Etujarru ei toimi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalase

New member
Mikäs on kun etujarrukahva ei tunnu pumppaavan mitään?
Pyörä seissyt kauan (yzf600r) ja päätin jarrunesteet vaihtaa. Kahvasta pumppausta, puristus, ilmaruuvi auki, mitään ei tule. Irroitin jarrusatulat ja männät tuntuu liikkuvan. Sen verran puristaa, että huomaa että satulat vähän ´liikkuvat´ kun jarrua painelee. Purin pääsylinterin ja puhdistin. En tiedä millainen sen kumin siellä pitäisi olla, mutta ainakin se oli ehjä. Kasasin takaisin, mutta ei vaikutusta.

Mitä epäilette? Kannattaako kumminkin tilata pääsylkän korjaussarja ja kokeilla?


Toinen kysymys, miten sen alipainepumpun pitäisi toimia tässä nesteenvaihdossa? Ostin motonetistä sellaisen ja kahteen pyörään olen kokeillut, mutta pisaraan nestettä ei vedä läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrunestesäiliön kansi auki. Kääntele ohjaustankoa niin löytänet asennon jossa kahvasta pumppaamalla saa ilmakuplia piiristä pois.

Ehkä.
 
Jarrunestesäiliön kansi auki. Kääntele ohjaustankoa niin löytänet asennon jossa kahvasta pumppaamalla saa ilmakuplia piiristä pois.

Ehkä.

Kyä mää olen sitä väännellyt ja käännellyt, mutta oikein mitään ei tunnu tapahtuvan. Se kahva on ihan lerppu, ei tunnu painetta yhtään.
 
Jos siinä on se kahvan vapaan liikkeen säätö ruuvilla tai kahvassa etäisyyssäätö, niin joskus on itselläni auttanut tuommosessa vastaavassa tilanteessa, kun on säätänyt ilmauksen ajaksi, ainakin aluksi, kahvan siten, että pääsylinterin mäntä painuu mahdollisimman syvälle. 750 Super Ténéréssä jouduin muistaakseni ottamaan aluksi jopa sen lukitusmutterin sieltä säätöruuvin välistä pois, että sain männän painumaan riittävän syvälle, että tuntumaa alkoi tulla. Sitten kun saa nesteet liikkumaan, niin voi palauttaa oikeaan säätöön.
 
Siel on pääsylkässä kupla. Tuliskohan se pois jos ruiskulla tuuttais lientä ilmanipasta väärään suuntaan?
 
Kaikista helpointa on kokeilla ilmata pääsylinterin banjopultista. Eli pumpaat vähän jarrua, minkä jälkeen pidät kahvaa pohjassa ja sitten avaat banjoa hetkeksi. Toista niin monta kertaa, että välistä ei enää tule ilmaa.
 
Tarkista onko kahvan ja jarrunestesäiliön lähellä ilmausruuvi.
Jos on, ilmaa jarrut siitä. Kaverin Z1000 hukkas etujarrut, ja kesti hetken ennenku huomattiin koko ilmausruuvi kahvan juuresta.

Ilmaa sieltä ei tullu ku kärpäsen pierun verran, mutta sekin näköjään riitti. Ja hyvä tuli.
 
Yleensä pääsylintereissä on ilmaruuvi. Aloita ilmaaminen siitä. Jarrunestesäiliö täyteen, ilmaruuvi auki ja kahva pohjaan. Nyt pitäisi kuplia tulla ulos. Kahvalla voit avittaa, jos mitään ei tunnu tapahtuvan. Kannattaa myös puristella pääsylinterin ja jarrunestesäiliön välistä kumiletkua. Näin saa usein kuplia poistumaan jarrunestesäiliön kautta.

Kun pääsylinteri on ilmattu niin aloita vasta sitten muun järjestelmän ilmaus. Jos homma jää kesken niin jätä kahva pohjaan yön ajaksi vaikka kumilenkillä kiristämällä. Näin järjestelmässä olevat ilmakuplat tai osa niistä saattavat poistua jarrunestesäiliön kautta pois.
 
