• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

etuputket

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkz66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jkz66

New member
Onko kellään tietoa, miten Rocketin etuputket on käsitelty?
pesin kesällä vanhalla tutulla liuotinpesuaineella tiukimpia paskoja vanteista ja keulasta, jolloin etuputkiin "syöpyi" vaaleita valumajälkiä. Olen hangannut hiomatahnoja myöten kaikella, mutta jäljet ei lähde mihinkään.
Ajattelin sitten, että siinä on lakka metallin pinnassa joka on menny piloille pohjaa myöten.
Otin pumput irti ja käsittelin NitroMorsilla. Ei tehonnu. Seuraavaksi Globe 101 maalinpoistolla, mutta ne saakelin jäljet ei häviä. Pumpuissa on joku hemmetin kova pinnoite, joka ei tunnu lähtevän kuin hiomalla.
Kokeilin yhdestä reunasta hiomapaperilla hangata ja kun tarpeeksi hinkkasin tuli metalli vastaan. Hiotusta kohdasta kun pyyhkii AutoSolilla, lähtee räsyyn mustaa, mutta muualta ei.

Joku lakantapainen siinä pinnassa on, mutta mikä ihme kun ei maalinpoistoaineet pure???
Vuosikausia olen samalla liuottimella pessy autoa ja edellistä mopoa.

Ettei siinä pinnassa olisi värjäämätön eloksointi? Se lähtee kyllä kodin putkimiehellä ja sitten voi kiillottaa jos siltä tuntuu. Eloksointi, jonka pintaa ei ole suljettu, saattaa kyllä ottaa pesuainetta tms. pintaansa.

Ettei siinä pinnassa olisi värjäämätön eloksointi? Se lähtee kyllä kodin putkimiehellä ja sitten voi kiillottaa jos siltä tuntuu. Eloksointi, jonka pintaa ei ole suljettu, saattaa kyllä ottaa pesuainetta tms. pintaansa.
Tosin paljas alupinta on pehmeämpi kuin anodisoitu. Eli sikäli ei yhtä hyvä pumpuissa jotka saavat irtokiviä ja muuta kuritusta välillä.

Ja se putkimies sitten syö alumiinia myös eli tarkkana sen uittoliuoksen ja -ajan kanssa ettei lähde muutakin kuin pintaväri. Tietty pintaväriä huljutellessa se putki syöpyy myös sisäpuolelta, jos siellä ei anodisointia ole. Paljas alu syöpyy nopeammin kuin anodisoitu.

Alumiini+kodin putkimies -> vety. Eli silviisii ilmastoidussa tilassa kannattaa hoitaa puuhat. Ei rööki huulessa tallin perällä.

Uudelleenanodisointi (myös eri värillä) on aina mahdollista, jos sulla on ne putkenpätkät irtonaisena. Säästyisit tuolta emäspaljukumihanskapelleilyltä.

Liukuputket voi hioa läpi 1200+ vesisantapaperilla. Jopa suositeltavaa jos pinta kuluneen oloinen. Luulis lähtevän valumajäljet, ellei mitään happoa ole käytetty.
biggrin.gif

Joo, putket on alun väriset ja joku väritön pinnoite.
Mulla ei ole pumput purettuna, vaan teippasin stefat ym. kun laitoin maalinpoistoa.
Pikkusen pelottaa, että pilaan putket tolla putkimiehellä.
Jos hioa meinaa, tarvis varmaan purkaa ja laittaa ne ulkoputket sorviin pyörimään, että saa siistit.

