Etulokarin kromaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja svahnm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

svahnm

New member
Onko foorumilaisilla kokemusta osien kromauksen hintatasosta ja työn laadusta?
Pitäis jostain löytää Suzukin GT380:seen parempi etulokari tai sitten kromauttaa nykyinen.. Onko nykyisillä työnhinnoilla mitään järkeä hommassa? Pyörässä olis muuten kaikki osat alkuperäistä, joten ei viittis pilata sitä tarvikelokarilla..
confused_orig.gif

Ei se kromaus paljoo maksa. Mutta lokarin hionta on käsityötä ja voi olla arvokastakin. Jos siinä on vielä vanha kromaus päällä ja eikä pinta pahasti ruosteessa, niin voi riittää pelkkä happolioitus jolla vanha kromi poistetaan. Kromi ei peitä mitään, kaikki skraadit näkyy. Siinähän sitä on mukavaa puuhaa joulun pyhiksi kun hioo lokkarin sileäksi.  Eli työn jälki riippuu paljolti pohjatöistä.

Ei se kromaus paljoo maksa. Mutta lokarin hionta on käsityötä ja voi olla arvokastakin. Jos siinä on vielä vanha kromaus päällä ja eikä pinta pahasti ruosteessa, niin voi riittää pelkkä happolioitus jolla vanha kromi poistetaan. Kromi ei peitä mitään, kaikki skraadit näkyy. Siinähän sitä on mukavaa puuhaa joulun pyhiksi kun hioo lokkarin sileäksi.  Eli työn jälki riippuu paljolti pohjatöistä.
Muuten kuosissa, mutta lokarin etuosassa juuri näkyvimmällä paikalla kämmenen kokoinen alue kesinyt, alla ruostetta jonkin verran..

Meinaat siis, että itsekin tekemällä sais siedettävät pohjat? Lähinnä pohjatöiden oletinkin palvelussa maksavan..

Ei se ole vaikea homma. Helpointa tietenkin jos olis nauhahiomakone ja hioma kone. Onnistuu se kyllä hioma laikallakin. Ensin karkeat pois hienolla paperilla ja sitten hioma tahnalla ja narulaikalla. Ohjeena vois pitää: Mitä kiiltävämpi sen sileämpi.

itse aloitin mamman mopon swingin kiillotuksen. oletuksena oli että se olisi alumiini, mutta terästähän se on.
eli kysymys saako teräksen kestämään kiiltävänä, ilman että alkaa hapettua tai ruostua?

miten se pitäisi käsittellä että kestää kiiltävänä?
no toinen vaihtoehto on että se swingi vaan maalataan uudestaan.

itse aloitin mamman mopon swingin kiillotuksen. oletuksena oli että se olisi alumiini, mutta terästähän se on.
eli kysymys saako teräksen kestämään kiiltävänä, ilman että alkaa hapettua tai ruostua?

Luulisin, että lakkaus olis ainut keino?

tuota eilen mietittiin, mutta kaveri oli sitä mieltä että pääsee kuitenkin sen verran hengittämään lakan läpi että alkais ruostumaan
nixweiss.gif

mutta kyllä siitä ainakin kiiltävän saisi jos jaksaisi hinkata. jopa kromi pintaa vastaavan kiiltävyyden

tuota eilen mietittiin, mutta kaveri oli sitä mieltä että pääsee kuitenkin sen verran hengittämään lakan läpi että alkais ruostumaan  
nixweiss.gif

mutta kyllä siitä ainakin kiiltävän saisi jos jaksaisi hinkata. jopa kromi pintaa vastaavan kiiltävyyden
Niin, en tiedä.. Mitä mä oon nähnyt lakattuja teräspintoja (usein harjattuja), ne on ehkä hiukan tummunut ajan myötä, mutta kyllä se lakka on ruosteen estänyt.
Kiiltävänhän teräksestä kyllä saa kiillottamalla. Tein itse sellaiset hyllykannakkeet huonekaluputkesta ja lattaraudasta. Ne kun kiillotti viimeisimmäksi rättilaikalla ja Autosolilla, niin kyllä kiilsi. Vedin lakan päälle, mutta ne on sisätiloissa. Vähän arveluttaa swingissä kiveniskut ym. hiekkamömmö, jotka hieroo pintaa..

nixweiss.gif

Vähän arveluttaa swingissä kiveniskut ym. hiekkamömmö, jotka hieroo pintaa..
joo samaa mietin itsekin. kai se on tyydyttävä siihen maalaamiseen
confused_orig.gif

Moi,
Tämä keskustelu ei ole lähtenyt muovin kromauksesta, mutta kun keskustelu muovin kromauksesta on mielestäni väärällä osastolla, yleisessä keskustelussa, niin laitan tämän keskustelun jatkoksi oman kysymykseni:

voisiko joku, jolla on jo omakohtaista kokemusta mopon muoviosien kromauttamisesta kertoa kokemuksia?

- onnistuiko?
- kestääkö käytössä?
- mitä kustantaa?
- missä teit/kannattaa teettää?

Tuolla toisessa palstassa heräsi talvessa ajatus. Bemuun kromia?

t:Sarkka

Back