Etupleksin modaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gepezzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Gepezzi

New member
Minkälaisilla työkaluilla etupleksiä kannattaa lähteä muokkailemaan?

Itselläni oli ajatuksena kaivella laatikosta metalliterä pistosahaan ja laittaa leikkauskohdan päälle maalarinteippiä molemmin puolin. lopuksi hienolla hiekkapaperilla jäysteet pois. Onnistuuko siisti sahaus näillä vehkeillä vai mitä työkaluja olette käyttäneet?

Vinkkejä otetaan vastaan myös siitä, miten olette saaneet piirrettyä sahausviivan, kun olette lyhentäneet pleksiä siten, että pleksi lyhenee symmetrisesti. Tuollaisen joka suuntaan käyrän kapistuksen lyhentäminen symmetrisesti vaatii hieman ennemmän ajattelua.

Onnistuu kuvailemillasi työkaluilla, kunkan lisäät viilan valikoimaan. Sahausjälkeen, kun tuppaa sen verran tulemaan epätasaisuuksia, että ennen hiekkapaperia kannattaa tarjoilla ainakin joihinkin kohtiin sitä viilaa. Sahatessa tue sahattava kohta lähelle pöydän reunaa, ettei pleksi väpätä kovasti.

En tiedä minkalainen pleksi kyseessä, mutta jos alkuperäinen yläreunan muoto kelpaa, piirrä se paperille ja siirrä paperin avulla viiva haluamaasi kohtaan. Jos alkuperäinen muoto ei käy, kiinnitä paperi tai joku ohut muovi pleksiin. piirrä sitten siihen sahauslinja keskilinjasta toiseen reunaan vaikka vapaalla kädellä. Irrota ja taita paperi tms. keskikohdalta. Leikkaa piirtämääsi viivaa pitkin niin saat ainakin puolista symmetriset. Sitten vaan askartelun tulos takaisin pleksin pintaan ja piirtämään sahausviivaa.

Sattumoisin tuli toissa iltana viimeksi itsekin sahailtua yhtä pleksiä.

Harpilla tein jäljen joka muotoili alkuperäisen muotoa ja Dremelillä surautin poikki. Homma vaatii melkoisen vakaata kättä... Reuna jää rösöiseksi, mutta santsikalla tasoittui. Sitten lyhennetty reunalista paikalleen ja avot. Onnistui OK.

Paria pleksia lyhennellyt. Eka kerta pistosahalla -> pleksi roskiin, kun halkeili. Tokalla kerralla viisastuneena Dremel + pikkulaikka ja hyvä tuli. Jäysteet tosiaan hiekkapaperilla tai hiomapalalla pois, tarpees kun hankaa niin saa sileän pinnan.

Itse olen rälläkälllä lyhennellyt, siis jossa oli katkaisulaikka.
Tulos itselle kelpasi, sattoi olla että joutui hiukan tasoittelemaan.

Onko joku yrittänyt tehdä spoileripleksiä itse? Eli vääntää plexin yläreunaa ylöspäin. Onnistuuko lämpöpuhaltimen avulla, vai vetääkö plexi sumeeksi lämmittämisestä?

Itellä olisi "ylipitkä" puigin plexi, josta voisin yläosan vääntää ylöspäin, jotta ilmavirta osuisi kaulan sijasta kypärään....

Olen lämmittänyt tavallista polykarbonaattilevystä tehtyä pleksiä kuumailmapuhaltimella. Varovasti kun on lämmittänyt, niin en ole saanut sameaksi. En kuitenkaan ole kovin jyrkälle mutkalle taivuttanut.

Voinpa vaikka kokeilla johonkin hukkapalaan isompaakin taivutusta, sittenhän näkee, kuinka käy.

Back