Joo, putket on alun väriset ja joku väritön pinnoite.
Mulla ei ole pumput purettuna, vaan teippasin stefat ym. kun laitoin maalinpoistoa.
Pikkusen pelottaa, että pilaan putket tolla putkimiehellä.
Jos hioa meinaa, tarvis varmaan purkaa ja laittaa ne ulkoputket sorviin pyörimään, että saa siistit.
Nyt kun olet jo kerran niitä hiomatahnalla ja myrkyillä tuhonnut niin ei sorvin ostokaan huono idea ole ;)

Ei sitä tarvi kokonaan astiaan asetella. Sekoitat viemärinpuhdistajasta ja vedestä 50:50 seoksen, kastelet paksun kankaan tai pyyhkeen tuolla liuoksella ja käärit putken siihen. Tähän sitten vaikka elmukelmua päälle, niin ei pääse kuivumaan. Tarkastat työn tuloksen vaikka viiden minuutin välein jos syöpyminen pelottaa. Ei ehdi alumiini syöpyä merkittävästi (=ei vaikuta mihinkään). Kun pinta on riittävän vapaa eloksoinnista, pitää osa pestä HUOLELLISESTI, joka puolelta.

Eikös joka jätkällä ole sorvi
cool.gif

nimim:"Kärkiväli 1200mm, Ø450"

Ei sitä tarvi kokonaan astiaan asetella. Sekoitat viemärinpuhdistajasta ja vedestä 50:50 seoksen, kastelet paksun kankaan tai pyyhkeen tuolla liuoksella ja käärit putken siihen.
Aika ärjyä kamaa. Itse olen poistanut anodisointeja pistämällä desin-pari 40% viemärinavaajaa johonkin ~5 litraan vettä ja hyvin irtosi väri jossain 5-10 minuutissa. Huomaa kyllä kun homma alkaa toimia ja palikka kuplii liemessä. Noitä rööriroopejahan löytyy aika eri vahvuuksillä - Joku Johnson merkkituote maksaa 6 kertaa enemmän ja on vain puolet halpiksen vahvuudesta.

Tuossa minulla tosiaan harjoituksissa on aina palikka ollut upoksissa eikä rättikääreessä.

Alkuperäisen miksaussuhteen taisin keksiä alkujaan jostain nettisivulta missä suomihifistit kiillottivat vahvareita sun muita kilkkeitä. Ei muistu linkki mieleen tähän hätään.

Alkuperäisen miksaussuhteen taisin keksiä alkujaan jostain nettisivulta missä suomihifistit kiillottivat vahvareita sun muita kilkkeitä. Ei muistu linkki mieleen tähän hätään.
Jostain tuommoisesta se munkin eteen tuli. Siellä oli nimenomaan 50:50. Itse käytin jotain suomalaista ainetta, hyvin tuloksin. Ei varmaan tietenkään ole pahasta aloittaa laimealla liemellä. Ja kohina alkaa kyllä heti, kun osan laittaa nesteeseen. Pikeentynyt töhnä kannattaa poistaa vaikka rasvanpoistajalla tms, ennen kylvetystä-> tuo viemärinpuhdistaja ei päde niihin. Jää sinne paskan alle eloksoinnitkin.
Ja edelleen; HUOLELLINEN pesu, mielellään kylmällä vedellä. liotuksen jälkeen. Pintaan jäävä aine aiheuttaa vetyhaurastumista ja voimakasta hapettumista..

Tosin paljas alupinta on pehmeämpi kuin anodisoitu. Eli sikäli ei yhtä hyvä pumpuissa jotka saavat irtokiviä ja muuta kuritusta välillä.

Ja se putkimies sitten syö alumiinia myös eli tarkkana sen uittoliuoksen ja -ajan kanssa ettei lähde muutakin kuin pintaväri. Tietty pintaväriä huljutellessa se putki syöpyy myös sisäpuolelta, jos siellä ei anodisointia ole. Paljas alu syöpyy nopeammin kuin anodisoitu.

Alumiini+kodin putkimies -> vety. Eli silviisii ilmastoidussa tilassa kannattaa hoitaa puuhat. Ei rööki huulessa tallin perällä.