Nyt on nämä kaikki ehdotetut testattu, mutta ongelma jatkuu. Pääsylinterissä ei ole ilmausruuvia.
Sylinterin sisällä siinä korkin alla mistä tulee nestesäiliöltä nestettä, oli kaksi reikää. Lähempänä kahvaa oleva oli halkaisijaltaan 2-3mm, mutta se toinen reikä (banjopultinpuoleinen) oli ihan pikkiriikkinen, korkeintaan millin halkaisija. Pitäisikö tämän olla isompi ja oli jostain syystä vain muurautunut melkein umpeen? En alkanut sitä mekaanisesti rassaamaan isommaksi etten tuhoa koko sylinteriä.

Sellainen fiilis tulee kun kahvaa painelee, että se kyllä työntää nestettä eteenpäin, mutta kun palauttaa kahvan niin se sama neste tulee takaisinpäin. :kääk:
 
Toinen kysymys, miten sen alipainepumpun pitäisi toimia tässä nesteenvaihdossa? Ostin motonetistä sellaisen ja kahteen pyörään olen kokeillut, mutta pisaraan nestettä ei vedä läpi.
Puhutko nyt painekäyttöisestä mallista?
Pitäisi tulla läpi jos ilmausruuvi on auki ja kumitutti on tiiviisti kiinni ja nestesäiliössä tavaraa ja kansikin saa olla auki.
 
Puhutko nyt painekäyttöisestä mallista?
Pitäisi tulla läpi jos ilmausruuvi on auki ja kumitutti on tiiviisti kiinni ja nestesäiliössä tavaraa ja kansikin saa olla auki.

Juuri sellainen kompuraan kytkettävä, joka imee alapäästä alipaineella nesteet läpi. Olen koittanut nyt tällä toimimattomalla jarrulla ja sitten jarruilla jotka toimii normaalisti.
 
Tarpeeksi iso kompura, ihan pikkuinen ei ehkä jaksa jaksa työntää ilmaa niin nopeesti läpi että venturi muodostaa kunnolla alipainetta. Itse olen sen kumitutin kanssa vähän huonot kaverit... Ja olen viritellyt yleensä suoraabn jonkun kirkkaan letkun nippaan, siinä on sitten omat huonot puolensa, mutta...
 
Nyt on nämä kaikki ehdotetut testattu, mutta ongelma jatkuu. Pääsylinterissä ei ole ilmausruuvia.
Sylinterin sisällä siinä korkin alla mistä tulee nestesäiliöltä nestettä, oli kaksi reikää. Lähempänä kahvaa oleva oli halkaisijaltaan 2-3mm, mutta se toinen reikä (banjopultinpuoleinen) oli ihan pikkiriikkinen, korkeintaan millin halkaisija. Pitäisikö tämän olla isompi ja oli jostain syystä vain muurautunut melkein umpeen? En alkanut sitä mekaanisesti rassaamaan isommaksi etten tuhoa koko sylinteriä.

Sellainen fiilis tulee kun kahvaa painelee, että se kyllä työntää nestettä eteenpäin, mutta kun palauttaa kahvan niin se sama neste tulee takaisinpäin. :kääk:

Sen toisen reiän kuuluukin olla pieni, koska se on jarrunesteen paluureikä. Jos mikään ehdotettu ei toimi ja jarrunestettä ei vuoda mistään, niin veikkaisin, että pääsylinteri vuotaa sisäisesti.
 
Päätetään tämäkin keskustelu ja toivotaan että joku löytää tästä avun omaan ongelmaansa.
Eli satulathan siellä olivat tukossa. Tai oikeastaan ne jarruputket mitkä yhdistää satuloiden puolet toisiinsa. Se miksi jarrusatulat liikkuivat johtui siitä että vain toisen männät liikkuivat molemmissa satuloissa kun toiselle puolelle ei neste enää päässyt.

Pääsylinterin korjaussarja siinä tuli hommattua turhaan (28€), mutta tulipahan taas jotain opittua.

Vinkkinä kaikille, vaihdelkaa niitä jarrunesteitä! Vaikka joka vuosi :D
 
Tai oikeastaan ne jarruputket mitkä yhdistää satuloiden puolet toisiinsa. Se miksi jarrusatulat liikkuivat johtui siitä että vain toisen männät liikkuivat molemmissa satuloissa kun toiselle puolelle ei neste enää päässyt.
Eli jarrusatulan puoliskoiden välinen jarrunestekanava oli tukossa?
 
Sille on syynsä miksi jarrunesteet pitäisi vaihtaa 2v välein… yksi syistä on korroosionesto.
 
Back
Ylös