Eturattaan irroitus; toimiiko kikka?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ruosteisen pultin tai mutterin "herättely" vasaroimalla on sinällään vanha kikka. Tuo videon kuvaama homma näytti vähän turhan vaivattomalta. Bilteman halpa verkkojohdollinen pulttipyssy toimii kyllä.
 
Jokainen LC4 Kotarin omistanut tietää että täristämällä aukeaa pultti kuin pultti, joko tarkoituksella tai ei.
 
Jokainen LC4 Kotarin omistanut tietää että täristämällä aukeaa pultti kuin pultti, joko tarkoituksella tai ei.

:thumbup: Kuin eilisen päivän muistan sen epäuskoisen ensifiiliksen, kun tuon laitteen kaupantekopaikasta kotiin ajoin. Matkaa reilu 100km - jalkatapit antoivat niin makean akupistehieronnan, että reidetkin tuntuivat kuplivan jo matkan puolivälissä :grin:

Kolmenkulman ABC jälkeen sammui laite, tärinä oli avannut seisontatuen anturin. Sittemmin totutellen oli kyllä yksi hauskimmista laitteista hetkeen, kauniita Suomen hiekkaisia maalaisteitä tapeilta seisten pienessä sladissa... :rakastunut:
 
Naputtelu tietenkin auttaa! Itse lukitsin takarenkaan jarrupolkimen avulla, taisin laittaa vasaran varren kiilaamaan jarrun päälle. Jos on kaveri mukana, niin se voisi painaa jalalla. Mulla auttoi kovasti, kun oli riittävästi vipuvartta, jolla vääntää ja iso mutteri lähtikin sitten yllättävän helposti aukeamaan.
 
Mä olen kyllä naputellu aina vähän toiseen suuntaan eli sinne minne mutteria tai pulttia aukaistaan.
Ruosteisen pultin avauksessa kylläkin naputellut varovasti kantaankin tai tuollai mutterin tapauksessa hylsyllä, että sidokset aukeaa.
Naputtelemalla (lyömällä) olen saanut auton umpijuuttuneen renkaan pultinkin, joka ei lähtenyt 60cm lisäkangen kanssa vaikka vaikka päällä seisoi, eikä Bahcon pulttipyssyllä paksun letkun kera. Vääntövarsi vaan paikalleen, tyhjät pois kädellä jännittämällä, ja suhteellisen kevyellä vasaralla vääntövarteen nopeita impulsseja, niin kyllä lähtee.
Samoin pyörän etupumppuja purkaessa en saanut alapulttia auki halpis pulttipyssyllä vaikka painoin iskaria kasaankin, pyöri vaan tyhjää. Mutta pienen varren kanssa kevyellä vasaralla saa niin nopean impulssin, että iskarielementin massa pitää sen pulttiin verrattuna aloillaan hyvinkin ja aukihan se napsahti :)
Tuossa eturattaan pultissa tarttee käyttää sen verran jatkovartta jo tohon hylsyn jatkeeks, että impulssin saaminen perille asti voi olla haastavaa.
Eli jos toi pikkunaputtelu auttaa niin hyvin kuin tuossa videolla näytti, niin täytyy pitää sekin mielessä.
 
Vaihdetta vasten ei kannata hakkailla, saattaapi särkeä paikkoja vaihteistossa, nimenomaan takajarrua vasten pykälä vapaalla.
 
Takajarrulla on joskus vaikea pistää vastaan, parempi on laittaa esim. puupalikka takavanteen ja -swingin väliin.
 
Videossa mutteri oli sen verran löysällä että olisi auennut kun olisi keskittynyt pelkästään vääntämiseen eikä kuvaamiseen ja naputteluun.
 
Joo toi vaan osu matkalla vastaan kun silläsilmällä vähän hain ja ihmettelin akkukäyttöisten mutteripyssyjen hintaa. Paskaa ei viitti ostaa ja hinnat nousee äkkiä yli viidensadan mikä on liikaa eturattaan ja auton renkaan vaihtoon. 300€ sais milwaukeen 610 newtonin nakuttajan 4ampperitunnun akuilla. Olis jo kipurajan rajoilla kun vähän irvistää ja tommosella vois jo jotain irrotakin :dunno:
 
Sen verran ameriikkaa tuo videon pätkä, että pakko laittaakäyttää pari kommenttia:

-eturattaan akselin laakerit ei tykkää hyvää päittäisestä naputtelusta. Ainakaan sellasesta, josta olisi jotain hyötyä.

-ketjun lukitseminen yhdestä lenkistä ja pyöreellä meisselillä. Taas niitä valoja tauluun.

Milwaukeen 5A pulttipyssy naputtaa täällä auki sen, mikä kiinni sattuu olemaan.
 
Erinomaisia muistettavia pointteja :sad3: eikä just tullu itselle edes mieleen. Gyylläkyyllä.. :paikallatuulee:
 
Milwaukeen 5A pulttipyssy naputtaa täällä auki sen, mikä kiinni sattuu olemaan.

Vaikka on hyvä akkupyssy niin ei sekään ihmeisiin taivu, ne mitä sillä on jäänyt avaamatta on Bahcon paineilmapyssyllä avattu kevyesti. Boschin sininen akkupyssy on taas enemmänkin ruuviväännin ja soveltuu esi avattujen auton pyörän pulttien ruuvailuun.
 
Videolla olevan Suzukin mutteri aukeaa normaalisti lämmittämällä steinelilla ja pulttipyssyllä avaus. Videossa oleva mutteri ei ollut kyllä juurikaan kiinni ja olis auennut normaalisti vääntämällä.
 
Ite oon nykässy gixun eturattaan mutterin auki ihan puhtaasti väännöllä. Elikkäs teräsputki (kankaalla vuorattuna jos pelkää naarmuja) vanteen ja swingin väliin ja pitkä vääntövarsi, jolloin semmonen kevyt nosto riittää avaukseen. Pahimmillaan tosin joutunut seisomaan jalkatapilla, ettei mopo kaadu avatessa. Yleensä tosin on enempi ongelmia avata se pyörimisnopeusanturin kehä. Se kun on kuusiokololla akselissa kiinni ja tahtoo ottaa pirullisen tiukkaan kiinni. Se pultti muuten kannattaa sitten vaihtaa joka kerta, nylpääntyy helposti se kanta.
 
Voi olla, että kikka toimii, mutta eipä tarttee sitä miettiä. Tällä työkalulla aukee monet muutkin tiukat mutterit/pultit. Toimii myös yksipuoleisen swingin mutterin avaamiseen tai skootterin variaattorin kiilojen avaamiseen.

image.jpg

15-016_xl_1.jpg

Työkalu joka toimii ja on hyvä. Eli linkki Biltemaan
 
Joo lähteehän se, paitsi jos puuhapaikassa ei ole kuin kaksituntinen lämmitystolppasähkö..
 
Back
Ylös