Uudelleenanodisointi (myös eri värillä) on aina mahdollista, jos sulla on ne putkenpätkät irtonaisena. Säästyisit tuolta emäspaljukumihanskapelleilyltä.
Jos putket anodisoi uudelleen poistamatta ensin vanhoja, häviääkö nuo jäljet, vai pitääkö jokatapauksessa upottaa viemärilitkuun?

Missäpäin olisi puljuja jotka tuollaista hommaa tekee?

Jos putket anodisoi uudelleen poistamatta ensin vanhoja, häviääkö nuo jäljet, vai pitääkö jokatapauksessa upottaa viemärilitkuun?

Missäpäin olisi puljuja jotka tuollaista hommaa tekee?
Jos viet muualle tehtäväksi niin ei tarvii tehdä muuta kuin putsata. Pajoilla on paremmat myrkyt tuohon värinpoistohuljutteluun kuin putkimies. Luulisi valumien lähtevän jos ovat siinä pinnan anodisoinnissa. Eipä tuossa montaa euroa häviä kokeilemalla.

Alumiinikilpi Oy Helsingin Viikissä on ainakin yksi hyvä paikka. En ole tosin ihan toviin käynyt kolkuttelemassa tuolla joten en tiedä onko linja vielä yhtä suopea pienerille ja perusjavanaisten yksittäispalikoille.

Kyselin eräästä pinnoitusfirmasta asiaa ja sanoivat että kokeilisin ensin poistaa pinnoitetta natriumhydroksidilla jota on viemärinpuhdistusaineessa. Jos lähtee eli putket on anodisoitu, lupasivat kyllä hoitaa uudelleen anodisoinnin.

Tajusin, että meillähän on töissä 50% lipeää joka on juurikin sitä natriumhydroksidia.
Pinnoitusliikkeessä sanoivat heidän käyttävän 8% tavaraa, joten täytyypi laimentaa sopivaksi ja etsiä käypä astia.

Nyt kävikin niin onnellisesti, että putkissa todettiin pinnoitusvika ja ne vaihdetaan takuuseen.
smile_org.gif

En ollu vielä purkanut pumppuja, joten vein koko pumput liikkeeseen. Tulee kasattuna ja öljyt sisällä takas, eikä tarvi sitten itse kun lyödä keula kasaan.
Mulla on musta pyörä, joten ei mun silmään tunnu hyvältä muu väri. No ehkä kromi... Tietenkin musta anodisointi olis kanssa voinu pelata, mutta sit olis kyl pitäny värittää pyörästä muutakin.

Voihan v..tu! Nyt oli sitten joku trumpan pamppu kattonu, että olen muka liian kovilla myrkyillä itse pilannu putket, eikä ne menekään takuuseen.

Ei auta kun purata pumput ja laittaa yläputket lipeäkylpyyn.

Täytyypi vaikka nailonista sorvata ylätulppien malliset samalla kierteellä olevat tulpat ja stefojen päähän toiset sulut, ettei sisäpuolen kierteet syövy piloille. Vai meniskö ne piloille?

Voihan v..tu! Nyt oli sitten joku trumpan pamppu kattonu, että olen muka liian kovilla myrkyillä itse pilannu putket, eikä ne menekään takuuseen.

Ei auta kun purata pumput ja laittaa yläputket lipeäkylpyyn.

Täytyypi vaikka nailonista sorvata ylätulppien malliset samalla kierteellä olevat tulpat ja stefojen päähän toiset sulut, ettei sisäpuolen kierteet syövy piloille. Vai meniskö ne piloille?
Toi on kyllä ihan p.rseestä. Eihän meille ihan "tavallisille" kuluttajille edes myydä enää nykyisin niin kovia myrkkyjä, että noin voisi teoriassa käydä, eihän?  
033102ass_1_prv.gif

No, minkäs tuossakin sitten tekee, kun kärsii vaan, kun "iso" on puhunut.

P.S. Tarttee varmaan alkaa varomaan, kun on ollut tapana Bilteman vannemyrkyllä etuvannetta pestä, ettei käy SM:n pampuille samoin.

Back