• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Etujarrulevyistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja White
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mut sanoisin et ne voi ihan hyvin tehdä materiaalista joka ruostuu hiukan koska taas ajossa muutaman jarrutuksen jälkeen pinta on jälleen kirkas...
Jepjep, kitkapinta on parin jarrutuksen jälkeen kirkas, mutta loppuosa levystä ruostuu kyllä, joten jonkinlainen pintakäsittely noille pitää kyllä tehdä. Seuraavat itseteetetyt levyt ajattelin kiikuttaa sinipassivointiin. Kestää se nyt ainakin enemmän ku paljas teräs ja kitkapinnoista kuluu varmaan aika nopeesti pois.
Luulempa, että mm. aseissa käytettävä sinistysaine ajaisi asiaa aika hyvin. Voipi itse levittää eikä maksa kuin muutaman ekun putellilta.
 
On ne niin ohuet, että sorvaamaan en lähtisi. Jos haluat ja uskallat virittää, niin heittokellolla, puupalikalla ja lekalla niitä pystyy oikaisemaan, mutta omalla vastuulla tietenkin.
Heittokello tukevasti kiinni etuhaarukkaan ja etupyörää pyörittelemään. Arvot ylös esim. joka niitin kohdalta ja sitten vaan hellää kopsuttelua palikan välityksellä ja uutta mittausta perään.
Tuolla menetelmällä olen oikaissut levyt joskus. Hyvät tuli.
Oletkos ehtinyt vielä jarrutella oikaistuilla levyillä?


Vesa
Itse ajoin hyvällä menestyksellä yhden kesän. Toinen oli oikaistu, toisen jouduin uusimaan. Ei ollut mitään ongelmia toiminnassa, vaikka radallakin kävin muutaman kerran.
 
Luulempa, että mm. aseissa käytettävä sinistysaine ajaisi asiaa aika hyvin. Voipi itse levittää eikä maksa kuin muutaman ekun putellilta.
Mites noissa aseissa on tuon pintakäsittelyn laita? Aika pitkästihän ne on kuitenkin mustia vehkeitä, siis väriltään tummia? Millasen pinnan toi sinistysaine jättää tavalliseen käsittelemättömään teräkseen? Onko käsiteltävät pinnat uunitettava sen jälkeen?

En ole kuullut muusta kotitekoiskelpoisesta pintakäsittelystä kuin mustauksesta, mikä vois olla kyllä ihan hauska kokeilla sekin... Musta jarrulevy vois olla aika makee. Sinipassivointihan on nyt keltapassivoinnin "tilalle" tuleva käsittelymuoto, keltapassivoinnissa käytettävä 6-arvoinen kromi kun tulee kielletyksi EU:n toimesta.

Sinipassivoinnin jäljiltä pinnasta tulee kirkas, vähän kuin kromattu. Ei siis juuri nimeksikään sininen. Ei kestä korroosiota mitenkään mahdottoman hyvin, mutta paremmin kuin käsittelemätön pinta kuitenkin. Meni nimittäin aika rujon näköiseksi noi edelliset levyt, jotka jätin siis käsittelemättä kun oli kiire ajamaan
smile_org.gif
 
Kawasaki ZX 9R -97:ssa on kierot etulevyt, täristää ikävästi jarruttaessa. Ajattelin, että satasella / parilla korkeintaan saa uudet, mutta järkytys oli suuri. EBC:n levyt Stormilta 274,00 / kpl. Eli yhteensä 548€  
eek.gif
Tästä johtuen mieleen tuli, että voisko noita levyjä "sorvata" ? Tietääkö joku paikan jossa se onnistuisi ?
Hmm,

EBC on yliarvostettu ja kallis merkki, mun mielestä. Tekee hyviä jarrupaloja kylläkin.

Oletko tutustunut ISRään Ruotsin puolella. Saat paremmat levyt Kwaakkuusi halvemmalla.
Noh, hinta ei nyt ole järisyttävästi alempi kuin EBCllä. Mutta kumminnii.

-Hessu-
 
Ois vähän kyllä OT kysymys, älkäähän pahastuko..

Eli mikäli etujarrulla voimakkaasti jarrutettaessa pyörä täristää tai nykii, onko sillon vika aina jarrulevyissä, ts. ne on kierot, vai voiko vika olla esim. etupyörän kiinnityksissä tai kenties jarrusatuloissa, -paloissa? Kävin tossa nimittäin juuri kevään ekalla ajoreissulla talvella ostetulla pyörällä (CBR 600F -96) ja hiukan tuntuu epätasaisuutta jarrutettaessa nimenomaan etujarrulla.
 
Ois vähän kyllä OT kysymys, älkäähän pahastuko..

