kannata lähteä palikoita laittamaan. Uskaltaakohan ton vaan tilata ja keksiikö kukaan parempaa vaihtoehtoa.

Kaunis myyntipuhe myyjältä. Itseasiassa ER-6 kyyti ei todellakaan ole pehmeää vaan pikemminkin päivastoin. Jousitus on jopa aavistuksen kova ja koeajamistani pyöristä kovin.

Tykki pyörä ei ole mutta pärjää samanoloisten pyörien seurassa hyvin. BIKE mittasi uudessa numerossaan kiihtyvyydeksi 0-100km/h 4.05 sek ja suurimmalla vaihteella 60-140km/h 9.4 sek. jotka lienevät ihan tyydyttäviä arvoja, kun vertaa muihin vastaaviin pyöriin. Toisaalta eihän näillä täydy (eikä voikaan) täysiä kokoajan ajella, vaan vauhdin voi säädellä kaasukahvalla  
idea3.gif

Älä edes ajattele mitään piikkiä vaan osta isompi. Vaihtoehtoja on kyllä muissakin merkeissä, mutta koeajon perusteella itselle tämä tuntui heti selvästi parhaalta.

No olisko kellään sit vihjeitä pehmeämmästä pyörästä. Hinnan pitäis olla korkeintaan ton Kawan luokkaa ja uusi siksi, et ei olis heti tienposkessa jonkun vian vuoksi. Merkilläkään ei niin hirveästi ole väliä, mut customi ei mielytä. Honda kyllä on se unelma
smile_org.gif
Ainoa merkki mitä tää käpykylä myy on Yamaha, eli sillä huolto pelais täällä.

Kaunis myyntipuhe myyjältä. Itseasiassa ER-6 kyyti ei todellakaan ole pehmeää vaan pikemminkin päivastoin. Jousitus on jopa aavistuksen kova ja koeajamistani pyöristä kovin.
Toihan riippuu aika paljon kans saadoista ja kuskin painosta. UK:n Biken mukaan vakiojousitus on liiankin loysa.

Koeajonhan tuo ny ilmanmuuta vaatii etta saa kans mieleisen.

Vaimo on tuommosta katellu, sen takia on siihen tullu alustavasti perehdyttya. Testien perusteella erinomainen aloittelijan fillari.

No olisko kellään sit vihjeitä pehmeämmästä pyörästä. Hinnan pitäis olla korkeintaan ton Kawan luokkaa ja uusi siksi, et ei olis heti tienposkessa jonkun vian vuoksi. Merkilläkään ei niin hirveästi ole väliä, mut customi ei mielytä. Honda kyllä on se unelma  
smile_org.gif
Ainoa merkki mitä tää käpykylä myy on Yamaha, eli sillä huolto pelais täällä.
Omaani tyrkytän www.nettimoto.com/368341 ja varusteita löytyy tarvittaessa hyllystä esim. takalaukku + teline

Toihan riippuu aika paljon kans saadoista ja kuskin painosta. UK:n Biken mukaan vakiojousitus on liiankin loysa.

Koeajonhan tuo ny ilmanmuuta vaatii etta saa kans mieleisen.

Vaimo on tuommosta katellu, sen takia on siihen tullu alustavasti perehdyttya. Testien perusteella erinomainen aloittelijan fillari.
Ehkä näin asiantuntijapiireissä mutta väittäisin edelleen, että jousituksessa on tiettyä pintakovuutta (joka ei suinkaan ole huono asia) jota muissa ajamissani pyörissä en juurikaan havainnut. Tunnetta varmaan vahvistaa myös sopivan kova istuinosa. Kovassa jarrutuksessa ei etupää myöskään niiaa kovinkaan voimakkaasti, joka tuntuu joissain mopoissa olevan "vakiovaruste".

Alkaa lähestyä 6000 km mittariin
omg.gif
Mitähän kyseiseen huoltoon sisältyy? Meneekö takuu jos itse huoltaa?
confused_orig.gif

Alkaa lähestyä 6000 km mittariin
omg.gif
Mitähän kyseiseen huoltoon sisältyy? Meneekö takuu jos itse huoltaa?
confused_orig.gif
Takuuhan siitä taitaa noin periaatteessa mennä. Miten sitten käytännössä riippuu varmaan siitä mistä pyörän on ostanut - kaikki kauppiaat eivät ole yhtä ronkeleita tuon kanssa.

Kuudentonnin huolto ei ole mikään iso, taitaa sisältää jotain jarrujen tarkistelua ja sen sellaista. Mulla kustansi itse huoltotyö vain reilut 40 euroa.

Tarkka listaus kunkin määräaikaishuollon sisällöstähän löytyy pyörän ohjekirjasta.
Saivat muuten rämisevän katteen (F-mallin pyörän tyyppivika?) pyynnöstäni korjattua laittamalla jotain teippiä katteiden alle/väliin sopivasti. Nyt myös tuossa 4000 kierroksen paikkeilla on äänet kohdallaan.
062802jumpie_prv.gif

Pari kyssäriä, eli onko totta, että ER-kutoseen ei saa kaatumatappeja (jos saa, niin onko helpot asentaa) ja toinen on, et eikö tossa ole varatankkia
withstupid.gif

Back