Eturattaan vaihto...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja r1150r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

r1150r

New member
Onko taikaa vaihtaa ketju/rataspaketin elinaikana eturatas jossakin vaiheessa uuteen. Tietty ennen kuin ketju alkaa kulua/venyä. Ratas ei kallis ole ja on helppo vaihtaa joten kokeilusta ei pitäisi ainakaan vahinkoa tulla.
Katselin 21 tkm ajettua vanhaa pakettia kun eturatas oli selvästi kulunut mutta takaratas vain hieman. Ketjua piti kiristää jo 70-80 km ajon jälkeen ja kiristysvarat olisi loppunut aivan kohta...
 
Aina vaihdetaan koko pakettina, eturatas, takaratas ja ketjut.

Jos jätät jotain vanhaa kiinni, ni todennäköisesti kuluu normaalia nopeammin uudet osat.
 
Juu, ei maksa vaivaa. Kaikki vaan uusiksi kerralla. Ketjut on kuitenkin venyneet ja venyy kokoajan lisää.
 
Eturattaita on tullut välillä vaihdettua useammin kuin ketjuja.
Kaksi eturatasta/ketju.
Mitään kulumisen nopeutumista en ole huomannut takarattaassa tai ketjussa.

Tuo eturatas on kuitenkin nopeimmin kuluva osa tuossa kokonaisuudessa.
Ja loppuun kulunut ratas liene ketjulle huono asia.

Kovin isoa rahaa ei tuossa eturattaan vaihtokokeilussa menetä.
 
Muistelen joskus olleen jotakin kirjoittelua tuosta. Olen pitänyt itsestään ainakin vuodesta ´83, kun ekat ketjut ekasta pyörästä meni vaihtokuntoon, että kaikki kerralla mutta nyt kun uuden paketin kaikkineen tänään sain vaihdettua niin muistui mieleen nuo eturattaan vaihtijutut. Eiköhän joku vielä tarjoa tuota ja perusteleekin vielä...
 
Eiköhän tuo eturattaan kuluminen ole aikalailla pyöräkohtaista. Itse olen vaihtanut koko setin kerralla jos kuluminen suurinpiirtein samaa luokkaa. Mutta kun esim. isossa tohtorissa eturattaan ikä on tosiaan se puolet muusta setistä, niin tottakai menee se etunen vaihtoon puolessa välissä ketjujen ja takasen ikää.
 
Riippunee varmaan hieman osista? Omassa on JT:n kiekot, ketinki alkaa olla paria säätöä vaille valmis eivätkä rattaat ole mitenkään älyttömän kuluneet.
 
Aina vaihdetaan koko pakettina, eturatas, takaratas ja ketjut.

Jos jätät jotain vanhaa kiinni, ni todennäköisesti kuluu normaalia nopeammin uudet osat.
Aina?

Itse vaihdoin toissakesän alussa eturattaan isompaan, kun ei toi mun mopo mikään kiihdytyspeli ole, enkä mitään sen kummempaa outoa kulumista ole huomannut etusessa, ketjussa tai takarattaassa ja jälkimmäisillä on takana vasta n. 34tkm.
 
Miten on, jos kääntäis vain eturattaan toisinpäin, jolloin vetopuoli olis likimain uutta vastaava
nixweiss.gif
 
Kyllä minäkin vaihdan eturattaan kertaalleen siten, että yksien ketjujen ja takarattaan aikana kuluu kaksi eturatasta.
 
Itse vaihdan eturattaan uuteen kun arvelen ketjupaketin iän olevan puolessa.  
omg.gif


Toinen vaihtoehto -jos se eturatas on symmetrinen- on kääntää eturatas toisin päin, kuten Attitude vinkkasi. Rattaan 'vetopuoli' sopii ketjuihin paremmin kuin kulahtanut puoli. Halvempaa on ainakin.

Siis uusi tai 'uusi' eturatas sopii ketjuihin paremmin. Eturatas kun vaikuttaa tulevan finaaliin nopeammin.

Luulen, että näin saa enempi kilometrejä rahalla. Mutta jos takaratas on kulunut, niin paketti vaihtoon vaan.

Ja kun pysyy kaukana ketjuvahasta, niin ketju ei kerää hiekkaa niin kamalasti... Mutta ei tehdä tästä topiikista vaha/rasva vääntöä.  
wink.gif


Edith: Niin, ja vaikka rattaat olis kunnossa, niin vaihtoon vaan paketti, jos kiristysvara alkaa loppumaan. Siellä ainakin black&deckerissä on asteikko venymiselle. Tosin, kyllä ne rattaatkin silloin on loppu.
 