Eli mikäli etujarrulla voimakkaasti jarrutettaessa pyörä täristää tai nykii, onko sillon vika aina jarrulevyissä, ts. ne on kierot, vai voiko vika olla esim. etupyörän kiinnityksissä tai kenties jarrusatuloissa, -paloissa?
Ei pahastuta, aiheeseen liittyy vielä
smile_org.gif


Väittäisin että suurella varmuudella vika on kierossa jarrulevyssä tai jumiutuneissa niiteissä, mutta voisin kuvitella, että ohjauslaakerin väljyys aiheuttaa tuota myös. Mutta tsekkaa ensin niitten niittien liikkuvuus ja ruiskuttele jotain lianirrotusainetta sinne levyä heilutellen.
 
Ois vähän kyllä OT kysymys, älkäähän pahastuko..

Eli mikäli etujarrulla voimakkaasti jarrutettaessa pyörä täristää tai nykii, onko sillon vika aina jarrulevyissä, ts. ne on kierot, vai voiko vika olla esim. etupyörän kiinnityksissä tai kenties jarrusatuloissa, -paloissa? Kävin tossa nimittäin juuri kevään ekalla ajoreissulla talvella ostetulla pyörällä (CBR 600F -96) ja hiukan tuntuu epätasaisuutta jarrutettaessa nimenomaan etujarrulla.
Sen ohjauslaakerin saat testattua hyvin, kun nostat etupään ilmaan ja hitaasti käännät ohjaustankoa puolelta toiselle. Jos tuntuu pykäliä on laakereiden vaihto aiheellista.

Älä nosta emäputkesta nostavalla nosturilla, vaan koeta saada vaikka moottorin alta ylös tai kuormaliinalla rungosta tjsp.

-Hessu-
 
Kawasaki ZX 9R -97:ssa on kierot etulevyt, täristää ikävästi jarruttaessa. Ajattelin, että satasella / parilla korkeintaan saa uudet, mutta järkytys oli suuri. EBC:n levyt Stormilta 274,00 / kpl. Eli yhteensä 548€  
eek.gif
Tästä johtuen mieleen tuli, että voisko noita levyjä "sorvata" ? Tietääkö joku paikan jossa se onnistuisi ?
Hmm,

EBC on yliarvostettu ja kallis merkki, mun mielestä. Tekee hyviä jarrupaloja kylläkin.

Oletko tutustunut ISRään Ruotsin puolella. Saat paremmat levyt Kwaakkuusi halvemmalla.
Noh, hinta ei nyt ole järisyttävästi alempi kuin EBCllä. Mutta kumminnii.

-Hessu-
ISR on meillä Powerbiken maahantuonnissa. Tekevät mihin tahansa pyörään levyjä. kelluvia, puolikelluvia tai ns. korvauslevyjä ja millä offsetillä tahansa. kilpuri-gixussani olen ajanut yhden kesän täyskelluvilla rautalevyillä ja toimivat kyllä loistavasti. katukäyttöön puolikelluvat olisivat varmasti kolisemattomina paremmat. hinnat ovat hieman edullisemmat kuin ebc/brembo.
 
sanoi:
Ois vähän kyllä OT kysymys, älkäähän pahastuko..

Eli mikäli etujarrulla voimakkaasti jarrutettaessa pyörä täristää tai nykii, onko sillon vika aina jarrulevyissä, ts. ne on kierot, vai voiko vika olla esim. etupyörän kiinnityksissä tai kenties jarrusatuloissa, -paloissa?
Ei pahastuta, aiheeseen liittyy vielä
smile_org.gif


Väittäisin että suurella varmuudella vika on kierossa jarrulevyssä tai jumiutuneissa niiteissä, mutta voisin kuvitella, että ohjauslaakerin väljyys aiheuttaa tuota myös. Mutta tsekkaa ensin niitten niittien liikkuvuus ja ruiskuttele jotain lianirrotusainetta sinne levyä heilutellen.

Tutkinpa tossa päivällä sekä ohjaus- että pyöränlaakerit. Hyviltä ja ehjiltä, siis välyksettömiltä vaikuttivat. Niinpä otin tutkintaan jarrulevyt. Huoltomanuaalin mukaan levyn radiaalisuuntainen maksimiheitto saa olla 0,3mm. Vasemmanpuoleisesta levystä mittasin heittokellolla ~0,1mm ja oikeanpuoleisesta ~1,2mm heiton. Tuo heitto oli n.10 cm:n matkalla. Täristys siis johtui mitä ilmeisimmin tuosta todella suuresta heitosta.

Sain prätkätouhuja harrastavalta kaveriltani vinkin, ettei välttämättä kannata takoa levyä lekalla, vaan parempi konsti on vääntää levyä isolla jakarilla. Lopulta hampaat irvessä vääntämisen, lukuisten mittausten ja koeajojen jälkeen sain ongelmalevyn heiton kutistettua ~0,06mm:iin. Samalla vaivalla väänsin toisenkin levyn suoraksi, jonka sain arvoon ~0,04mm.

Täytyy myöntää, että ajo on kuin olisi eri pyörä alla, todella hyvin onnistui.
062802jumpie_prv.gif
Kiitokset vinkeistä, en varmaan olisi hommaan ryhtynyt ilman edellä olleita kommentteja.  
bowdown.gif
 
Back
Ylös