• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Etujarrut kateissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gsp

New member
Jaahah, kysytäänpäs täältä ihan yleisesti kun ei kawatalkista löytynyt ketään jolta olisi ajatusta herunut...

Eli:

Zetassa (zr550a) tuplalevyt siis edessä. Molemmissa levyissä paksuus jotain noin 3,7 mm (minimi 3,5 mm). Jarrupalat uudet.

Jarruja ei vaan ilmesty tekemälläkään. Ilmattu on monta monituista kertaa ja kaikki osat liikkuvat oikein hyvin. Myös kahvan puolella kaikki pitäisi olla ok. Kahva oli hetken kiinni LTD:ssä ja jarrut pelasivat hyvin.

Kun toinen putki tukitaan ja painetta ohjataan vain toiselle levylle, jarrut ilmestyvät. Tuotto kahvan sylinterissä ei siis näyttäisi riittävän.

Yksi vaihtoehto olisi tietty liian ohuet levyt ja toinen periksi antavat putket. Onko muita ehdotuksia?

Voisin muuten ostatella zetaan käypäisiä levyjä jos joku niistä haluaisi luopua. Paksuutta pitää toki olla...
 
Minulla on vastaavanlainen tilanne, tuplalevyt edessä ja jarrukahva painuu kovin syvälle.

Yksi paikka on kuluneet luistit. Luistit päästävät jarrusatulan elämään, jolloin liikerata on liian pitkä. Lisäksi vanhat satulat antavat hieman periksi.
 
Mulla oli muutama vuotta sitten Z500F... oli kiva peli... Kuitenkin ongelma ei voi olla kovin mystinen, koska järjestelmä on suht yksinkertainen...

Yleisin vika on se että yritetään ilmata jarrut ylhäältä alas... silloin kuitenkaan ei saada kaikkea ilmaa ulos, se on ehdottoman tärkeä että jarrut ilmata laittamalla alhaalta nestettä ylös pumppupullolla/jollain jolla saadaan painetta alhaalta.

Olettaen että nestettä ei valu pois niin jos ilmaus on suoritettu oikein, olettaisin että neste pääse käyttösylinterin ohi, eli sen kumit vuotaa.

Kuitenkin epäilisin ekaa sitä että siellä on vielä ilmaa.
 
Hmmm.... jaa, aika jännä juttu tuo ilmaus alhaalta ylös. Kerropas hieman tarkemmin millainen on tuo pumppupullo, mistä saa ja miten sen saa tuonne alapään nippaan kiinni niin, ettei sieltä hörpi ilmatessa ilmaa putkiin? Käyneekö pulloksi ihan vaan tavallinen pullo, jota voi puristaa?

Tarkoitat siis varmaankin, että pumppupullolla pumpataan painetta putkeen ihan niin kuin kahvallakin ja sitten ilmataan jarruletkua alhaalta ylöspäin.

Kerro hieman tarkemmin, niin testaanpa sitten.
 
Enpä ole vielä tähän päivään mennessä joutunut ilmaamaan jarruja alhaalta ylöspäin! Veikkaisin ongelman löytyvän juuri niistä jarruletkuista, jotka pullistuvat jarrupaineen takia - teräspunosletkut ovat oiva lääke siihen vaivaan! Alkuperäiset kumipallo-letkut ovat laadultaan melko onnettomia vaikkakin kalliita.
 
Jep, senpä voisi ekana testata. Perin avuliaalla pyörän kaupanneella hepulla onkin terässatsi jo odottelemassa. Se ei tosin riitä kuin jaosta alaspäin, mutta tyhjää parempi vissiin sekin.

Letkut todellakin elävät jonkin verran paineessa.
 
Joo, kokeilepa - ja teetä se puuttuva pätkä Hi-Flexissä! Uskoisin eron olevan huomattava.
 
Letkut elävät, mutta harvemmin ne pullistuvat niin paljon että jarrut katoaa (ellei niissä ole näkyvää pullistumaa).

Eli kyllä siihen tarkoitukseen käy ihan pullokin, tai sellainen tippakannu... kannuun ja nippaan liitetään klemmareilla ohut letku (sisämitta noin nipan kokoinen), sitten vaan työnnetään kamaa nipasta sisään kunnes yläkammio täyttyy... (tarvittaessa yläkammio voi tyhjentää välillä vaikka isolla ruiskeella).

Näitä tapauksia on tullut eteen muutama tässä kesän aikana...
Pyörät jossa ongelma on esiintynyt ovat mm:
GPZ900
XJ900
TL1000


Toivottavasti tästä on jotain hyötyä ;) Kerro jos se ratkaisee ongelman...
sport05.gif
 
Suosittelisin kokeilemaan alakautta ilmausta auttoi ainakin itellä hondaan. yläkautta laitoin pullollisen läpi ei auttanu vaan siitte ku mä... en uskonu itekkään ennenkuin kokeili sen jälkee jos ei toji niin letkut.
lookaround_orig.gif
 
Nohniih. Teräspunokset on nyt vaihdettu toiselle levylle ja toinen vielä odottaa teräspunosletkua. Muutos on hämmästyttävä. Entinen venyvä ja tunnoton jarru on nyt napakka ja ottaa huomattavasti ylempää.

Jahka tuo toinenkin puoli saadaan teräkselle, niin sittenpä ilmaamme vielä jarrut alakautta. Kumma jos ei ala...
 
Käy tuo jarrujen ilmaus näinkin:
Kiltiltä apteekin tädiltä suurin lääkeruisku kun löytyy (100 ml). Selitys tädille, ei en tuuppaa hassista suoneen.
tounge.gif
.
Tuolla ruiskulla on kaksi käyttöä jarruhommassa. Sillä lähtee vanhoista letkuista nesteet tosi näppärästi ja siististi. Letku kiinni ilmausnippaan, toinen pää ruiskuun ja vedetään ruiskulla nesteet pois.
Kun uudet letkut on vaihdettu, imetään ilmausnipasta jarrunesteet letkuihin. Tulee tosi nopeasti. Kun muutaman säiliöllisen on kumaalekin puolelle imaissut, alkaa ilmat olla pois ja vanhat jäljelle jääneet nesteet myös.
Lopuksi perinteinen ilmaus, yleensä ilmakuplia ei paljon enää tule. Kannattaa pitää huolta, ettei säiliö pääse tyhjäksi, se neste tulee läpi tosi nopesti.
Tuollainen ruisku maksaa alle 5 euroa ja kirkas letkuhan ei maksa paljon mitään. Eritoten yksin tehdessä loistava apu.
wink.gif
 
Back
Ylös