• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Etupää naksuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wbaum
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä niksi sen laakerin löysyyden selvittämiseksi. Eli etujarru pohjaan ja yrittää liikuttaa eestaas. Itsellä oli dukessa aikanaan juuri samanlainen vika ja ohjauslaakeri oli löysällä.
Ei muuten millään saanut tuntumaan tolla konstilla...

Mutta nyt ei naksu!  
smile_org.gif

Ohjauslaakerin kiristinrenkaaseen kun pääsi käsiksi, puoli kierrosta napsuttelin kireemmälle, ja se on siinä. Täysin äänetön ja tukeva nyt.

Millä muuten keulan saa ylös? Siis paikaltaan  
biggrin.gif
Siis tulevia huoltoja varten.

Kiitos apureille, taas kelpaa rallata
cool.gif

Itselläni oli viime kesänä VFR(-91), tein ihan simppelin tukirakennelman pinoamalla laudanpätkiä etummaisten pyttyjen pakoputkien alle. Toisella kädellä keula ilmaan keskituen varassa ja toisella kädellä laudanpätk(i)ä kunnes eturengas on pari senttiä irti lattiasta. Katteet olivat luonnollisesti irti.

En tiedä saisiko noin oikeasti tehdä, mutta kovin suurta painoa putkille ei tullut eikä niihin jäänyt minkäänlaisia jälkiä (pamput kävivät muutaman päivän huollossa välillä enkä muutenkaan pitänyt kiirettä)
biggrin.gif

Onko muuten VFR:ssä vakiona keskitukea? Jos ei niin sitten tällä vastauksella voi paiskata vesilintua
nixweiss.gif

Itselläni muuten kolmas pyörä menossa ja kaikkien etupäästä on kuulunut kovemmassa jarrutuksessa kolinaa tai naksahtelua, en ole koskaan ajatellut että kyse olisi jostain korjattavissa olevasta viasta. Omissa pyörissäni äänien kuuluminen on jatkunut samanlaisena vaikka kaikkien etuiskarit kävivät välillä huollossa ja ohjauslaakerit käytetty auki. Pitäisi varmaan ajaa enemmän tulpat korvissa niin pienet sivuäänet eivät pääsisi haittaamaan
baaa.gif

Jos löytyy tukeva koukku katosta, kattopalkki autokatoksesta tms. niin leveä kuormaliina on aika kätevä, jos ei tarvi nostaa kauhean korkealle. Kiertää liinan ohjauskolmion tai runkopalkin alta ja raksuttelee mopon ilmaan.

Taistelin samanlaisen ongelman kanssa pari viikkoa sitten. Kiristin ohjauslaakeria useaan otteeseen ja usko meinasi loppua mutta kolahdukset eivät.
Stefaremontin yhteydessä purkasin ohjauksen osat pöydälle, kierteet olivat ruostuneet ja mutterit pyöri vaikeasti, puhdistin hyvin ja uudet vaseliinit päälle.
Kolinat loppuivat siihen ja ohjaustuntuma parani.
Kertokaa nyt viisaammat, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan ohjauslaakerista/-laakereista ja/tai emäputken laakeroinnista?! Mä olen käsittänyt, että ohjauslakru/emälakru on se stongan keskellä oleva kohta, minkä päällä on se julmetun kokoinen mutteri. Itte laakerin "pesä" on siis rungossa?!

VAI?!?

Kun kävin tänään kattomassa pyörää (korjauksessa), niin asentaja sanoi että emäputken laakeri/laakerit aika sököt. Minä siihen, että vaihdetaan sitten. Mutta kun en nyt siinä huomannut kysyä, että mistä laakereista sä nyt oikein puhut. Sitten menin siitä varaosatiskille ja sanoin että lisätään emäputken laakerit tohon vikalistaan sitten. Siinä sitten varaosahemmo naputteli tietsikkaa ja sanoi että joo, kaks kappalettahan niitä menee. Mä olin että häh, okei.

Eli menikö nyt v*tuiksi? Puhuivatko varaosahemmo ja asentaja nyt eri asioista? Täytyy vielä huomenna soittaa ja kysäistä. Tyhmä minä
kaboom.gif

Edit. höpöjä.

Rakentelin itse autotalliin kattoon vahvikkeet johon junttaisn sitten ison koukun kiinni. Nyt on kesän ollut lainassa kaverilta ketjutalja kun ei oo omaa raaskinut ostaa (esim. motonet 35€
tounge.gif
). Muutamaa pärrää on nyt tallissa huollettu kun saa niin näppärästi ilmaan. Rungosta, tankin etupuolelta tai alta löytyy useimmiten jokin kohta mistä saa kuormaliinan pujotettua rungon ali / läpi josta on hyvä nostaa etupää ilmaan. Jos etupää tarvitsee pyörästä purkaa niin tuo rungosta nostaminen on oikeastaa ainut vaihtoehto.

Rakentelin itse autotalliin kattoon vahvikkeet johon junttaisn sitten ison koukun kiinni. Nyt on kesän ollut lainassa kaverilta ketjutalja kun ei oo omaa raaskinut ostaa (esim. motonet 35e  
tounge.gif
).
Eiks joku 3 euron taljaliina riittäis, kyl mopo sillä nousee? Jos kerran 35e on liikaa?  
biggrin.gif
Itseasiassa ekan kerran nostin kuormaliinalla kun käytin etuvanteen tasapainotettavana. Onnistuhan se silläkin, mutta tuo alas laskeminen ei ollut järin hallittu
tounge.gif

Ehkä mä talven aikana saan sen ketjutaljan verran kerättyä sukanvarteen jos kaveri haluaa omansa takaisin..

Back