Erityisesti jos on pieni eturatas (esim. 14-piikkinen) niin se kuluu nopeasti ja oman kokemuksen mukaan uuden eturattaan vaihto tuo lisää elinikää ketjuille.
 
Säästö on se pienikin säästö
thumbs-up.gif

Mä vaihdoin koko setin, kun ketjut alko olemaan jo niin venyneet vaikka takaratas olikin vielä kohtuullisessa kunnossa.
 
Jos joudun vaihtamaan ketjunkin niin sitten menee rattaatkin vaihtoon.

Nytkin vaihdoin pelkän takarattaan, ku säätövaraa löytyy vielä reilusti eikä suurempaa kulumista ole havaittavissa.

Tietty jos olis tota pätäkkää sen verran reilusti niin ei kait tuo haittais jos vaihtais koko setin kerralla. Nyt on vaan tullu kikkailtua noiden välitysten kanssa, et en ole viittiny koko pakettia aina kerralla vaihtaa...
 
Itse arvioisin niin että jos ketjut on  liikaa venyneet/kuluneet niin istuu etu rattaalla liian ylös eli piikin päähän ja näin  kuluttaa sitte nopeemmin  sen toisen eturattaan loppuun ?

Mutta jos  rauhallista matka-ajoa ja  vaihtaa eturataksen niin  kait siinä pikkusen säästää, mutta samalla tinkii luotettavuudesta, jää kerran sen takia tien poskeen niin vaihtuu seuraavalla kerralla kaikki samalla.
en suosittele ainakaan matkamotoristeille, matkalla kun on kivampaa lomailla kun metsästää apua itselleen huonolla suomella..

älä säästä väärässä paikassa!
 
Itse arvioisin niin että jos ketjut on  liikaa venyneet/kuluneet niin istuu etu rattaalla liian ylös eli piikin päähän ja näin  kuluttaa sitte nopeemmin sen toisen eturattaan loppuun ?
En ole tästä ihan samaa mieltä, mutta tämä perustuu vain omaan kokemukseen. Nyt on pari pyörää ollut joissa käytän 14-piikistä eturatasta. Tuonkokoinen eturatas on selkeästi kulunut "sirpille" jo siinä vaiheessa kun ketjuja pitää eka kertaa kiristää. Eli se tulee vaihdettua suht ajoissa parempaan (edit: ei kuitenkaan vielä eka kiristyksellä).
Koko setti minusta kannattaa vaihtaa ketjujen kunnon mukaan, eli kun on venyneet liikaa tai jokin lenkki takeltelee niin sitten kaikki vaihtoon.
 
Hommasin pyörän viime vuoden kesällä ja ehdin ajella sillä noin 4-5 tkm, nyt talvella sitten pistin mopottimen palasiksi (projekti) ja otin sitten eturattaan koppaa auki ja eturattaan pois, kas kummaa, joka toinen hammas puuttui  
thumbs-up.gif
Ketjutkin ja takarataskin olivat jo sen näköiset että vaihtoon vaan, mutta toi eturatas hämmästytti..

EDIT: Niin, ja ne palaset olivat kyllä tallella. Edellinen omistajalla oli vissiin vaseliinilla voidellut ketjuja nimittäin koko perkeleen koppa oli täynnä sitä. Ja ne palaset siellä vaseliinin joukossa.
 
Edellinen omistajalla oli vissiin vaseliinilla voidellut ketjuja nimittäin koko perkeleen koppa oli täynnä sitä. Ja ne palaset siellä vaseliinin joukossa.
Ei se ole vaseliinia. Se on jähmettynyttä öljyä ja likaa.
On se kumma, ettei niitä ketjuja osata pyyhkiä öljyämisen jälkeen?? Miksi se ketjun pinta pitää jättää öljyiseksi, pienentää kitkaa ilman kanssa vai kerää kaikki kissaa pienemmät p.skakokkareet ketjunpinnalle/koppaan??
 
Edellinen omistajalla oli vissiin vaseliinilla voidellut ketjuja nimittäin koko perkeleen koppa oli täynnä sitä. Ja ne palaset siellä vaseliinin joukossa.
Ei se ole vaseliinia. Se on jähmettynyttä öljyä ja likaa.
Olisi pitänyt ottaa kuva siitä määrästä mitä siellä oli, siinä ei kyllä ollut yhden eikä kahdenkaan vuoden rasvat, pikemminkin 10 vuoden
biggrin.gif
No en tiedä miten paljon sinne normaalisti kertyy tavaraa?
 
Back
Ylös