Niin ja K3:ssa ei muistaakseni ole top-out jousta, joten siitä sun ei tartte välittää.
Voisitko näin ohimennen sanoa sen viimeisen naulan arkkuun, että onko tuosta top-out jousesta edes välitettävä kun touhuu noiden painaumien kanssa? En googlella löytäny selitystä, että mitä sillä loppuen lopuksi ajetaan takaa?
Olet sen verran pro-tason mies, että sanasi on mielipiteeni
Kiitos kehaisusta, mutta en itseäni sinne kyllä luokittele
Muttamutta. Riippuu täysin siitä, kummasta päästä liukuputkea mittaat, eli mittaatko alhaalta ylöspäin vai ylhäältä alaspäin.
Tuolla tarkoitan sitä että jos tiedät täyden jouston matkan ja mittaat liukuputken alapäästä pölysuojan alareunaan niin silloin ei top-out jousesta tarvitse välittää. Silloin se on vain matematiikkaa, eli täysjousto miinus mitattu matka liukuputken alapäästä pölysuojaan ja saadaan joko staattinen tai lastattu painuma, riippuu siitä onko mopon päällä ollut kuskia.
Jos taas mittaat nippusiteesta / O-renkaasta pölysuojaan silloin kun keula on ylhäällä, niin silloin tarvitsee ottaa top-out jousi huomioon. Ja se otetaan huomioon niin että mittauksen aikana, joko itse tai kaveri, painaa etuvannetta alaspäin niin että top-out jousen vaikutus saadaan nollattua. Eli saadaan "venytettyä" keula täyteen joustomatkaansa.
Jos top-out jousta ei ole, niin tuolla vanteen alaspäin nykimisellä ei ole sen suurempaa merkitystä, tosin ei myöskään haittaa.
Osasinkohan selittää niin että tuosta jotain tajuaa
Se mitä, käsittääkseni, top-out jousi tekee on se että kun keula pääsee mutkan avauksessa tai jossain röykyn jälkeisessä ulosjoustossa täyteen joustoonsa, niin se ei mene sinne yhdellä rysäyksellä / potkasulla, vaan siellä on ns negatiivistä joustoa ja keula tällöin seuraa paremmin alustaa ja pitää pidon paremmin asfalttiin. Näin sen itse olen itselleni pähkäillyt.
Enskoissa / crosseissahan tuollaista ei kovin monissa keuloissa ole ja sen "kolahduksen" huomaa niissä helpommin, kun loikkaa jostain ja paluuvaimennusta ei ole tarpeeksi. Keula oikein "rysähtää" täyteen joustoonsa ja ikäänkuin "pohjaa" yläpäähän, jos näin voisi sanoa
Top-out jousella pyritään osin estämään tuota "yläpäässä" tapahtuvaa pohjausta tai ainakin vaimentamaan sitä.